Saksalaisen kauppaketjun mainos on joutunut suurennuslasin alle siitä löytyvän natsisymboliikan takia, The Guardian uutisoi. Liittovaltion viranomainen, Hampurin kansalaiskasvatuksen toimiston johtaja Sabine Bamberger-Stemmann väittää saksankielisen Manager Magazin -lehden haastattelussa, että symboliikka on kätketty mainokseen tarkoituksella.
Kiistanalaisia ovat Bamberger-Stemmannin mukaan mainoksessa nähtävien autojen rekisterikilvet. Ensiksi näkyvän Volvon rekisterikilpi on MU SS 420. SS-kirjainyhdistelmä on rekisterikilvissä kielletty, sillä se viittaa SS-joukkoihin.
– Koska se on kielletty, ei ole hyväksyttävää, että sitä käytetään kaupallisessa tarkoituksessa, vaikkakin fiktiivisessä kilvessä, Bamberger-Stemmann sanoi Manager Magazinille.
Myös numerosarja on ongelmallinen, sillä se viittaa natsijohtaja Adolf Hitlerin syntymäpäivään. Hitler syntyi 20.4.
Myöhemmin mainoksessa nähtävän auton rekisterikilpi on puolestaan SO LL 3849. 84 vastaa aakkosten kahdeksatta ja neljättä kirjainta eli H:ta ja D.tä tarkoittaen natsien tunnuslausetta ”Heil Deutschland”. Kun numeroista 3 ja 9 muodostetaan luku 39, viitataan Bamberger-Stemmannin mukaan paitsi kristilliseen identiteettiin myös antisemitisimiin.
Supermarketketju on kommentoinut kohua sanoen, että esimerkiksi MU SS tarkoittaa sanaa muss (suom. täytyä).
– Pahoittelemme, että siitä syntyy väärä mielikuva. Se ei ollut tarkoituksemme, ketjun edustaja kommentoi The Guardianin mukaan saksalaismedialle.
Süddeutsche Zeitung huomauttaa, ettei kohu ole ainoa laatuaan. Esimerkiksi kahviketju Tchibo ja huoltamoketju Esso ilmoittivat yhteistyöstään iskulauseella ”Jedem das Seine”. Saksalainen sananlasku tarkoittaa ”jokaiselle omansa”. Se voidaan myös kääntää muodossa ”jokaiselle ansionsa mukaan”. Kyseinen virke oli kirjoitettuna natsien Buchenwaldin keskitysleirin rautaporttiin. Kampanja keskeytettiin ja yritykset pyysivät anteeksi. Ilmeisesti mainosyhtiö ei ollut tietoinen virkkeen historiallisesta taustasta.