Taas ovat koiranvihaajat heti kirjoittamassa sylki vaahdossa. Minä pidän yleensä koiran kytkettynä taajamassa, mutta jos joku ei pidä, ja tämän koira tulee koiraani moikkaamaan, niin mitä sitten? En ainakaan päreitäni polta. Täytyy tosiaan olla pinna kireällä, että tuollaisesta ottaa herneen nenään, toki suomalainen poliisi stereotypisesti onkin juuri tuollainen pilkunviilaaja-mulkku, eli esimerkkitapauksen reagointi ei ainakaan yllätä.
Itse hyväksyn kyllä koiran ulkoiluttamisen ilman talutushihnaa, jos koira on niin tottelevainen, että kävelee/juoksee tarvittaessa omistajansa vierellä kaikissa tilanteissa ellei omistaja anna lupaa mennä vapaasti. Näin myös silloin kun vastaan tulee toinen koira, koska ikinä ei voi tietää toisten taustoista. Kaikki ei halua, että toinen koira tulee haistelemaan ja sitä pitäisi mielestäni kunnioittaa. Ihmisiä ja koiria on erilaisia..
Lisäksi esim. minä lenkkeilijänä en voi tietää onko vastaan irrallaan juokseva koira hyvin koulutettu, vai saattaako se käydä kiinni. Aina pieni pelkomomentti niissä tilanteissa on (edit: siis tilanteissa joissa koira on kauempana omistajastaan), vaikka itse kyllä pidän koirista ja on meillä joskus koira ollutkin.
Miksi koiriin suhtaudutaan niin ärsyyntyneesti, jos koira vaikkapa karkaa omistajaltaan ja menee, hyvänen aika tervehtimään toista koiraa tai ihmistä? Toinen esimerkki on tämä koiran lenkittäminen hiihtolatujen läheisyydessä. Kun hiihtoladulla on oikein merkki, ettei koiria saa ulkoiluttaa siellä, niin hiihtäjät tuntuvat oikein keräävän raivoa itseensä jotta koiranomistajaa saa sättiä jos koira jostain päin vaikka vain näkyykin hiihtoladulle. Minä käyn myös talvella hiihtämässä, mutta en tosiaan häiriintyisi vaikka jonkun koira jolkuttelisi koko hiihtolenkkini ajan vierelläni lenkkikaverina.
Mitä tulee koirista hiihtoladuilla, etenkin sellaisilla laduilla joissa on koirien ulkoiluttamiskielto, niin kyllähän se kaikkein suurin syy ole turvallisuus. Hiihtoladut menevät yleensä vaihtelevassa maastossa. Löytyy mäkiä ja mutkia. Joillain hiihtäjillä voi olla kovakin vauhti päällä ja siihen heillä on ihan täysi oikeus. Jos rata on merkitty pelkästään hiihtokäyttöön, ei ole syytä odottaa, että siellä olisi muita kuin hiihtäjiä.
Jos nyt vaikkapa sellaisesta 40km/h vauhdista havaitsee koiran edessään vaikkapa mutkan takana, niin siinä ei välttämättä ehdi tekemään yhtään mitään. Tilanne on hengenvaarallinen hiihtäjälle, koiralle ja varmaan koiran taluttajallekin.
Eriasia on sellaiset ladut, joissa latu menee normiulkoilutien varressa. Silloin on ok, jos siellä koirien kanssakin mennään..
Mutta ei hemmetti mennä vaarantamaan turvallisuutta paikkaan, jossa harrastetaan vauhdikasta urheilulajia, ja joka on yksinomaan tarkoitettu ko. lajin harrastamiseen.. Mitäpä itse sanoisit, jos joku tulisi kusettamaan koiraa Hyvinkään karting-radalle samaan aikaan kun olet lähdössä ajamaan aika-ajoa? Ei varmaan kauhean myönteinen fiilis koiran ulkoiluttajaa kohtaan.