Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep näin nimenomaan.
Bahar valittaa tuossa tekstissään että Lotus tekee bisnestä yhdellä tavalla, osallistumalla eikä olemalla vain sponsori.
No nyt kuitenkin ovat nimikkosponsorin roolissa Renault/Genii tiimille, ja myöntänyt itsekin etteivät voi vaikuttaa esim. kuskivalintoihinkaan mitään...

Eli hieno haastattelu, puhuu itsensä pussiin laakista heti :D
Jossain oli kanssa sellaista juttua, että eivät jaksa odottaa Lotuksen kilpailukyvyn parantumista. Markkinointistrategia vaatii pärjäämistä heti. Teippaamalla uusi nopeampi Lotus :eek:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Malesialaisen The Star-lehden verkkosivun mukaan malesialaiset talousasiantuntijat suhtautuvat epäilevästi Protonin F1-strategian menestysmahdollisuuksiin. Group Lotuksen Renault F1-talliin sijoittamaa rahasummaa pidetään suurena, ja Lotus Renault GP:n pitäisi näiden arvioiden mukaan saavuttaa kisavoittoja, jotta Lotuksen katuautojen mainostaminen F1-menestyksen kautta tuottaisi tulosta Ferrarin esikuvan mukaisesti. Protonin ja Group Lotuksen F1-strategian heikkoutena pidetään myös sitä, että yhtiöt sijoittavat paljon rahaa F1-sarjaan jo ensi vuonna, vaikka ensimmäinen Lotuksen uusista katuautomalleista tulee myyntiin vasta vuonna 2012.

Dany Bahar on vihjaillut haastatteluissaan, että Group Lotus saattaa toimia F1-sarjassa ensialkuun kaksi vuotta lähinnä sponsorin roolissa. Siihen muuttuuko tämä F1-flirttailu vakavammaksi sitoutumiseksi, vaikuttanee siis toisaalta Lotus Renault GP -tallin kyky haastaa sarjan terävin kärki (Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes) sekä toisaalta se, miten vilkkaasti Lotuksen uusien katuautomallien myynti käynnistyy.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eikös se ole hyvä satsata kunnolla jo alkuun, jotta päästään hyvään vauhtiin?

En näe oikein järkeä siinä, että pyristellään ensi vuosi ja sit yritetään täysillä vuonna 2012. Ensi vuoteen panostamalla rakennetaan pohja seuraavalle vuodelle.

Tosin en usko, että Lotus-Renu pääsee voittoihin kiinni. Siellä on kuitenki tällä hetkellä paremmin hommansa osaavampia talleja ainakin neljä.

2012 menee taatusti isompien jyllätessä ja 2013 voi olla taas Williamsin aika nousta parrasvaloihin jos nämä muutokset menevät läpi :ahem:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jos tehdään isompia muutoksia autoihin siten, ettei ne vaadi älyttömiä rahoja ja tuodaan autoja tietyllä tapaa lähemmäs toisiaan karsimalla älytöttömiä härpäkkeitä, jotka nyt on autojen sivuista siirtyneet noihin etupäässä oleviin lapioihin, saadaan osaava konkari talli varmasti mukaan kärkitaistoon. Mun veikkaus on tämä siis tuosta Williamsista. Toki Headin sääntömietinnässä mukana olo voi vaikuttaa tähän mielipiteeseen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No eipä välttämättä, viimeiset kaksi talli mestaruutta ovat menneet yksityistalleille.

Toki Williams jonkin muun koneen toimittajan tarvitsee avukseen, ja siltä osin tiiviimmän yhteistyön. Cossu ei pysty tarjoamaan sitä minkä kärkivauhti vaatii.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
No eipä välttämättä, viimeiset kaksi talli mestaruutta ovat menneet yksityistalleille.

Toki Williams jonkin muun koneen toimittajan tarvitsee avukseen, ja siltä osin tiiviimmän yhteistyön. Cossu ei pysty tarjoamaan sitä minkä kärkivauhti vaatii.
Niin no, Brawn oli Hondan rahoilla kehitetty ja Red Bullilla nyt on kansainvälinen suuryritys takanaan. Ja Newey :p
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin no, Brawn oli Hondan rahoilla kehitetty ja Red Bullilla nyt on kansainvälinen suuryritys takanaan. Ja Newey :p
Silti, yksityistalleista molemmissa kyse.

Hieman itseasiassa mietityttää miksi menestymään tottunut ja mainetta niittänyt Williams ei saa kunnon sponsseja ja riittävää rahoitusta kasaan?

Pistikö Bemarin lähtö tosiaan pasmat tallissa niin sekaisin, ettei huomata, että nyt lhätee tuo sponssi, jne? McLarenhan on työstänyt sponssiasiat kuntoon aina hyvissä ajoin ja siksi onkin vielä hyvinkin pinnalla myös yksityistallina.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hieman itseasiassa mietityttää miksi menestymään tottunut ja mainetta niittänyt Williams ei saa kunnon sponsseja ja riittävää rahoitusta kasaan?
Williams voisi pärjätä paremminkin, mutta kun
-maksaa moottoreista
-kehittää itse autonsa
-toimintaa ei rahoiteta omasta pussista

Näistä lähtökohdista ei ole potentiaalinen voittajatiimi, eikä houkutteleva isoimmille sponsoreille, vaikka tulokset budjettiin nähden oliskin hyviä ja budjetti voois tuoda sen toivotun harppauksen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18425
Mustan Lotuksen paluu ilahduttaa Mansellia

Formula ykkösten vuoden 1992 maailmanmestari Nigel Mansell kertoi BBC:n haastattelussa antavansa kaiken tukensa Group Lotuksen ja Renaultin yhteistyölle. Mansell itse ajoi Lotus-tallissa kilpaa 1980-84 ja hänestä on ilahduttavaa, että mustakultaisiksi väritetyt autot palaavat radoille ensi vuonna.

Mansell antoi kommenttinsa keskellä kiistaa käyttöoikeuksista Lotus-nimeen Formula ykkösissä. Group Lotus ja Team Lotus-talli tulevat taistelemaan Lotus-nimestä ennen kauden alkua vielä oikeussalissa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Williams voisi pärjätä paremminkin, mutta kun
-maksaa moottoreista
-kehittää itse autonsa
-toimintaa ei rahoiteta omasta pussista

Näistä lähtökohdista ei ole potentiaalinen voittajatiimi, eikä houkutteleva isoimmille sponsoreille, vaikka tulokset budjettiin nähden oliskin hyviä ja budjetti voois tuoda sen toivotun harppauksen.
Olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Nykyään tosin moottorisopimukset ovat kohtalaisen pieni osa tallin budjetista (alta kymmenen miljoonaa?). Lonkalta heittäen luulisin keskikastin tallin pyörittävän toimintaansa sadalla miljoonalla vuodessa.

Kun katsoo nykyisiä suurtalleja, niin mahtaako muut kuin McLaren kaivaa rahat omista taskuistaan/sponsoreiltaan? Mersulla, Red Bullilla ja Ferrarilla on kaikilla takanaan pelkkää F1-tallia suuremmat resurssit, joka mahdollistaa myös tappiollisen toiminnan pyörittämisen. Sikäli jos toiminta tappiollista on.

Nämä ns. "PR-tallit" vaikeuttavat suuresti perinteisten kilpatallien menestymistä. Esim. Williamsin toiminnan pitää olla kannattavaa, Red Bullin ei. Tunnusomaista näille sivubisneksenä pyöritettäville talleille on sitten se, että niitä tulee ja menee (Ferraria lukuunottamatta) vailla sen suurempaa pitkäjänteisyyttä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lotuksesta suomalainen?

Viikon vanha juttu jo, mutten ole huomannut tätä noteeratun. Lotus Cars uhkailee brittihallitusta, että siirtää tuotannon ulkomaille, ellei lainarahaa heru. Ehkä jopa Suomeen.

The boss of iconic sports car brand Lotus has stepped up the pressure on the government by confirming the firm would shift production to Europe if an application for a £40m loan were turned down.

Chief executive Dany Bahar this week said the Hethel-based company had entered talks with two overseas manufacturers, Austria-based Magna Steyr and Valmet in Finland, one of which would take over car making if the bid were unsuccessful.
http://www.edp24.co.uk/business/lotus_to_move_production_to_europe_if_loan_bid_fails_1_756017
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No joo, onhan Porscheakin tunnetusti tehty Uudessakaupungissa, tulee vaan mieleen, että mitenköhän tuo kävisi päinsä kun ottaa huomioon, että tuollahan jo (ehkä tulevaisuudessa) tehdään Fiskerin Karmaa, jonka pahin kilpailija on Tesla, joka taasen on selvästikin Lotuksen kanssa tekemisissä:
? :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Viikon vanha juttu jo, mutten ole huomannut tätä noteeratun. Lotus Cars uhkailee brittihallitusta, että siirtää tuotannon ulkomaille, ellei lainarahaa heru. Ehkä jopa Suomeen.
Dany Bahar näyttää kytkevän Group Lotuksen Hethelin tilojen laajentamisen tämän brittihallitukselta vaatimansa lainan toteutumisen varaan. Noinkohan myös Clive Chapmanille lupaillun Lotus-museon rakentaminen riippuisi samaisen lainan saamisesta?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No joo, onhan Porscheakin tunnetusti tehty Uudessakaupungissa, tulee vaan mieleen, että mitenköhän tuo kävisi päinsä kun ottaa huomioon, että tuollahan jo (ehkä tulevaisuudessa) tehdään Fiskerin Karmaa, jonka pahin kilpailija on Tesla, joka taasen on selvästikin Lotuksen kanssa tekemisissä:
Niin, siis nythän puhutaan tuotannon siirrosta POIS Englannista. Porsche hankki lisää tuotantokapasiteettia Suomesta, ei siirtänyt Saksasta toimintojaan pois kokonaan.

Oliskin kiva katsoa kuinka Brittiläisenä tätä tiimiä pidettäisiin sen muutoksen jälkeen, Ranskalainen perusta tiimillä, toimintapaikka muualla kuin Norfolkissa, malesialainen omistaja, Turkkilainen pomo ja tuotantokin Euroopassa... :D




(ainiin unohdin että kun nyt vaan liimaa tarroja niin sillähän siitä selviääkin... :-DDDDDDD)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Viikon vanha juttu jo, mutten ole huomannut tätä noteeratun. Lotus Cars uhkailee brittihallitusta, että siirtää tuotannon ulkomaille, ellei lainarahaa heru. Ehkä jopa Suomeen.
No jopas. Jos juttu pitää paikkansa ja tuollaista vakavissaan harkitaan, niin melko rajua. Clive Chapmanin mainitsema Hethelin työntekijöiden tulevaisuuden turvaaminen kuulostaa tuo huomioiden melko irvokkaalta "uuden" Lotuksen hankkeisiin liitettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös