Maailman paras rallikuski?

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5586
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sainz:n arvoa mun listalla laskee se että hän oli kova pelimies ja sopimuksilla hoidettiin ettei tallikaverit saaneet samanlaista kalustoa alleen.
Tämä taitaa liittyä siihen tarinaan Grönholmin Jyskälä-testeistä 1998?

Jos Sainzin uraa ajatellaan, niin on aivan selvää, ettei mitään tällaista sopimusta ole voinut olla olemassa kuin korkeintaan Lancialla 1993 ja Fordilla 1996-1997. Se, että ns. asiakasauton kuljettajaan on suhtauduttu kenties tarinan mukaisella tavalla, on jo sitten täysin eri asia.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Sainz:n arvoa mun listalla laskee se että hän oli kova pelimies ja sopimuksilla hoidettiin ettei tallikaverit saaneet samanlaista kalustoa alleen. Kuten Grönholm sanoi, miten tiedät että olet nopein jos tallikaveri ei saa samoja mahdollisuuksia kuin sulla on? Jos voitat rallin ja se viereisen pilttuun kaveri on ajanut samanlaisella autolla ja hävinnyt, silloin tiedät että olet oikeasti kylän kovin jätkä...
Tuota hieman epäilen edelleen. Sainzilla parempi auto kuin Auriolilla, Kankkusella ja McRaella? En usko. Kyllä siellä on ollut arvonsa tuntevia tallikavereita paljon samassa tallissa ja aivan tasaväkisesti suoritettu. Jotain nuoren Grönholmin testikyykyttämistä ei tässä lasketa.

Kaikki muuten tuntuu pitävän 1987 kautta jotenkin rallin aallonpohjana, mutta tuolloinhan mestaruuskamppailu oli erittäin kovatasoista ja tasaväkistä koko kauden. Kankkunen, Alen ja Biasion saivat kaikki yhtä hyvät mahdollisuudet mestaruuteen ja useissa kisoissa koko kolmikko taisteli tiukasti voitosta keskenään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15979
Sijainti
Tampereen lenkki
Kaikki muuten tuntuu pitävän 1987 kautta jotenkin rallin aallonpohjana, mutta tuolloinhan mestaruuskamppailu oli erittäin kovatasoista ja tasaväkistä koko kauden. Kankkunen, Alen ja Biasion saivat kaikki yhtä hyvät mahdollisuudet mestaruuteen ja useissa kisoissa koko kolmikko taisteli tiukasti voitosta keskenään.
Niin tosiaan,
- kolme kuskia taisteli tasapäisesti maailmanmestaruudesta päätösosakilpailuun asti
- kahdeksan eri kuljettajaa voitti MM-osakilpailun
- viisi eri automerkkiä voitti MM-osakilpailun
- kymmenen eri automerkkiä ajoi podiumille (Lancia, Audi, Mazda, Renault, Volkswagen, Toyota, BMW, Subaru, Ford, Nissan)

:unsure:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5586
Sijainti
Suonionkatu 1 C
- kahdeksan eri kuljettajaa voitti MM-osakilpailun
- viisi eri automerkkiä voitti MM-osakilpailun
- kymmenen eri automerkkiä ajoi podiumille (Lancia, Audi, Mazda, Renault, Volkswagen, Toyota, BMW, Subaru, Ford, Nissan)
...ja tämä kaikki 13 rallissa!
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
- kahdeksan eri kuljettajaa voitti MM-osakilpailun
- viisi eri automerkkiä voitti MM-osakilpailun
Ja vaikka Lancia muistetaankin A-ryhmän alkukauden ylivoimaisena merkkinä, niin 1987 tapauksina Salonen voitti Ruotsin rallin Mazdalla Lancian Kankkusta, Alenia ja Ericssonia vastaan ja Beguin Korsikan BMW:llä Biasionin, Sabyn ja Loubetin edellä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eri aikakausien kuskeja on vähän paha verrata saati laittaa paremmuusjärjestykseen mutta lista vois olla jotain tähän suuntaan
1. Kankkunen - neljä mestaruutta aikana, jolloin ralli oli kilpailullisesti parhaimmillaan
2. Mäkinen - Mitsun mies eikä oikein pärjännyt muilla autoilla.
3. Henkka Toivonen - parhaat saavutukset jäivät tulematta sattuneesta syystä.
4. Markku Alén
5. Ogier - Mestari aika monella automerkillä, toisin kuin Löppönen
6. Sainz
7. Löppönen - olkoonkin että vastus oli useimmiten olematonta ja ajotapaa ei tarvinnut juuri sopeutella kun auto tehtiin kuin italialainen mittatilaus hansikas.
8. Ari Vatanen - Escortti-ajan maestro.
9. Mikkola
10. Salonen
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Tommi Mäkinen on aika monen listalla korkealla. Minun kirjoissa taas arvostusta laskee se, että kaikki menestys tuli yhdessä tallissa, eikä samalla autolla juuri kukaan muu oikein pärjännyt.
Eikö sen pitäisi nostaa arvostusta, jos joku pystyy voittamaan neljä mestaruutta sellaisella autolla millä juuri kukaan muu ei edes pärjää?
Kyllä hyvä kuljettaja ottaa haltuun toisellekin kuskille tehdyn auton ja säätää sen mieleisekseen. Niin hyvää kuskia ei vain tainnut Tommin tallikaveriksi koskaan sattua?
Tosin myöhemmin Subarulla Tommi ei tainnut itsekään pärjätä tallikaverilleen. Eikä menestystäkään juurikaan tullut enää. Autona Subaru ei ilmeisesti ollut huonoin?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3371
Sijainti
Lahti
Menee aivo solmuun kun asiaa pähkii! Tekisi mieli vaan naputella pitkä rivi nimiä:)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3371
Sijainti
Lahti
Tätä voisi laajentaa oikeestaan 3. alalajiin jolla tulis ehkä helpompaa ajattelusta.

autonkehittäjät
raaka nopeus
ja tasainen suoritusvarmuus.
Tasainen suoritusvarmuus-kategoriassa nostaisin suomalaisista esille Mikko Hirvosen! Rentoreiska-kategoriassa kärkipäähän nousee Timo Salonen! Runo&ralli-kategoriassa Ari Vatanen! Lennokkaimmat käsiliikkeet varikolla-kategoriassa Markku Alen! Sopii jatkaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Auton kehittäjänä Tommi M ei ainakaan ole likikään kärkeä. Tunnettu tosiasiahan on, että Mitsun kehitystyöstä iiiiiiiiso osa menee Lasse Lammen piikkiin. Mutta neljä mestaruutta on silti neljä mestaruutta enemmän kuin esim. Hirvos-Mikolla tai Fast-Freddy Loixilla tai Armin Schwartzilla. Tommi ei enää pärjännyt Subbella ja vastaavasti Riku Palolla ei ollut Mitsu-vuosinaan juurikaan sanomista Tommin vauhtiin.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Lennokkaimmat käsiliikkeet varikolla-kategoriassa Markku Alen! Sopii jatkaa.
Offtopic, mutta mielestäni on jokseenkin jännää, että kaksi niinkin erilaista suomalaista onnistuivat luomaan pitkän uran italialaistiimeissä, tai periaatteessa ihan saman konsernin sisällä, mutta eri lajeissa. Viittaan siis Räikköseen. Vanhoja pätkiä Youtubesta katsoneena Alen varmasti sopeutuikin hyvin Lancian kulttuuriin ja ymmärtääkseni oli varsin pidetty tiimin sisällä ja Italiassa. Varmaan liittyy italialaiseen kulttuuriin, että esim. kielitaidon opettelua ja (ulospäin näkyviä) sosiaalisia taitoja arvostettiin. Jotenkin taas Räikkösestä jäänyt aina mielikuva, että ei ole ollut tifosien tai italialaisen median suosiossa, mutta eihän noin pitkää uraa täysin turha tyyppi aja, eli kyllähän Ferrarilla&Alfalla hänen osaaminen tiedetään. Kansainväliset "bwoah"-meemit ja noin muuten valtava suosio ympäri maailmaa, ovatkin sitten hieman eri asia. Tarkoituksena oli pohtia kahta erilaista suomalaista italialaisessa työympäristössä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15979
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikö sen pitäisi nostaa arvostusta, jos joku pystyy voittamaan neljä mestaruutta sellaisella autolla millä juuri kukaan muu ei edes pärjää?
Kyllä hyvä kuljettaja ottaa haltuun toisellekin kuskille tehdyn auton ja säätää sen mieleisekseen. Niin hyvää kuskia ei vain tainnut Tommin tallikaveriksi koskaan sattua?
Tosin myöhemmin Subarulla Tommi ei tainnut itsekään pärjätä tallikaverilleen. Eikä menestystäkään juurikaan tullut enää. Autona Subaru ei ilmeisesti ollut huonoin?
Hyvä pointti toi eka. Tarkoitin ehkä enemmän sitä, että Tommi pärjäsi vain silloin, kun sai olla ylhäisessä yksinäisyydessään dikaattori autonrakennuksen suhteen, ja silloin autolla eivät muut pärjänneet, ja vastaavasti kun Tommi oli tallissa jossa ei ollut enää Lasse Lampea ja muita tuttuja, ei vauhtia enää ollutkaan. Kyllähän Subarulla voitettiin maailmanmestaruus 2003, joten autosta sinänsä ei jäänyt kiinni menestyksen puute.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15979
Sijainti
Tampereen lenkki
Eri aikakausien kuskeja on vähän paha verrata saati laittaa paremmuusjärjestykseen mutta lista vois olla jotain tähän suuntaan
1. Kankkunen - neljä mestaruutta aikana, jolloin ralli oli kilpailullisesti parhaimmillaan
2. Mäkinen - Mitsun mies eikä oikein pärjännyt muilla autoilla.
3. Henkka Toivonen - parhaat saavutukset jäivät tulematta sattuneesta syystä.
4. Markku Alén
5. Ogier - Mestari aika monella automerkillä, toisin kuin Löppönen
6. Sainz
7. Löppönen - olkoonkin että vastus oli useimmiten olematonta ja ajotapaa ei tarvinnut juuri sopeutella kun auto tehtiin kuin italialainen mittatilaus hansikas.
8. Ari Vatanen - Escortti-ajan maestro.
9. Mikkola
10. Salonen
Aika kovaa vihaa on kyllä Loeb saavuttanut kun noin matalalle täytyy laittaa listalla. Loebhan voitti esimerkiksi Sainzin samalla autolla mestaruustaisteluissa 2003 ja 2004. Eikä se Loeb tainnut sitä autoa rakentaa vielä itselleen kun oli vielä etuvetoisten puolella kun Citroen esitteli autonsa.

Kuinka moni muu on tehnyt pohjat MM-rallin kaikille pätkille kuten Loeb? :)
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Hyvä pointti toi eka. Tarkoitin ehkä enemmän sitä, että Tommi pärjäsi vain silloin, kun sai olla ylhäisessä yksinäisyydessään dikaattori autonrakennuksen suhteen, ja silloin autolla eivät muut pärjänneet, ja vastaavasti kun Tommi oli tallissa jossa ei ollut enää Lasse Lampea ja muita tuttuja, ei vauhtia enää ollutkaan. Kyllähän Subarulla voitettiin maailmanmestaruus 2003, joten autosta sinänsä ei jäänyt kiinni menestyksen puute.
No eihän esimerkiksi -94 Suurajot kovin huonosti mennyt, vaikkei Mitsubishia tai Lampea ollut lähimaillakaan, eikä Tommi päässyt mitenkään rakentamaan autoa itselleen. Mitsullakin pärjäsi seuraavana vuonna varsin hyvin, vaikka Kenneth Eriksson oli ollut tallissa koko 90-luvun. Samoin Burns oli jo aika hyvässä vauhdissa etenkin -98 Mitsulla, vaikka auton piti olla vain Mäkisen käteen sopiva. Samoin Ruotsissa 2001 Rådström oli heti vauhdissa, kun ajoi tallissa sen yhden kisan. Se, että suurimman osan ajasta tallikaverina oli Loix, antaa vähän väärän kuvan tilanteesta. Belgialainen oli tiimissä vain rahoittamassa toimintaa ja omia ulosajojaan. Romua nimittäin kertyi...

Subarulla suurin syy menestymättömyyteen oli motivaation ja keskittymisen puute, väitän minä. Kaikki mitä oli voitettavissa oli jo voitettu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15979
Sijainti
Tampereen lenkki
No eihän esimerkiksi -94 Suurajot kovin huonosti mennyt, vaikkei Mitsubishia tai Lampea ollut lähimaillakaan, eikä Tommi päässyt mitenkään rakentamaan autoa itselleen. Mitsullakin pärjäsi seuraavana vuonna varsin hyvin, vaikka Kenneth Eriksson oli ollut tallissa koko 90-luvun. Samoin Burns oli jo aika hyvässä vauhdissa etenkin -98 Mitsulla, vaikka auton piti olla vain Mäkisen käteen sopiva. Samoin Ruotsissa 2001 Rådström oli heti vauhdissa, kun ajoi tallissa sen yhden kisan. Se, että suurimman osan ajasta tallikaverina oli Loix, antaa vähän väärän kuvan tilanteesta. Belgialainen oli tiimissä vain rahoittamassa toimintaa ja omia ulosajojaan. Romua nimittäin kertyi...

Subarulla suurin syy menestymättömyyteen oli motivaation ja keskittymisen puute, väitän minä. Kaikki mitä oli voitettavissa oli jo voitettu.
Voi pitää hyvinkin paikkaansa. (y)

Jotenkin noista Subaru-vuosista paistaa usein sellanen kireys ja maltin menettäminen, mikä voisi myös kieliä jonkinlaisesta burnoutin esiasteesta, olihan takana jo monta tosi pitkää kautta, ja varmasti Mitsun WRC:n tekemisen kanssa oli alkanut turhauttaa. Ikäkin jo painoi päälle...
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
758
Samoin Burns oli jo aika hyvässä vauhdissa etenkin -98 Mitsulla, vaikka auton piti olla vain Mäkisen käteen sopiva. Samoin Ruotsissa 2001 Rådström oli heti vauhdissa, kun ajoi tallissa sen yhden kisan. Se, että suurimman osan ajasta tallikaverina oli Loix, antaa vähän väärän kuvan tilanteesta. Belgialainen oli tiimissä vain rahoittamassa toimintaa ja omia ulosajojaan. Romua nimittäin kertyi...
Grönholmkin pysyi kohtuu hyvin kärjen vauhdissa Portugalissa 1999 ennen keskeytystä. Ja taisi olla samanlainen keikka kuin Rådströmillä pari vuotta myöhemmin Ruotsissa eli ei juuri testejä aiemmin.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Jotenkin noista Subaru-vuosista paistaa usein sellanen kireys ja maltin menettäminen, mikä voisi myös kieliä jonkinlaisesta burnoutin esiasteesta, olihan takana jo monta tosi pitkää kautta, ja varmasti Mitsun WRC:n tekemisen kanssa oli alkanut turhauttaa. Ikäkin jo painoi päälle...
Mäkinen on sanonutkin joskus, että yksi vuosi täysipainoista MM-sarjan kiertämistä vastaa 5 vuotta normaalissa työelämässä, ja että ne menestysvuodet painettiin kuin sumussa eteenpäin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3371
Sijainti
Lahti
Ainahan mä vähän kiduin kun näin Loebin ja sittemmin Ogierin heiluvan siellä MM-voittajan paikalla (koska toivoin jonkun suomalaisista voittavan, yllätys yllätys!), mutta jos unohdan henk.koht ja itse itselleni aiheuttamat tuskan tunteet, kyllä ne noi 2 heppua ovat rallihistorian tähän asti hämmästyttävimmät sompaajat. Ovat vielä ihan täyspäisen oloisia ja mukavan tuntuisia heppuja, kelevottomat!
 
Ylös