Harvinaisen hyvin asiaan sopiva esimerkki!
Kisan maaliintulojärjestys ratkaisee tuloksen, ja lyhimmässä ajassa säännöissä määritellyn matkan kulkenut on voittaja. Sama pätee Formuloissa ja maratonilla. Jos kuljettaja Z lähtee heti kisan alussa paahtamaan aivan uskomatonta tahtia, mutta koska renkaat loppuvat 10 kierroksen jälkeen, kuljettaja K painelee ohi ja voittaa kilpailun ylivoimaisesti. Eikai joku tosissaan väitä, että tällöin kuljettaja Z oli kilpailussa nopeampi kuin kuljettaja K?
Formula 1:sissäkin jaetaan pisteitä sen mukaan, kuka ajaa nopeiten säännöissä määritellyn matkan, joten millään muulla ei ole väliä ja ainakin minä panostaisin kisamatkalle enkä nopeimpaan kierrokseen, jos olisin formulakuljettaja. Jos pisteitä jaettaisiin vaikka nopeimmista sektoriajoista, silloin olisi järkeä panostaa mahdollisimman nopeaan sektoriaikaan, mutta kun ei jaeta, niin ei kannata. Kaikki muut skenaariot ovat pelkkää mutua, jolla ei ole lopputuloksen kannalta mitään merkitystä. Kyllähän aina voi spekuloida, että jos se Z ei olisi kerran lukkojarruttanut niin kylläpäs se olisi voittanut ylivoimaisesti, mutta spekuloinniksi se silloin myös jää, koska sitä ei voida todistaa millään tavalla.