AtlasF1.comista löytyy. Tosin rekisteröinti maksaa.Törni sanoi:Jos noita kierrosaikoja nyt haluaisi kuitenkin tarkemmin analysoida, niin tietääkö joku mistä ne löytyvät. Siis tarkoitan aivan kaikkien kierrosten aikoja, ei vain kunkin kuljettajan nopeinta kierrosta.
Tämän jo tiesinkin. Onko muuta?Jeeves sanoi:AtlasF1.comista löytyy. Tosin rekisteröinti maksaa.
Kuumalla kelillä vaikutti Bridgestonet tosiaan vaisuilta, mutta voi olla, ettei Ferrarin vanha kärry oikein sovellu Malesian radalle. Sadekelin suhteen on taas mielestäni mahdotonta heittää objektiivista vertailua, mutta en ainakaan Australian perusteella huomannut Bridgestonen olevan Micheliinejä heikommat. Toivottavasti sekin seikka saadaan selvitettyä kauden mittaan, eli tulisi muutama sadekisa.Tolerantti sanoi:Olisiko Ferrarin "ahneus" rengaspalvelun suhteen nyt kostautunut. Monet vuodet Ferrarin kanssa samoilla renkailla ajaneet tallit kitisivät siitä, miten rengasta kehitetään vain Ferrarin ehdoilla. Lopulta suivaantuivat ja vaihtoivat merkkiä.
Nyt tämä näkyy. Bridgestone ei millään pysty ajattamaan samaa määrää rengastestiä kuin Misuliina. Täten kinniotto kauden aikana on myöskin erittäin hankalaa.
Onko tulkintani oikea:
Viileä keli: Siltakivi vähän Misuliinaa heikompi
Kuuma keli: Siltakivi huomattavasti heikompi
Sadekeli: Siltakivi vähän Misuliinaa heikompi
Tässä nopeinten kierrosten vertailua:bigbear sanoi:Kuinka paljon eri tallien kierrosajat erosivat viimekauden kierrosajoista? Tehkää joku vertailua jos satutte löytämään dataa
Ma sanoi:Tässä nopeinten kierrosten vertailua:
2005
Räikkönen 1.35,4
Heidfeld 1.35,7
Trulli 1.35,8
Alonso 1.35,8
Webber 1.36,0
Fisichella 1.36,1
R.Schumacher 1.36,3
Montoya 1.36,5
Coulthard 1.36,7
Barrichello 1.36,8
...
M.Schumacher 1.36,9
[/list=1]
2004
Montoya Williams 1.34,2
M.Schumacher 1.34,8
Button BAR 1.34,9
Trulli Renault 1.35,0
Räikkönen 1.35,1
Barrichello 1.35,3
R.Schumacher 1.35,6
Sato BAR 1.35,6
Coulthard McLaren 1.35,8
Alonso Renault 1.35,8
Panis Toyota 1.35,9
[/list=1]
Taulukosta näemme kuinka tasoerot ovat muuttuneet. Viime vuoden kahden kärjen Schumin ja Montoyan ajat tippuivat tänä vuonna kuin lehmän häntä, Montyn 2,3 ja Schumin 2,1 sekunnilla. Sen sijaan Alonson tämän vuoden aika oli vain 11 sadasosaa edellisvuuden parastaan huonompi ja Kimilläkin vain 3 kymmenystä. Keskimäärin kierrosajat ovat tippuneet noin sekunnilla. Tuohon vaikuttaa tietysti myös suurempi bensakuorma, sillä kisa-ajassa ei ole suurtakaan eroa edellisvuoteen.
2004 Schumacher 1.31.07,490
2005 Alonso 1.31.33,736
Ei pidä paikkaansa. Nopeus tarkoittaa sitä mitä se tarkoittaa, eli nopeutta, jos kuljettaja ajaa nopeammin kuin toinen esim. Kimi vs. Pablo, niin silloin se on nopeampi kuin toinen. Se, miten pisteitä jaetaan ei edelleenkään määräydy nopeuden mukaan, vaan sen mukaan kuka tulee ensin maaliin jne. Tarkistapa käsityksiäsi vaikka suomen kielen sanakirjasta. Eri asia on, jos alamme antaa nopeudelle jotain mystisiä ennakkoarvoja, niin kuin tämä sun säälittävä vääntö nyt yrittää tuoda ilmi.Hurmurisija sanoi:Nopeus muodostuu aika-ajosta ja kilpailusta. Jos tulee myöhemmin maaliin kuin tallitoveri, ei voi olla nopeampi. Jos pisteet aletaan jakaa nopeimpien kierroksien tai kierrosaikojen keskiarvojen mukaan, niin sitten muutan mielipidettäni.
No eikös sinne se ekana selviä joka ajaa nopeimmin lähdön ja maalin välisen matkan? Siitähän koko lajissa on kysymys.formulastara sanoi:Se, miten pisteitä jaetaan ei edelleenkään määräydy nopeuden mukaan, vaan sen mukaan kuka tulee ensin maaliin jne.
Ei ei ei. Jos kuljettaja x - joka tulee ensimmäisenä maaliin - ajaa joka mutkan ja suoran hitaammin kuin kuljettaja y, niin kuljettaja y ajaa silloin nopeammin, huolimatta siitä milloin hän tulee maaliin.Törni sanoi:No eikös sinne se ekana selviä joka ajaa nopeimmin lähdön ja maalin välisen matkan? Siitähän koko lajissa on kysymys.
Rallihan onkin sitten hieman eri juttu kun siinä on niitä pikataipaleita. Mutta sama periaate sielläkin
formulastara sanoi:Ei ei ei. Jos kuljettaja x - joka tulee ensimmäisenä maaliin - ajaa joka mutkan ja suoran hitaammin kuin kuljettaja y, niin kuljettaja y ajaa silloin nopeammin, huolimatta siitä milloin hän tulee maaliin.
Niinpä, selkeää logiikkaa on hankala kumota. Hyvä yritys kuitenkin.Törni sanoi:
Heh, voi tätä logiikan riemuvoittoa.formulastara sanoi:Ei ei ei. Jos kuljettaja x - joka tulee ensimmäisenä maaliin - ajaa joka mutkan ja suoran hitaammin kuin kuljettaja y, niin kuljettaja y ajaa silloin nopeammin, huolimatta siitä milloin hän tulee maaliin.
Juhiskin voi liittyä siihen porukkaan jonka ei kannata katsoa kisaa telkkarista kun voi tuloksista jälkeenpäin todeta kuka oli nopein.Juhis sanoi:Kisassa aikaisemmin maaliin saapunut on aina nopeampi kuin myöhemmin tulleet, koska hän on ajanut silloin suuremman osan matkasta kovempaa kuin jäljessä maaliin tulleet. Eli ei tarvittu edes suomen kielen sanakirjaa osoittamaan, että kyllä ne pisteet jakautuvat nopeuden mukaan.
Jos nyt aletaan pilkkua viilamaan niin tuo ei läheskään aina pidä paikkaansa, tuore esimerkki on Kimin ja Montoyan tilanne Malesiasta. Kimi ajoi hyvin marginaalisen ajan koko kilpailun kestosta selkeästi Montoyaa hitaampaa vauhtia (eli silloin kun rengas puhkesi), mutta oli SUURIMMAN osan ajasta nopeampi. Mutta kuten todettu lopputulos ratkaisee, eli jos fyysikoita ollaan niin voidaan sanoa että Montoya oli Kimiä nopeampi. Sen sijaan puhekielessä voidaan varmasti hyvin sanoa Kimin olleen Montoyaa nopeampi.Juhis sanoi:Kisassa aikaisemmin maaliin saapunut on aina nopeampi kuin myöhemmin tulleet, koska hän on ajanut silloin suuremman osan matkasta kovempaa kuin jäljessä maaliin tulleet.
No sillä nyt on merkitystä vain siinä tapauksessa että tuo viimeisestä ruudusta lähtevä on eräs tietty kuljettajabigbear sanoi:Mun mielestä voittaja ei välttämättä ole nopein. Mitä jos lähtee ruudukon viimeisestä ruudusta ja tulee 0,01sek voittajasta jääneenä toiseksi niin keskinopeus on suurempi ,koska ajettu kisamatkakin on ollut suurempi. Noin pilkkua nusasten...