Malesian GP

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jos noita kierrosaikoja nyt haluaisi kuitenkin tarkemmin analysoida, niin tietääkö joku mistä ne löytyvät. Siis tarkoitan aivan kaikkien kierrosten aikoja, ei vain kunkin kuljettajan nopeinta kierrosta.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Törni sanoi:
Jos noita kierrosaikoja nyt haluaisi kuitenkin tarkemmin analysoida, niin tietääkö joku mistä ne löytyvät. Siis tarkoitan aivan kaikkien kierrosten aikoja, ei vain kunkin kuljettajan nopeinta kierrosta.
AtlasF1.comista löytyy. Tosin rekisteröinti maksaa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Eipä nyt kuitenkaan unohdeta Ferraria. Muistetaan ero 03 Unkarin ja Italian GP:ssä. Toki Bahrainissakin on kuuma, mutta talli tekee varmasti kovasti rengastestiä ennen ko. kisaa.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Olisiko Ferrarin "ahneus" rengaspalvelun suhteen nyt kostautunut. Monet vuodet Ferrarin kanssa samoilla renkailla ajaneet tallit kitisivät siitä, miten rengasta kehitetään vain Ferrarin ehdoilla. Lopulta suivaantuivat ja vaihtoivat merkkiä.

Nyt tämä näkyy. Bridgestone ei millään pysty ajattamaan samaa määrää rengastestiä kuin Misuliina. Täten kinniotto kauden aikana on myöskin erittäin hankalaa.

Onko tulkintani oikea:
Viileä keli: Siltakivi vähän Misuliinaa heikompi
Kuuma keli: Siltakivi huomattavasti heikompi
Sadekeli: Siltakivi vähän Misuliinaa heikompi
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Tolerantti sanoi:
Olisiko Ferrarin "ahneus" rengaspalvelun suhteen nyt kostautunut. Monet vuodet Ferrarin kanssa samoilla renkailla ajaneet tallit kitisivät siitä, miten rengasta kehitetään vain Ferrarin ehdoilla. Lopulta suivaantuivat ja vaihtoivat merkkiä.

Nyt tämä näkyy. Bridgestone ei millään pysty ajattamaan samaa määrää rengastestiä kuin Misuliina. Täten kinniotto kauden aikana on myöskin erittäin hankalaa.

Onko tulkintani oikea:
Viileä keli: Siltakivi vähän Misuliinaa heikompi
Kuuma keli: Siltakivi huomattavasti heikompi
Sadekeli: Siltakivi vähän Misuliinaa heikompi
Kuumalla kelillä vaikutti Bridgestonet tosiaan vaisuilta, mutta voi olla, ettei Ferrarin vanha kärry oikein sovellu Malesian radalle. Sadekelin suhteen on taas mielestäni mahdotonta heittää objektiivista vertailua, mutta en ainakaan Australian perusteella huomannut Bridgestonen olevan Micheliinejä heikommat. Toivottavasti sekin seikka saadaan selvitettyä kauden mittaan, eli tulisi muutama sadekisa.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kuinka paljon eri tallien kierrosajat erosivat viimekauden kierrosajoista? Tehkää joku vertailua jos satutte löytämään dataa
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
bigbear sanoi:
Kuinka paljon eri tallien kierrosajat erosivat viimekauden kierrosajoista? Tehkää joku vertailua jos satutte löytämään dataa
Tässä nopeinten kierrosten vertailua:

2005

  1. Räikkönen 1.35,4
    Heidfeld 1.35,7
    Trulli 1.35,8
    Alonso 1.35,8
    Webber 1.36,0
    Fisichella 1.36,1
    R.Schumacher 1.36,3
    Montoya 1.36,5
    Coulthard 1.36,7
    Barrichello 1.36,8
    ...
    M.Schumacher 1.36,9

    [/list=1]

    2004

    1. Montoya Williams 1.34,2
      M.Schumacher 1.34,8
      Button BAR 1.34,9
      Trulli Renault 1.35,0
      Räikkönen 1.35,1
      Barrichello 1.35,3
      R.Schumacher 1.35,6
      Sato BAR 1.35,6
      Coulthard McLaren 1.35,8
      Alonso Renault 1.35,8
      Panis Toyota 1.35,9
      [/list=1]

      Taulukosta näemme kuinka tasoerot ovat muuttuneet. Viime vuoden kahden kärjen Schumin ja Montoyan ajat tippuivat tänä vuonna kuin lehmän häntä, Montyn 2,3 ja Schumin 2,1 sekunnilla. Sen sijaan Alonson tämän vuoden aika oli vain 11 sadasosaa edellisvuuden parastaan huonompi ja Kimilläkin vain 3 kymmenystä. Keskimäärin kierrosajat ovat tippuneet noin sekunnilla. Tuohon vaikuttaa tietysti myös suurempi bensakuorma, sillä kisa-ajassa ei ole suurtakaan eroa edellisvuoteen.
      2004 Schumacher 1.31.07,490
      2005 Alonso 1.31.33,736
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Ma sanoi:
Tässä nopeinten kierrosten vertailua:

2005

  1. Räikkönen 1.35,4
    Heidfeld 1.35,7
    Trulli 1.35,8
    Alonso 1.35,8
    Webber 1.36,0
    Fisichella 1.36,1
    R.Schumacher 1.36,3
    Montoya 1.36,5
    Coulthard 1.36,7
    Barrichello 1.36,8
    ...
    M.Schumacher 1.36,9

    [/list=1]

    2004

    1. Montoya Williams 1.34,2
      M.Schumacher 1.34,8
      Button BAR 1.34,9
      Trulli Renault 1.35,0
      Räikkönen 1.35,1
      Barrichello 1.35,3
      R.Schumacher 1.35,6
      Sato BAR 1.35,6
      Coulthard McLaren 1.35,8
      Alonso Renault 1.35,8
      Panis Toyota 1.35,9
      [/list=1]

      Taulukosta näemme kuinka tasoerot ovat muuttuneet. Viime vuoden kahden kärjen Schumin ja Montoyan ajat tippuivat tänä vuonna kuin lehmän häntä, Montyn 2,3 ja Schumin 2,1 sekunnilla. Sen sijaan Alonson tämän vuoden aika oli vain 11 sadasosaa edellisvuuden parastaan huonompi ja Kimilläkin vain 3 kymmenystä. Keskimäärin kierrosajat ovat tippuneet noin sekunnilla. Tuohon vaikuttaa tietysti myös suurempi bensakuorma, sillä kisa-ajassa ei ole suurtakaan eroa edellisvuoteen.
      2004 Schumacher 1.31.07,490
      2005 Alonso 1.31.33,736


    1. Taulukosta näkee myös Toyotan harppauksen kärkeä kohti. Yhdessä Red Bullin kanssa se on ainoana pystynyt parantamaan vauhtiaan.
      EDIT: Niin ja suurimmat kärsijät ovat olleet todellakin häntäpään Minardi ja Jordan molempiem parhaat kierrosajat ovat pudonneet noin kahdella sekunnilla viime vuodesta.:nope:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hurmurisija sanoi:
Nopeus muodostuu aika-ajosta ja kilpailusta. Jos tulee myöhemmin maaliin kuin tallitoveri, ei voi olla nopeampi. Jos pisteet aletaan jakaa nopeimpien kierroksien tai kierrosaikojen keskiarvojen mukaan, niin sitten muutan mielipidettäni.
Ei pidä paikkaansa. Nopeus tarkoittaa sitä mitä se tarkoittaa, eli nopeutta, jos kuljettaja ajaa nopeammin kuin toinen esim. Kimi vs. Pablo, niin silloin se on nopeampi kuin toinen. Se, miten pisteitä jaetaan ei edelleenkään määräydy nopeuden mukaan, vaan sen mukaan kuka tulee ensin maaliin jne. Tarkistapa käsityksiäsi vaikka suomen kielen sanakirjasta. Eri asia on, jos alamme antaa nopeudelle jotain mystisiä ennakkoarvoja, niin kuin tämä sun säälittävä vääntö nyt yrittää tuoda ilmi.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
formulastara sanoi:
Se, miten pisteitä jaetaan ei edelleenkään määräydy nopeuden mukaan, vaan sen mukaan kuka tulee ensin maaliin jne.
No eikös sinne se ekana selviä joka ajaa nopeimmin lähdön ja maalin välisen matkan? Siitähän koko lajissa on kysymys.

Rallihan onkin sitten hieman eri juttu kun siinä on niitä pikataipaleita. Mutta sama periaate sielläkin ;)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Törni sanoi:
No eikös sinne se ekana selviä joka ajaa nopeimmin lähdön ja maalin välisen matkan? Siitähän koko lajissa on kysymys.

Rallihan onkin sitten hieman eri juttu kun siinä on niitä pikataipaleita. Mutta sama periaate sielläkin ;)
Ei ei ei. Jos kuljettaja x - joka tulee ensimmäisenä maaliin - ajaa joka mutkan ja suoran hitaammin kuin kuljettaja y, niin kuljettaja y ajaa silloin nopeammin, huolimatta siitä milloin hän tulee maaliin.

Tätä asiaa ei kertakaikkiaan pysty kumoamaan, vaikka kuinka yrittäisi tekstiin sisällyttää virheargumentteja, jotka ylipäätään pitävät hengissä tollasen pyristelyn.
GSUS mitä lapsellista jarnausta yrittää todistella jonkin näsäviisasta "oivallusta" jotenkin todeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
formulastara sanoi:
Ei ei ei. Jos kuljettaja x - joka tulee ensimmäisenä maaliin - ajaa joka mutkan ja suoran hitaammin kuin kuljettaja y, niin kuljettaja y ajaa silloin nopeammin, huolimatta siitä milloin hän tulee maaliin.
:D
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
formulastara sanoi:
Ei ei ei. Jos kuljettaja x - joka tulee ensimmäisenä maaliin - ajaa joka mutkan ja suoran hitaammin kuin kuljettaja y, niin kuljettaja y ajaa silloin nopeammin, huolimatta siitä milloin hän tulee maaliin.

Heh, voi tätä logiikan riemuvoittoa. :D

Jos kuljettaja Y ajaa joka mutkan ja suoran nopeammin kuin kuljettaja X, niin eikös silloin kaiken järjen mukaan kuljettaja Y myös tule ensimmäisenä maaliin?

Nopeus on tietyssä ajassa kuljettu matka, joten se määritellään v=s/t. Kisan loppuajasta saadaan t, ja kisan kokonaismatkasta saadaan s, joten soveltamalla edellä mainittuun kaavaan saadaan kisan nopeus. Kisan nopeus voidaan myös pilkkoa pienempiin nopeuksiin, kuten vaikka kierroksen tai vaikkapa sektorin nopeuteen, kunhan vain otetaan kierroksen tai sektorin matka ja sen kulkemiseen käytetty aika huomioon. Kisan nopeus on kuitenkin tärkeämpi kuin sektorin tai kierroksen nopeus, koska vain siitä saa pisteitä. Kisassa aikaisemmin maaliin saapunut on aina nopeampi kuin myöhemmin tulleet, koska hän on ajanut silloin suuremman osan matkasta kovempaa kuin jäljessä maaliin tulleet. Eli ei tarvittu edes suomen kielen sanakirjaa osoittamaan, että kyllä ne pisteet jakautuvat nopeuden mukaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Juhis sanoi:
Kisassa aikaisemmin maaliin saapunut on aina nopeampi kuin myöhemmin tulleet, koska hän on ajanut silloin suuremman osan matkasta kovempaa kuin jäljessä maaliin tulleet. Eli ei tarvittu edes suomen kielen sanakirjaa osoittamaan, että kyllä ne pisteet jakautuvat nopeuden mukaan.
Juhiskin voi liittyä siihen porukkaan jonka ei kannata katsoa kisaa telkkarista kun voi tuloksista jälkeenpäin todeta kuka oli nopein. :D
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Juhis sanoi:
Kisassa aikaisemmin maaliin saapunut on aina nopeampi kuin myöhemmin tulleet, koska hän on ajanut silloin suuremman osan matkasta kovempaa kuin jäljessä maaliin tulleet.
Jos nyt aletaan pilkkua viilamaan niin tuo ei läheskään aina pidä paikkaansa, tuore esimerkki on Kimin ja Montoyan tilanne Malesiasta. Kimi ajoi hyvin marginaalisen ajan koko kilpailun kestosta selkeästi Montoyaa hitaampaa vauhtia (eli silloin kun rengas puhkesi), mutta oli SUURIMMAN osan ajasta nopeampi. Mutta kuten todettu lopputulos ratkaisee, eli jos fyysikoita ollaan niin voidaan sanoa että Montoya oli Kimiä nopeampi. Sen sijaan puhekielessä voidaan varmasti hyvin sanoa Kimin olleen Montoyaa nopeampi.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Mun mielestä voittaja ei välttämättä ole nopein. Mitä jos lähtee ruudukon viimeisestä ruudusta ja tulee 0,01sek voittajasta jääneenä toiseksi niin keskinopeus on suurempi ,koska ajettu kisamatkakin on ollut suurempi. Noin pilkkua nusasten...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
bigbear sanoi:
Mun mielestä voittaja ei välttämättä ole nopein. Mitä jos lähtee ruudukon viimeisestä ruudusta ja tulee 0,01sek voittajasta jääneenä toiseksi niin keskinopeus on suurempi ,koska ajettu kisamatkakin on ollut suurempi. Noin pilkkua nusasten...
No sillä nyt on merkitystä vain siinä tapauksessa että tuo viimeisestä ruudusta lähtevä on eräs tietty kuljettaja ;)
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Onpa taas hauskaa vääntöä, mutta luulenpa että tässä tarvittaisiin "suomen kielen sanakirjaa."

Jos aika-ajoissa kuljettaja A ajaa kahdella sektorilla kolmesta nopeimman ajan, mutta mämmää viimeisellä sektorilla viimeisessä mutkassa. B voittaa aika-ajon. Kuljettaja B on kaksi ensimmäistä sektoria ja ennen kolmannen sektorin viimeistä mutkaa ajanut hivenen hitaammin A:ta. Kumpi on nopeampi A vai B ?

Minusta B, mutta totta on sekin että A oli suurimmaksi osaksi B:tä nopeampi. Kysymystä pitäisi ehkä tarkentaa - kumpi oli nopeampi aika-ajokierroksella A vai B - ilman muuta B, koska koko kierros lasketaan.

Vastaavia esimerkkejä löytyisi esim. syöksylaskun ajanlaskusta. Jos henkilö A on nopeammin maalissa, siinä ei pahemmin auta se että B oli 2/3 väliaikamittauksissa nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös