Malesian GP

Bombay

Well-known member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
139
Kyllä McLarenilla on minusta vauhtia. Kimi oli nopea tänään. Montoyalla selvästi opittavaa uuden auton säätämisessä. Mies itse sanoi, että vasen eturengas meni "flätiksi" kisan alussa joka haittasi ajoa ja näköä koska auto tärisi. Ja onhan se selvä, että Montoya saa kauden mittaan lisää vauhtia. Eli tiukka kausi tulee olemaan.

Renaultille joka tapauksessa:thumbup:
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Tulee tässä noista kierrosajoista mieleen, että mihinköhän Kimi olisi yltänyt jos lähtöpaikka olisi ollut eturivissä :confused: Nopeimman kierroksen perusteella vauhtia pitäisi olla, mutta sitä ei vain kai ole tasaisesti koko kisamatkalla ja ennen kaikkea jo aika-ajoissa, ainakaan nyt Sepangin radalla.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
jkjanne sanoi:
Nopeimman kierroksen perusteella vauhtia pitäisi olla, mutta sitä ei vain kai ole tasaisesti koko kisamatkalla ja ennen kaikkea jo aika-ajoissa, ainakaan nyt Sepangin radalla.
Alonso väitti, ettei ajanut kertaakaa limiteillä. Mitenköhän kovaa Rellu kulkee, kun sitä oikein puristetaan?

Hiukan jäin ihmettelemään Macin taktiikkaa. Eivätkö renkaat kulu eniten, kun auto on painava?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Hurmurisija sanoi:
Alonso väitti, ettei ajanut kertaakaa limiteillä. Mitenköhän kovaa Rellu kulkee, kun sitä oikein puristetaan?
Rellu varmaan leviää puristamalla..:wink: Jotenkin näyttää siltä ettei kukaan (poislukien yksi kanadalainen) aja limiitillä kisoissa. Peilejä vain katsotaan ja kyttäillään suurin osa kisasta. :dunno:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Mäkille on tainnut jäädä raskaan lastin taktiikka pakkomielteenä päälle. Toivottavasti tähän tulee korjaus seuraavissa kisoissa, tai sitten auto paranisi huomattavasti raskaalla lastilla.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Mitäs sitä puristelemaan liiaksi, kun ei ole tarvista:


Kysymys: Fernando, auto näytti toimivan hyvin, mutta miltä ohjaamossa tuntui?

FA: Autossa kaikki oli ok. Säästelin hieman renkaita alussa. Kisan alkuvaiheet ovat ehkä kriittisimmät takarenkaiden kannalta. Huomasin Jarnon hidastavan vauhtiaan hieman, joten minäkin hidastin. Lopussa ajelin alhaisilla kierroksilla ja säästelin renkaita. Oikeastaan missään vaiheessa kisaa en ajanut äärirajoilla. Autoa oli todella helppo ajaa.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Monta kierrosta Renaultin, Toyotan ja McLarenin ensimmäisten stoppien välillä olikaan? 3-4? Ei se "raskas auto" selitä mitenkään sitä, että alkustintin aikana Kimi jäi yli 20 sekuntia kärjen vauhdista, Montoyasta puhumattakaan. Nopeinten kierrosten listaa ei kannata tuijottaa liikaa, kun esimerkiksi Alonsolla ei ollut oikein missään vaiheessa tarvetta ajaa äärirajoilla. Toisin sanoen ei McLarenin vauhti ihan sillä tasolla ole kuin talli varmasti toivoisi. Ja toisin kuin Ferrarilla, uutta autoa ei tällä kertaa ole tulossa kesken kauden.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Niin no tuskin JT McLaren sentään Toyotaa hitaampi on?
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
JT sanoi:
Monta kierrosta Renaultin, Toyotan ja McLarenin ensimmäisten stoppien välillä olikaan? 3-4? Ei se "raskas auto" selitä mitenkään sitä, että alkustintin aikana Kimi jäi yli 20 sekuntia kärjen vauhdista, Montoyasta puhumattakaan. Nopeinten kierrosten listaa ei kannata tuijottaa liikaa, kun esimerkiksi Alonsolla ei ollut oikein missään vaiheessa tarvetta ajaa äärirajoilla. Toisin sanoen ei McLarenin vauhti ihan sillä tasolla ole kuin talli varmasti toivoisi. Ja toisin kuin Ferrarilla, uutta autoa ei tällä kertaa ole tulossa kesken kauden.
Näinhän se on, ekoista kisoista olisi ollut Mäkin kannalta tärkeää napsia podiumsijoituksia jotta ero Relluihin olisi pysynyt siedettävänä. Nyt tilanne on aika heikko koska pisteissä eroa on aika reilusti eikä ainakaan vielä ole näkynyt merkkejä siitä että Mäkki pystyisi tosissaan haastamaan Rellut. Tosin viidenteen kisaan mäkki tuo seuraavan merkittävän kehityspaketin joten silloin voi voimasuhteet taas vähän heilahtaa, siihen asti (+Ferrarin uusi auto) uskoisin Rellujen vievän ja muiden vikisevän.
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Niin no en mä tiedä tarvitaanko uutta autoa jos vanhassa riittää reserviä. Eli toisin sanoen uusi auto kesken kauden on suurempi riski kuin vanhan kehittäminen. Barcelonan kisaanko se kehitysversio McLarenilta tuli?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
ml sanoi:
Mäkille on tainnut jäädä raskaan lastin taktiikka pakkomielteenä päälle. Toivottavasti tähän tulee korjaus seuraavissa kisoissa, tai sitten auto paranisi huomattavasti raskaalla lastilla.
Macin kannattaisi valita kolmen tai neljän pysähdyksen taktiikka jo valmiiksi niin voivat sitten samalla aina vaihtaa siivekkeet yms. systeemit kun noita "tapaturmia" tuntuu sattuvan...

(okei, renkaiden vaihdonyhteydessä ei saa tankata, mutta muuten...)
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Jonkunnäköinen rapokin on raapaistu kasaan. Linkki löytyy sigusta tuosta alta.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
JT sanoi:
Monta kierrosta Renaultin, Toyotan ja McLarenin ensimmäisten stoppien välillä olikaan? 3-4? Ei se "raskas auto" selitä mitenkään sitä, että alkustintin aikana Kimi jäi yli 20 sekuntia kärjen vauhdista, Montoyasta puhumattakaan. Nopeinten kierrosten listaa ei kannata tuijottaa liikaa, kun esimerkiksi Alonsolla ei ollut oikein missään vaiheessa tarvetta ajaa äärirajoilla. Toisin sanoen ei McLarenin vauhti ihan sillä tasolla ole kuin talli varmasti toivoisi. Ja toisin kuin Ferrarilla, uutta autoa ei tällä kertaa ole tulossa kesken kauden.
Rellun vauhtiin ei kyllä ollut edes Kimillä saumoja. Alussa Kimi jäi sen parikymmentä sekuntia, sen jälkeen ei ero enään kasvanut. Puolenvälin jälkeen Toyotat ja muut taas jäi sen pari- kolmekymmentä sekuntia Alonsosta. Ilman rengasrikkoa toinen sija olisi ollut realistinen. Ei se kovin hitaan auton merkki mielestäni ole.

Fisichella muuten sanoi, että auto hidastui kaksi sekuntia/kierros kun hän menetti toisen ilmanohjaimensa. Paljonkohan sama asia vaikutti Mäkin vauhtiin Australiassa?

Bahrainissa on varmaan taas likainen rata odottamassa. Ihan sama millä autolla Ferrari sinne tulee tuskin Bridgestonelta voi sielläkään odottaa huippusuoritusta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Australian kisaa parempaa oli tänään tarjolla Malesiassa, mutta vielä jäi/on paljon parannettavaa viihdearvossa ja kilpailussa yleisesti.


Renaultilla Alonso jatkoi siitä minkä Australiassa teki Fisichella -> paalulle ja ylivoimaiseen voittoon komealla ajolla.Australian voittaja olikin täällä koko viikonlopun Espanjalaisen varjossa eikä pystynyt vastaamaan haasteeseen.Varsinkin kun kisassa ongelmia alkoi ilmetä auton vaurioiduttua ja kisan lopulta päätyttyä kolariin.

Kuten jo edellä topicissa tulikin mainittua, on Renaultilla nyt kasassa pelottavan kova paketti jolla mestaruuden pitäisi kaiken järjen mukaan myös tulla.Niin vahva on ollut esitys molemmilla nähdyillä kerroilla, ettei mikään viittaa siihen että Ranskalaistallin voittokulku loppuisi, pikemminkin päinvastoin.Ylivoima voi olla jatkossa jopa nyt nähtyä suurempaa.Ketjusta on yksinkertaisesti vaikea löytää yhtään ainoaa heikkoa lenkkiä. Alonsolle :thumbup: :thumbup:


Toyota näyttää ottaneen aimo harppauksen kärkiryhmään ykkösten pohjilta.Trulli ajoi tänään komean kisan ja hienon viikolopun jatkoksi oli täysin ansaitusti GP:n kakkonen.Ralf... erinäisten kuvioiden kautta viidenneksi.Hyvä sija, mutta häviää reilusti tallikaverin loistavalle päivätyölle.Toyotasta puhuttaessa on kaiketi odotettava vielä muutamia kilpailuja ennen kuin voi sanoa heidän olevan pysyvä nimi kärkitaistelussa, mutta hyvältä tilanne kokonaisuudessaan Japanilaistallille näyttää.


Mclarenin kisa oli Austaralian tapaan valitettavan kaksijakoinen. Montoya ajoi riskejä vältellen ja melkoisen värittömästi (mutta kai jonkun mielestä viisaastikin) muiden keskeytysten ja virheiden myötä nousten neljänneksi.Nopeudessa Monty oli koko viikonlopun selvästi Kimiä jäljessä ja siinä missä JPM säästeli reilusti taaempana, Kimi ajoi kilpaa kärjessä niin kauan kunnes JÄLLEEN itsestä riippumattomista syistä mies joutui kärsijän rooliin, tällä kertaa sitten vuoroon tulleen renkaan venttiilin pettämisen takia.Kohtuutonta sanoisin :frown:

Ilman tuota vauhti olisi Kimillä riittänyt podiumille.Kilpailun nopein kierros on laiha lohtu kun pistesaldo kisasta jää nollaan, Montoyan korjatessa pisteitä peräti viisi..Vauhti ei Mclarenillakaan riitä Renautille, mutta heti perässä tullaan.Numerot vain kaipaavat pisteissä nopeaa korjausta, 8-1.....


Ferrari oli - sanottaisiinko tiedetyn - vaisu.Kisa oli diesel-ajoa ja odottelua periaatteessa molemmilla kuskeilla alusta loppuun. Positiivinen asia oli se että M.Schumacher sai kauden pistetilin auki, mutta hirveästi riemua ei Manarellon porukka tuosta arvatenkaan pysty repimään.Pataan tuli ja kunnolla.

Barrichello oli kaksikosta se nopeampi, mutta taktisesti häviäjä.Miehen renkaat loppuivat alun repimisen (ja mystisen ongelman) jälkeen kesken.F2005 on hyvällä syyllä otettava peliin mukaan Bahrainiin, F2004M-mallista ei potentiaalia tahdo yksinkertaisesti löytyä näemmä aina edes pisteille, saati sitten palkinnoille tai voittotaisteluun.Mutta nousu tulee tältä suunnalta tapahtumaan ennemin tai myöhemmin.


Williams-kaksikko Webber/Heidfeld ansaitsevat kisasta molemmat hatunnoston hyvillä ajoillaan ja taisteluilla.Valittettavasti vain toinen sai päivätyöstään palkinnon, joskin kolmospaikka sai Heidfeldissä oikean miehen.Webberin ja Fisichellan kolarista syytä ei oikein voi mielestäni vierittää kummallekaan, näitä sattuu kun ohitellaan ja taistellaan.


Red Bull Racing jatkaa Coulthardin ja Klienin voimin loistavia esityksiä ja hyvää ajoa esittivät jälleen molemmat autot.Taistelu Ferrareita vastaan oli erittäin mukavaa katseltavaa ja tekee hyvää ykkösten julkisuuskuvalle sekä tietenkin sille paljon kaivatulle kilpailulle.


Minardit ja Jordanit ajoivat omaa kisaansa kärjen takana, Friesacher teki virheen heti alussa, mutta Albers ajoi kohtuullisella suorituksella rankoissa oloissa maaliin.Jordan-kaksikko puolestaan nyt nähdyn kahden kisan perusteella on aiheuttanut ainakin allekirjoittaneelle (positiivisen) lievän yllätyksen.Nimittäin yllätyksen siinä mitkä ovat kaksikon Karthikeyan/Monteiro voimasuhteet.Portugalilainen on hävinnyt kahden kisan keskinäisen taiston selvästi Intialaiselle.


Päivän pahimmista pettymyksistä vastasivat odotetusti Sauber ja odottamattomasti Bar-Honda.Sauber näyttää olevan tällä hetkellä lähes täysin tuuliajolla, eikä viimevuotisesta tasosta ole kuin muisto.Villeneuve oli nyt kisassa lähempänä tallikaveriaan, mutta sillä ei valitettavasti juurikaan mitään merkitystä ole jos on kaikissa sessioissa kuitenkin tätä hitaampi ja kuljettaja itse lopettaa urakkansa omaan virheeseen pyörähdykseen hiekalle jääden.Massa teki mitä pystyi ja taisteli, mutta ei Brassikaan yksin pysty tuulimyllyjä vastaan taistelemaan.


Bar-Honda puolestaan oli sitten valinnut markkinointistarategiakseen Aasian markkinoille, melko, sanoisinko, omaperäisen idean -> yksinoikeudella tapahtuvan UUSIEN moottorien räjäytyksen kahden auton voimin heti kisan alkuun.Huomio oli taattu.Pystyy hyvin ymmärtämään Buttonin raivon tallille ja Hondalle kauden täydellisen surkeasti menneestä alusta.Viime vuodesta on pudottu, mutta kuinka paljon ja miksi? D.Richardsin lähtö on yksi tärkeä syy, mutta ei todellakaan ainoa.Odotan kuitenkin jokatapauksessa tältä(kin) suunnalta reilua parannusta jatkossa.Toyotan nousu toimii helposti huomattavan ratkaisevana motivaation nostattajana Hondalle.


Kaiken kaikkiaan Malesia oli suhteellisen mielenkiintoinen viikonloppu, josta voi Australia mukaan laskien tehdä jo joitakin johtopäätöksiäkin, jopa muutamia melko selviäkin, mutta jokatapauksessa väittäisin Bahrainin jälkeen kauden alkavan jälleen pyöriä uudella teholla ja asetelmat voivat mennä muutamilta osin uusiksi.Bahrainiin...
 
Viimeksi muokattu:

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
ml sanoi:
Kisa alkaa parin tunnin kuluttua. Saa nähdä onko odotettavissa suuri savushow?
Ei sitten hajonnut muita moottoreita kuin Baarin:in uudet moottorit :D
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
No ei ollut McLaren edes Trullin Toyotan vauhdissa Malesiassa, kuten jokainen saattoi aika-ajoista ja kisan alkupuoliskosta todeta. Se nyt ei kerro mitään, että Kimi onnistui rengasrikkonsa jälkeen kaventamaan eroa Trulliin. Kimillä ei ollut siinä vaiheessa enää mitään hävittävää, kun taas Toyota keskittyi varmistelemaan kakkossijaa ja säästelemään moottoria. Kolmas sija olisi ollut realistinen.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Alussa manailin että miten vitussa nuo autot voi mennä lähdön jälkeen tuollaiseen nopeusjärjestykseen että jokainen jää pikku hiljaa edellä ajavasta.

Onneksi sitten tuli tapahtumia.Mielestäni tuo rafu-heidi-weber-fisico taistelu oli parasta taistelua mitä formuloissa on nähty vuosiin!

Ihan hyvä kisa.

Schumi sai lahjana pari pistettä,ainahan keskeytyksiä sattuu mutta nuo olis saattanut jäädä sattumatta.
Pikkuisen paremmalla ajolla/autolla olis voinut päästä myös dc:n ohi varikko rumbassa sijalle 6.


Relluille pitäis päästä laittamaan kampoihin muuten ne ajelee ikävänpitkän kaulan alkukauden aikana.


Ennen kisaa toivoin että pisteet menisi mukavasti ristiin.
Se toive toteutui aikahyvin,australian 1,2 keskeytti,Alonso nyt sotki tuon ristiin menon mutta ei kukaan ole onnistunut täydellisesti kahdessa ekassa kisassa.


Pelottaa että käy vähän niinkuin 2003 vuonna kun ferrari toi uuden auton kesken kauden.
Autonhan piti masentaa taas kaikki ylivoimaisuudellaan mutta auto olikin aika pieni harppaus edelliseen verrattuna.


Monet on jo vedellyt johtopäätöksiä voimasuhteista mutta itse en kyllä ole viellä täysin selvillä oikeastaan muusta kuin että rellu on kova.

Muutama kisa viellä niin nähdään mihin suuntaan kausi on menossa.

Hienoa on että kärki porukkaan on tunkua!!!!:thumbup:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"McLaren on täksi kaudeksi kehittänyt uuden ilmauslaitteen nopeuttamaan uusien sääntöjen sallimaa ainoaa varikkohuoltoa eli ilmanpaineilla pelaamista.

Räikkösen varikkokäynnillä uusi laite juuttui venttiiliin kiinni ja teki tuhojaan."
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
JT sanoi:
No ei ollut McLaren edes Trullin Toyotan vauhdissa Malesiassa, kuten jokainen saattoi aika-ajoista ja kisan alkupuoliskosta todeta. Se nyt ei kerro mitään, että Kimi onnistui rengasrikkonsa jälkeen kaventamaan eroa Trulliin. Kimillä ei ollut siinä vaiheessa enää mitään hävittävää, kun taas Toyota keskittyi varmistelemaan kakkossijaa ja säästelemään moottoria. Kolmas sija olisi ollut realistinen.
Tänä vuonna on katsottava koko kisapituuden ajalta nopeutta, ei ole mikään tae paremmasta lopputuloksesta jos kisan alussa pystyy eroa tekemään. Kyllä Kimi Trullin kiinni olisi saanut, eri asia tietty olisiko ohi päässyt..

Niin, Montoyalla 8 pistettä Kimillä yksi? Epäonninen Kimi on ollut koko ajan selvästi Montoyaa nopeampi, ensi kisassa jo varmaan nähdään McLarenin todellinen suorituskyky kun Kimi saa ehjän kilpailun alle.

Näyttäis tiimien järjestys olevan tällä hetkellä:
1. Rellu
--
2. McLaren
3. Toyota
4. Williams
5. Ferrari
6. Red Bull
7. Bar
8. Sauber
--
9. Jordan
10. Minardi

Ensi kisassa uskoisin McLarenin jo nousevan valmistajien pisteissä toiseksi.
 
Ylös