Ihan mielenkiintoinen kisa, vaikka Alonson voitto taisi koko ajan olla yhtä selvä kuin Fisichellan voitto viime kisassa. Hyvässä vauhdissa tuo Renault on. Fisin ja Webberin kolarista sanoisin sen verran, että mielestäni molemmilta ja varsinkin Fisiltä turha tempaus. Tietysti on hyvä, että ohitellaan ja on tapahtumia, niin Giancarlon mestaruuskamppailua tämä ei edesauta yhtään. Pohjalla oli voitto ja 10 pistetta Melbournesta. Nyt auto ei pelannut niin hyvin joten järkevämpää olisi ollut tyytyä pienempään pistepottiin. Silti ei voinut vaan antaa periksi. Taisteluhenkeä pitää olla totta kai, mutta joku harkintakyky pitää olla, jos haluaa voittaa tittelin. Nyt meni 4-5 pistetta ihan hukkaan.
Toyotan vauhti oli vihdoinkin kohdillaan. Tätä ei olisi uskonut tapahtuvan näin nopeasti. Nyt talli pitää kakkospaikkaa valmistajien MM-sarjassa. Gascoynen työ tuottaa tulosta, mutta väitän myös että kertaluokkaa paremmat kuskit auttavat myös merkittävästi.
BMW.Williamsin osalta viikonloppu meni hyvin odotuksiin nähden. Tiimin vauhti oli kilpailukykyistä ja tuloksenakin oli kolmas tila. Kunhan vaan talli saa kuskit ehjänä maaliin, on odotettavissa ihan reippaita pistesijoja. Tuskin nyt mestaruudesta taistellaan, mutta voitot eivät ole ulottumattomissa jos kisat menevät näin ristiin.
McLarenin kohdalla voidaan puhua näiden kahden kisan osalta menetetyistä mahdollisuuksista. Räikkösellä oli yhdessä välissä mahdollisuudet palkintokorokkeelle. Huonoa tuuria näyttää kaverilla olevan. Toisaalta Rellut menevät McLarenille aivan liian lujaa, jotta mestaruus olisi mahdollista. Mestaruuden voittamiseen tarvitaan kaikkien lyöminen, ei pelkästään Ferrarin. Montoya oli mielestäni melko hukassa. Ilmeisesti kolumbialainen ei oikein osaa arvioida vauhdinjakoa uusilla säännöillä. Nelossijahan on ihan ok tulos lähtökohdista. Olisiko välillä voinut ajaa kovempaakin?
Red Bullin väki jaksaa yllättää. Kuka olisi uskonut että Coulthard on tässä vaiheessa näin korkealla pisteissä ja vieläpä ihan kilpailukykyisillä suorituksilla. Huhut kertoivat että Cosworthin kone kestää vain yhden kisan ja hyvä tulos tulee vain joka toisessa. Itsekkin uskoin moiseen teoriaan, sehän olisi ollut aivan järkevä taktiikka pienelle tallille. Nyt kumminkin auto kesti, vauhti oli kohdillaan ja tulosta tuli.
Ferrari elää täysin Bridgestonejen varassa. Tähän asti se on ollut hyvä taktiikka ja onhan näitä huonoja kisoja aikaisemminkin nähty. Unkarissa 2003 viimeksi. Barrichellon vauhti vaikutti alussa olevan kovempaa, mutta ilmeisesti se verotti aika paljon renkaita. Nehän kyllä kesti Melbournessa oikeinkin mainiosti, mutta ei Malesian kuumuudessa. Viimeisen neljän kauden aikana ollaan kumminkin nähty, että Ferrari/Bridgestone yhdistelmä osaa hyökätä takaisin silloin kun tilanne näyttää kaikkein pahimmalta.
Merkkipisteissä Renault on ottanut pienen raon, mutta muuten on tulokset menneet mukavasti ristiin. Tässä menee vielä monta kisaa ennen kuin merkittäviä eroja alkaa tulemaan.