WebSlave sanoi:
No ei tasan ole. Lehdistötiedote on tallin virallinen kannanotto, kun taas täällä kirjoittelut ovat täysin merkityksettömiä. Jos täällä valehdellaan tai spekuloidaan, niin sillä ei ole mitään merkitystä, mutta jos asianosainen valehtelee, niin sillä kyllä on vaikutusta.
Mihin? Lehdistötiedote ei ole mikään oikeudellinen dokumentti, Coughlanin valaehtoinen lausunto sen sijaan on. Jos Mclaren sanoo lehdistötiedotteessaan että kuu on juustoa siitä ei seuraa mitään, jos Coughlan valehtelee valaehtoisessa lausunnosa, hän saa syytteen väärästä valasta.
WebSlave sanoi:
Tuo ei pidä paikkaansa. Ferrari on tiedottanut tämänkin vyyhdin tienoilta moneen otteeseen. En nyt jaksa yksittäisiä tiedotteita ryhtyä tähän aikaan laskemaan, mutta tuskin merkittävää eroa löytyy.
Ferrari ei ole kommentoinut itse jupakkaa, vaan on tiedotteissaan kertonut, kuinka prosessi etenee. Tässäpä tämä ero.
WebSlave sanoi:
Ei oikeastaan. Tiedotteet ovat yleisöä ja lehdistöä varten. FIA:lle osapuolet vastaavat suljettujen ovien takana.
FIAn jäsenet eivät liene ole suljettuna mihinkään ja ovat lukutaitoisia? Kaikella mitä ennen käsittelyä julkaistaan tallien toimesta pyritään vaikuttamaan joko asian käsittelyyn tai rauhoittelemaan sponsseja. Mitä muuta syytä Mclarenilla olisi huutaa syyttömyyttään jo ennen koko asian käsittelyä?
WebSlave sanoi:
Pidän kyseistä tapaa erittäin arveluttavana. Kyseessä oli salainen valaehtoinen lausunto, jota ei pitänyt saada kuin Ferrari ja FIA. Se annettiin ehdolla, ettei sitä luovuteta esim. Italian tai Britannian oikeusistuimille. Tuskin sitä siinä tapauksessa oli tarkoitettu lehdistöllekään. Joku rikkoo ehtoja.
Kuka niitä sitten vuotaa? Britanian oikeusistuimelle tämä lausunto kyllä luovutettiin, siihenhän perustuu mahdolliset siviilioikeudelliset toimenpiteet Coughlania vastaan. Toisaalta FIAn neuvoston jäsen kertoo jo etukäteen lehdissä miten hän aikoo äänestää asiassa, joten no one is innocent.
Lehdet varmasti painaa tätä materiaalia jos sitä vaan jostain on saatavilla. Toimiva strategiahan tällainen tiedottaminen on ollut. Vähemmän tämä kuitenkin arveluttaa kuin se, että meilissä tulee kilpailevan tallin teknisiä tietoja ja niitä ei ilmoiteta lajin kattojärjestölle. Tästähän koko casessa on kyse, FIAn eettisten sääntöjen rikkomisesta. Siitä tuomiolle joutumiseksi riittää se, että Mäcin henkilökunnalla oli laajemmin tiedossa se, että Coughlanilla oli tällaiset dokumentit hallussa. Ei tarvitse näyttää toteen sitä, että Larenin autossa olisi jotain Ferrarilta lähtöisin olevaa. Jos lehtijuttuihin on edes puoliksi uskomista niin tämä on aika selvää ja tästä pitäsi rangaistuksia tulla.