on se hassua
Kyllä se on hassua miten voidaan väittää ettei teollisuusvakoilusta tule mitään seurauksia. Monet täälläkin tuntuvat ottavan sen kannan, että mitään rikettä ei ole tapahtunut, koska yksi mies vain piti hallussaan tietoa Ferrarin autosta. Ja eihän yksi mies F1 autoa yksin rakenna.
Mietitäänpä hetkinen tätä.
Onko täällä kenties kukaan töissä yrityksessä, jossa luodaan jotain melko tyhjästä... luodaan jotain omaa tuotetta tietyn prosessin läpi? Vaikka talopaketteja tuottavassa lafkassa, tai vaikka Internetyhtiössä? Formula 1 auton luomisprosessi ei prosessina eroa luultavasti paljoakaan yllämainituissa yhtiöissä tapahtuvasta prosessista tuotteen ideoimisesta tuotteen julkaisuun. Saatan olla väärässä, korjatkaa jos olen.
Syytökset jupakassa kohdistuvat _Suunnittelutiimin päähenkilöön_. En tiedä kuinka suuri vastuu hänellä on, mutta luulisin että häntä voisi verrata vaikka pääarkkitehtiin tai vaikka AD/konseptisuunnittelijaan.
Jos petrataloilla on menneinä vuosina ollut vaikeuksia eristyksen kanssa seinien liitoskohdissa mutta jukkataloilla ei ole, koska heillä on siihen loistava ratkaisu, mitenköhän käy petratalolle kun projektin pääarkkitehti saa käsiinsä kaikki salaiset laskelmat, patenttiratkaisut ja piirrustukset jukkataloilta(hieman huono esimerkki koska nämä luultavasti eivät ole rakettitiedettä).
Idea kuintenkin tässä tulee selville. Pääarkkitehti ei itse tee taloja, mutta hän on se henkilö joka laittaa prosessin liikkeelle, määrittelee prosessin ohjenuorat ja konseptit tulevan talon takana. Olen 100% varma, että myös F1 auton suunnittelutiimin päävetäjä omaa saman vallan auton luomisprosessissa. Hän ei varmasti tee jokaista pientä laskelmaa jokaisen yksityiskohdan takana, mutta jos hän tietää jotain erittäin tärkeitä konsepteja jotka parantavat auton kierrosaikaa 0,1 sekuntia, ne varmasti päätyvät myös tuotantoon asti.
Tätä on kuitenkin mahdoton todistaa konkreettisella tasolla, mutta sanomattakin on selvää että näin tapahtuu.
Tästä päästään ongelmaan, jonka FIA juuri nyt päätöksellään teki. He käytännössä sallivat "harmaan taustatiedon" hyväksikäytön ja teollisuusvakoilun F1 maailmassa, jos sen käytöstä ei jää konkreettisia todisteita.
Ongelma ei tässä ole konkreettisen hyväksikäytön puute, vaan se että materiaalia on ollut hallussa ja siitä ei rankaista. PISTE.