Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
MaranelloRed sanoi:
UIlmeisesti on niin että Bernien ahneudella ei ole rajaa ja hommat saa viedä loppuun asti vaikka ajaisi viisilitaraisella moottorilla, kunhan yleisöä riittää.
Näinhän se on, Berniehän kerkesi jo ennenkuin mitään tarkempaa tietoa oli niin kumoamaan sen ettei kuskien pisteitä vähennetä yms.. Sensaatiot tekee hyvää bisnekselle ja mikäs sen parempaa kuin ns. ensimmäinen tummaihoinen F1:ssä voittaisi heti rookie kaudellaan mestaruuden. En uskonut koskaan sanovani tätä, mutta jos ei Ferrari vie mestaruutta niin toivottavasti Alonso kuitenkin pyyhkii Hamiltonilla lattiaa. Ei Hamiltonissa mitään vikaa ole, mutta tämä salaliitto jolla hänestä yritetään hinnalla millä hyvänsä tehdä mestari ei ole hyväksyttävää.

Mielessä on kokoajan se minkälainen rangaistus olisi tullut jos tämän olisi tehnyt joku muu kuin Laren.
 

Hmmp

CEO
Liittynyt
26.6.2006
Viestit
361
Jason Voorhees sanoi:
Kieltämättä tuossa ollaan ristiriidassa. :rolleyes: Sanotaan samassa tekstissä, että FIA on McLarenin puolella, mutta rangaistus on tulossa jos Ferrari löytäisi tarvittavat todisteet.
Minähän nimenomaan sanoin, että uskon varoituksen olevan vain "näennäisrangaistuksen", jonka en usko toteutuvan, vaikka todisteet löytyisivätkin. FIA:n tiedotteessa puhutaan vain mahdollisuudesta rankaista McLarenia sulkemalla se pois kausilta 2007-2008 - eli "takaportti" rangaistukselle sisältää FIA:lle takaportin keksiä jokin laimeampi rangaistus, jos todisteet löytyisivätkin.

Ristiriita on vain toiveideni (FIA rankaisee McLarenia) ja realiteettien (FIA ei rankaise McLarenia) välillä.
 
Viimeksi muokattu:

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
on se hassua

Kyllä se on hassua miten voidaan väittää ettei teollisuusvakoilusta tule mitään seurauksia. Monet täälläkin tuntuvat ottavan sen kannan, että mitään rikettä ei ole tapahtunut, koska yksi mies vain piti hallussaan tietoa Ferrarin autosta. Ja eihän yksi mies F1 autoa yksin rakenna.

Mietitäänpä hetkinen tätä.

Onko täällä kenties kukaan töissä yrityksessä, jossa luodaan jotain melko tyhjästä... luodaan jotain omaa tuotetta tietyn prosessin läpi? Vaikka talopaketteja tuottavassa lafkassa, tai vaikka Internetyhtiössä? Formula 1 auton luomisprosessi ei prosessina eroa luultavasti paljoakaan yllämainituissa yhtiöissä tapahtuvasta prosessista tuotteen ideoimisesta tuotteen julkaisuun. Saatan olla väärässä, korjatkaa jos olen.

Syytökset jupakassa kohdistuvat _Suunnittelutiimin päähenkilöön_. En tiedä kuinka suuri vastuu hänellä on, mutta luulisin että häntä voisi verrata vaikka pääarkkitehtiin tai vaikka AD/konseptisuunnittelijaan.

Jos petrataloilla on menneinä vuosina ollut vaikeuksia eristyksen kanssa seinien liitoskohdissa mutta jukkataloilla ei ole, koska heillä on siihen loistava ratkaisu, mitenköhän käy petratalolle kun projektin pääarkkitehti saa käsiinsä kaikki salaiset laskelmat, patenttiratkaisut ja piirrustukset jukkataloilta(hieman huono esimerkki koska nämä luultavasti eivät ole rakettitiedettä).

Idea kuintenkin tässä tulee selville. Pääarkkitehti ei itse tee taloja, mutta hän on se henkilö joka laittaa prosessin liikkeelle, määrittelee prosessin ohjenuorat ja konseptit tulevan talon takana. Olen 100% varma, että myös F1 auton suunnittelutiimin päävetäjä omaa saman vallan auton luomisprosessissa. Hän ei varmasti tee jokaista pientä laskelmaa jokaisen yksityiskohdan takana, mutta jos hän tietää jotain erittäin tärkeitä konsepteja jotka parantavat auton kierrosaikaa 0,1 sekuntia, ne varmasti päätyvät myös tuotantoon asti.

Tätä on kuitenkin mahdoton todistaa konkreettisella tasolla, mutta sanomattakin on selvää että näin tapahtuu.

Tästä päästään ongelmaan, jonka FIA juuri nyt päätöksellään teki. He käytännössä sallivat "harmaan taustatiedon" hyväksikäytön ja teollisuusvakoilun F1 maailmassa, jos sen käytöstä ei jää konkreettisia todisteita.

Ongelma ei tässä ole konkreettisen hyväksikäytön puute, vaan se että materiaalia on ollut hallussa ja siitä ei rankaista. PISTE.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
reason sanoi:
Kyllä se oli synninpäästö. Case closed.
Jos oikeus pistää Coughlanin maksamaan Ferrarille ne noin 5 miljoonan vahingonkorvaukset, tarkoittaa se hyvin suorasti sitä, että Laren on hyötynyt tiedoista. Näin ollen FIA pistää rangaistuksen, eli kilpailukiellon voimaan. Näin olen käsittänyt.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
retypeNick sanoi:
Idea kuintenkin tässä tulee selville. Pääarkkitehti ei itse tee taloja, mutta hän on se henkilö joka laittaa prosessin liikkeelle, määrittelee prosessin ohjenuorat ja konseptit tulevan talon takana. Olen 100% varma, että myös F1 auton suunnittelutiimin päävetäjä omaa saman vallan auton luomisprosessissa. Hän ei varmasti tee jokaista pientä laskelmaa jokaisen yksityiskohdan takana, mutta jos hän tietää jotain erittäin tärkeitä konsepteja jotka parantavat auton kierrosaikaa 0,1 sekuntia, ne varmasti päätyvät myös tuotantoon asti.

Tästä päästään ongelmaan, jonka FIA juuri nyt päätöksellään teki. He käytännössä sallivat "harmaan taustatiedon" hyväksikäytön ja teollisuusvakoilun F1 maailmassa, jos sen käytöstä ei jää konkreettisia todisteita.

Ongelma ei tässä ole konkreettisen hyväksikäytön puute, vaan se että materiaalia on ollut hallussa ja siitä ei rankaista. PISTE.
Täysin samaa mieltä.

iltalehti sanoi:
- Pääsuunnittelija on osa 3-4 henkilön ydinryhmää, joka johtaa auton kehitystyötä. Pääsuunnittelijan mahdollisuus vaikuttaa auton kehitykseen kaikilla osa-alueilla on suuri, Ferrarin lakimiehet kuvasivat Coughlanin mahdollisuuksia käyttää saamiaan tietoja.
Eli Coughlan johtaa pientä suunnittelutiimiä ja hänen suostumuksellaan erilaiset ratkaisut tehdään ja hänellä on vastuu.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
retypeNick sanoi:
He käytännössä sallivat "harmaan taustatiedon" hyväksikäytön ja teollisuusvakoilun F1 maailmassa, jos sen käytöstä ei jää konkreettisia todisteita.
Sodassa, rakkaudessa ja ennen kaikkea F1 autoilussa on kaikki ollut aina sallittua, kun ei vaan jää kiinni. Se on aina ollut ohjenuora. Vuosien saatossa on joskus aina joku jäänyt kiinni ja joskus taas ei.

No nythän McLaren tavallaan jäi kiinni. Rankaisematta jättämisestä voi tietysti olla montaa mieltä, kuten osa kirjoittajista varsin asiantuntevan ja korkeatasoisen keskustelun aikana on tyylikkäästi tuonut esille.

FIA on varmasti puntaroinut asiaa muista kuin oikeudenmukaisuusnäkökohdista. Ohjenuorana on ollut ratkaisu, joka vahingoittaa F1:n imagoa ja sen ympärillä pyörivää miljardibisnestä mahdollisiman vähän. McLarenin sulkeminen jo muutamastakin kilpailusta olisi ollut tästä näkökulmasta huonompi ratkaisu kuin rankaisematta jättäminen.

Minulla ei juuri nyt ole selvää mielipidettä siitä, oliko ratkaisu oikein vain väärin. Eli minulle ei tarvitse tämän jälkeen ryhtyä tolkuttamaan niitä samoja asioita, joita viimeisessä parissa sadassa viestissä on varsin tyylikkäällä ja asiantuntevalla tavalla esitetty.
 

Uuhis

Member
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
13
Anteeksi, mutta on nyt taas aivan pakko muistuttaa siitä että ei Ferrarinkaan historia teollisuusvakoilun osalta ole mitenkään ruusuinen. Ferrarin entinen pääsuunnittelija Harvey Postlethwaitehan tiettävästi tunnusti hiukan ennen kuolemaansa että Ferrarin rämpiessä kaudella 1981 kävivät Postlethwaite ja muutama muu Ferrarin insinööri kauden loppupuolella erään GP-viikonlopun aikana yöllä murtautumassa Williamsin tiloihin ja kopioineen Williamsin teknisiä ratkaisuja. Hyödyntämällä Williamsilta saatua tietoa Ferrari sitten marssi 1982 ja 1983 valmistajien maailmanmestariksi.
 

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
Minusta ennenkaikkea oikeudenmukaisuus olisi pitänyt toteutua. En ymmärrä miten kilpatiimissä (mclaren) osattaisi juhlia mestaruutta joka on saatu huijaamalla. Huijaaminen pitäisi olla yhtä rangaistavaa kuin esim. dopingin käyttö!! Itseäni Fykkösissä ennenkaikkea kiehtoo urheilullisuus missä vaaraa pelkäämättömät kuljettajat ajavat mies miestä vastaan radalla ja vain ajamalla saavutettu mestaruus olisi se oikea.

Inhoan epärehellisyyttä ja valehtelemista yli kaiken, itseäni vääryydellä saavutettu voitto ei pahemmin kiehtoisi.

Tässähän tätä paatosta.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Ferrarin työntekijä Stepney on varastanut Ferrarilta aineistoa...ja puoli maailmaa on sitä mieltä että McLarenin pitäisi saada siitä rangaistus. Aika nurinkurista.

Eikö Ferrari sitten ole vastuussa työntekijöistään kun joka paikassa kuulutetaan että Laren on vastuussa kaikesta mitä Coughlan on tehnyt ja Larenin pitäisi saada rangaistus. Ferrari levittelee itse tietojaan ympäri maailmaa ja McLarenia pitäis siitä rangaista. Kummalllista.

Te forumilaisethan voisitte hakeutua Ferrarin lakimiehiksi kun kerran tiedätte kaiken mitä on tapahtunut.


edit: vielä tarkennuksena, McLaren ei oo varastanut Ferrarilta mitään. Stepney, joka oli Ferrarin työntekijä, varasti.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mikkoz84 sanoi:
Mielessä on kokoajan se minkälainen rangaistus olisi tullut jos tämän olisi tehnyt joku muu kuin Laren.
Niin, samanlainen juttuhan taisi käydä Toyotan kanssa ja siinä vielä Ferrarin autoa oli oikeasti kopioitu. Asiaa ei muuten silloin edes tutkittu FIA:n toimesta.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Digru sanoi:
Minusta ennenkaikkea oikeudenmukaisuus olisi pitänyt toteutua. En ymmärrä miten kilpatiimissä (mclaren) osattaisi juhlia mestaruutta joka on saatu huijaamalla. Huijaaminen pitäisi olla yhtä rangaistavaa kuin esim. dopingin käyttö!! Itseäni Fykkösissä ennenkaikkea kiehtoo urheilullisuus missä vaaraa pelkäämättömät kuljettajat ajavat mies miestä vastaan radalla ja vain ajamalla saavutettu mestaruus olisi se oikea.

Inhoan epärehellisyyttä ja valehtelemista yli kaiken, itseäni vääryydellä saavutettu voitto ei pahemmin kiehtoisi.

Tässähän tätä paatosta.
Olihan siinä paatosta. :thumbup:

Tosin kyllä F1 on lajina sellainen, että harva se vuosi on joku skandaali menossa. Milloin mikäkin talli tai kuljettaja on tehnyt jotain sellaista minkä voisi katsoa olevan huijausta tai epäurheilullisuutta.

Epäilen, että et nimittäin löydä F1:stä sitä urheilullisuutta mitä tunnut kaipaavan. Harvemmasta lajista tuota tänä kaupallisuuden aikana löytyy muutenkaan...

Päätös sinänsä oli tyypillisen fiamainen. Ennen päätöstähän taidettiin FIA:n suunnalta hiukan uhkailla (en ole tästä 107% varma vai oliko se vain media"hehkutusta"?) vakavilla seurauksilla ja nyt varsinainen päätös sääntöjen rikkomisen seuraamuksista (uhkailuineen) on varsin heppoinen.

ps. Ei se mun mielestä olisi kovin urheilullista sekään, jos McLaren olisi hylätty tai siltä (tai kuljettajilta) olisi viety kabinettipäätöksellä pisteitä ja Massa tai etenkin Kimi olisi voittanut...
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
reason sanoi:
Ferrarin työntekijä Stepney on varastanut Ferrarilta aineistoa...ja puoli maailmaa on sitä mieltä että McLarenin pitäisi saada siitä rangaistus. Aika nurinkurista.

Eikö Ferrari sitten ole vastuussa työntekijöistään kun joka paikassa kuulutetaan että Laren on vastuussa kaikesta mitä Coughlan on tehnyt ja Larenin pitäisi saada rangaistus. Ferrari levittelee itse tietojaan ympäri maailmaa ja McLarenia pitäis siitä rangaista. Kummalllista.

Te forumilaisethan voisitte hakeutua Ferrarin lakimiehiksi kun kerran tiedätte kaiken mitä on tapahtunut.
He kun ovat varmoja että McLaren muu johto on tienny Stepneyn antamista papereista, kun taas Ferrarilla ei tiedetty Naikselin puuhista. :rolleyes:

No ei nyt sentään! Jos Ferrarilta lähtee luvattomasti papereita, miksi Scuderiaa pitäisi rankaista. Kun McLarenilla Ferrarin papereita, niin näitä lukemalla McLaren saa edun eikä se ole oikein ja Ferrari saa rangaistuksen. Eri asia olisi jos esim. Todt tai Montezemolo antaisi paperit.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Digru sanoi:
Inhoan epärehellisyyttä ja valehtelemista yli kaiken, itseäni vääryydellä saavutettu voitto ei pahemmin kiehtoisi.

Tässähän tätä paatosta.
Ymmärrän näkökulmasi täysin. Formuloissa tuo asia ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen kuin ihmisen arkielämässä.

Formuloissa menestyy se, joka venyttää sääntöjä eniten jäämättä kiinni niiden rikkomisesta. Siitä siinä pohjimmiltaan kilpaillaankin. Se joka jättää liian suuren välin tuohon veteen piirrettyyn viivaan (joka sinun moraalikäsityksessäsi on oikean ja väärän raja) löytää itsensä tulosluettelon hänniltä.

Ja puhun siis nimenomaan esiin ottamastasi oikean ja väärän periaatteellisesta käsitteestä.
 

Uuhis

Member
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
13
Näissä täällä lentävissä syytöksissä olisi kuitenkin ihan hyvä muistaa seuraavat asiat:

McLarenin organisaatio ei tiettävästi aktiivisesti yrittänyt saada haltuunsa niitä Ferrarin salaisia tietoja joita Coughlanin hallusta löytyi. Ron Dennis tuskin sanoi "Hei Mike, sähän tunnet sen Ferrarin Stepneyn aika hyvin, kysys siltä suostuisko se antaan vähän salaista matskua meille". Tiettävästi Stepney ja Coughlan hoitivat nämä likaiset puuhansa keskenään, McLarenin suurin rikos organisaationa saattaa olla vain se että ovat jossain määrin olleet tietoisia työntekijänsä toimista eivätkä ole reagoineet ennenkuin asia on tullut muissa yhteyksissä julki.

McLarenin suorituskyvyn ja organisaation paranemiseen Ferrarilta saaduilla tiedoilla tuskin on ollut minkäänlaista vaikutusta, käsittääksenihän Stepneyltä saatu info saatiin vasta joskus keväällä ja esimerkiksi auton tekniikan muuttaminen saatujen tietojen pohjalta olisi täysin mahdotonta ilman laajamittaista testiohjelmaa. Organisaation virheettömämmälle toiminnalle saattaa olla sitten paljon yksinkertaisempia syitä, esimerkiksi kuljettajien vaihtaminen on saattanut tuoda jo pelkkiin perusduunareihin hiukan lisää virtaa "muaeikiinnostamikäänradanulkopuolella" Kimin jälkeen. Hamilton "omana poikana" ja Lonssi hallitsevana mestarina voivat olla huomattavasti parempia insipiraation lähteitä kuin jäämies. Rengasasiassahan on muistettava että McLarenilla on aiemminkin ollut etuja, 2005 McLarenin auto oli rengaskulutuksensa kannalta ylivertainen samoja renkaita käyttäneisiin Relluihin verrattuna.
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Eipa tassa sitten muutakun Kimin nyt sitten oikeesti ajettava loppukausi aivan ilmiomaisesti eika ferrari saa enaa hajota kertaakaan ja vieda mestaruus Alonson, Hamiltonin ja Massan nenien edesta :thumbup:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Minusta asia on kaksipiippuinen.

Toisaalta minun oikeuskäsitykseni mukaan McLarenia olisi pitänyt rangaista. Toisaalta minua ei juurikaan olisi huvittanut seurata loppukauden kilpailuja jos McLaren olisi suljettu niistä pois. Joku varmaan kysyy, että saako nyt sitten huijata vapaasti. Minusta jatketaan niin kuin ennenkin. Sääntörikkomukset käsitellään tapauskohtaisesti.

Vaikka olenkin innokas F1 -seuraaja, en jaksa suhtautua tähän asiaan sillä päätä muuriin lyövällä paatoksella :jaska: , jota täällä on runsain mitoin esitelty.
Tilanne on minusta vähän sama, kuin jos erotuomari tekisi jääkiekko-ottelussa väärän tuomion.

Loppukaudesta on näillä näkymin tulossa jännittävä. Ei tätä liian vakavasti pidä ottaa ;)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mitä tässä on seurannut f1-piirien reaktioita, niin eihän tätä päätöstä oikein kukaan tunnu ymmärtävän. On aika uskomatonta että Flavio Briatorekin on tässä asiassa todella vahvasti Ferrarin puolella.
 

Uuhis

Member
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
13
pmv sanoi:
Mitä tässä on seurannut f1-piirien reaktioita, niin eihän tätä päätöstä oikein kukaan tunnu ymmärtävän. On aika uskomatonta että Flavio Briatorekin on tässä asiassa todella vahvasti Ferrarin puolella.
Osa reaktiosta johtuu tietysti Ron Denniksen persoonasta. Nyt kun kerrankin Denniksenkin pesästä löytyi kakkaa, on kaikkien muiden kiva lyödä häntä sillä ja maksella vanhoja kalavelkojaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös