Insinöörien joukkopako uhkasi Ferrarin F1-tallia
Mikä on Ross Brawnin osuus vakoilujupakassa?
1.8.2007 10:24
Ferrarin entinen päämekaanikko Nigel Stepney vihjaa, että useat Ferrarin huippuinsinöörit aikoivat siirtyä toiseen talliin. Heidän joukossaan oli tallin entinen tekninen johtaja, sapattivuotta pitävä Ross Brawn.
- Siinä ei olisi ollut mukana pelkästään Ferrarin työntekijöitä. Se olisi ollut mukava ryhmä. Jos Ross Brawn olisi palannut, hän olisi ollut ryhmän keskipiste, Stepney sanoi La Stampa -lehden haastattelussa.
Todennäköisesti ryhmän suuntana oli Honda, sillä Stepneyn ja McLarenin entisen pääsuunnittelijan Mike Coughlanin tiedetään kyselleen yhdessä töitä Hondan tallipäälliköltä Nick Frylta kesäkuun alussa.
La Stampa kysyi Stepneyltä, olisiko insinööriryhmä siirtynyt juuri Hondalle?
- Varmasti ei ainakaan McLarenille. En pidä Ron Dennisistä. Hain McLarenilta töitä niihin aikoihin, kun heillä oli Ayrton Senna ja Hondan moottorit. Dennis halusi lähettää minut kolmeksi vuodeksi Japaniin. En tiedä, oliko se vitsi.
Ferrari väittää Stepneyn vuotaneen 780 sivua salaista Ferrari-aineistoa Coughlanille. Stepney kiistää yhä, että tiedot olisivat siirtyneet häneltä. Stepneyn mukaan on mahdollista, että joku tai jotkut hänen työtovereistaan, jotka olivat myös lähdössä Ferrarilta, suunnittelivat salajuonen häntä vastaan.
- On mahdollista, että he syyttävät minua jostakin sellaisesta, mitä en ole tehnyt, hän sanoo.
Stepney painottaa, että myös monilla muilla Ferrarin työntekijöillä oli mahdollisuus vuotaa salaisia tietoja.
- Teknikkojen käsissä on tärkeää dataa. Ferrarin keulan on suunnitellut Nick Tombazis, joka työskenteli ennen McLarenilla. Keula onkin samanlainen kuin McLarenilla. Myös Red Bull muistuttaa McLarenia, koska sen on suunnitellut toinen entinen McLarenin mies Adrian Newey.
Stepneyltä kysyttiin myös, miten on mahdollista, että McLarenilla oli tarkat tiedot Ferrarin pohjalevysysteemistä kauden avauskilpailussa Australiassa.
- Ensimmäisessä kilpailussa pääsee katselemaan muiden autoja hyvin läheltä. Ferrarilla ja kaikilla muillakin huipputalleilla on valtavan suuri valokuva-arkisto kilpakumppaneista. Pelkästään sen avulla voisi rakentaa F1-auton, Stepney paljastaa.