Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Juzo sanoi:
Dennis julkaisi vastineen näille Ferrarin syytöksille. Tuon jutun kun lukee, niin on aika selvää miksi McLarenia ei rangaistu eikä rangaista. Jean Todtin kommentit voi jättää taas omaan arvoonsa. http://www.autosport.com/news/report.php/id/61260
Jännää että Dennis kutsuu Ferrarin autoa laittomaksi, jota se ei edes ollut ennenkuin FIA muutti mittaamismenetelmää McLarenin syytösten jälkeen.:D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lakiasiantuntija povaa siviilioikeuden istunnoista jopa vankeutta teollisuusvakoilusta. Siviilioikeuteen ei päde FIAn säännöt tai rangaistukset, vaan ihan lakikirjaa ja asetuksia sovelletaan.:thumbup:

Jailbird Coghlan.:rolleyes:
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Niin McLarenin klanipää on kunnostautunut tämän kärähdyksen aikana niin monta kertaa puhtaasta valehtelusta medialle, ettei hänen juttujaan pitäisi enää kenenkään ottaa vakavasti. Kenelläkään ei ensin ollut mitään tietoa asiasta.. Sitten tiesi yksi henkilö.. Sitten hän jo tiesi itsekin.. Ainoa asia mitä enää kielletään on että tietoja olisi käytetty. Sekin alkaa olla jo ihan yleinen vitsi kaikkien lajia vähän alusta seuraavien piirissä, kun on oikeastaan jo myönnetty tietojen käyttö.

On tietysti erittäin lutuuria ettei lehdistö viitsi muistuttaa äijää itseään (lukijoista nyt puhumattakaan) tästä touhusta. Sen sijaan kaikki uudet paskapuheet menevät suoraan sellaisenaan julkaisuiden kanteen. Kuten yllä on nyt taas kerran näytetty.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Moe Szyslak sanoi:
Jännää että Dennis kutsuu Ferrarin autoa laittomaksi, jota se ei edes ollut ennenkuin FIA muutti mittaamismenetelmää McLarenin syytösten jälkeen.:D
Siis pohjalevy oli laiton, jos se paransi auton suoravauhtia painumalla ylös ilmavirran mukana. Tätähän ei missään vaihessa pystytty toteamaan ja Ferrari väitti pohjalevyn jousen olevan kanttareiden ylitystä varten. Eli käytännössä auto oli laiton, koska Stepney kertoi siitä McLarenille.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"Siviilioikeuteen ei päde FIAn säännöt tai rangaistukset, vaan ihan lakikirjaa ja asetuksia sovelletaan."

Ja oikea poliisitutkinta saattaa myös löytää mahdolliset rahasiirrot Stepneyn ja McLarenin välillä. Ne ovat tietysti melko hyvin piiloteltu, mutta onhan lehdistö jo saanut vihiä joistain epäilyttävistä rahasiirroista Stepneylle. Näiden tietojen löytyessä McLaren alkaa olla jo melko mennyttä. En lakia tunne, mutta veikkaisin että vähän jotain tulee satojen miljoonien arvoisen tiedon varastuksesta lahjomalla.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Juzo sanoi:
Siis pohjalevy oli laiton, jos se paransi auton suoravauhtia painumalla ylös ilmavirran mukana. Tätähän ei missään vaihessa pystytty toteamaan ja Ferrari väitti pohjalevyn jousen olevan kanttareiden ylitystä varten. Eli käytännössä auto oli laiton, koska Stepney kertoi siitä McLarenille.
:rolleyes:
Kyllä se oli ihan käytännössä laillinen koska meni tarkastuksesta läpi, sääntöjä tarkennettiin vasta seuraavaan kisaan.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Sitten, jos Mc laren tuomitaan ulos tämän ja ensi vuoden sarjasta, niin mitä tekevät Alonso ja Hamilton. Lienevätkö osanneet ennakoida sopimukseen pykälän, jonka mukaan he ovat sellaisessa tapauksessa vapaita miehiä astumaan toiseen talliin. Niin, ja mikä talli huolisi heidät kesken kauden. :tongue:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Tomacu sanoi:
:rolleyes:
Kyllä se oli ihan käytännössä laillinen koska meni tarkastuksesta läpi, sääntöjä tarkennettiin vasta seuraavaan kisaan.
Auto läpäisi FIA:n pohjalevytestin, mutta se saattoi olla laiton. Vähän sama asia, jos autossa olisi turbo eikä FIA löytäisi sitä katsastuksessa.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Juzo sanoi:
Auto läpäisi FIA:n pohjalevytestin, mutta se saattoi olla laiton. Vähän sama asia, jos autossa olisi turbo eikä FIA löytäisi sitä katsastuksessa.
Tai kuin siipi, joka taipuu vasta suurissa nopeuksissa, mutta menee läpi katsastuksen testissä. Sen näkee vaan helpommin käytännössä kuin piilossa olevan pohjan taipumisen.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Vilkku sanoi:
Tai kuin siipi, joka taipuu vasta suurissa nopeuksissa, mutta menee läpi katsastuksen testissä. Sen näkee vaan helpommin käytännössä kuin piilossa olevan pohjan taipumisen.
Mutta tämä oli mekaaninen laite, joka oli todennäköisesti rakenettu huijaamista varten
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Juzo sanoi:
Eli käytännössä auto oli laiton, koska Stepney kertoi siitä McLarenille.
Miten se että Stepney puhui asiasta teki Ferrarista laittoman? Eikö autoa todettukaan viikonlopun aikana FIA:n tarkastuksessa silloisilla mittavälineillä täysin lailliseksi kuten myös BMW:tä, jonka osalta oli myös jotain itkuvirttä pohjan tiimoilta?
 

Bernie E

ahne paskiainen
Liittynyt
17.7.2007
Viestit
99
Sijainti
Metrin korkeudella
- Meidän tietääksemme Ferrari käytti tätä sääntöjenvastaista apuvälinettä Australian GP:ssä, jonka he voittivat. Lajin edun nimissä McLaren päätti olla protestoimatta Australian GP:n tuloksia vastaan, vaikka vaikutti selvältä, että Ferrari sai sääntöjenvastaista etua, Dennis kertoi.

www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/08/548553


On se hyvä että Ron on reilu ja rehti kaveri, aina ajattelemassa vain lajin parasta - vaikka sitten oman tallin menestyksen kustannuksella. Oikein tulee liikutuksen kyynel silmään. :D

Ehdotan kunnianarvoisalle herra Dennisille lempinimeä Reilu-Ron ja ritariksi lyöminenkin olisi paikallaan.

T. Ahne-Bernie
 
Viimeksi muokattu:

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Jos se Ferrarin pohjaratkaisu oli jo laiton Australiassa, niin miksi se kiellettiin ennen Malesian kisaa?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Juzo sanoi:
Mutta tämä oli mekaaninen laite, joka oli todennäköisesti rakenettu huijaamista varten
Formula1 on aina ollut täynnä vastaavia viritelmiä. McLarenilla on varmasti vastaavia ratkaisuja ja se saa niitä käyttää aivan laillisesti koska moisia ei ole kielletty ja toinen talli saisi valtavaa etua mikäli McLarenin vastaavat tekniset innovaatiot paljastettaisiin toiselle tallille mikä voisi kertoa Fialle kuinka sääntöä pystytään kiertämään ja testausta tulisi muuttaa.

McLaren alkaa tosissaan olemaan kusessa, aivan selvästi Stepneyltä saatuja tietoja on käytettty hyväksi, asiasta ei varmasti ole kellään enää pienintäkään epäilystä, saapi nähdä mikä tulee olemaan lopullinen tuomio. Jean Todtin vertaus pokerin pelaamisen jossa vastustaja tietää kortit on suorastaan erinomainen tässä tapauksessa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Peli kovenee! Ron Dennis on pelimies ja pitää korttinsa hyvin piilossa. Mun mielestä totuus tässä casessa on aika selvä. McLaren hyötyi siinä mielessä Stepney tiedoista, että FIA tarkensi pohjasääntöä ja Ferrari menetti innovaationsa. Coughlan ja Stepneyn tarkoituksena taisi olla sittenkin vain siirtyä toiseen talliin, mitä todennäköisemmin Hondalle. Niin tai näin Ferrarin ja McLarenin taistelun voittajaa on mahdotonta arvailla ennakkoon uusien "tietojen" valossa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
kessel sanoi:
Miten se että Stepney puhui asiasta teki Ferrarista laittoman? Eikö autoa todettukaan viikonlopun aikana FIA:n tarkastuksessa silloisilla mittavälineillä täysin lailliseksi kuten myös BMW:tä, jonka osalta oli myös jotain itkuvirttä pohjan tiimoilta?
"Quite clearly, any such device would be designed to permit flexibility and is therefore strictly prohibited by Article 3.15 of the Technical Regulations."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/57650

Sellainen laite joka on suunniteltu joustamaan on ankarasti kielletty. Sitä oliko Ferrarin pohja laiton vai laillinen ei pystytty todistamaan, mutta FIA varmisti tuolla uudella pohjatestillä sen, että jatkossa autojen pohjat tulevat olemaan sääntöjen mukaisia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos pohja liikkuu enemmän kuin säännöissä on sallittu, se on sääntöjenvastainen ("laiton"), vaikkei sitä mittausmenetelmällä voitaisikaan todentaa. Jos epäilystä laittomuudesta ei olisi ollut, mittausmenetelmää ei olisi ollut tarvetta muuttaa. Vastaava ratkaisu tehtiin muistaakseni takasiiven osalta jokin aika sitten. Taipuminen havaittiin incar-kuvista, mutta mittaus ei sitä paljastanut.

Näitä on ollut ennenkin. Hondan auto meni tarkastuksessa läpi (ties kuinka pitkään?), mutta todettiin lopulta laittomaksi. Keke ja Nelson Snr. diskattiin 82 Brasiliassa, vaikka auto sielläkin meni tarkastuksessa läpi. Benettonia taas ei luistonestosta saatu kiinni, vaikka kaikki sitä epäilivät.

Ainakin Dennis tuossa kertoo oman näkökantansa ja kevään tapahtumat yllättävänkin selväsanaisesti. Jos Dennisin kertomusta lähdetään kiistämään, niin vaaditaan sitten pitäviä todisteita. Ferrari hävisi tämän mudanheittokierroksen 6-0.

Dennisin kanta Stepneyn pohjavuotoon on ymmärrettävä ja perusteltu, mutta olen silti hieman yllättynyt siitä, ettei kilpailijan tietojen käytöstä tullut mitään seuraamuksia FIA:lta. Tämä on melkoinen linjanveto FIA:lta. F1:n sääntöjenmukaisuuden kannalta toki perusteltu, mutta silti hieman yllättävä.

Toisaalta, säännöissä sanotaan, että tallien tulee huolehtia alaistensa sääntöjen kunnioittamisesta. Jos FIA katsoo Ferrarin pohjan olleen sääntöjenvastainen, Ferrari laiminlöi tämän velvollisuuden ja Stepney toimi sääntöjen mukaan (tasapuolisuuden vuoksi todettakoon, että McLaren epäonnistui toteuttamaan saman velvollisuuden Coughlanin osalta). Coughlan tosin oli hieman outo osoite paljastukselle, mutta ehkä varmempi paljastumisvaaran kannalta. Dennis selittää miksi homma piti hoitaa salaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Tuhatkauno

Well-known member
Liittynyt
30.7.2007
Viestit
49
- Meidän tietääksemme Ferrari käytti tätä sääntöjenvastaista apuvälinettä Australian GP:ssä, jonka he voittivat. Lajin edun nimissä McLaren päätti olla protestoimatta Australian GP:n tuloksia vastaan, vaikka vaikutti selvältä, että Ferrari sai sääntöjenvastaista etua, Dennis kertoi.

www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/08/548553
Melkoisen rohkeaa ja itsevarmaa tekstiä mieheltä, joka on hädin selviytynyt pahemman luokan pinteestä vieläpä vähemmän selvällä päätöksellä. Denniksen housuissa keskittyisinkin riemuitsemaan saavutetusta pelastuksesta ja varomaan varsinkin semmoisten lausuntojen antamista, joissa vahvistetaan tieto siitä, että Dennis on jo maaliskuussa tiennyt Stepneyn ja Couglanin yhteydenpidosta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös