Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
talakem sanoi:
Se että Coughlan on vain "hyllytetty" eikä saanut potkuja jo kertoo siitä että koko Mäkin johto on ollut mukana ja tietoja on käytetty muuhunkin kuin pelkän protestin tekemiseen Ferraria vastaan.
Mitä sä oikein sekoilet?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bernie E sanoi:
Tai ehkä Ronin avautuminen johtuu siitä, että McLaareni ei ole sittenkään vielä kuivilla, koska Mosley vetää homman FIA:n vetoomustuomioistuimeen. Se on ollut aiemmin aikamoinen inkvisitio ja antanut rankkoja sanktioita. Reilu-Ron lienee tilanteen johdosta niin paniikissa, että yrittää selittää mitä tahansa, jolla hänen ja tallinsa toiminta saataisiin näyttämään puhtoiselta Ferrariin verrattuna. Selitys on siis tyyliä "Ferrari oli tuhma ja käytti luvattomia osia ja me halutaan estää sellainen vaikka vakoilemalla, kaikki vaan lajin parhaaksi".
Dennisin on pakko selitellä puuta heinää, sillä totta puhuessaan McLaren olisi ulkona MM-sarjasta tämän ja ensi vuoden. :ahem: :tongue:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
holvius sanoi:
En jaksanut vielä aamutuimaan lukea koko Ronzon kirjettä.Ronzo puhuu monessa eri kohdin whistle blowing materiaalista.

Minusta tuo on kokonaan juridinen keino yrittää päästä pälkähästä. Jenkeissähän näitä paljastuksia on ollut pilvin pimein, missä on kopioitu hallinton papereita ja menty esim. lehdistöön.

Mikäli ajatellaan sitä Ferrarin lattiaa, niin mikään laiton ratkaisuhan se ei ollut, mitä Ronzo nyt yrittää väittää, koska se sopii hänen juridiseen malliinsa. Totta kai se oli sääntöjen rajamailla, mutta FIAN tarkastuksissa hyväksymä.

Olennaista on minusta se, ettei Stepney mennyt mihinkään lehteen tai suoraan FIAN puheille vaan hän kertoi lattiasta suoraan Ferrarin kilpailijalle. Minusta tässä ei ole kyse mistään Ronzon väittämästä tilanteesta, jossa laiton teko tulisi oikeutetuksi.
Nimenomaan. Koko juttu meni FIA:n tarkastuksessa läpi, mutta sitten herra Stepney kertoo kaiken Ferrarin pahimmalle kilpailijalle, eli McLarenille, eikä nimenomaan FIA:lle.

Stepney hakee tosissaan hankaluuksia, sillä jos hän olisi kertonut asiasta FIA:lle hänet olisi heti ilmiannettu siellä ja potkut olisivat tulleet Ferrarilta. Näin hän ei olisi päässyt laittamaan "sitä mysteeristä jauhetta tankkiin, jota joku salaliittolainen laittoi Stepneyn taskuun suihkussa". :ahem: Aijai, kohta selviävät tapaukset Jimmy Hoffa, Rosewellin avaruusolio ja JFK:n murha. Tosin jälkimmäinen taitaa olla jo ratkaistu. :confused:
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Kyllä alkaa tuolta McLarenin puolelta tulee melkoisia meriselityksiä! Niin tosiaan pitääkö ne kaikki kantelut mennä Ronin kautta? Eniten mielestäni kertoo tosiaan tuo Renault Vs. McLaren case ,jossa viime kaudella nopeampi Renu on selvästi kärsinyt renkaiden takia kun taas McLaren ei näytä kärsineen juuri ollenkaa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
WebSlave sanoi:
Ennen WMSC:n kuulemista Dennis ehkä oli heikossa asemassa, McLaren epäiltynä. Nuo asiat esitettiin siellä, ja WMSC antoi vapauttavan päätöksen. Nyt Dennis on aika vahvoilla. Pitää löytyä uusia todisteita McLarenin syyllisyydestä.
Ootko sä nyt ihan kärryillä? Ei WMSC todellakaan antanut mitään vapauttavaa päätöstä vaan päinvastoin McLarenin todettiin syylliseksi. Tuomio vain jäi uupumaan.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Juzo sanoi:
Dennis julkaisi vastineen näille Ferrarin syytöksille. Tuon jutun kun lukee, niin on aika selvää miksi McLarenia ei rangaistu eikä rangaista. Jean Todtin kommentit voi jättää taas omaan arvoonsa. http://www.autosport.com/news/report.php/id/61260
Minua ei haittaa vaikka kaikki ns. laittomien autojen tulokset nollattaisiin: Ferrarilta Australia ja McLarenilta kaikki kisat. Se olisi reilumpaa, koska sääntöjen vastaisuudesta pitää rangaista. :alppu:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Vilkku sanoi:
Sitten, jos Mc laren tuomitaan ulos tämän ja ensi vuoden sarjasta, niin mitä tekevät Alonso ja Hamilton. Lienevätkö osanneet ennakoida sopimukseen pykälän, jonka mukaan he ovat sellaisessa tapauksessa vapaita miehiä astumaan toiseen talliin. Niin, ja mikä talli huolisi heidät kesken kauden. :tongue:
Spyker lienee ainoa looginen vaihtoehto. :rolleyes: Alonsolla ja Hamiltonilla on todennäköisesti sellaiset sponsorit takanaan ettei Colin Kolles voi vastustaa niitä ollenkaan. :D
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bernie E sanoi:
- Meidän tietääksemme Ferrari käytti tätä sääntöjenvastaista apuvälinettä Australian GP:ssä, jonka he voittivat. Lajin edun nimissä McLaren päätti olla protestoimatta Australian GP:n tuloksia vastaan, vaikka vaikutti selvältä, että Ferrari sai sääntöjenvastaista etua, Dennis kertoi.

www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/08/548553


On se hyvä että Ron on reilu ja rehti kaveri, aina ajattelemassa vain lajin parasta - vaikka sitten oman tallin menestyksen kustannuksella. Oikein tulee liikutuksen kyynel silmään. :D

Ehdotan kunnianarvoisalle herra Dennisille lempinimeä Reilu-Ron ja ritariksi lyöminenkin olisi paikallaan.

T. Ahne-Bernie
Kannatetaan. Sir Ronselot. :D
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Kyllä olisi mahtavaa nähdä Hämis ja Lonso Sypkerillä! Paikka siellä voisi aiheuttaa hieman turhautumista.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
patriot sanoi:
Peli kovenee! Ron Dennis on pelimies ja pitää korttinsa hyvin piilossa. Mun mielestä totuus tässä casessa on aika selvä. McLaren hyötyi siinä mielessä Stepney tiedoista, että FIA tarkensi pohjasääntöä ja Ferrari menetti innovaationsa. Coughlan ja Stepneyn tarkoituksena taisi olla sittenkin vain siirtyä toiseen talliin, mitä todennäköisemmin Hondalle. Niin tai näin Ferrarin ja McLarenin taistelun voittajaa on mahdotonta arvailla ennakkoon uusien "tietojen" valossa.
Minulta kyllä menisi aamupala väärään kurkkuun jos Interlagosin kisaa seuranneena päivänä Nick Heidfeld julistettaisiin vuoden 2007 maailmanmestariksi. :D
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Tais mclarenin omapoika häkkinen sanoa haastattelussa että mclarenkin kehittää autonsa aivan sääntöjen rajamaille. Samaa tekee kaikki muutkin. Kaikki vaan ei itke siitä mitä toiset tekevät/keksivät. Olisi varmasti mcladakin tehneet saman pohjalevyratkaisun jos olisivat tajunneet.
olisivat tehneet kotiläksyt paremmin eivätkä menisi haukkumaan vieraisiin pöytiin.
Jos en väärin muista, kun mclaren toi etusiivekkeen päälle lisäsiivekkeen, ferrari ilmoitti ettei valita siitä.
Eikö pohjaratkaisu ollut ferrarilla käytössä jo viime vuoden lopussa?
Saatana kun mclada ei saanut itse massavaimentimia(oliko nimi tämä) toimimaan niin ne piti saada kielletyksi.
Helvetin tekopyhää paskaa koko Ronin porukka.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
lahtiska sanoi:
Tais mclarenin omapoika häkkinen sanoa haastattelussa että mclarenkin kehittää autonsa aivan sääntöjen rajamaille. Samaa tekee kaikki muutkin. Kaikki vaan ei itke siitä mitä toiset tekevät/keksivät. Olisi varmasti mcladakin tehneet saman pohjalevyratkaisun jos olisivat tajunneet.
olisivat tehneet kotiläksyt paremmin eivätkä menisi haukkumaan vieraisiin pöytiin.
Jos en väärin muista, kun mclaren toi etusiivekkeen päälle lisäsiivekkeen, ferrari ilmoitti ettei valita siitä.
Eikö pohjaratkaisu ollut ferrarilla käytössä jo viime vuoden lopussa?
Saatana kun mclada ei saanut itse massavaimentimia(oliko nimi tämä) toimimaan niin ne piti saada kielletyksi.
Helvetin tekopyhää paskaa koko Ronin porukka.
Se oli kylläkin Renault jonka massanvaimentiment kiellettiin. ;)
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Jason Voorhees sanoi:
Se oli kylläkin Renault jonka massanvaimentiment kiellettiin. ;)
Sou. Mäkin natinoitten takiahan ne kuitenkin kiellettiin, kun eivät itse pystyneet sellaista kesken kauden kehittämään.
 

Digru

Wild Animal
Liittynyt
26.9.2003
Viestit
153
Sijainti
högholmen
BTW. Mistä muut olivat ylipäätään saaneet tietää moisesta massavaimentimesta?:doubtful:
Siis renoon.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
lahtiska sanoi:
Tais mclarenin omapoika häkkinen sanoa haastattelussa että mclarenkin kehittää autonsa aivan sääntöjen rajamaille. Samaa tekee kaikki muutkin. Kaikki vaan ei itke siitä mitä toiset tekevät/keksivät. Olisi varmasti mcladakin tehneet saman pohjalevyratkaisun jos olisivat tajunneet.
olisivat tehneet kotiläksyt paremmin eivätkä menisi haukkumaan vieraisiin pöytiin.
Muistaakseni joutui Mäkkikin muuttamaan pohjarakennettaan uuden FIA:n testin takia....(eli lähes puolet talleista joutui suunnittelemaan pohjan uusiksi)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Revolt sanoi:
Ootko sä nyt ihan kärryillä? Ei WMSC todellakaan antanut mitään vapauttavaa päätöstä vaan päinvastoin McLarenin todettiin syylliseksi. Tuomio vain jäi uupumaan.

Siis rangaistus jäi uupumaan...
Äh, tuota rangaistuksettomuutta tietenkin tarkoitin. Pistetään tuo postauskellonajan piikkiin. Joka tapauksessa Dennisin kertomat asiat on kerran jo käyty läpi, ilman seuraamuksia McLarenille. Ellei uusia todisteita löydy (kuten WMSC:n tiedotteessakin edellytetään), McLaren on mielestäni vahvoilla eikä heikoilla.
Jason Voorhees sanoi:
Minulta kyllä menisi aamupala väärään kurkkuun jos Interlagosin kisaa seuranneena päivänä Nick Heidfeld julistettaisiin vuoden 2007 maailmanmestariksi.
Minulle tuo sopisi mainiosti. Neljän suosikin kertoimet olivat niin pienet, että laitoin euron tai kaksi Heidfeldille. Ei silläkään rikastumaan pääse, kerroin taisi olla 40 hujakoilla.
 

Uuhis

Member
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
13
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61260

MTV3:n juttu on kokonaisuudessaan tiivistelmä tuosta linkin takana olevasta jutusta.

Minä en oikein nyt ymmärrä tätä väitettä siitä että Ferrari ei yrittänyt mitään huijausta itse. Minun käsittääkseni kyse oli samanlaisesta asiasta kuin muutaman vuoden takaisessa Michelinin rengassotkussa, eli FIA:lla käytössä olleella testausmenetelmällä ei pystytty saamaan sellaisia olosuhteita aikaan joissa oltaisiin havaittu sääntörikkomus. Säännöthän sanovat ettei auton osia(pohja, siivet) saa tehdä tietoisesti sellaisiksi että ne muuttavat merkittävästi muotoaan tai asentoaan ajon aikana. Tätä sääntöä Ferrari pystyi ratkaisullaan kiertämään, kunnes McLaren sai asian selville ja vaati testausmenetelmän muutosta. Sääntöä ei siis muutettu, mutta valvontaa kylläkin. Ja kuten sanottua Maailmanneuvosto ei katsonut voivansa rangaista McLarenia koska ei edelleenkään ole osoitettu että Ferraria koskevat tiedot olisivat olleet kenenkään muun kuin Coughlanin hallussa. Koska Ron D ja tallin muu johto saivat tietoonsa Stepneyn vuotamat tiedot Ferrarin sääntöjenvastaisesta pohjaratkaisusta, on vedetty johtopäätös(Ferrarin valheellisen tiedotuksen ja mustamaalauskampanjan seurauksena) että kaikilla McLarenin johtohenkilöillä oli jo tuolloin ne kaksi CD:llistä tietoja Ferrarista luettavana, vaikka Ferrari tai poliisi eivät ole kyenneet osoittamaan Coughlanin levittäneen tietojaan kenellekään.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Uuhis sanoi:
Minä en oikein nyt ymmärrä tätä väitettä siitä että Ferrari ei yrittänyt mitään huijausta itse. Minun käsittääkseni kyse oli samanlaisesta asiasta kuin muutaman vuoden takaisessa Michelinin rengassotkussa, eli FIA:lla käytössä olleella testausmenetelmällä ei pystytty saamaan sellaisia olosuhteita aikaan joissa oltaisiin havaittu sääntörikkomus. Säännöthän sanovat ettei auton osia(pohja, siivet) saa tehdä tietoisesti sellaisiksi että ne muuttavat merkittävästi muotoaan tai asentoaan ajon aikana. Tätä sääntöä Ferrari pystyi ratkaisullaan kiertämään, kunnes McLaren sai asian selville ja vaati testausmenetelmän muutosta. Sääntöä ei siis muutettu, mutta valvontaa kylläkin.
No ei yrittänyt sen enempää kuin mikään muukaan talli yrittää... Eli siis yritti mutta voidaan sanoa, ettei tietenkään yrittänyt. Eli kyseessä on formuloissa kuuluisa porsaan reiän hyödyntäminen formuloissa.

Pohja ei saa taipua paljoo joo, mutta se saa taipua esim. kanttareiden ylityksessä (näin ainakin olen itse ymmärtänyt). Ja pohjaa ei saa rakentaa tahallaan taipuvaksi, mutta sen saa rakentaa sellaiseksi että se taipuu ja kestää esim. kanttarien ylitykset... Joten mene nyt sit sanomaan kummanlaiseksi mikäkin on suunniteltu... :wink:

Ja eikös vähintään ennen kautta pidä autot hyväksyttää FIAlla vai peräti ihan aina kaikki mitä autoon kehitettään? Ja Ferrari käytti pohjaansa jo viime vuoden lopulla, joten mikä sellainen laiton ratkaisu on joka on ollut jo puolisen vuotta laillinen?? Nyt se toki on laiton kun sääntöjä/testiä tarkennettiin...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös