Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
En todellakaan tiedä mikä on totta, mutta tulosten valossa tuo Ron Dennisin väite kuulostaa enemmän kuin uskottavalta.

Kimillä meni yleisen uskomuksen mukaan monta kilpailua Australian jälkeen ennen kuin hän pääsi sinuiksi auton kanssa. Ferraria ei myöskään osattu pitkään aikaan säätää Kimille sopivaksi. Miten ihmeessä on sitten mahdollista, että Australiassa ensimmäisessä kilpailussaan Ferrarilla ja kauden avauksessa Kimin nopein kilpailukierros oli yli sekunnin nopeampi kuin kummallakaan McLaren pilotilla? Seuraavassa kilpailussa Kimin nopein kilpailukierros oli lähes puoli sekuntia hitaampi kuin McLaren piloteilla. Ja Mäkkien suorituskyky ei noussut suhteessa muihin, vaan nimenomaan Ferrari romahti.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Mclarenin on todella turha yrittää etsiä tekosilleen oikeutusta tuosta pohjalevykiistasta. FIA on Ferrari-autot hyväksynyt Australiaan ja sillä hyvä. Auto oli siihen kisaan siis täysin sääntöjen mukainen. Ja kuten jo mainittua, myös Mclaren joutui muuttamaan pohjaa seuraavaan kisaan.

Mclaren on se syylliseksi todettu ja varastettua tietoa hyväksikäyttänyt osapuoli, ei Ferrari. Tämä tuppaa aina joiltain henkilöiltä unohtua.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
äxä sanoi:
Mclarenin on todella turha yrittää etsiä tekosilleen oikeutusta tuosta pohjalevykiistasta. FIA on Ferrari-autot hyväksynyt Australiaan ja sillä hyvä. Auto oli siihen kisaan siis täysin sääntöjen mukainen. Ja kuten jo mainittua, myös Mclaren joutui muuttamaan pohjaa seuraavaan kisaan.

Mclaren on se syylliseksi todettu ja varastettua tietoa hyväksikäyttänyt osapuoli, ei Ferrari. Tämä tuppaa aina joiltain henkilöiltä unohtua.
Olen kuullut, että rakkaus on sokea, mutta fanirakkaus on näemmä umpisokea.

Onko FIA hyväksynyt McLarenin autot kaikkiin kisoihin tänä vuonna? Aivan totta :idea: Eli Ferrarin on turha vedota McLarenin vilppiin jos sillä ei itsellä ole puhtaat jauhot pussissa .

Minusta McLaren on ilmiselvästi syyllistynyt vilppiin ja ansaitsee rangaistuksen. Mutta on myös melko selvää, että Ferrari on ajanut laittomalla autolla. Eli molempien syytökset pitävät melko todennäköisesti paikkansa. Siitä nyt sitten voidaan kinastella, kumman rike on suurempi. McLaren on periaatteessa hyötynyt enemmän, koska Ferrari on saanut ansiotonta etua vain yhdessä kilpailussa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Törni sanoi:
En todellakaan tiedä mikä on totta, mutta tulosten valossa tuo Ron Dennisin väite kuulostaa enemmän kuin uskottavalta.

Kimillä meni yleisen uskomuksen mukaan monta kilpailua Australian jälkeen ennen kuin hän pääsi sinuiksi auton kanssa. Ferraria ei myöskään osattu pitkään aikaan säätää Kimille sopivaksi. Miten ihmeessä on sitten mahdollista, että Australiassa ensimmäisessä kilpailussaan Ferrarilla ja kauden avauksessa Kimin nopein kilpailukierros oli yli sekunnin nopeampi kuin kummallakaan McLaren pilotilla? Seuraavassa kilpailussa Kimin nopein kilpailukierros oli lähes puoli sekuntia hitaampi kuin McLaren piloteilla. Ja Mäkkien suorituskyky ei noussut suhteessa muihin, vaan nimenomaan Ferrari romahti.
Jos Malesiaan vertaat niin varmaan Ausseissa vaurioitunut moottori vähän verotti kans vauhtia... Sen lisäks se, että Malesian poikkeukselliset jäähdytystarpeet sopivat Mäkille kuin nenä päähän ja Ferrarille ne eivät taas sopineet alkuunkaan...joutuivat tekemään monia kompromisseja.

Malesian jälkeen taas:
Bahrainissa Kimi oli taas vajaan kympän hitaampi kuin Hami, mutta Massa ajoi tuolloin nopeimman ajan.
Espanjaa ei voi vertailla kun Kimi keskeytti jo alussa, mutta Masas ajoi silloin myös nopeimman kierroksen.

Varmaan pohjalevylläkin oli vaikutuksensa asiaan toki...Mutta enemmän minusta vaikutti silti Kimin moottori ja Malesian kuumat kelit...
 

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
FIA on nähnyt sen jousi-pohjalevyratkaisun ja todennut ettei kyseessä ollut niin iso rike että siitä pitäisi rangaista.
Jos McLaren on tiennyt että heidän pääsuunnittelijallaan on toisen tallin auton piirustukset hallussaan eikä ole ilmoittanut siitä tai jopa itse käyttänyt tietoja hyväksi, se on iso rike.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Törni sanoi:
Onko FIA hyväksynyt McLarenin autot kaikkiin kisoihin tänä vuonna? Aivan totta :idea: Eli Ferrarin on turha vedota McLarenin vilppiin jos sillä ei itsellä ole puhtaat jauhot pussissa .

Minusta McLaren on ilmiselvästi syyllistynyt vilppiin ja ansaitsee rangaistuksen. Mutta on myös melko selvää, että Ferrari on ajanut laittomalla autolla. Eli molempien syytökset pitävät melko todennäköisesti paikkansa. Siitä nyt sitten voidaan kinastella, kumman rike on suurempi. McLaren on periaatteessa hyötynyt enemmän, koska Ferrari on saanut ansiotonta etua vain yhdessä kilpailussa.
Kyllä Mäkin autot on hyväksytty kaikkiin kisoihin. Miksei olis? :doubtful:
Eihän FIA katsastuksessa tarkista onko autossa osia/piirteitä/tms jotka voisivat olla peräisin toisen tallin dokumenteista. Enkä varsinaisesti usko, että Mäkin autossa sellaisia asioita onkaan.

Ja minusta Ferrarilla on ihan puhtaat jauhot pussissa. Edelleenkään sääntöjen porsaan reikien käyttö ei ole laitonta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nelssoni sanoi:
FIA on nähnyt sen jousi-pohjalevyratkaisun ja todennut ettei kyseessä ollut niin iso rike että siitä pitäisi rangaista.
Korjataan sen verran, että FIA on nähnyt ko. ratkaisun ja hyväksynyt sen jo viime vuonna... ;)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Törni sanoi:
Onko FIA hyväksynyt McLarenin autot kaikkiin kisoihin tänä vuonna? Aivan totta :idea: Eli Ferrarin on turha vedota McLarenin vilppiin jos sillä ei itsellä ole puhtaat jauhot pussissa .
Eihän se ihan noin yksioikoista ole. Ferrarilla oli puhtaat jauhot pussissa Australian kisan aikana, koska sen autot olivat täysin sen hetkisten sääntöjen mukaiset. "Sääntöjen mukaisuus" on tietysti itsessään sellainen käsite jota pitäisi miettiä erikseen, mutta mustavalkoisessa maailmassa, eli paperilla, näin oli. Toinen jatkuvasti sääntöjen rajamailla oleva kehityskohde on autojen siipien taipuminen, jota tapahtuu varmasti jokaisessa autossa, mutta niidenkin suhteen taipumisen laillisuutta voidaan tulkita monin tavoin.

Ne sääntöpykälät joiden rikkomisesta McLarenia nyt syytetään, eivät ole muuttuneet miksikään. Samoin McLarenin toimintaa voisi mielestäni arvioida paljon epäurheilijamaisemmaksi, kuin Ferrarin alkukauden pohjaratkaisua.
 

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Ron Dennis näköjään onnistui kääntämään keskustelun ainakin tällä foorumilla epäolennaiseen eli Ferrarin pohjalevyyn kauden avauksessa. McLaren on tiedottanut itsensä pussiin useaan otteeseen vakoilujutussa joten nyt ovat muuttaneet strategiaa ja aletaan jauhaa Ferrarin pohjalevystä. Tällä muokataan median ja yleisön asenteita ja pikku hiljaa Ferrari onkin tämän jupakan syntipukki ja McLaren onkin vain lajin parasta ajatteleva hyväntekijä.

Jatkakaa..:thumbup:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
cccp sanoi:
Ron Dennis näköjään onnistui kääntämään keskustelun ainakin tällä foorumilla epäolennaiseen eli Ferrarin pohjalevyyn kauden avauksessa. McLaren on tiedottanut itsensä pussiin useaan otteeseen vakoilujutussa joten nyt ovat muuttaneet strategiaa ja aletaan jauhaa Ferrarin pohjalevystä. Tällä muokataan median ja yleisön asenteita ja pikku hiljaa Ferrari onkin tämän jupakan syntipukki ja McLaren onkin vain lajin parasta ajatteleva hyväntekijä.

Jatkakaa..:thumbup:
Enpä tiedä onnistuuko tuo muualla kuin täällä :D

Jos onnistuu, niin ehkäpä Ron Dennisin ja Mäccien valintaa (eli hyökkäys on paras puolustus) voisi pitää jopa onnistuneena kabinettipelinä. Jossa siis Mäcci ei ole koskaan oikein näyttänyt loistavan.

Mä luulen, että Mäcci on varastanut Ferrarilta myös luotettavuuden. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
cccp sanoi:
Ron Dennis näköjään onnistui kääntämään keskustelun ainakin tällä foorumilla epäolennaiseen eli Ferrarin pohjalevyyn kauden avauksessa. McLaren on tiedottanut itsensä pussiin useaan otteeseen vakoilujutussa joten nyt ovat muuttaneet strategiaa ja aletaan jauhaa Ferrarin pohjalevystä. Tällä muokataan median ja yleisön asenteita ja pikku hiljaa Ferrari onkin tämän jupakan syntipukki ja McLaren onkin vain lajin parasta ajatteleva hyväntekijä.

Jatkakaa..:thumbup:
Hyvä pointti kyllä.... :rolleyes:

Mutta mielestäni tästä pohjalevy jupakasta on sikäli hyvä puhua, koska tämä on se asia minkä tiimoilta Dennis itse on tuntunut myöntäneen (vahingossa?), että Mäkkäri käytti Ferrarin dokumentteja hyväkseen....
Ja sikäli tämä osoittaa, että Mäkki on hyötynyt ja käyttänyt laittomasti ko. dokumentteja ja tältä pohjalta FIAn pyöreänpöydän ritarit voinevat jo antaa rangaistuksia... ;)
 

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Ghost_Glove sanoi:
Hyvä pointti kyllä.... :rolleyes:

Mutta mielestäni tästä pohjalevy jupakasta on sikäli hyvä puhua, koska tämä on se asia minkä tiimoilta Dennis itse on tuntunut myöntäneen (vahingossa?), että Mäkkäri käytti Ferrarin dokumentteja hyväkseen....
Ja sikäli tämä osoittaa, että Mäkki on hyötynyt ja käyttänyt laittomasti ko. dokumentteja ja tältä pohjalta FIAn pyöreänpöydän ritarit voinevat jo antaa rangaistuksia... ;)
Juuri tätä tarkoitin pussiin puhumisella. Kun Dennis on tajunnut puhuneensa McLarenin pussiin ja media on huomannut Dennisin valehdelleen useaan otteeseen niin strategia muutettiin ja Ferrarin dokkareita käytettiinkin "lajin parhaaksi" ja yhteisen hyvän nimissä. Ei missään nimessä Ferrarin ylivertaisen vauhdin kiinnisaamiseksi vaikka se tapahtuikin tämän hyväntekeväisyyden sivutuotteena.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Silti sanoisin, että vääränlaisen pohjalevyratkaisun käyttäminen on silti lievempi rikos kuin mahdollinen vakoilu. Jos ei muuten niin ainakin mahdollisten rangaistuksen johdosta.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Pohjalevyllä silmiin lehdistöä sumuttaminen oli nerokas ratkaisu Dennikseltä, tosin vetäytyminen lehdistön kanssa tapaamisesta tuon jälkeen vaikuttaa lievästi sanottuna omituiselta koska koko hommasta jää vähän raukkamainen fiilis. Ensin tuikataan ja sitten ei jäädä edes vastailemaan jatkokysymyksiin. Räikkönen tuikkasikin lehdistötilaisuudessa loistavasti vastaan että eiköhän Ferrari olisi hylätty jos pohjalevyratkaisu olisi ollut (silloisten) sääntöjen vastainen.

Olisi mukava saada R.D. vastaamaan mistä he tiesivät pyytää FIA:a tarkastamaan tuon pohjalevyn, veikkaan että vastausta ei tule.

:thumbdown
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ronzo sanoi:
Olisi mukava saada R.D. vastaamaan mistä he tiesivät pyytää FIA:a tarkastamaan tuon pohjalevyn, veikkaan että vastausta ei tule.

:thumbdown
Eikös se jo sanonut, että tiesivät koska Stepney kertoi heille ja toimitti dokumentit siitä?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
WebSlave sanoi:
Stepney hämmentää soppaa kiistämällä pohjalevyvinkin antamisen.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/61285
En tällä hetkellä osaa antaa minkäänlaista arvoa Stepneyn jutuille, enkä saata uskoa että tuollaiset kommentit hämää ainakaan McLarenia ja Ferraria.
Kyllä niillä on varmasti ihan hyvin tietona tällä hetkellä että kuka teki ja mitä, ei kai ne hätiköiden laita Stepneytä ja Coughlania pihalle...?
No, selittelyjä varmaan riittää ja voihan olla että minäkin joudun lopuksi mielipiteeni nielemään, mutta nyt tuollainen vaan vaikuttaa ihan turhalta "en minä vaan muut"-selittelyltä.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Melko hämäävää käyttää vetoomustuomioistuimesta tuomioistuin-nimitystä. Se kuitenkin on samanlainen FIA:n mielivaltaisesti hallinnoima putiikki kuin sekin alempi päätöksentekoaste, jossa tuo ensimmäinen päätös tehtiin.

En usko että McLarenia rangaistaan mistään koskaan missään FIA:an liittyvässä "tuomioistuimessa". Syynä pelkästään se, että nuo elimet eivät perusta päätöksiään oikeussääntöihin vaan FIA:n etuun. FIA:n edun mukaista ei ole, että mestaruus ratkaistaan kabinetissa - etenkään nyt, kun pitkästä aikaa kärjessä taistelee useampi talli ja vieläpä näiden tallien molemmat kuljettajat melko tasapäisesti.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Migeli sanoi:
Koska tää vetoomusistuin kokoontuu?
"FIA spokesman said the hearing was likely to be in Paris at the end of August"

Härmäksi:

FIA:n tiedottaja kertoi, että vetoomustuomioistuimen kokous on Pariisissa todennäköisesti elokuun lopulla

Johtopäätös:

Edellisestä voi päätellä, että tarkkaa päivämäärää ei ole vielä lyöty lukkoon.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös