Mclaren jäi kiinni teollisuusvakoilusta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Seuraava protesti valmisteilla...

Q: In 2008 you will also have to use the Electronic Control Units (ECUs) made by McLaren and Microsoft (after they won the FIA tender for sole supplier)

Briatore: "That remains to be seen. At the moment I'm writing a protest. We don't want them. First of all, because they don't work on our cars: the cars don't even start up. And second, why should we send some of our data to McLaren?":wink:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61334
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
talakem sanoi:
Seuraava protesti valmisteilla...

Q: In 2008 you will also have to use the Electronic Control Units (ECUs) made by McLaren and Microsoft (after they won the FIA tender for sole supplier)

Briatore: "That remains to be seen. At the moment I'm writing a protest. We don't want them. First of all, because they don't work on our cars: the cars don't even start up. And second, why should we send some of our data to McLaren?":wink:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61334
Ei huono kommentti tuo boldattu.... ;)

Ja alusta asti olen ihmetellyt sitä, että miten tollaseen hommaan voidaan valita valmistajaksi joku kilpatalleista! Toki eikös nuo ECU:t varsinaisesti tehdä Mäkin kilpatoiminnan ulkopuolella jossain tytäryhtiössä tms. Mutta silti.
Ja tuota Mikkissoftan osallisuutta en ole tajunnut koskaan?
Vai tekeekö ne muka jotain autoteollisuuden softista?
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Itse asiassa ainakin jossain Saabin protossa oli Mikkisoftan softat sisällä.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Nelssoni sanoi:
Nyt näyttääkin olevan niin että McLaren ei olisikaan FIA:n tilaisuudessa myöntänyt tienneensä Ferrari2007 piirustuksista, eikä että Coughlan olisi niitä näyttänyt.

Tässä Dennis kertoo miten Coughlan on näyttänyt/yrittänyt näyttää Ferrarin tietoja Taylorille ja Nealelle:

-Taylor sanoo että Coughlan näytti hänelle vain yhtä kaaviota eikä Taylor tiennyt oliko se vanha vai uusi kaavio. Eikä hän kiinnittänyt huomiota tähän tapahtumaan.
-Neale sanoo luulleensa että Coughlan yritti saada häneltä mielipidettä johonkin tietokone mallinnus-kuviin ja sanoi ettei ollut kiinnostunut näkemään niitä(aika töykeän tuntuista sanoa niin työkaverille).:doubtful:

Siis Taylor ja Neale ovat tämän mukaan olleet "ihan pihalla" siitä mitä Coughlan yritti näyttää. :thumbup:

Kieltämättä pikkusen erikoisen kuulosta, että sinua ylempiarvoinen tässä tapauksessa pääsuunnittelija tulee näyttämään jotain autoon liittyvää niin ei muka kiinnosta... Kuulostaa kyllä melko paskapuheelta, tai työntekijöillä on pahemmanluokan motivaatiopuute. Kylläpä tuota itsekkin tulee kuunneltua mitä asiaa mestarilla on vaikka olen aivan rividuunari ja uskoisin, että tuollaisessa hommassa kaikki mahdollisesti kehittävä informaatio tutkitaan huomattavasti huolellisemmin kuin meikäläisen työssä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Make79 sanoi:
Kieltämättä pikkusen erikoisen kuulosta, että sinua ylempiarvoinen tässä tapauksessa pääsuunnittelija tulee näyttämään jotain autoon liittyvää niin ei muka kiinnosta... Kuulostaa kyllä melko paskapuheelta, tai työntekijöillä on pahemmanluokan motivaatiopuute. Kylläpä tuota itsekkin tulee kuunneltua mitä asiaa mestarilla on vaikka olen aivan rividuunari ja uskoisin, että tuollaisessa hommassa kaikki mahdollisesti kehittävä informaatio tutkitaan huomattavasti huolellisemmin kuin meikäläisen työssä.
No valehtelua ja ne jäljet on lopulta lyhyet... tarvitaan vain yksi loikaava Mäkin työntekiä joka tietää asioiden oikean laidan... (tai kun oikeudessa joutuu puhumaan valan velvoittamana)

(voi olla että jopa Häkkinenkin tietää jotain asiasta...alkuvuoden lausunnot kun ottaa uudelleen tarkasteluun)

No mikä on aivan totta selviää tuskin koskaan...

Niin se Hondankin lisäbensasäiliökin kävi ilmi... (loikkarit kertoivat miten Honda pystyi menemään varikolle silloin kun niille sopi)
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Havaintoja jupakan tiimoilta...

"Dennis says he's immaculate, but it's hard to believe him. No, I don't believe in his good faith. In a team everyone knows everything. Especially if the dossier - let's call it that - in question is at that level."

Tämä jo paljastaa mistä on kysymys... olen maininnut tästä aikaisemminkin...
Ei potkuja koska Mäk kokonaisuudessaan on tässä mukana...

And it's an extremely serious thing that Coughlan hasn't yet been fired by McLaren.(Briatore)

http://www.autosport.com/news/report.php/id/61334
 
Viimeksi muokattu:

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Uuhis sanoi:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61260

MTV3:n juttu on kokonaisuudessaan tiivistelmä tuosta linkin takana olevasta jutusta.

Minä en oikein nyt ymmärrä tätä väitettä siitä että Ferrari ei yrittänyt mitään huijausta itse. Minun käsittääkseni kyse oli samanlaisesta asiasta kuin muutaman vuoden takaisessa Michelinin rengassotkussa, eli FIA:lla käytössä olleella testausmenetelmällä ei pystytty saamaan sellaisia olosuhteita aikaan joissa oltaisiin havaittu sääntörikkomus. Säännöthän sanovat ettei auton osia(pohja, siivet) saa tehdä tietoisesti sellaisiksi että ne muuttavat merkittävästi muotoaan tai asentoaan ajon aikana. Tätä sääntöä Ferrari pystyi ratkaisullaan kiertämään, kunnes McLaren sai asian selville ja vaati testausmenetelmän muutosta. Sääntöä ei siis muutettu, mutta valvontaa kylläkin. Ja kuten sanottua Maailmanneuvosto ei katsonut voivansa rangaista McLarenia koska ei edelleenkään ole osoitettu että Ferraria koskevat tiedot olisivat olleet kenenkään muun kuin Coughlanin hallussa. Koska Ron D ja tallin muu johto saivat tietoonsa Stepneyn vuotamat tiedot Ferrarin sääntöjenvastaisesta pohjaratkaisusta, on vedetty johtopäätös(Ferrarin valheellisen tiedotuksen ja mustamaalauskampanjan seurauksena) että kaikilla McLarenin johtohenkilöillä oli jo tuolloin ne kaksi CD:llistä tietoja Ferrarista luettavana, vaikka Ferrari tai poliisi eivät ole kyenneet osoittamaan Coughlanin levittäneen tietojaan kenellekään.
Joo, ei muuta kuin tasapuolinen kohtelu kummallekkin. Hylätä Ferrarin Australian tulokset ja rangaista McLarenia, tämä olisi mielestäni aivan reilua. Toinen sutkannut koko kauden ja toinen on yhdessä kilpailussa käyttänyt sääntöjä kiertävää, tosin testeissä hyväksyttyä pohjalevyä...

1. Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna, miksi Coughlan joka sattuu olemaan/oli pääsuunnittelija olisi hommannut 780 sivua Ferrarin tietoja, jos ei aikonut hyötyä näistä? Sama kuin itse varastaisi jallun kioskilta, ei mulla oikeesti tää kiinnostanu, muuten vain varastin... :D

2. Miten selitetään, että McLaren sai auton pelaamaan uusilla renkailla heti niin paljon paremmin, kuin Renault. Päteviä jätkiä, vai olikohan Ferrarin tiedoista jotain hyötyä?

3. Tässä Dennis kertoo miten Coughlan on näyttänyt/yrittänyt näyttää Ferrarin tietoja Taylorille ja Nealelle:

-Taylor sanoo että Coughlan näytti hänelle vain yhtä kaaviota eikä Taylor tiennyt oliko se vanha vai uusi kaavio. Eikä hän kiinnittänyt huomiota tähän tapahtumaan.
-Neale sanoo luulleensa että Coughlan yritti saada häneltä mielipidettä johonkin tietokone mallinnus-kuviin ja sanoi ettei ollut kiinnostunut näkemään niitä.

Tosiaan, kuten aikasemmin totesin, niin todella uskottavan kuulosta toimintaa.
Mitälie tuo pääsuunnittelija tuossa höpöttää, meikä lähtee kahville... :D
Vai kuulostaako muka uskottavalta?

4. Jos McLarenia ei rangaista millään tavalla, niin silloinhan FIA tavallaan hyväksyy/katsoo läpi sormien säännöissä kielletyn menettelyn, mikä ainakin minun mielestä kuulostaa siltä, että näin voidaan tehdä jatkossakin koska on ennenkin tehty. Kuulostaako reilulta?

Nuista sinun kommenteista ainakin huomaa, että kannatat McLarenia ja täysin poissuljet heidän rikkeensä ja sen vakavuuden.

Itse voin myöntää, että kannatan Ferraria. Mutta silti en toivo että McLarenia poissuljettaisiin sarjasta (menisi vähän maku koko kaudesta), mutta pitäisi sitä silti rangaista tuntuvasti jollain muulla tavalla (pisteiden vähentämisellä sakoilla yms...) . Jotta tulevaisuudessa ei nähtäisi vastaavanlaisia tapauksia, vaan voitaisiin keskittyä reilusti kilvanajamiseen... :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Make79 sanoi:
-Taylor sanoo että Coughlan näytti hänelle vain yhtä kaaviota eikä Taylor tiennyt oliko se vanha vai uusi kaavio. Eikä hän kiinnittänyt huomiota tähän tapahtumaan.
-Neale sanoo luulleensa että Coughlan yritti saada häneltä mielipidettä johonkin tietokone mallinnus-kuviin ja sanoi ettei ollut kiinnostunut näkemään niitä.

Tosiaan, kuten aikasemmin totesin, niin todella uskottavan kuulosta toimintaa.
Mitälie tuo pääsuunnittelija tuossa höpöttää, meikä lähtee kahville... :D
Vai kuulostaako muka uskottavalta?
Toi on kyllä paras kommentti denniksen selityksiin!!:alppu:
Eipä se pääsuunnittelija ennenkään mitään auton toiminnasta tiennyt tai miten sen pitäis toimia... heh.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Kuningasten juoma, nimeltään LapinKulta antoi virikkeitä seuraavanlaiselle päätelmälle. ;)

Eihän McLarenille periaatteessa ole mitään väliä, vaikka saisivatkin ensi kautta koskevan kilpailukiellon, kun/jos ProDrive tulee mukaan kuvioihin. Mäkin miehet voisivat häärätä ProDriven kulisseissa tai toisin sanoen pajalla kehittelemässä autoja ja olemaan valmiina sitä seuraavaan kauteen omalla nimellään. Näkisivät koko kauden oman tasonsa verrattuna muihin tiimeihin.

(Ajatuskukkanen, kuten suurin osa meidän tietämättömien kommenteista :D :alppu: )

Taitaa Ronilla olla jo vanhan miehen kiukutteluoireita ilmassa, kun mies soutaa ja huopaa joka tilanteessa...
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
talakem sanoi:
(voi olla että jopa Häkkinenkin tietää jotain asiasta...alkuvuoden lausunnot kun ottaa uudelleen tarkasteluun)
Niin sanoi, että Kimin olisi kannattanut jäädä Mc Larenille.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ghost_Glove sanoi:
Ei huono kommentti tuo boldattu.... ;)

Ja alusta asti olen ihmetellyt sitä, että miten tollaseen hommaan voidaan valita valmistajaksi joku kilpatalleista! Toki eikös nuo ECU:t varsinaisesti tehdä Mäkin kilpatoiminnan ulkopuolella jossain tytäryhtiössä tms. Mutta silti.
Ja tuota Mikkissoftan osallisuutta en ole tajunnut koskaan?
Vai tekeekö ne muka jotain autoteollisuuden softista?
Näin McLarenin sivuilla:
McLaren Electronic Systems has been an independent developer and manufacturer of automotive electronics for the professional motor sport industry for over 15 years and is an established supplier in Formula 1, IRL, World Rally, MotoGP, Nascar, ALMS and Le Mans. Its wide range of products and components is utilised by nearly 100 customers world-wide, including sales to all of the cars on the Formula 1 grid. The company provides the complete automotive control system used by the Vodafone McLaren Mercedes team to deliver the optimum performance available from the engine and chassis. The company also provides the team with the most advanced data acquisition and telemetry system currently used in Formula 1. McLaren Electronic Systems has a team of 100 highly qualified engineers and skilled technicians. In 2006 McLaren Electronic Systems went in to partnership with the Microsoft Corporation and together they were selected as the official ECU supplier to the FIA Formula 1 World Championship for 2008, 2009 and 2010.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Metanolman sanoi:
Kuningasten juoma, nimeltään LapinKulta antoi virikkeitä seuraavanlaiselle päätelmälle. ;)

Eihän McLarenille periaatteessa ole mitään väliä, vaikka saisivatkin ensi kautta koskevan kilpailukiellon, kun/jos ProDrive tulee mukaan kuvioihin. Mäkin miehet voisivat häärätä ProDriven kulisseissa tai toisin sanoen pajalla kehittelemässä autoja ja olemaan valmiina sitä seuraavaan kauteen omalla nimellään. Näkisivät koko kauden oman tasonsa verrattuna muihin tiimeihin.

(Ajatuskukkanen, kuten suurin osa meidän tietämättömien kommenteista :D :alppu: )

Taitaa Ronilla olla jo vanhan miehen kiukutteluoireita ilmassa, kun mies soutaa ja huopaa joka tilanteessa...
Antoi muuten LapinKullan kimallus aika mielenkiintoisen idean sinulle:thumbup:
Jos noin kävisi ja jos ja viellä kerran jos Mclaren suljettaisiin sarjasta, Mclaren voisi kuitenkin kilpailla omalla kalustollaan toisella nimellä....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Metanolman sanoi:
Kuningasten juoma, nimeltään LapinKulta antoi virikkeitä seuraavanlaiselle päätelmälle. ;)

Eihän McLarenille periaatteessa ole mitään väliä, vaikka saisivatkin ensi kautta koskevan kilpailukiellon, kun/jos ProDrive tulee mukaan kuvioihin. Mäkin miehet voisivat häärätä ProDriven kulisseissa tai toisin sanoen pajalla kehittelemässä autoja ja olemaan valmiina sitä seuraavaan kauteen omalla nimellään. Näkisivät koko kauden oman tasonsa verrattuna muihin tiimeihin.
Vilkaisepas, mitä minä kirjoitin 26.7.:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=869257&postcount=966
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Briatore sanoi Autosportille

- Meidän tallimme oli ainakin kriisissä. Michelinin lopettaminen osoittautui katastrofiksi Renault'n kannalta, Briatore sanoi Autosportille.

Briatore uskoo, että McLarenilla oli tietoja Bridgestoneja pitkään käyttäneen Ferrarin autojen painojakaumasta. Jos Renault'lla olisi ollut tuollaisia tietoja, he olisivat säästäneet Briatoren mukaan usean kuukauden työn auton kehityksessä.

Briatoren mielestä vuoden 2007 MM-sarja on vakoilun takia pilalla, koska McLaren on saanut sääntöjenvastaista etua. Miten heitä sitten pitäisi rangaista?

- Säännöissä sanotaan, että tietojen varastamisesta rangaistuksena on sarjasta sulkeminen, Briatore sanoi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mossi Superstar sanoi:
Selvä järkisen suusta se kuulostiken paremmalta, vai oliko sullakin keskiketterää alla kun keksit tuon...

Oli muuten aika hyvästi ajateltu tuo juttu sille peukku :thumbup:
Kiitos. Kellonajan huomioiden luultavasti tuo on kirjoitettu ilman olutta. Otan yömyssyni vasta yhdeksän jälkeen. ;)
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Make79 sanoi:
2. Miten selitetään, että McLaren sai auton pelaamaan uusilla renkailla heti niin paljon paremmin, kuin Renault. Päteviä jätkiä, vai olikohan Ferrarin tiedoista jotain hyötyä?
Mites BMW-Sauber sai Brisukat toimimaan paljon paremmin kuin Renault? :O BMW oli viime kaudella paljon kauempana Renaultia kuin McLaren.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9316
Viime vuonna kuusi tallia käytti Michelinejä. Näistä kaksi tallia on parantanut selvästi (McLaren, BMW), kaksi pysynyt suurinpiirtein samalla tasolla (Härät) sekä kaksi huonontunut selvästi (Rellu, Honda)
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Metanolman sanoi:
Eihän McLarenille periaatteessa ole mitään väliä, vaikka saisivatkin ensi kautta koskevan kilpailukiellon, kun/jos ProDrive tulee mukaan kuvioihin. Mäkin miehet voisivat häärätä ProDriven kulisseissa tai toisin sanoen pajalla kehittelemässä autoja ja olemaan valmiina sitä seuraavaan kauteen omalla nimellään. Näkisivät koko kauden oman tasonsa verrattuna muihin tiimeihin.
Voi vaan olla, että Mäkin omat sponssit ei niin tykkäis vuoden tauosta..
Ja jos ne saa ens kaudelle kilpailukiellon niin luultavasti ne hylätään tältäkin kaudelta sitten.

Lisäksi ens vuoden säännöt sallii auton rungon oston toiselta tallilta, mutta mitäs FIA sanoo siihen jos ProDriven varikkomuurilla käytännössä istuu Ron setä ja pilttuussa miehet on Mäkkärin ukkoja... Toki noita asioita nyt voi kiertää ja kaartaa vaikka kuinka... :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös