Juzo
Well-known member
Sekin tosin oikeasti kiellettiin Ferrarin valituksesta.tmoi sanoi:Sou. Mäkin natinoitten takiahan ne kuitenkin kiellettiin, kun eivät itse pystyneet sellaista kesken kauden kehittämään.
Sekin tosin oikeasti kiellettiin Ferrarin valituksesta.tmoi sanoi:Sou. Mäkin natinoitten takiahan ne kuitenkin kiellettiin, kun eivät itse pystyneet sellaista kesken kauden kehittämään.
Niin ja muistatko kun 1998 McLareneissa oli jo FIA:n hyväksymä "kolmas poljin"? Jos muistat, muistat varmaankin sen minkä tallin vaatimuksesta(vihje:Ferrari) FIA sen kielsi, kun tiettävästi Maranellossa ei kyseistä ratkaisua saatu toimimaan. Sitten vielä voidaan muistella että FIA kielsi Berylliumin käytön F1-moottoreiden materiaalina. Ainut moottorivalmistaja joka tiettävästi käytti Berylliumia oli...Mercedes ja tämän kiellon seurauksena Mersu jäi joksikin aikaa merkittävästi jälkeen muista moottorivalmistajista...lahtiska sanoi:Tais mclarenin omapoika häkkinen sanoa haastattelussa että mclarenkin kehittää autonsa aivan sääntöjen rajamaille. Samaa tekee kaikki muutkin. Kaikki vaan ei itke siitä mitä toiset tekevät/keksivät. Olisi varmasti mcladakin tehneet saman pohjalevyratkaisun jos olisivat tajunneet.
olisivat tehneet kotiläksyt paremmin eivätkä menisi haukkumaan vieraisiin pöytiin.
Jos en väärin muista, kun mclaren toi etusiivekkeen päälle lisäsiivekkeen, ferrari ilmoitti ettei valita siitä.
Eikö pohjaratkaisu ollut ferrarilla käytössä jo viime vuoden lopussa?
Saatana kun mclada ei saanut itse massavaimentimia(oliko nimi tämä) toimimaan niin ne piti saada kielletyksi.
Helvetin tekopyhää paskaa koko Ronin porukka.
Sääntöjä ei tiettävästi muutettu. Ja Ferrarin ratkaisun positiivisista vaikutuksista auton aerodynaamiseen käyttäytymiseen ei tiedetty ennenkuin Stepney käräytti työnantajansa.Ghost_Glove sanoi:Ja eikös vähintään ennen kautta pidä autot hyväksyttää FIAlla vai peräti ihan aina kaikki mitä autoon kehitettään? Ja Ferrari käytti pohjaansa jo viime vuoden lopulla, joten mikä sellainen laiton ratkaisu on joka on ollut jo puolisen vuotta laillinen?? Nyt se toki on laiton kun sääntöjä/testiä tarkennettiin...
Berylliumin kielto oli varmaan ihan perusteltukin, kun eikös se ole kaasumaisena hermomyrkky tms.?Uuhis sanoi:Sitten vielä voidaan muistella että FIA kielsi Berylliumin käytön F1-moottoreiden materiaalina. Ainut moottorivalmistaja joka tiettävästi käytti Berylliumia oli...Mercedes ja tämän kiellon seurauksena Mersu jäi joksikin aikaa merkittävästi jälkeen muista moottorivalmistajista...
Ja? Niin ne asiat menee formuloissa. Kun säännöistä löytyy porsaanreikä sitä hyödynnetään niin pitkään kuin voidaan (lue: ne on laillisia ja hyväksyttäjä) ja sitten etsitään uusia.Uuhis sanoi:Ja Ferrarin ratkaisun positiivisista vaikutuksista auton aerodynaamiseen käyttäytymiseen ei tiedetty ennenkuin Stepney käräytti työnantajansa.
Ja edelleenkään ei ole esitetty mitään konkreettisia todisteita sen puolesta että McLarenilla muilla kuin Coughlanilla olisi ollut Ferrarin dokumentteja hallussaan. Vielä vähemmän on todistettu että Ron Dennisin esittämä versio asioiden kulusta olisi valheellinen. Kun nyt vertaillaan herra Dennisia ja Ferrarin Di Montezemoloa ja Todtia, herroja jotka ovat toistuvasti olleet asettamassa Ferrarin menestyksen Formula 1:n tulevaisuuden eteen, ei minulla ainakaan ole vaikeuksia valita ketä uskon.Ghost_Glove sanoi:Ja? Niin ne asiat menee formuloissa. Kun säännöistä löytyy porsaanreikä sitä hyödynnetään niin pitkään kuin voidaan (lue: ne on laillisia ja hyväksyttäjä) ja sitten etsitään uusia.
Nyt onkin tärkeämpää keskustella (kuten otsikkokin sanoo) siitä käyttikö Mäkki tosiaan Ferrarin dokumentteja hyödykseen kun tekivät protestin "joidenkin" autojen pohjaratkaisusta.....
Mitä sillä on väliä onko tiedot Coughlanin, Ronzon vai McLadan kassakaapissa keskusteltaessa pohjalevystä ? Fakta nyt näyttää olevan se, että McLada sai tietonsa Ferrarin pohjalevystä Stepneyltä ja se käytti niitä hyväkseen.Uuhis sanoi:Ja edelleenkään ei ole esitetty mitään konkreettisia todisteita sen puolesta että McLarenilla muilla kuin Coughlanilla olisi ollut Ferrarin dokumentteja hallussaan. Vielä vähemmän on todistettu että Ron Dennisin esittämä versio asioiden kulusta olisi valheellinen. Kun nyt vertaillaan herra Dennisia ja Ferrarin Di Montezemoloa ja Todtia, herroja jotka ovat toistuvasti olleet asettamassa Ferrarin menestyksen Formula 1:n tulevaisuuden eteen, ei minulla ainakaan ole vaikeuksia valita ketä uskon.
Mutta eipä FIA:n WMSC ainakaan tuntunut pitävän McLarenin toimia rankaisemisen arvoisena tekona.holvius sanoi:Eroon vastuusta tältä osin McLada pyrkii whistleblower argumentilla. Mutta tämä argumentaatio ontuu, koska eihän McLada ole mikään esim. Fiaan verrattavissa oleva päätöksentekoelin, jolla on valtuudet puuttua asiaan.
Johan se todettiin syylliseksi.WebSlave sanoi:Jos pohjalevy on laillinen, kunnes todetaan laittomaksi, niin kai McLarenin toimintakin on laillista, kunnes todetaan laittomaksi.
Sou. Olin ymmärtäni ko. tekstistä että hän tarkoitti Ladan massanvaimentimia, joita ei todellisuudessa taida olla.tmoi sanoi:Sou. Mäkin natinoitten takiahan ne kuitenkin kiellettiin, kun eivät itse pystyneet sellaista kesken kauden kehittämään.
Ferrari teki pohjalevynsä säännön porsaanreiän kautta. Lyödäänkö vetoa onko FIAn säännöissä samantyyppinen koskien tällaista "vakoiluskandaalia". :alppu:WebSlave sanoi:Mutta eipä FIA:n WMSC ainakaan tuntunut pitävän McLarenin toimia rankaisemisen arvoisena tekona.
Jos pohjalevy on laillinen, kunnes todetaan laittomaksi, niin kai McLarenin toimintakin on laillista, kunnes todetaan laittomaksi.
Ei kyllä pidä paikkaansa. En ole minkään tallin palvoja.MaranelloRed sanoi:No sä oot vähän itte sellane McSarkasmi ja oman elämän RD että joka juttu pitää väkisin vääntää päin Fersua. Anna mennä vaan kyllä se siitä helpottaa mcladan henkkipatto.
:alppu:
Joo kyllä olen juonnut kesikihintaista punkkua.:alppu: :alppu: :alppu:
Eiköö??? Säännöt kieltävät selvästi liikkuvat/joustavat aerodynaamiset osat! Jos mittaus menetelmä on tarkasti tiedossa (esim. aikanaan takasiiven liikkumista testattiin laittamalla 80 kg paino/veto takasiipeen jolloin takasiipi ei vielä saanut antaa periksi... Ainahan osat vähän joustaa...) voidaan se kiertää helposti... Jos esim. auton pohjalevyn alle laitetaan tunkki joka nostaa pohjalevyä 100 kg voimalla eikä levy saa taipua voidaan jousien vetovastus mittauksen ajaksi pienentää vaikka 10 kg jos pohjalevyn taipumis piste on 111kg... Mittauksen jälkeen jouset voidaan säätääkin sitten jo vetämään levyä vaikka 101 kg voimalla... Ja jos jousien vetovastus on esim. hydraulisesti säädettävissä voidaan vastus taas tiputtaa kilpailun jälkeen sääntöjen "sallimaksi" Myös jousien ja mittaus tunkin sijainti toisiinsa nähden voi "manipuloida" mittaustulosta...holvius sanoi:Mikäli ajatellaan sitä Ferrarin lattiaa, niin mikään laiton ratkaisuhan se ei ollut, mitä Ronzo nyt yrittää väittää, koska se sopii hänen juridiseen malliinsa. Totta kai se oli sääntöjen rajamailla, mutta FIAN tarkastuksissa hyväksymä.
Tuollainen järjestelmä on kielletty ja siitä tulisi sanktiot luokkaa sarjasta pois sulkeminen satkun varmuudella, sen sijaan Ferrari ei moista käyttänyt vaan täysin mekaanista jousiratkaisua jossa pohja taipuu aina tietyn rasituksen jälkeen. Eli vaikka auto napataan aika-ajoista testiin niin läpi menee.Racemaster sanoi:Ainahan osat vähän joustaa...) voidaan se kiertää helposti... Jos esim. auton pohjalevyn alle laitetaan tunkki joka nostaa pohjalevyä 100 kg voimalla eikä levy saa taipua voidaan jousien vetovastus mittauksen ajaksi pienentää vaikka 10 kg jos pohjalevyn taipumis piste on 111kg... Mittauksen jälkeen jouset voidaan säätääkin sitten jo vetämään levyä vaikka 101 kg voimalla... Ja jos jousien vetovastus on esim. hydraulisesti säädettävissä voidaan vastus taas tiputtaa kilpailun jälkeen sääntöjen "sallimaksi" Myös jousien ja mittaus tunkin sijainti toisiinsa nähden voi "manipuloida" mittaustulosta...
:thumbup:rasva sanoi:Ois vähän erilaista luettavaa tää topicci jos räikkönen ajais vielä mclarenilla ja alonso tai schumi ois kimin tilalla ferrarilla. Vois icemanfaninkin mielestä mclaren olla täysin viaton...
McLarenin johtaja Ron Dennis väitti avoimessa kirjeessään, että Räikkönen voitti Australian avauskisan sääntöjenvastaisella Ferrarilla, koska FIA määräsi tallin rukkaamaan autoaan sen jälkeen.
- En tiedä kirjeistä, mutta luulenpa, että meidät olisi hylätty, jos automme ei olisi ollut sääntöjen mukainen, joten luultavasti hän oli väärässä. Sellaista se on välillä, Räikkönen vastasi väitteeseen.
Turun Sanomien tietojen mukaan peräti kuuden tallin autot joutuivat muuttamaan pohjaratkaisujaan Australian kilpailun jälkeen samasta syystä kuin Ferrarikin. Näiden joukossa oli myös McLaren.