Joo ei se taida ihan noin vaan onnistua. Ikäväkyllä taidan kärsiä tappion tässä "old school" ajattelussa. Ferrarihan suunnitteli jo kauan sitten autonsa ton F1 lootan ympärille, ja manuaali oli sitten vähän "pakko työntönä" eikä nyt ehkä niin täydellisesti toiminut moottorin kanssa kuin tuo F1 loota. Näin ne huhut kertoo.
Mutta kuten 1000 kertaa sanottua; onneksi on historia ja onneksi on vanhat autot.
Mun mielestä resepti oikeasti kovalle urheiluautolle on yksinkertainen: paino minimiin, tehot maksimiin ja alustaan/jarruihin/voimansiirtoon parasta käytössä olevaa teknologiaa.
McLaen F1:n onnistuminen tässä on ilmeistä:
http://www.youtube.com/watch?v=RXqSedWSu2k
Häkellyttävää, jotenkin sanattomaksi vetävääkin, että 90-luvun alun autolla viedään näin 6-0 modernejakin urheiluautoja (esim tuo superauto Veyron jäi kuin tikku lautaan ensimmäiset monta sataa metriä= voin vain kuvitella miten tuo F1 pätkisi Veyronin moottoriradalla:eek!
..
Mua aidosti ihmetyttää se, ettei F1:n reseptiä ole, auton saamaan megalomaanisen huomion ja kunnian ja arvostuksenkaan jälkeenkään, toistettu (ja kun kehitys on kehitystä niin vielä onnistuneemmin) autoteollisuudessa. Hyviä yrityksiä on, Enzosta Corvette ZR-1:iin, mutta mikä näitä kaikkia moderneja superautoja yhdistää? Suuri paino.
Porschenkin kevennetyt mallit painavat enemmän kuin urheiluautot painoivat vielä joku hetki sitten keskimäärin. Sama suuntaus kuin perheautoluokassakin siis: Oliko se juuri Top Gear vai Fifth Gear tms, kun totesi testissään 80-luvun reilusti alle 200hv Golf Gti:n olevan nopeampi slalom-radalla kuin uuden Golf Gti:n! Perusteluksi ei keksitty mitään muuta, kuin lisääntynyt paino. Mukavuusvarusteet ja turvallisuusmääräykset lisäsivät uuden Golfin painoa sadoilla kiloilla. Se oli liikaa. Vielä 80-luvulla oli perusperhehenkilöautoja, jotka painoivat alle 1000kg. Miettikääpä kuinka monta uutta (koppi)urheiluautoakaan tiedätte, jotka painavat samanverran?
Pois ihan kaikki "turha" mukavuusvarustus, ilmastoinnista äänentoistojärjestelmiin (ja kyllä, jopa siihen fiiniin ajanottokelloon GT3:n kojelaudassa!) sekä masiivisiin äänieristeisiin. Tekniikkapuolelta kaikki EGR:t, lisävaimentimet, partikkelinkerääjät suohon.
Tehokas, kevyt moottori (en pidä niin merkittävänä onko kyse 7 litrainen v12 vapari vai 4 litrainen ahdettu V8, siis suorituskyvyn synnyttämisen kannalta, tietysti ääni+fiilisasioihin vaikuttaa ja siltä pohjalta kyllä kiitos, korkealta laulava iso v12 vapari tännekin!), kevyt auto. Mahdollisimman tehokkaat jarrut. Voimansiirtoon todennäköisesti nopein olisi kuitenkin modernimpi ratkaisu kuin perinteinen manuaali-kulissivaihteisto eli sieltä saataisiin kymmenyksiä pois ottamalla käyttöön Porschenkin pitkälle onnistuneesti kehittämä kaksoiskytkin-tyyppinen ratkaisu (ja valitettavasti ratin takana läpsy-vaihtimet niin ei tarvitse irroittaa otetta ratista).
Painonsäästö ohjaisi paljon materiaalivalintoja eli todennäköisesti sieltä löytyisi paljon hiilikuitua, alumiinia, titaania, magnesiumia..
Odotan mielenkiinnolla koska tällainen auto tulee taas:thumbup: Ainekset sellaisen tekemiseen (tietotaito, tekniikka ja materiaalit) ovat paremmin hallussa ja käytössä kuin koskaan ennen historiassa.