McLaren MP4-12C

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
eikös nuo nyt ole ihan sama asia?
Ei, kyllähän yksityisissä pajoissa nytkin rakennellaan kaikenlaisia autoja vaikkei mitään Adrian Neweyjä ja Gordon Murrayja ollakaan.
tässä kun kyseessä oli MP4-12C:n liiallinen "nykyaikaisuus" ja kaivattiin esim. manuaalilaatikkoa, niin eikös aikalailla pidä mennä ihan suunnitteluasteelle takaisin jos auto on nyt suunniteltu moottoriamyöten uusiksi?
Jos ongelma on liian modernit asiat, niin pohjaksi kannattaa totta kai ottaa sellainen auto, jossa niitä ei ole.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei, kyllähän yksityisissä pajoissa nytkin rakennellaan kaikenlaisia autoja vaikkei mitään Adrian Neweyjä ja Gordon Murrayja ollakaan.
Juu niin rakennellaan, mutta aikamoista suunnittelua se vaatii tehdä täysin uusi voimansiirto autoon jota jota ei vielä ole edes saatavilla.
(ja voi olla aika halpa kalliimpikin hyper-auto siinä kohtaa jos jonkun pajan pistää tekemään täysin uutta palikkaa autoon)
Ja edelleen, kyllähän silloin mennään nimenomaan autonsuunnittelijaa kaipaa jos noin isoja muutoksia haluaa tehdä.
Jos ongelma on liian modernit asiat, niin pohjaksi kannattaa totta kai ottaa sellainen auto, jossa niitä ei ole.
Jos et huomannut niin topicci oli MP4-12C, eikä "joku muu auto" ja keskusteltiin siitä mitä kenties seuraavassa McLarenissa tulee olemaan ja siitä mitä nykyisessä pitäisi olla jotta sopisi esim. S.A.:n toiveisiin paremmin.

Jos haluat taas hankkia kitcarin tmv. rakentelukohteen niin toki sellaisen voi ostaa. Mutta sellaiseen jutusteluun ehkä sitten oma topikkinsa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos et huomannut niin topicci oli MP4-12C, eikä "joku muu auto" ja keskusteltiin siitä mitä kenties seuraavassa McLarenissa tulee olemaan ja siitä mitä nykyisessä pitäisi olla jotta sopisi esim. S.A.:n toiveisiin paremmin.
No kun mielestäni kyse oli siitä, ettei MP4-12C tai yleensäkään mikään moderni tehtaalta tullut auto lämmitä, niin ainut vaihtoehto on tehdä itse (tai ostaa riittävän vanha). Juu, ei se sitten ole MP4-12C, mutta ei se olisi silloinkaan, jos siitä riisuisi osan tekniikasta ja korvaisi jollain muulla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No kun mielestäni kyse oli siitä, ettei MP4-12C tai yleensäkään mikään moderni tehtaalta tullut auto lämmitä, niin ainut vaihtoehto on tehdä itse (tai ostaa riittävän vanha). Juu, ei se sitten ole MP4-12C, mutta ei se olisi silloinkaan, jos siitä riisuisi osan ja korvaisi jollain muulla.
Näin juuri.
Nythän pääosin spekuloitiin mitä eroa MP4-12C:hen verrattuna S.A. toivoisi tulevalta McLarenilta. (ts. siis pysyttiin edelleen kuitenkin aiheessa)
Sinähän aloit itse puhumaan "tuollaisen karvalakkimallin" rakentamisesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näin juuri.
Nythän pääosin spekuloitiin mitä eroa MP4-12C:hen verrattuna S.A. toivoisi tulevalta McLarenilta. (ts. siis pysyttiin edelleen kuitenkin aiheessa)
Sinähän aloit itse puhumaan "tuollaisen karvalakkimallin" rakentamisesta.
Niin aloin, koska pidin itsestäänselvänä, ettei niitä toiveita kuitenkaan kuunnella. Eli tarjosin vaihtoehtoa saada toiveiden mukainen auto.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo British Racing Green on toinen vaihtoehto tohon uuteen Mäkkiin. Itse ottaisin kuitenkin Papaya Orangena.
F1:seen muuten taidettiin maalata vain 1 kappale tällä värillä ja siinä taitaa vielä olla peilit ylänurkalla kuten "Clinic Model:ssa" oli..:cool:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lambolta tulossa 6,5-litran V12-koneinen malli. Jos vaan itsetunto kestää Audin sisustuksen urheiluautossa :D

Jos sitä itse olisi tämän luokan auto ostamassa, niin varmaan ensimmäinen kysymys olisi että pitääkö sillä ajaa paljonkin Suomessa muun liikenteen seassa? Ratavehkeessä ei paljon tarvitsisi kompromissejä ihmetellä, mutta ainakin talviliikeenteessä neliveto olisi tämän teholuokan autossa täysin ehdoton. Muutoin menee hukkaan koko kinneri.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Joo ei se taida ihan noin vaan onnistua. Ikäväkyllä taidan kärsiä tappion tässä "old school" ajattelussa. Ferrarihan suunnitteli jo kauan sitten autonsa ton F1 lootan ympärille, ja manuaali oli sitten vähän "pakko työntönä" eikä nyt ehkä niin täydellisesti toiminut moottorin kanssa kuin tuo F1 loota. Näin ne huhut kertoo.

Mutta kuten 1000 kertaa sanottua; onneksi on historia ja onneksi on vanhat autot. :cool:
Mun mielestä resepti oikeasti kovalle urheiluautolle on yksinkertainen: paino minimiin, tehot maksimiin ja alustaan/jarruihin/voimansiirtoon parasta käytössä olevaa teknologiaa.

McLaen F1:n onnistuminen tässä on ilmeistä:

http://www.youtube.com/watch?v=RXqSedWSu2k

Häkellyttävää, jotenkin sanattomaksi vetävääkin, että 90-luvun alun autolla viedään näin 6-0 modernejakin urheiluautoja (esim tuo superauto Veyron jäi kuin tikku lautaan ensimmäiset monta sataa metriä= voin vain kuvitella miten tuo F1 pätkisi Veyronin moottoriradalla:eek!:)..

Mua aidosti ihmetyttää se, ettei F1:n reseptiä ole, auton saamaan megalomaanisen huomion ja kunnian ja arvostuksenkaan jälkeenkään, toistettu (ja kun kehitys on kehitystä niin vielä onnistuneemmin) autoteollisuudessa. Hyviä yrityksiä on, Enzosta Corvette ZR-1:iin, mutta mikä näitä kaikkia moderneja superautoja yhdistää? Suuri paino.

Porschenkin kevennetyt mallit painavat enemmän kuin urheiluautot painoivat vielä joku hetki sitten keskimäärin. Sama suuntaus kuin perheautoluokassakin siis: Oliko se juuri Top Gear vai Fifth Gear tms, kun totesi testissään 80-luvun reilusti alle 200hv Golf Gti:n olevan nopeampi slalom-radalla kuin uuden Golf Gti:n! Perusteluksi ei keksitty mitään muuta, kuin lisääntynyt paino. Mukavuusvarusteet ja turvallisuusmääräykset lisäsivät uuden Golfin painoa sadoilla kiloilla. Se oli liikaa. Vielä 80-luvulla oli perusperhehenkilöautoja, jotka painoivat alle 1000kg. Miettikääpä kuinka monta uutta (koppi)urheiluautoakaan tiedätte, jotka painavat samanverran?

Pois ihan kaikki "turha" mukavuusvarustus, ilmastoinnista äänentoistojärjestelmiin (ja kyllä, jopa siihen fiiniin ajanottokelloon GT3:n kojelaudassa!) sekä masiivisiin äänieristeisiin. Tekniikkapuolelta kaikki EGR:t, lisävaimentimet, partikkelinkerääjät suohon.

Tehokas, kevyt moottori (en pidä niin merkittävänä onko kyse 7 litrainen v12 vapari vai 4 litrainen ahdettu V8, siis suorituskyvyn synnyttämisen kannalta, tietysti ääni+fiilisasioihin vaikuttaa ja siltä pohjalta kyllä kiitos, korkealta laulava iso v12 vapari tännekin!), kevyt auto. Mahdollisimman tehokkaat jarrut. Voimansiirtoon todennäköisesti nopein olisi kuitenkin modernimpi ratkaisu kuin perinteinen manuaali-kulissivaihteisto eli sieltä saataisiin kymmenyksiä pois ottamalla käyttöön Porschenkin pitkälle onnistuneesti kehittämä kaksoiskytkin-tyyppinen ratkaisu (ja valitettavasti ratin takana läpsy-vaihtimet niin ei tarvitse irroittaa otetta ratista).

Painonsäästö ohjaisi paljon materiaalivalintoja eli todennäköisesti sieltä löytyisi paljon hiilikuitua, alumiinia, titaania, magnesiumia..

Odotan mielenkiinnolla koska tällainen auto tulee taas:thumbup: Ainekset sellaisen tekemiseen (tietotaito, tekniikka ja materiaalit) ovat paremmin hallussa ja käytössä kuin koskaan ennen historiassa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
En jaksanut lainailla , mutta heti nyt ekana painojutuista tuli mielee Lotus Exige S ... Mielestäni viimeinen kunnon Lotus .
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
En jaksanut lainailla , mutta heti nyt ekana painojutuista tuli mielee Lotus Exige S ... Mielestäni viimeinen kunnon Lotus .
Kyllä, Lotus on ihailtavasti pitänyt kiinni keveydestä ja oivaltanut sen mahdin radalla ja ylipäänsä suorituskyvyssä. Moottoreinahan heillä on villeimmissäkin malleissaan "vain" perhe-Toyotan neloskone erittäin maltillisella ahtimella, tehoa vaatimattomat 2xx hv. Silti radalla jätetään monia superautoja mennen tullen. Juuri painoerolla.

Sittenkun Lotuksellakin pönkeisivät sinne pellin alle vaikkapa vain 2-3 tehokkaamman moottorin, niin avot oltaisiin jo aika lähellä mitä hain tässä takaa:ahem:
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
McLarenhan on todennut että tuo tulossa oleva kalliimpi malli tulee antamaan
Mahdollisuuden kilkailla enempi erilaisilla (=kalliilla) materiaaleilla...
Eli veikkaan sieltä tulevan oikean hyperauton vielä, mutta varmastikaan ei enää päästä F1:n luokkaan...
Ikävä kyllä vaimentimia pitää olla, samoin turvapalikoita yms jotta paino nousee...

Mutta onneks on vanhat edelleen :)

Ps. Kivanähdä millasta Lambo puskee ulos :ahem:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kyllä, Lotus on ihailtavasti pitänyt kiinni keveydestä ja oivaltanut sen mahdin radalla ja ylipäänsä suorituskyvyssä. Moottoreinahan heillä on villeimmissäkin malleissaan "vain" perhe-Toyotan neloskone erittäin maltillisella ahtimella, tehoa vaatimattomat 2xx hv. Silti radalla jätetään monia superautoja mennen tullen. Juuri painoerolla.

Sittenkun Lotuksellakin pönkeisivät sinne pellin alle vaikkapa vain 2-3 tehokkaamman moottorin, niin avot oltaisiin jo aika lähellä mitä hain tässä takaa:ahem:
Hmm jotakin tän tapaista siis :cool: http://www.youtube.com/watch?v=zkrTutP3P2s
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
En ollut tuollaista nähnytkään:wink: Mutta kyllä, siinä alkaa tehopainosuhde olemaan kohdallaan! Joskin vähän epäilyttää 550hv itseviritetystä 1,9 litraisesta koneesta noin niinkuin ainakaan pidemmän päälle:eek:

Mutta joo filosofia oli oikea tossa! Ja sehän apukuskiakin laittoi hymyilyttämään:D Ihan salainen unelmani olisi 1:1 suhde tehoissa (hv) ja painossa (kg), mutta se antanee odottaa vielä itseään. Ja paino tosiaan mieluiten kolminumeroinen kilolukema.

Turvallisuusvarusteiden ymppäämisestä vielä: Superautoluokassa voisi mun puolesta jättää ajajan harkinnan varaan sen, uskaltaako ja miten uskaltaa ko. autolla ajaa kun ei 17 air bagiä ja 100 kg turvapalkkeja ovissa ole. Eli omalla vastuulla täysin. Kuskiinhan se tekee kipeää lähtökohtaisesti, muille tiellä liikkujille riskejä ei juuri aiheudu enempää näiden varusteiden poisjättämisestä. Tuon luokan autoon tietty riskitekijä kuuluu jo luonteeseenkin. Jos tuntuu ettei hallitse, niin ei sitten osta tai jos ostaa niin ei aja sillä:)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turvallisuusvarusteiden ymppäämisestä vielä: Superautoluokassa voisi mun puolesta jättää ajajan harkinnan varaan sen, uskaltaako ja miten uskaltaa ko. autolla ajaa kun ei 17 air bagiä ja 100 kg turvapalkkeja ovissa ole. Eli omalla vastuulla täysin. Kuskiinhan se tekee kipeää lähtökohtaisesti, muille tiellä liikkujille riskejä ei juuri aiheudu enempää näiden varusteiden poisjättämisestä. Tuon luokan autoon tietty riskitekijä kuuluu jo luonteeseenkin. Jos tuntuu ettei hallitse, niin ei sitten osta tai jos ostaa niin ei aja sillä:)
Lainsäädäntö pitää huolta, ettei niillä sitten ole yleisille teille asiaa. Mutta eipä niillä tavallisen liikenteen seassa mitään teekään, joten hauskaa ja itsensätelomista voi harrastaa moottoriradoilla.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Lainsäädäntö pitää huolta, ettei niillä sitten ole yleisille teille asiaa. Mutta eipä niillä tavallisen liikenteen seassa mitään teekään, joten hauskaa ja itsensätelomista voi harrastaa moottoriradoilla.
Niin pitäisi melkein ihan tutkia, mikä on se ehdoton minimi, miten vähän "pitää" noita turvallisuushelyjä sinne autoon ympätä saadakseen sen rekisteröintikelpoiseksi eri alueilla. Varmaan kriteerit vaihtelee paljon eri maissa, esim lähi-idässä ei liene niin tarkkaa kuin vaikka Suomessa, jossa kilvitys on tunnetusti miltei mahdotonta kaikelle hauskalle.

Mutta tosiaan luulenpa vähintään yhtä suuren osan nykyautojen lisämassasta tulevan ihan vaan sellaisista mukavuus-sarakkeen alaiseksi luettavista varusteista kuten tosiaan vaikkapa äänentoisto- ja ilmastointijärjestelmistä. Tai ylipäänsä äänieristykestä sisustassa. Periaattessahan varusteiksi ei tarvita kuin 5-pistevyöt ja nopeus-/kierrosluku-/ja moottorin lämmöistä informoivat mittarit.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta tosiaan luulenpa vähintään yhtä suuren osan nykyautojen lisämassasta tulevan ihan vaan sellaisista mukavuus-sarakkeen alaiseksi luettavista varusteista kuten tosiaan vaikkapa äänentoisto- ja ilmastointijärjestelmistä. Tai ylipäänsä äänieristykestä sisustassa. Periaattessahan varusteiksi ei tarvita kuin 5-pistevyöt ja nopeus-/kierrosluku-/ja moottorin lämmöistä informoivat mittarit.
Kun nuo McLaren F1:t ja Veyronit ovat sellaisessa hintaluokassa, että potentiaalisin asiakaskunta asustaa Arabian niemimaalla, niin ehkä se ilmastointi kuitenkin on suht toivottu varuste. :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin pitäisi melkein ihan tutkia, mikä on se ehdoton minimi, miten vähän "pitää" noita turvallisuushelyjä sinne autoon ympätä saadakseen sen rekisteröintikelpoiseksi eri alueilla. Varmaan kriteerit vaihtelee paljon eri maissa, esim lähi-idässä ei liene niin tarkkaa kuin vaikka Suomessa, joss akilvitys on tunnetusti miltei mahdotonta kaikelle hauskalle.
Euroopassa on samat vaatimukset moneen asiaan.
Esim. EU:n alueelle rekisteröitävään autoon tulee kuulua airbagit, ABS-jarrut yms pientä kivaa.
Myöskin kolaritestaus on käsittääkseni EU:n alueella yhtenäinen.
Suomi taas sitten vaatii lisäksi omia juttujaan, valojen yms. suhteen...

Eurooppalainen (ts. Brittiläinen) firma jos tekee auton, niin yleensähän se tehdään omaan maahan sopivaksi ainakin...
Ratalelut toki on sitten erikseen, jos semmosen haluaa niin ainahan voi mennä ja ostaa ihan oikean kilpa-auton, formulan vaikka, jos pelkällä radalla haluaa ajaa mahd. suorituskykyistä autoa...

Jos taas puhutaan edelleen kadulle rekisteröitävästä autosta, niin kyllähän sinne valitettavasti kuuluu äänenvaimentimet, turvarakenteet, airbagit, abs:t yms...
(siis jos uutta aikoo ostaa)
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kun nuo McLaren F1:t ja Veyronit ovat sellaisessa hintaluokassa, että potentiaalisin asiakaskunta asustaa Arabian niemimaalla, niin ehkä se ilmastointi kuitenkin on suht toivottu varuste. :D
Joo kyllähän noista piensarjasuperautoista ostetaan varmaan suoraan puolet tuolle alueelle. Mutta eri asia ajetaanko niitä sitten ihan kaupassakäyntitakroituksessa kuitenkaan sielläkään. Sanoisin, että ilmastointi ei kuulu äärimmäiseen urheiluautoon ihan vaan siksi, että se tuo turhaa painoa. Mutta tietenkin kun 99,9% urheiluautoistakin on kompromisseja, niin niissähän ilmastoinnit on arkea nykyään.
 
Ylös