S.A (Orginal)
Well-known member
Tähän on kyllä pakko kommentoida.Mun mielestä resepti oikeasti kovalle urheiluautolle on yksinkertainen: paino minimiin, tehot maksimiin ja alustaan/jarruihin/voimansiirtoon parasta käytössä olevaa teknologiaa.
McLaen F1:n onnistuminen tässä on ilmeistä:
http://www.youtube.com/watch?v=RXqSedWSu2k
Samaa mieltä joo. Pitää kuitenkin muistaa, että tuon F1:sen suunnittelija ryhmä oli melkosen kisapainotteista porukkaa. Osa oli F1 piireissä pyörinyt kauan ja osa taas eri autonvalmistajien urheiluauto-projekteissa. Gordonihan oli Bramhamilla ollut aikoinaan ja yllättäen eräs BMW moottoritoimittajana, joka taas oli F1:sen moottorivalmistaja loppuenlopuksi.
Ja kun tavote oli tehdä "paras urheiluauto, jolla voi ajaa päivässä Ranskasta Englantiin ongelmitta", jossa ei ollut ongelmana raha tai mikään mukkaan budjettiin liittyvä asia; oli ihan selvää että asia tehtiin viimisen päälle.
Ja Gordon Murray:n pakkomielteen auton painoon kun tietää, niin ei ole yllätys, että herra väänsi kaikesta kaiken painon pois mistä vaan painoa pois saatiin. Kuitenkin pitää muistaa, että tuo F1 projekti oli Herran ensimmäinen katuautoprojekti, mitä hän suunnitteli. Eli kovin erilainen lähtökohta kun tehdä nopea kilpuri.
Ja jos vielä sananen muusta; niin Lotushan teki tällä reseptillä autoja jo kauan aikaa sitten. Kevyt kompakti kori yhdistettynä sopivan tehokkaseen hellaan; niin ei tarvittu mitää isoja moottoreita antamaan sellaset kyydit radalla, etenkin mutkissa, että heikompaa hirvitti.
Mutta anyway; tossa se resepti on varmasti tulevaisuuteenkin. Turha paino pois, saadaan polttoainetaloudellisuus paremmaksi, yksinkertainen ja toimiva tekniikka takaa taas toimivuuden. Varmasti tulevaisuudessa nähdään hiilikuitua enemmän yhdistettynä alumiinin ja teräksen kanssa kuten jo uusin Lambo antaa esimerkkiä.
MIelenkiintoiseksi menee, mutta itsellä lörpähtää pahasti siinä kohtaa, jos sinne hybridi sana ängetään väliin.
Olen sen verran vanhanaikainen, että kunnon urheiluautossa pitää olla munaa.