McLaren MP4-12C

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Mun mielestä resepti oikeasti kovalle urheiluautolle on yksinkertainen: paino minimiin, tehot maksimiin ja alustaan/jarruihin/voimansiirtoon parasta käytössä olevaa teknologiaa.

McLaen F1:n onnistuminen tässä on ilmeistä:

http://www.youtube.com/watch?v=RXqSedWSu2k
Tähän on kyllä pakko kommentoida.:)

Samaa mieltä joo. Pitää kuitenkin muistaa, että tuon F1:sen suunnittelija ryhmä oli melkosen kisapainotteista porukkaa. Osa oli F1 piireissä pyörinyt kauan ja osa taas eri autonvalmistajien urheiluauto-projekteissa. Gordonihan oli Bramhamilla ollut aikoinaan ja yllättäen eräs BMW moottoritoimittajana, joka taas oli F1:sen moottorivalmistaja loppuenlopuksi.

Ja kun tavote oli tehdä "paras urheiluauto, jolla voi ajaa päivässä Ranskasta Englantiin ongelmitta", jossa ei ollut ongelmana raha tai mikään mukkaan budjettiin liittyvä asia; oli ihan selvää että asia tehtiin viimisen päälle.

Ja Gordon Murray:n pakkomielteen auton painoon kun tietää, niin ei ole yllätys, että herra väänsi kaikesta kaiken painon pois mistä vaan painoa pois saatiin. Kuitenkin pitää muistaa, että tuo F1 projekti oli Herran ensimmäinen katuautoprojekti, mitä hän suunnitteli. Eli kovin erilainen lähtökohta kun tehdä nopea kilpuri.

Ja jos vielä sananen muusta; niin Lotushan teki tällä reseptillä autoja jo kauan aikaa sitten. Kevyt kompakti kori yhdistettynä sopivan tehokkaseen hellaan; niin ei tarvittu mitää isoja moottoreita antamaan sellaset kyydit radalla, etenkin mutkissa, että heikompaa hirvitti. :p

Mutta anyway; tossa se resepti on varmasti tulevaisuuteenkin. Turha paino pois, saadaan polttoainetaloudellisuus paremmaksi, yksinkertainen ja toimiva tekniikka takaa taas toimivuuden. Varmasti tulevaisuudessa nähdään hiilikuitua enemmän yhdistettynä alumiinin ja teräksen kanssa kuten jo uusin Lambo antaa esimerkkiä.
MIelenkiintoiseksi menee, mutta itsellä lörpähtää pahasti siinä kohtaa, jos sinne hybridi sana ängetään väliin.
Olen sen verran vanhanaikainen, että kunnon urheiluautossa pitää olla munaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sanoisin, että ilmastointi ei kuulu äärimmäiseen urheiluautoon ihan vaan siksi, että se tuo turhaa painoa. Mutta tietenkin kun 99,9% urheiluautoistakin on kompromisseja, niin niissähän ilmastoinnit on arkea nykyään.
No minusta kyse on kuitenkin siitä, että ne autot on tarkoitettu siviililiikenteeseen. Jolloin asiaan kuuluu tietyt turvallisuus- ja mukavuustekijät. Se äärimmäinen racing-henkisyys kun on maantiellä vain haitta. Minusta olisi mielekkäämpää pitää katuautot ja rata-autot erikseen. Ensimmäistä toki voi käydä ulkoiluttamassa radallakin halutessaan. Hyväksyen, ettei se ole kilpa-auto.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6758
Sijainti
Täällähä mä
Minun mielestäni Caparo T1 hyvin tiivisti sen , kadulla liika on liikaa ja radallakin voi olla hankala pitää hanskassa...
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No minusta kyse on kuitenkin siitä, että ne autot on tarkoitettu siviililiikenteeseen. Jolloin asiaan kuuluu tietyt turvallisuus- ja mukavuustekijät. Se äärimmäinen racing-henkisyys kun on maantiellä vain haitta. Minusta olisi mielekkäämpää pitää katuautot ja rata-autot erikseen. Ensimmäistä toki voi käydä ulkoiluttamassa radallakin halutessaan. Hyväksyen, ettei se ole kilpa-auto.
No joo olihan F1:sessäkin ilmastointi, autoon vartavasten suunniteltu Kenwoodin CD systeempi härpätin, mittatyönä tehdyt matkatavara laukut sun muut jutut. Siilti paino saatiin ajokuntosena sinne 1200kg nurkille. Vaikka radiota ei autosta löytynytkään.:D

Mutta tosiaan; on niitä asenteellisiakin kuljettajia. Eräs ajoi viime kesänä (2010) Englannista Ranskaan Le Mans Classic:iin ja takaisin katukilvitetyllä GTR Mäkillä, jossa ei ole ilmastointia, ei aukeavia ikkunoita, ei mitään mukavuuksia ja suorahampainen vaihdelaatikkokaan ei korvia helli. Sanoisin, että aikalailla asennetta.:cool:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mäccäri julkistanut virallisen GT3-luokan kilpurin MP4-12C:stä

:thumbup:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Joo, tottakai se aina vaikuttaa kun on ollut se "1 ja oikea" malli, joka loi koko saagan ja legendan kyseiselle automerkille/mallille/ylipäänsä asetti tavoiteltavan standardiston urheiluautomaailmalle vuosikymmeniksi. ¨

Ja McLaren F1 teki sen aikanaan niin tyylipuhtaasti, ylivoimaisesti ja alkukantaisen rehellisesti: voimakas vapaastihengittävä kone, ei turhia varusteita tai elektroniikkoja vaan aito urheiluauto. Piste. Ja hitto, että se oli nopea.. Niin nopea, että vielä v.2011 ovat sähkökilkkein varustetut monsterimaiset, miltei lentokoneiden moottorilla varustetut, 4-turboiset, neliveto-ökyautot hälisemässä.

Onhan siinä jotain niin absurdia ja kaunista, että ymmärrän sen (mielestäni oikeutetusti) tuottavan jonkinlaista subjektiivista lisää kyseisen automallin seuraajan arvioimiseen. Esimerkiksi mun on vieläkin vaikea rankata uutta ZR-1 Corvettea v. 1995 valmistetun, viimeisen C4-korisen ZR-1:n ohitse. Sen, jolla oli lisänimi "King of the Hill", sen joka oli esittelynsä aikana v. 1989 maailman nopein sarjatuontantoauto. Mulle se kolahti isoimmiten Veteistä (ok, 60-luvun erikoismallitkin ovat mielettömiä mutta se on asia erikseen) ja niin se vaan on vaikka uudemmassa olisi mitkä kevlar-ratit ja mp3-soittimet. Kieltämättä samanlaisia fiiliksiä jotenkin tämän McLarenin kanssa, uudempi tuntuu niin kovin tekniseltä ja kaupalliselta jo ulkonäkönsäkin perusteella verrattuna alkuperäiseen. Hardcore-McLaren-tietäjillä tämä fiilis on varmasti vain voimakkaampi.

Aika näyttää mitä tuo uusi malli on ja mihin se pystyy. Toivottavasti lähelle sitä mitä F1 omana aikanaan teki, mutta kaikki tietänevät, että tuo on miltei epärealistinen odotus (ovathan standarditkin, joihin verrataan, muuttuneet tässä ajassa). Ja juuri tuo tieto kai tässä hieman latistaa fiiliksiä jo etukäteen. No katsotaan mitä tuleman pitää:thumbup:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Hieno kirjotus hitto vie!:thumbup:

Joo F1 statusta ei ihan heti hakata. Aika monet tuola Euroopassa ovat sitä mieltä ja minäkin ja jopa jotkut autolehtien toimittajatkin; että ilman kisa menestystä BPR GT/FIA GT1/All Japan GT sarjoissa ja etenkään ilman Le Mans 1995 voittoisaa debyyttiä (1,3,4,5,13),McLaren F1 ei olisi tänä päivänä niin arvostettu mitä se nyt on. Tuo kisamenestys toi sen viimisen sineetin, jota on hyvin vaikea tänä päivänä enää hakata minkään autonvalmistajan missään suhteessa.

Kuitenkin kun kyseessä oli alunperin vain kadulle suunniteltu "no compromise" urheiluauto, se suunniteltiin myös niin kuten kirjoititkin. Kaikki turha pois, ei mitään apulaitteita koska se kuulemma vie tunnon pois jarruista ja kaasusta sun muusta, jos sielä on jotain sähköjohtoja välissä.
Suunnitelu oli niin perusteellista, että kun yksityisiltä tahoilta tuli pyyntö auton saattamiseksi kisakuntoon; ei tarvittu tehdä mitään isompia muutoksia, joita yleensä pitää tehdä. Kuten pedalboxin uudelleenjärjestely, ohjaus/jarrutehostin jutut, alustan/jousituksen ratkaisut. Kaikki olivat jo valmiina, riitti että vähän hienosäädettiin. Moottorin tehoakin piti laskea BPR GT sarjan sääntöihin sopivaksi.......

Ja moottorin tosiaan haluttiin olevan kapasiteeliltaan iso ja ilman mitään ahtimia, koska se kuullostaisi paremmalta ilman niitä. Vaihdelaatikko-osastosta ei ollut epäselvyyttä, 6-lovinen poikittainen loota manuaalilla, yksinkertaisin muttei toteutukseltaan kuitenkaan tavanomainen, joka kyllä huomattiin sitten suunnitteluvaiheessa.

Mutta silti, vaikka paino oli kaikki kaikessa; suunniteltiin kuitenkin "no compromise" urheiluautoa, jolla ajat päivässä Ranskasta Italiaan väsymättä, joten mukaan mahdutettin (Nick Masonin vinkistä) CD vaihtajaboxi ja tehtiin autokohtaiset matkalaukut ja ilmastointia unohtamatta.

Mulla on tosiaan ihan samat fiilikset, on autoja jotka kolahtaa aina ja on autoja, jotka eivä kolahda. Ilmeisesti ollaan pendellstock sun kanssa "old school" faneja kun tykätään yksinkertaisesta tavarasta näissä jutuissa.;)

Ikuisesti lämpenen Countachista tai Diablosta tai 993 mallin 911:sta. Tai F40:stä tai F1 McLarenista. Kuten myös 70-luvun muskeli jenkeistä tai 50-luvun Cadillaceista. Jokaiselle jotakin tarjoaa onneksi historia ja niin sen pitää ollakin.:cool:

PS. mitä F1:sen ulkonäköön tulee, uskoisitteko tästä kuvasta auton suunnittelun olevan 90-luvun alusta?:cool:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Esimerkiksi mun on vieläkin vaikea rankata uutta ZR-1 Corvettea v. 1995 valmistetun, viimeisen C4-korisen ZR-1:n ohitse. Sen, jolla oli lisänimi "King of the Hill", sen joka oli esittelynsä aikana v. 1989 maailman nopein sarjatuontantoauto. Mulle se kolahti isoimmiten Veteistä (ok, 60-luvun erikoismallitkin ovat mielettömiä mutta se on asia erikseen) ja niin se vaan on vaikka uudemmassa olisi mitkä kevlar-ratit ja mp3-soittimet.
Faktaa tämän suhteen? Vuonna 1987 esitelty F40 oli virallisten tietojen mukaan nopein (201mph) ja 1990 esitelty Diablo meni 202mph.
Corvette ZR-1 esiteltiin vuosimallissa -89 ja arviotu huippunopeus 175+mph.
(esitelty Genevessä -89 mutta myyty vasta 1990)

Eli mistä tuo boldattu info tulee? (Callaway-versiot yms. oli muuten optioita, ne eivät olleet sarjatuotantoa missään vaiheessa)

edit. www.zr1netregistry.com tietää kertoa seuraavaa:
Here was a production car with a top speed of 180 mph, a standard few automobiles can meet, today, much less in 1989. The ZR-1 did the quarter in the low 13s or, under ideal conditions, even high-12s, another performance tough for any production car of that period to equal. It was a car with outstanding handling and braking. It was a car with a 375 horsepower engine having a 7000 rpm rev limit and a specific output of 1.07. This engine got outstanding fuel economy, idled smoothly as those in the finest luxury sedans and met U.S. exhaust emissions standards for not only 1990, but 1991 and 1992, as well. Say, "Benchmark." in five languages and you've got the ambiance.
ZR-1 vs. F40:
bhp: 375(405 myöhemmin) vs. 478hv
0-100km/h: 4.4sec vs. 3.8sec
1/4 maili (402 m): 12-13 s vs. 11,6 s (en löytänyt tarkkaa aikaa ZR-1:lle, postatkaa jos löytyy)
Huippunopeus: 180+mph vs. 201mph (edelleen, tarkkaa huippunopeuslukemaa ei löytynyt, quotatkaa jos on)
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
GT3 versiosta julkaistu kuvia.

McLaren’s new GT3 car revealed

McLaren has released the first real-life images of its MP4-12C GT3 racer as it takes its tentative baby steps.

Built in conjunction with CRS Racing, the racer was tested at Silverstone and the perilous MIRA proving ground; an automotive arena of death which still haunts Jezza and co to this day...

Test drivers Andrew Kirkaldy and Chris Goodwin took the new GT3 for a spin, commenting that it had achieved ‘excellent results'. Its 3.8-litre twin-turbo V8 has been tuned to ‘race specification', and is married to a bespoke paddle-shift Ricardo gearbox.

You will also spot the new aero pack, which comprises a new front splitter, door blade, rear wing, diffuser and louvres in the front fenders.




edith: Näköjään videotakin.
http://www.youtube.com/watch?v=ZO7hSvcaQ2E
 
Ylös