McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Niin joo....JJ TOIVOO että olisi kyse hämäyksestä.

Mieti nyt loogisesti...ei nyt mikään talli tupee pelleilemään ja hämäilemään tässä vaiheessa kautta....McLaren on kyllä pienimuotoisessa KRIISISSÄ tällähetkellä, se on varma!
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
berra67 sanoi:
Niin joo....JJ TOIVOO että olisi kyse hämäyksestä.

Mieti nyt loogisesti...ei nyt mikään talli tupee pelleilemään ja hämäilemään tässä vaiheessa kautta....McLaren on kyllä pienimuotoisessa KRIISISSÄ tällähetkellä, se on varma!
Eikä ole! Voisin vaikka lyödä vetoa!!
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei muuta kun ootetaan Melbournea ja kauden alkuvaiheita rauhassa, ei se mestaruus ole vielä hävitty!

Jos McLaren kämmää ja mestaruus katoaa, niin itse pidän tärkeimpänä että kausi on jännittävä ja mestarin nimi vaihtuu!
(tyyliin- Alonso, Button) :thumbup:
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
ml sanoi:
Tämä toikki on jo niin mammuttimainen, etten ole varma onko kukaan viitannut Autosportin juttuun. Tätä haastattelua on veivattu useissakin sivustoissa.

"In testing at Jerez and Valencia the MP4-19 went really well, but at Barcelona we started having problems, " Raikkonen told Italian newspaper Gazzetta dello Sport. "There haven't been many positive days of testing, so that's why I'm still not sure how good our new car really is.

"For the most part our problems have been with set-up. For most of them we already have a solution, we just need to integrate it all out in the remaining test sessions. Our troubles are mostly in connection with the integration of the new car with the new engine."

Despite the team's troubles at Barcelona, Raikkonen is confident that the team will be reliable come the opening race in Melbourne.


Tämän mukaan kadonnut nopeus selittyy vaikeudella saada autoa kunnon säätöihin. Kimin maininta "integraatio moottorin ja auton välillä" on aika ympäripyöreä.
Yllättävän avoimesti se Kimi siinä ongelmista kertoo. Jotenkin ei sovi yhtään aiempaan Denniksen määräämään kommentointipolitiikkaan.

Jerezissä tosiaan Kimi ajoi kuukausi sitten 1.16.125, jolloin paras Williams-kuski jäi 1.16,319 ajallaan parin kymmenyksen päähän. Williamsin nopein mies ajoi eilen 1.17,349 ja päivän nopein eli Button 1.16,986.

McLarenien nopeimmat ajat tuolta testiviikolta 7-11.1. olivat

1.18,209
1.18,363
1.17,031
1.16,125

Ihan kuin vasta viimeiselle päivälle olisi ensimmäistä kertaa kokeiltu kunnon kierrosta.

Esim. Wliliamsin vastaavat ajat:

1.16,630
1.16,650
1.17,299
1.16,319
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Uskon, että riippumatta siitä, mitä Mäcci tekee, jokainen talli yrittää saada autostaan mahdollisimman luotettavan ja nopean. Tuskin esimerkiksi Williams katselee kilpailevien tallien kierrosaikoja ja sen perusteella tekee päätökset auton kehittämistä koskien. Eiköhän F1:sen filosofiaan kuulu, että koko ajan pyritään olemassa olevien resurssien rajoissa kohti nopeampaa ja luotettavampaa. Koskaan ei mikään ole valmista.

Jos tätä taustaa vasten kuvitellaan, että Mäcci hämää, niin mitä se hämäyksellään voittaa? Tuskin edes setä Dennis kuvittelee, että ajamalla testikaudella hitaita kierrosaikoja voitetaan mestaruus. Tuskin edes setä Dennis kuvittelee, että ajamalla koko ajan painavalla polttoainekuormalla voidaan kehittää auto, joka on ylivoimainen kisoissa. Tuskin edes setä Dennis huvikseen ruuvauttaa vanhan takasiiven paikoilleen ja pistää kuskit ajamaan sen kanssa.

Eiköhän se nyt liene aika selvää, että Mäcillä on todellisia ongelmia. Sitä tuskin tietää kukaan tallin ulkopuolinen, miten suuria ongelmat ovat ja miten ne voidaan ratkaista, mutta hämäyspuheet ovat minusta täyttä puppua.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hurmurisija sanoi:
Uskon, että riippumatta siitä, mitä Mäcci tekee, jokainen talli yrittää saada autostaan mahdollisimman luotettavan ja nopean. Tuskin esimerkiksi Williams katselee kilpailevien tallien kierrosaikoja ja sen perusteella tekee päätökset auton kehittämistä koskien. Eiköhän F1:sen filosofiaan kuulu, että koko ajan pyritään olemassa olevien resurssien rajoissa kohti nopeampaa ja luotettavampaa. Koskaan ei mikään ole valmista.
No ainakin tällä hetkellä jo Patrick Head on ilmoittanut ihmetelleensä McLarenin vauhtia, ja tiputtaneensa mäcci kuskit mestaruuslistaltaan...

Hurmurisija sanoi:
Jos tätä taustaa vasten kuvitellaan, että Mäcci hämää, niin mitä se hämäyksellään voittaa? Tuskin edes setä Dennis kuvittelee, että ajamalla testikaudella hitaita kierrosaikoja voitetaan mestaruus. Tuskin edes setä Dennis kuvittelee, että ajamalla koko ajan painavalla polttoainekuormalla voidaan kehittää auto, joka on ylivoimainen kisoissa. Tuskin edes setä Dennis huvikseen ruuvauttaa vanhan takasiiven paikoilleen ja pistää kuskit ajamaan sen kanssa.
Itse ajattelen asiaa niin, että jos auto vaikuttaakin yhtäkkiä hitaalta testeissä, niin harva lähtee kopioimaan hitaan auton siipiä/keularatkaisua kovinkaan nopeasti... Kun taas ekat kisat ajetaan kaukomailla, niin ne yleensä ajetaan aika pitkälle samalla kalustolla, uutuudet sitten ympätään euroopan kisoihin autoihin...
tässä yksi näkemys, toivottavasti olen oikeassa ;) Mut niinku sanottu, katsotaan nyt sinne Melbourneen ensin missä mennään, itse uskon McLareniin kuin kivimuuriin.... :thumbup:
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Hurmurisija sanoi:

Jos tätä taustaa vasten kuvitellaan, että Mäcci hämää, niin mitä se hämäyksellään voittaa? Tuskin edes setä Dennis kuvittelee, että ajamalla testikaudella hitaita kierrosaikoja voitetaan mestaruus. Tuskin edes setä Dennis kuvittelee, että ajamalla koko ajan painavalla polttoainekuormalla voidaan kehittää auto, joka on ylivoimainen kisoissa. Tuskin edes setä Dennis huvikseen ruuvauttaa vanhan takasiiven paikoilleen ja pistää kuskit ajamaan sen kanssa.
Miksi sitten talli käy testaamassa yksinään paljon muilla radoilla, ja vertailukohta muihin jää näissä saavuttamatta? Siellä voi huoletta testailla kevyemmällä autollakin, ja paskaisen radan takia kierrosajat eivät pahemmin muita pelota. Eikä sieltä edes välttämättä tarvitse ilmoittaa sitä nopeinta kierrosta...

Yhteistesteissä on kerran revitetty muita kovemmin, se on merkki siitä että nopeutta löytyy, mutta ei niin ole joka kerta pakko tehdä.

Siis oikeasti, kuka uskoo että McLarenin auto olisi sekuntia muita kärkiautoja hitaampi?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Frank Williams totesi mäcin luultavasti ajelevan rajoittimet päällä kun moottorin kehitysversiossa on jotain outoo ilmenny. seuraavaan versioon se sitten on korjattu ja rajoittimet taas pois. no, kai se noinkin toimii. Ferrarit (ja Sauberit) ovat ollet vaisuja, joten on kai niitä moottorinsäätöjä vielä muuallakin kesken. nou hätä.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
FO110K sanoi:
No ainakin tällä hetkellä jo Patrick Head on ilmoittanut ihmetelleensä McLarenin vauhtia, ja tiputtaneensa mäcci kuskit mestaruuslistaltaan...

On tiputtanut vai, missä se näin on sanonu?

Ja vaikka olisikin, niin eivätköhän he silloin puolestaan kusettaisi Mäccäriä takaisin mukamas uskomalla heidän huijauksen.



MTV3 (meijän ihkaoma laatuformulakanava):

Williamsin F1-tallissa ei tällä hetkellä lasketa McLarenia tulevan F1-kauden kovimpien kilpakumppaneiden joukkoon.

McLarenilla on ollut vaikeuksia uuden MP4-19-autonsa talvitesteissä. Williams-päällikkö Frank Williams jättääkin McLaren-kuljettajat pois listatessaan tulevan F1-kauden mestarisuosikkeja.
- Meidän kuljettajiemme lisäksi sanoisin, että suosikkeja ovat Michael Schumacher ja ehkä Alonso. Renault on erittäin vakuuttava auto.

Williamsin tekninen johtaja Patrick Head on tarkkaillut McLarenin tekemisiä talvitesteissä. Head on yllättynyt tallin vaisuista ajoista.
- On vaikea sanoa, missä kunnossa McLaren on tällä hetkellä. Heidän pitkät vetonsa eivät ole näyttäneet kovinkaan erikoisilta. Olemme kuulleet, että tallilla saattaa olla moottoripuolella pulmia. Ehkä he ovat tämän takia ajaneet tarkoituksellisesti alennetuilla tehoilla. Olen kuitenkin monivuotisen kokemukseni kautta oppinut, ettei McLarenin kaltaista tallia kannata koskaan aliarvioida, Head sanoi BBC:n nettisivuilla.



Frank sanoo, että suosikkeja omiensa lisäksi ovat...

Head sanoo ettei voida aliarvioida.

Kannattaa lukea lainaus eikä maikkarin omia tekstejä. Tietysti niiden kielenkääntäjät eivät tajua ja suomentaa miten sattuu, että sikäli Headi on voinu sanoo vaikkapa, että "australiassa oli muuten mukava käydä". Ja maikkari suomentaa "tupakka maistuu hyvältä".
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No joopajoo taas!

Setä Dennis :doubtful:

Kyllähän se nyt on niin että autoa nimenomaan ajetaan tankki täynnä ja testaan luotettavuutta ja nopeutta myös siten!

Auton pitää olla luotettava ja nopea sekä tankki tyhjänä, että täynnä!

Jos autoa on jo testattu kevyenä, tehty rataennätyksiä sekä uudella että vanhalla takasiivellä, niin nyt on selkeästi aika testata autoa raskaalla kuormalla, esim. ensimmäisiä aika-ajoja silmällä pitäen!

Sitä paitsi Kimi ja kumppanit antavat just sellaiset kommentit mitä Ron antaa heidän sanovaa! Politiikka McLarenilla on tuskin muuttunut tässä viime aikoina!

He eivät testaa autoa tahallaan hitaasti, vaan raskaalla kuormalla! He vain antavat kommentteineen ymmärtää olevansa hitaita!

Tämä on periaatteessa mainoskikka päinvastaiseen suuntaan, mitä BAR teki! Ja tätä on harrastettu aikaisemminkin!

McLaren teki näin mm. vuonna 98! Ensi testeissä vedettiin hurjia aikoja, sen jälkeen peiteltiin vauhtia, ja näin saatiin etulyöntiasema ensimmäisiin kisoihin!

Silloin vain joku "keksi" miten Mac peitti testien tulokset! Joku huomasi McLarenien tehneen jokaiselle sektorille ylivoimaisesti nopeimmat ajat, vaikka he lopputuloksissa eivät kärjessä olleetkaan!

McLarenilla tuskin on tarvetta "metsästää" sponsseja, eikä sen enempää Williamsillakaan ole! Niinkuin he mainitsivat jossain haastattelussa, lähinnä siis naureskelivat BAR:n tempuille!

Eipä tuo Williamskaan siellä kärjessä ole koko ajan, eikä sen enempää Renault! Miettikää nyt, onko heillä ongelmia? Onko BAR tullut voittamaan? Pystyykö edes Ferrari haastamaan BARia! Ajatelkaa nyt mitä Buttonkin sanoi; hän aikoo voittaa mestaruuden BARilla, jos ei tänä vuonna, niin viimeistään ensi kaudella! Kyllä nyt ollaan muissa kärki tiimeissä hätää kärsimässä! ;)

Eli ei mitään hätää, hommat on kunnossa! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Misa1 sanoi:
No joopajoo taas!

Setä Dennis :doubtful:

Kyllähän se nyt on niin että autoa nimenomaan ajetaan tankki täynnä ja testaan luotettavuutta ja nopeutta myös siten!

Auton pitää olla luotettava ja nopea sekä tankki tyhjänä, että täynnä!

Jos autoa on jo testattu kevyenä, tehty rataennätyksiä sekä uudella että vanhalla takasiivellä, niin nyt on selkeästi aika testata autoa raskaalla kuormalla, esim. ensimmäisiä aika-ajoja silmällä pitäen!

Sitä paitsi Kimi ja kumppanit antavat just sellaiset kommentit mitä Ron sanoo heidän sanovan! Politiikka McLarenilla on tuskin muuttunut tässä viime aikoina!

He eivät testaa ja autoa tahallaan hitaasti, vaan raskaalla kuormalla! He vain antavat kommentteineen ymmärtää olevansa hitaita!

Tämä on periaatteessa mainos kikka päinvastaiseen suuntaan, mitä BAR teki! Ja tätä on harrastettu aikaisemminkin!

McLaren teki näin mm. vuonna 98! Ensi testeissä vedettiin hurjia aikoja, sen jälkeen peiteltiin vauhtia, ja näin saatiin etulyöntiasema ensimmäisiin kisoihin!

Silloin vain joku "keksi" miten Mac peitti testien tulokset! Joku huomasi McLarenien tehneen jokaiselle sektorille ylivoimaisesti nopeimmat ajat, vaikka he lopputuloksissa eivät kärjessä olleetkaan!

Eli ei mitään hätää, hommat on kunnossa! :thumbup:
NÄIN ON!!!!!!!!!!!!!!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kannattaa lukea lainaus eikä maikkarin omia tekstejä. Tietysti niiden kielenkääntäjät eivät tajua ja suomentaa miten sattuu, että sikäli Headi on voinu sanoo vaikkapa, että "australiassa oli muuten mukava käydä". Ja maikkari suomentaa "tupakka maistuu hyvältä".
Tuo on kyllä niin totta! :ahem:

Yleensäkkin suomalaiset mediat on niin perseestä kun ne kääntää nuo jutut ihan miten sattuu! :yuck:

Ei koske pelkästään maikkaria, vaan muitakin!

Ja huvittavinta Maikkarissa on se, kun pari kuukautta Kimin sanomisien jälkeen Sporttila tekee jonkinsortin sensaatio uutisen, joka kertoo että McLaren on pulassa! :wink:
 

Renne

Etuveto
Liittynyt
12.3.2002
Viestit
51
Sijainti
Tsadi
Melbournea odotellessa...

Coulthardin auto ei toimi lainkaan

F1-sähkeet 13.2.
Kimi Räikkösen McLaren toimii jo, mutta David Coulthardin ajokki vikuroi edelleen. Skottikuljettajan autossa kokeillaan tallin huippumoderneja uutuuksia - kiusallisen heikoin tuloksin.
Alex Wurz peri perjantaina Jerezin testeissä Coulthardin MP4-19 -auton - ja sen ongelmat.
Itävaltalaiselta petti aamulla moottori ja iltapäivällä moottori hyytyi starttiharjoituksissa.
Juuri Coulthardin autossa McLaren kokeilee insinööri John Suttonin rakentamaa uutta hiilikuituista vaihdelaatikkoa, jota talli ei ole saanut toimimaan. Myös ns. kaksoiskytkimen kanssa riittää päänsärkyä.
Skotti onkin kiusaantuneempi ja kiukkuisempi kuin koskaan F1-uransa aikana. Ensimmäisen kerran hän kieltäytyy jopa kokonaan haastatteluista.
TS/Heikki Kulta
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Misa1 sanoi:


McLaren teki näin mm. vuonna 98! Ensi testeissä vedettiin hurjia aikoja, sen jälkeen peiteltiin vauhtia, ja näin saatiin etulyöntiasema ensimmäisiin kisoihin!

Silloin vain joku "keksi" miten Mac peitti testien tulokset! Joku huomasi McLarenien tehneen jokaiselle sektorille ylivoimaisesti nopeimmat ajat, vaikka he lopputuloksissa eivät kärjessä olleetkaan!

Eli ei mitään hätää, hommat on kunnossa! :thumbup:
Itse kanssa tätä muistelin, että ennen kauta 98 laren ei ollut mitenkään häikäisevä, kun ne testeissä vetivät max 2 sektoria täysillä ja sitten hidastivat nopuden muiden tasolle / perään, kun kausi koitti niin... se onkin jo jokaisen Formula ykkösiä seuraavan fanin hyvin muistama historiaa ...
IMHO testaus vaikuttaa samanlaiselta :thumbup: ... tai sitten auto ei toimi kunnolla :thumbdown
btv, Onko mistään saatavilla testien sektoriaikoja ? :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Yksi ongelmien ytimistä voi olla kuitenki se että McLaren testaa edelleen täysin uusia osia tallille (kaksoiskytkin,hiilikuituinen vaihdeboxi sekä paljon muita uusia osia) joten niitten toimiin saaminen voi vaatia parin ensimmäisen(ehkä enemmänkin) floppausta jolloin keskeytellään,ajellaan alitehoilla tai ajetaan vanhoilla osilla... näin uskon minä, mutta se nähdään melbournessa kuka on oikeassa ja kuka on nopein :ahem:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546


McLaren kokeilee näköjään hieman perinteisempää etusiiven kiinnitystä runkoon.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Observer sanoi:


McLaren kokeilee näköjään hieman perinteisempää etusiiven kiinnitystä runkoon.
:eek!: :doubtful: Onkohan tuosta parempaa kuvaa... Yrittävät varmaan saada etupäähän enemmän pitoa jotta auto ei olisi liian aliohjaava niinkuin se nyt tuntuu olevan... Minua kyllä ihmetyttää että mikä ihme siinä on kun Mercedes ei osaa moottoreitakaan tehdä, siis viime vuosina surkeampaa moottorin valmistajaa en ole Asiatechin lisäksi nähnyt... Ja kun ne Mersun koneet vielä poksahteleekin niin huhuh. Olisiko McLarenilla aika vaihtaa vaikka Coswortteihin, niilläkin kulkisi ja kestäisi paremmin :D
 
Viimeksi muokattu:

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin


Emmä nyt tiedä, tuossa kuvassa ainakin näyttäisi vain pidennetyiltä etusiivenpidikkeiltä... Mutta eikös sillä tule lisää downforcea mitä matalampana etusiipi on vai ? :doubtful: Mutta kai siinäkin jokin raja ettei se saa maata hipoa...:dunno:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Musta Pekka sanoi:
Mutta kai siinäkin jokin raja ettei se saa maata hipoa...:dunno:
Eikö se niin ollut, että se etusiiven korkeus mitataan tuolta reunoista, eikä keskeltä? :doubtful:
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
Musta Pekka sanoi:
:eek!: :doubtful: Onkohan tuosta parempaa kuvaa... Yrittävät varmaan saada etupäähän enemmän pitoa jotta auto ei olisi liian aliohjaava niinkuin se nyt tuntuu olevan... Minua kyllä ihmetyttää että mikä ihme siinä on kun Mercedes ei osaa moottoreitakaan tehdä, siis viime vuosina surkeampaa moottorin valmistajaa en ole Asiatechin lisäksi nähnyt... Ja kun ne Mersun koneet vielä poksahteleekin niin huhuh. Olisiko McLarenilla aika vaihtaa vaikka Coswortteihin, niilläkin kulkisi ja kestäisi paremmin :D
no eipä mercedes ole ikinä mitään kovin erikoisia moottoreita osannu tehdä..80-luvun nokivasara tuotantoa lukuunottamatta...saksalaiset autolehdet ei ole koskaan ennen paria viime vuotta nostanut mercedeksen moottoria esim. lähellekään bmw:tä.... manuaaliaskeista puhumattakaan...mersun moottoreiden ylistys muutenkin on ihmeellistä hypetystä...ja siis taas kerran mun mielestä :wink:

ps. mikä se Ilmor on?:D :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös