McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tässä kun useampi on huolesta mutkalla niin on aika yllättävää, että JJ kaltainen asioista hieman enemmän "perillä" oleva pitää mahdollisena Macin vauhdin hidastumisen johtuvan feikistä. Että siis talli näkisi niin paljon vaivaa, että ohjelma ja auto on viritetty siten, ettei huippuaikaan kuskin ponnisteluista huolimatta päästä. Ja että talli on henkilökuntineen asiassa niin antaumuksella mukana, että näyttävät mm HeikkiKullalle huolestunutta naamaa ja antavat lausuntoja lehdistölle moottorin yhteensopimattomuudesta muuhun voimansiirtoon.

Vaikka ns nykysirkuksesta on kyse niin tuntuu kuitenkin kaukaa haetulta. Mutta onhan näitä nähty vähän tämänkin suuntaisia. Joskin nyt on vaikea uskoa kun kampanja on näinkin totaalinen. Olisiko Ron muka vanhemmiten saanut tällaisen huumorintajun kukkimaan?

Outo selitys sekin, että moottori ei yks kaks sovi muuhun voimansiirtoon. Jos sanottaisiin vaikka, että kytkin temppuilee - tai vaihteet. Saati kun vaihtavat jarruja niin HK luulee ongelman olevan sielläkin. Selitykset ovat kyllä ammuttu niin hajalleen, että se tukisi jopa feikkiteoriaa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kyllä siinä nyt taisi kuulkaa käydä niin, että uusi takasiipi on vauhdin hiipumisen syynä, kun kerta on palattu vanhaan. Kaikki on mennyt päin pe*settä, kun uusi siipi iskettiin auton persuksiin ja lisäksi moottoreja posahtelee iloisesti tasaiseen tahtiin. Ei voi kuin ihmetellä, että miten hitossa tuo kaikki on mahdollista. Varsinkin moottorin osalta! Uusi vaihdelaatikkokin on osoittautumassa varsinaiseksi ongelmapesäksi testiraporttien mukaan. Ei hyvä, ei todellakaan hyvä. :frown:

Jaksoin olla positiivinen tähän asti, mutta en enää. Jos ei testeissä ala mennä pian paremmin, alkaa tässä jo pelkäämään, että Kimillä on edessä kauden 2002 kaltainen pannukakkukausi. Tietysti tässä toivotaan loppuun asti, että McLaren vain huijaisi ja tuudittaisi pahimpia vastustajia siihen uskoon, että heistä ei ole vaaraa, jolloin vastujat voisivat ottaa rennommin. Tuskinpa Williamsin ja Ferrarin puolella kuitenkaan niin tehtäisiin vaikka "huijaus" purisi vaan töitä tehdään tosissaan maksimaalisen suoritustason varmistamiseksi. Ammattilaisiahan kaikki ovat.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
luulen että JJ:n näkemys vauhdin hiipumisesta "feikkinä" johtuu siitä että se tehdään raskaalla polttoaine kuormalla tms... jos tankit nakkaa täyteen niin ajat tipahtaa helposti 2-3sek kierrosta kohden...
Itse veikkaan juuri tuota, autoa on testattu kovilla nopeuksilla marraskuusta asti, ja DC ajoi uudellakin siivellä alle 1:10 valenciassa... edelleenkään en usko siihen että autosta katois vauhti hetkessä, loogisempi selitys olisi tuo raskaampi kuorma nyt kun testataan samalla radalla kaikkien kilpailijoiden kanssa...
Niinkun Jykä sano, olis aika ennen kuulumatonta että Mäcin kaltainen huipputalli rakentais 2 sutta peräkkäin...
Toivottavasti olen oikeassa ;)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Niinpä. Pidetään mielessä miten suuri ero oli MP4-17:sta ja MP4-17D:llä. Autot erosivat luotettavuudessa ja vaudissa kuin yö ja päivä! :ahem:

Kyllä Kimin tiimi osaa hyviä autoja rakentaa edelleenkin...
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Eiköhän se australiassa nähdä, turha nyt ottaa pulttia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
...ja lisäpointtina, aika outo yhteensattuma on myöskin se että McLarenin vauhti katosi ja kuskien mielipiteet muuttuivat heti sen jälkeen kun ne kuvat uudesta takasiivestä levis maailmalle Westin sivujen kautta ;)
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ihanko vakavasti te väitätte, että Mäcci yrittäisi tietoisesti huijata? Tuskin nyt edes nopeudestaan äärettömän varmalla tallilla olisi varaa näin lähellä kauden alkua ajella vähän niin ja näin - huvikseen hajottaa moottoreita ja ajella hitaita kierrosaikoja.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mähän sanoin tässä topiikissa joskus 10 sivua sitten, että pataan tulee 0,5-1 sekuntia LAILLISELLA siivellä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Hurmurisija sanoi:
Ihanko vakavasti te väitätte, että Mäcci yrittäisi tietoisesti huijata? Tuskin nyt edes nopeudestaan äärettömän varmalla tallilla olisi varaa näin lähellä kauden alkua ajella vähän niin ja näin - huvikseen hajottaa moottoreita ja ajella hitaita kierrosaikoja.
No ei tietenkään. En minä ainakaan. Se on vain ajatusoljenkorsi, johon haluaa tarttua nyt, kun kaikki tuntuu menevän persiilleen. :frown:
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Jones sanoi:
Mähän sanoin tässä topiikissa joskus 10 sivua sitten, että pataan tulee 0,5-1 sekuntia LAILLISELLA siivellä.
McLarenilla taas ilmoitettiin vauhdin vain PARANEVAN uudella takasiivellä, ennen kuin se otettiin käyttöön... Jones on viisaampi kuin McLarenin insinöörit. Sun pitäis mennä Laarenille töihin. :eek!: :D
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Hurmurisija sanoi:
Ihanko vakavasti te väitätte, että Mäcci yrittäisi tietoisesti huijata? Tuskin nyt edes nopeudestaan äärettömän varmalla tallilla olisi varaa näin lähellä kauden alkua ajella vähän niin ja näin - huvikseen hajottaa moottoreita ja ajella hitaita kierrosaikoja.
Nopeuden piilottelua testeissä on tapahtunut ennenkin. Moottoreita kukaan tuskin hajottaa tahallaan ainakaan jatkuvasti, mutta voihan se olla, että Mclaren hakee rajaa, jonka moottori kestää. Ja onko jossain Larenin tiedotteessa lukenut, että moottoreita olisi edes hajonnut? Eikös ne ole ollut näitä toimittajien "tietoja"? Mistäs he sen tietävät, että mikä siellä on hajonnut, kun eikös ne kytkimet sun muut savuttele välillä komeasti nekin...
 

August

Well-known member
Liittynyt
14.3.2002
Viestit
70
Sijainti
Vantaa
Williamsin F1-tallissa ei tällä hetkellä lasketa McLarenia tulevan F1-kauden kovimpien kilpakumppaneiden joukkoon.
McLarenin taktiikka jo tehoaa. Williams on jo tiputtanut McLarenin tulevan kauden voittaja ehdokkaista pois.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Eikös mäkillä ole ollut ongelmia tämän kaksoiskytkimen kanssa ja se on rikkonut vaihdelaatikkoja?

Sitten Kulta ja kumppanit uutisoi moottoririkoista!?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tämä toikki on jo niin mammuttimainen, etten ole varma onko kukaan viitannut Autosportin juttuun. Tätä haastattelua on veivattu useissakin sivustoissa.

"In testing at Jerez and Valencia the MP4-19 went really well, but at Barcelona we started having problems, " Raikkonen told Italian newspaper Gazzetta dello Sport. "There haven't been many positive days of testing, so that's why I'm still not sure how good our new car really is.

"For the most part our problems have been with set-up. For most of them we already have a solution, we just need to integrate it all out in the remaining test sessions. Our troubles are mostly in connection with the integration of the new car with the new engine."

Despite the team's troubles at Barcelona, Raikkonen is confident that the team will be reliable come the opening race in Melbourne.


Autosport
Tämän mukaan kadonnut nopeus selittyy vaikeudella saada autoa kunnon säätöihin. Kimin maininta "integraatio moottorin ja auton välillä" on aika ympäripyöreä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Karpow sanoi:
McLarenilla taas ilmoitettiin vauhdin vain PARANEVAN uudella takasiivellä, ennen kuin se otettiin käyttöön... Jones on viisaampi kuin McLarenin insinöörit. Sun pitäis mennä Laarenille töihin. :eek!: :D
McLarenin insinöörit ovat vauhdin kehittymisen perusteella lukeneet Mopo-Sportin viritysohjeita. Eli jos virittämisen jälkeen tehoa häviää vähemmän kuin 10% on viritys onnistunut.

McLarenin insinöörit saavat puolestani vaikka löytää Irakin joukkotuhoaseet, mutta ei mahdu minun 58-kokoa olevaan päähäni, että FIA pienentää takasiipiä jotta vauhti hidastuisi, mutta McLarenin insinöörit kertovat vauhdin vain nousevan. Mahdoton yhtälö, ihan kuin sylinteritilavuutta pudotettaisiin 2000 kubiikkiin mutta tehot senkun vain nousevat.

Tai sitten kyseessä on joku aivan ihmeellinen innovaatio, jolta tuo Westin kuvissa oleva katiska ei kylläkään näyttänyt.

Että tällaiset tuntemukset tällä hetkellä suosikkitallistani, valitettavasti.:doubtful:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
ml sanoi:
Tämä toikki on jo niin mammuttimainen, etten ole varma onko kukaan viitannut Autosportin juttuun. Tätä haastattelua on veivattu useissakin sivustoissa.



Tämän mukaan kadonnut nopeus selittyy vaikeudella saada autoa kunnon säätöihin.
Tai jos suoraan lukee englantia setupeista ja jättää italiaanojen tulkinnat koneista toisarvoisiksi, voisi kuvitella että autoa ei saada balanssiin juuri uuden takasiiven takia, ja siksi laiton siipi on taas testikäytössä, koska sillä saadaan setupit kohdalleen edes sen verran että päästään ajamaan kisamatkoja.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Pettyneenä pitää kyllä katsoa totuutta silmiin ja sanoa että McLarenilla on ISO KASA täysiä TUMPELOITA. Uhkaavasti näyttää että uusikin auto on jonkin tason floppi sekin. Ja tämän lisäksi McLaren on täysin pilannut sen hyödyn jonka olisivat voinneet saada sillä kun auto oli ennätysaikaisin valmiina...tai no....ei kait se ole valmiina vieläkään....AI ETTÄ MASENTAA MCLARENIN SÄHLÄILYT.

Mutta hei..onhan niillä valmiina vallankumouksellinen PARAGON päämaja..aivan upea luomus!!!!;(((
 

jepujee

Active member
Liittynyt
12.2.2004
Viestit
26
Jepjep!!

Se on sillä lailla, että alkaa mennä usko tähän McLarenin touhuun. Aika tunaroiva kuva on jäänyt tallista. Miten voi olla mahdollista että moottorin ja rungon integraatiossa voi olla ongelmia. Luulisi mäkkärin tajuavan jakaa sen verran tietoa mersun kanssa ettei tällaista tilannetta syntyisi. Jos asiat ovat sillä mallilla kuin näyttää, päitä putoaa varmasti alkukauden jälkeen. Jotenkin on sellainen kuva, että viime kauden fiaskoa yritettiin saada näyttämään paremmalta tuomalla uusi auto nopeasti radalle. Mutta kyseessä ei ollutkaan uusi auto vaan paranneltu mp4-18 vanhalla moottorilla(takasiivellä). Nyt kun autoon alettiin mahduttamaan uutta moottoria ja aerodynaamisia osia auton ominaisuudet muuttuivat ja ollaan tilanteessa, jossa täytyy tehdä liikaa kompromisseja. Oman mielipiteeni mukaan McLaren on ajanut itsensä tilanteeseen jossa sillä on auto, jonka runko on suunniteltu viime vuoden sääntöjä silmällä pitäen ja sitä on äärimmäisen vaikea saada toimimaan tämän vuoden säännöillä. Ja kaikki tämä alkoi liian kunnianhimoisesta hankkeesta tehdä vallankumous talven 2002-2003 aikana. Omasta mielestäni tätä päättelyä tukee se, että alkuvuodesta mäkkäri kuskit kehuivat autoa helposti säädettäväksi, nyt sanotaan, että pulmia on juuri säätöjen löytämisessä. Myös Ron Dennisin ilmoitus mp4-19B:stä on mielestäni osoitus siitä, että uuden auton rungossa on paljon muunneltavaa. Miksi muuten kutsua sitä eri nimellä kuin kauden aloittavaa autoa? Muutosten täytyy olla suuria, sillä jokainen auto muuttuu vuoden aikana, sehän on päivän selvää, eikä niitä silti nimetä uusiksi kauden aikana.

V**UTTAA!!!
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Button on vielä melkeestä sekunnin siitä ajasta mitä Kimi ajoi jerezissä 11.01.2004!? Mäcci se 'vaikeuksien' takia ajelee melkeestä 2 sekunttia hiljempia kierrosaikoja? Ottakaa nyt silmä käteen ja miettikää ......... kuka hämää!?

Tässä aiheeseen liittyvää tarinaa:

Entinen F1-kuljettaja Jyrki Järvilehto on huolissaan McLaren-tallin uuden auton nykyvauhdista. Uusi McLaren oli viime viikon testeissä yllättävän hidas ja sama tahti on jatkunut tällä viikolla Jerezissä. Järvilehto toivookin, että McLarenin takkuilun taustalla olisivat muut kuin tekniset syyt esimerkiksi vastustajien hämääminen.

MTV3(lähde)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös