McLaren mp4-19

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
DC jälleen kelpo vaudissa:
Ralf Schumacher Williams BMW 1m10.322s 82
Juan Pablo Montoya Williams BMW 1m10.341s 66
Jarno Trulli Renault 1m10.421s 66
Alex Wurz Team McLaren Mercedes 1m10.761s 93
David Coulthard Team McLaren Mercedes 1m11.069s 59

Kierroksia kyllä mukavasti verrattuna viime kevääseen.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Jere1983:
DC jälleen kelpo vaudissa:
Ralf Schumacher Williams BMW 1m10.322s 82
Juan Pablo Montoya Williams BMW 1m10.341s 66
Jarno Trulli Renault 1m10.421s 66
Alex Wurz Team McLaren Mercedes 1m10.761s 93
David Coulthard Team McLaren Mercedes 1m11.069s 59

Kierroksia kyllä mukavasti verrattuna viime kevääseen.
Eikä noista ajoista kannata murehtia, etenkin jos oletetaan williamssien ajaneen suht sata lasissa.
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Eihän toi 19:n näytä silti kovin pahasti ottavan turpiin 17D:ltä. Jospa tuosta uudesta piilistä nyt tulis oikein kunnon vauhti- ja kestävyyshirmu ja McLaren ottais tuplamestaruuden monen vuoden tauon jälkeen ja me nähtäisiin Suomessa suomalainen maailmanmestari!

Autosta vielä sen verran, että on kyllä ovelan näköinen, varsinkin toi keskiosa autossa. Noi ponttonit on aika pienen näköiset, kun vertaa muihin nykypäivän autoihin.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Observer:
Eihän 18 projektia mihinkään haudattu ole kun tuo 19 on edelleen kehitetty 18:sta. Mitä tarkoitat muuten tuolla testikelpoisuudella? Minä kun luulin että 18:a testattiin toukokuun loppupuolelta asti.
Voiko sitä testaamiseksi oikein sanoa, lähinnä käytiin vaan toteamassa että rikki on. :rolleyes:

Ja edelleen käsittääkseni siinä vaiheessa, kun varmistui ettei mallia tulla tänä vuonna käyttämään kilpailussa resurssit siirrettiin täysin seuraavan vuoden auton kehittämiseen. Hopeafiaskon osalta puhuttiin siitä, että kaikki oli pienestä kiinni, mutta missään vaiheessa en kyllä juttuakaan kuullut siitä, että ne "pienet" muutokset oltaisiin tehty tähän malliin.

Uusi malli tosiaan perustuu hopeafiaskoon tiettyjen ratkaisujen osalta mutta se ei sisällä niitä ratkaisuja, jotka olivat pielessä (toivottavasti!). Kun hopeafiaskoa ei koskaan nähty siinä kuosissa, jossa sitä oltaisiin oikeasti voitu käyttää, niin silloin on kyllä perusteltua puhua tämän mallin roskiin heittämisestä.

Pointtini ei kuitenkaan ollut varsinaisesti tuo mihin tartuit, vaan lähinnä jatkoin aikaisempien kommentoijien aloittamaa keskustelua siitä, miksi testialustana uusien osien osalta käytetään MB4-17:sta eikä hopeafiaskoa. Oma pointtini oli se, ettei tuo toinen vaihtoehto missään vaiheessa ole edes ollut mahdollinen. Ei sellaisella autolla voi testata minkään uuden osan ominaisuuksia, joka kossaahtaa omaan mahdottomuuteensa.
 

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
Ei kierrosaikojen pitäisi paljon jäädä viime kaudesta. Näin ainkain suunnittelijat väittävät, ettei hevosvoimien määrä tipu viime vuodesta. Varmasti noilla autoilla luukutetaan jossain välissä täysillä ja silloin pitäisi mennä viime kauden aikojen alle - jahka autot kehittyvät.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Hienosti toimii uusi McLaren ja vauhti paranee pikkuhiljaa! Loistavaa! Tästä on TODELLA hyvä jatkaa. Talven testit ovat vasta hädin tuskin alkaneet ja uusi auto nyt jo näin hyvässä iskussa. McLaren saa melkoisen etulyöntiaseman, kun pääsivät näin ajoissa uuden auton kimppuun... YESH... :cool:

Kyllä täytyy sanoa, että odotukset ovat MELKOISESTI korkeammalla ensikauden suhteen kuin vuosi sitten. Silloin ei odotettu oikeastaan yhtään mitään ja kuinkas kävikään? Kimin kausi oli mahtava yllätys positiivisessa mielessä! :)

No, eiköhän MP4-19 vielä tarjoa testeissä harmaita hiuksia jossain vaiheessa. Se on aivan varmaa, mutta uuden auton ensimmäiset kierrokset on kyllä ollut todella positiivinen yllätys. Vauhtia vaan nyt lisää niin hyvä tulee...

ARGHHH! Alkais kausi jo! :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Mundus:
Ei kierrosaikojen pitäisi paljon jäädä viime kaudesta. Näin ainkain suunnittelijat väittävät, ettei hevosvoimien määrä tipu viime vuodesta. Varmasti noilla autoilla luukutetaan jossain välissä täysillä ja silloin pitäisi mennä viime kauden aikojen alle - jahka autot kehittyvät.
Ei tipu hevosvoimat ei, mutta mottorien paino tulee kasvamaan! Se merkitsee automaattisesti kierroaikojen hidatusmista, ainakin teoriassa. Aina tietysti voi karsia painoa muualta. Tai ainakin yrittää sitä. wink
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Karpow:


ARGHHH! Alkais kausi jo! :D
No hei, alle kuukauden päästä aletaan menemään talven sijasta kesää kohti ja kesällä on mansikoita ja siellä missä on mansikoita on formuloita!
Eli ihan kohta ollaan jo pahimmasta selvitty...
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
En jaksa itse vielä innostua noista testiajoista. Sillä, että jäädän sekunnin päähän Williamsin vanhasta autosta ei todisteta vielä, että uusi auto on loistava. 17 ei sitäpaitsi loppupuolella kautta enää oikein pärjännyt ainakaan Ferrarin rinnalla ja näin ollen sen vauhti McLarenin ehkä pitäisikin pystyä alittamaan, kun siis suhteutetaan siihen että maksimivauhti alenee hiukan siitä, mihin Williams ja Ferrari parhaimmillaan pystyivät loppuvuodesta.

Myönteistä kuitenkin se, että auto tosiaan nyt kulkee testeissä ilman ongelmia ja testiohjelmaa saadaan vietyä läpi jo tässä vaiheessa. Kyllä se on sinänsä iso parannus. Se testiaika pitää kuitenkin myös pystyä hyödyntämään käytännössä ja se miten hyvin tässä onnistuttiin selviää vasta kauden alettua.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
AMS82:
Observer:
Eihän 18 projektia mihinkään haudattu ole kun tuo 19 on edelleen kehitetty 18:sta. Mitä tarkoitat muuten tuolla testikelpoisuudella? Minä kun luulin että 18:a testattiin toukokuun loppupuolelta asti.
Voiko sitä testaamiseksi oikein sanoa, lähinnä käytiin vaan toteamassa että rikki on. :rolleyes:

Ja edelleen käsittääkseni siinä vaiheessa, kun varmistui ettei mallia tulla tänä vuonna käyttämään kilpailussa resurssit siirrettiin täysin seuraavan vuoden auton kehittämiseen. Hopeafiaskon osalta puhuttiin siitä, että kaikki oli pienestä kiinni, mutta missään vaiheessa en kyllä juttuakaan kuullut siitä, että ne "pienet" muutokset oltaisiin tehty tähän malliin.

Uusi malli tosiaan perustuu hopeafiaskoon tiettyjen ratkaisujen osalta mutta se ei sisällä niitä ratkaisuja, jotka olivat pielessä (toivottavasti!). Kun hopeafiaskoa ei koskaan nähty siinä kuosissa, jossa sitä oltaisiin oikeasti voitu käyttää, niin silloin on kyllä perusteltua puhua tämän mallin roskiin heittämisestä.

Pointtini ei kuitenkaan ollut varsinaisesti tuo mihin tartuit, vaan lähinnä jatkoin aikaisempien kommentoijien aloittamaa keskustelua siitä, miksi testialustana uusien osien osalta käytetään MB4-17:sta eikä hopeafiaskoa. Oma pointtini oli se, ettei tuo toinen vaihtoehto missään vaiheessa ole edes ollut mahdollinen. Ei sellaisella autolla voi testata minkään uuden osan ominaisuuksia, joka kossaahtaa omaan mahdottomuuteensa.
No kyllä minun mielestäni voi. Sitäpaitsi saatiinpa todettua mitkä ideat eivät ainakaan toimi ja voitiin korjata ne tähän uutukaiseen. Pahimmassa tapauksessa vastaavankaltainen kärsimys saattaisi olla vasta tuloillaan tuossa tammikuun hujakoilla kun nyt se kärsittiin jo kesällä. Toki resurssit käytettiin loppukaudesta siihen "vanhaan" autoon lukuunottamatta sitä että ennen Suzukaa MP4-18:lla oli mittava testiohjelma Silverstonessa kun taas 17D:tä ei enää testattu. Ja onhan niitä muutoksia tehty, näkeehän sen jo silmälläkin. Tämmöistä haasteli Whitmarsh tänään BBC:llä:

"It was clearly a very big step forward for us and we were able to take what we believe were the very positive and strong features and incorporate those in the MP4-19."

Olen eri mieltä tuosta roskiin heittämisestä niin paljon MP4-19:sta pohjautuu edeltävään malliin. Puhuisin enemmänkin kalliista prototyypistä. No 17 on kuitenkin vanha ja koeteltu sotaratsu ja jos se McLarenin mielestä sopii osien testaukseen niin kannattaahan sitä käyttää. Varsinkin kun kyseessä on selvästi osat joilla ei ole niin tärkeää että niiden tarvitsisi olla testattavana 19:a muistuttavassa autossa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Hehheh... Hauskoja kuvia tuolla f1racing.netissä. Muilla hajoaa vehkeet pitkin testipäivää ja uusi Mäkki se vaan kiertää rataa. Taisi David jopa morjestaa jollekkin radan varteen hyytyneelle yhdessä kuvassa. :D
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
E. Tuhero:
Etusiiven päätylevyt on myös suunniteltu uusiksi, ainakin johonkin mp4/18 versioon verrattuan
Tuossa 19
http://f1.racing-live.com/photos/2003/tests19/diapo_115.jpg
ja tuossa 18
http://f1.racing-live.com/photos/2003/tests15/diapo_111.jpg
Toisena päivänä oli 4/19:ssa taas "perinteinen" etusiipi..
http://www.f1racing.net/photo/upload2/bLIRuyWhZtRbb.jpg

mitä perkelettä tämä sekoilee...

<small>[ 27-11-2003, 08:13: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Uusi McLaren kestää
jo myös törmäystestit

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Upouuden McLarenin vauhti jo toisena testipäivänä veti brittitallin päällysmiesten kasvot leveään hymyyn. David Coulthard piiskasi vuoden 2004 McLarenia 59 kierrosta Valencian lyhyellä radalla ilman ongelmia ja kierrosajat kestivät jo vertailun.
- Emme vielä aja mitään nopeustestejä, mutta siitä huolimatta Coulthardin kierrosajat olivat huomattavan hyviä, moottoripartneri Mercedeksen päämies Norbert Haug luotaili.
- Lähdemme liikkeelle siitä, että tämä uusi auto on kehitysaskel käyttämättä jääneestä MP4-18 -mallista. Tämä auto ei pelkästään näytä nopealta, vaan se myös on nopea. Olemme saaneet kokoon todella pippurisen paketin, Haug ylisti.
Hopeaflopiksi ristitty MP4-18 ei koskaan läpäissyt kansainvälisen autoliiton FIA:n pakollista törmäystestiä.
Uusi auto selviytyi siitä liehuvin lipuin heti kättelyssä. Hankalaksi tiedetty sivuttaissuunnan törmäys oli liikaa 18-mallille, mutta uusi auto kesti sen kunnialla.
- Enää puuttuu perätörmäyksen selvittäminen, mutta se on pelkkä muodollisuus, Haug selvitti.

Vaikeuksista
tärkeää oppia
- Olemme todella ottaneet opiksemme viime kauden ikävistä kokemuksistamme. Menneet kuukaudet olivat meille rankkoja, kun jatkuvasti kaikki meni pieleen uuden auton kanssa. Nyt tämä auton kanssa olemme selvästi aikataulua edellä ja tämä auto tulee kilpailemaan varmuudella Australian MM-avauksessa.
Coulthardin aika keskiviikkona (1.11,069) oli sekunnin nopeampi kuin avauspäivänä. Alex Wurz viime kauden MP4-17D -autolla oli kaksi kymmenystä nopeampi ja kärkiajan kiitänyt Williamsin Ralf Schumacher seitsemän kymmenystä vikkelämpi.

---

Ohhoh! Törmäystestitkin on jo hoidettu pois päiväjärjestyksestä! Perää ei ole vielä testattu, mutta kuten tuossa todetaan, se on vain muodollisuus. Hieno homma. Nyt voidaan keskittyä pelkästään autoon, kun ei tarvitse törmäystestejä miettiä... :)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ai niin... Eilen luin joltain F1 sivuilta, että uudella Mäkillä ajetaan todellakin alhaisilla kierroksilla ja rajoittimet päällä tällä hetkellä, joka selittää vielä hieman vaisut kierrosajat. Nyt pitää toivoa, ettei motti ala paukkua ja auto syty palamaan edeltäjänsä tapaan, kun todellista vauhtia aletaan testaamaan... doubtful

<small>[ 27-11-2003, 08:47: Message edited by: Karpow ]</small>
 

Mundus

Well-known member
Liittynyt
11.12.1999
Viestit
219
Sijainti
Helsinki
Mistäs luin/kuulin kun DC totesi auton reagoivan varsin herkästi säätöihin. Taisi todeta, että jos näin käy vastaisuudessakin, niin homma voi mennä "mielenkiintoiseksi". Olisiko tuo ymmärrettävissä ongelmana? Eli auto voi olla hankala säädettävä?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jos uudet autot ovat suunnilleen yhtä nopeita kuin viime kauden autot, niin eikös tuo uuden Mäcin vauhti näytä tässä vaiheessa erinomaiselta. Davidille on luultavasti käynyt myös käsky, että pidä se kärry ehjänä, ja kun Kimi on Davidia vielä puoli sekuntia nopeampi, niin pullat näyttäisivät olevan loistavasti uunissa.

Tällä ajaa Kimi mestaruuteen!
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Jos jokun reagoi säätöihin herkästi niin ei se tarkoita että olisi hankala säädettävä vaan että se on helppo säätää. Tuo on pelkästään hyvä ja positiivinen asia johon Cuti viittaa!!!!

Mistäs luin/kuulin kun DC totesi auton reagoivan varsin herkästi säätöihin. Taisi todeta, että jos näin käy vastaisuudessakin, niin homma voi mennä "mielenkiintoiseksi". Olisiko tuo ymmärrettävissä ongelmana? Eli auto voi olla hankala säädettävä?

--------------------
Mundus - keskiaikainen kenraali
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
f1-katsoja
[QB]Jos jokun reagoi säätöihin herkästi niin ei se tarkoita että olisi hankala säädettävä vaan että se on helppo säätää. Tuo on pelkästään hyvä ja positiivinen asia johon Cuti viittaa!!!!
kyllä, nimenomaan näin.... Salokin sanoi -99 ferrarilla jtn siihen tyyliin että kerrankin on auto joka reagoi pieneenkin säätöön, Tyrrelillä oli kuulemma aikalailla sama missä asennossa esmes siivet oli :D
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Mundus:
Mistäs luin/kuulin kun DC totesi auton reagoivan varsin herkästi säätöihin. Taisi todeta, että jos näin käy vastaisuudessakin, niin homma voi mennä "mielenkiintoiseksi". Olisiko tuo ymmärrettävissä ongelmana? Eli auto voi olla hankala säädettävä?
Toistellaan nyt edellisiä ja todetaan että YLEENSÄ jos sanotaan auton reagoivan hyvin säätöihin niin se on pelkästään hyvä asia. Tällöinhän autoa voidaan(sitä kannattaa) säätää!
Pitäisi nähdä kuution ilme kun hän sanoo tuon "mielenkiintoiseksi" sanan jotta tietäisi onko se mielenkiintoista hyvässä vai pahassa.. :D
Mutta koskapa uudesta autosta sanottaisiin mitään pahaa..
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Thursday, November 27, 2003

Weather: A high of 17 degrees

Fastest times of the day:

David Coulthard 1m10.021s 70
Juan Pablo Montoya 1m10.217s 56
Jarno Trulli 1m10.424s 111
Justin Wilson 1m10.527s 127
Ralf Schumacher 1m10.603s 73
Marc Gene 1m11.011s 88
Franck Montagne 1m11.035s 126
Alex Wurz 1m11.145s 95
Ryan Briscoe 1m11.918s 108
Mark Webber 1m12.129s 78

NONIIN!!! :D :p
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös