McLaren MP4-19B

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No eiköhän ne ole se jo tajunneet, kun ovat kerta alkaneet tekemään niitä henkilöstömuutoksia.. Coughlan siirretiin muihuin tehtäviin ja Nick Tzombas (mikä sen nimi nyt onkaan) alkoi suunnittelemaan aerodynamiikkaa.. Moottoripuolella annettiin potkuja ja Martin Whitmarsh siirtyi moottorin kehityspuolelle johtamaan..

On se selvä että vaikka palkkaisi kaikki parhaat henkilöt, niin siinä menee aikansa kunnes kaikki löytävät oman paikkansa ja tulosta alkaa syntyä.. Esim. aerodynamiikka gurusta ei pakosti tule parasta teknistä johtajaa..
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
gnz sanoi:
Mercedes-Ilmorin tai McLarenin rekrytointi tuskin on kovinkaan julkista aivan yläkerran pomoja lukuunottamatta, joten ihmettelen mistä moista informaatiota olet saanut.
Eikös julkisuudessa ole ollut että McLaren on palkannut BMW:ltä porukkaa, Ferrarin aerodynaamikon ja muita henkilöitä?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
oldez sanoi:
Eikös julkisuudessa ole ollut että McLaren on palkannut BMW:ltä porukkaa, Ferrarin aerodynaamikon ja muita henkilöitä?
no Laurentzin palkkaaminen BMW:ltä ja sen yhden kaverin tulo Ferrarilta + Coughlanin tulo tuskin on isokaan määrä siihen nähden että McLarenilla oli jo 90-luvun lopulla yli 50 insinööriä suunnitteluhommissa...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
FO110K sanoi:
no Laurentzin palkkaaminen BMW:ltä ja sen yhden kaverin tulo Ferrarilta + Coughlanin tulo tuskin on isokaan määrä siihen nähden että McLarenilla oli jo 90-luvun lopulla yli 50 insinööriä suunnitteluhommissa...
Mutta noi on ollu jo aika merkittäviä hankintoja suunnittelu- ja johtopuolelle. Varsinkin kun ottaa sen huomioon että nykyisen auton johdosta yks on erotettu ja toinen on siirretty sivuun ja kolmas uusiin tehtäviin. Tuskin näitä muutoksia tehtäisiin elleivät nämä henkilö olisi jotenkin merkittäviä palasia organisaatiossa.
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
McLarenilla uskotaan voittoihin uudella autolla
10.06.2004 07:29


McLaren-Mercedeksen F1-yksikön johtaja Martin Whitmarsh uskoo, että talli tulee ottamaan uudella MP4-19B-autollaan osakilpailuvoiton vielä tällä kaudella.

Uusi auto oli testiradalla ensimmäistä kertaa viime viikolla. Onnistunut testi lisäsi McLaren-leirin luottamusta.

- Auto on tarpeeksi hyvä nostamaan meidät lähelle kärkeä. Haluamme voittaa kisan tai kaksi ennen kauden loppua ja uskomme, että kehitysohjelmamme mahdollistaa tämän, Whitmarsh sanoi Motorsport News -lehdelle.

Tallipäällikkö Ron Dennis ja kuljettaja Kimi Räikkönen olisivat halunneet uuden auton radalle jo viikonloppuna ajettavaan Kanadan GP-kisaan. Whitmarsh ei tähän suostunut. Hän haluaa tuoda uuden auton heinäkuun alussa ajettavaan Ranskan GP-kisaan.

- Kimi ja Ron olivat sen verran luottavaisia ja toiveikkaita uuden auton suhteen, että minua painostettiin ottamaan se käyttöön jo Kanadassa. Se olisi kuitenkin ollut vastuutonta. Meidän täytyy jatkaa testiohjelmaamme, sillä auto ei ole vielä läpäissyt kaikkia tarkastuksiamme. Meillä ei ole vielä varmaa päätöstä käyttöönotosta, mutta Ranskan kisa on realistinen tavoite, Whitmarsh linjasi.

(MTV3-Reuters)

---

Oho! Johan on McLarenilla taas suuret puheet! Voittoihin tarvittaisiin VALTAVAA harppausta nykyisestä häpeänuolesta. Onko B-versio muka sellainen? Vaikea uskoa MP4-18 ja 19 katastrofien jälkeen. B-versiohan on vain modifioitu malli edellisestä. Ehkä autolla voidaan nousta lähelle kärkeä, mutta että voittoihin asti? Todella vaikea uskoa... varsinkin, kun auton sydämenä on edelleen sama umpisurkea moottori. :doubt:

No, kun kerran Kimi on Schumimaisesti rakentanut, kehittänyt ja testannut tämän mallin, toisin kuin David, joska rakensi, testasi ja kehitti talven aikana 19-koslan Kimin parannellessa kättään leikkauksesta, voi se olla hyvinkin mahdollista. :D
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Karpow sanoi:
McLarenilla uskotaan voittoihin uudella autolla
10.06.2004 07:29


McLaren-Mercedeksen F1-yksikön johtaja Martin Whitmarsh uskoo, että talli tulee ottamaan uudella MP4-19B-autollaan osakilpailuvoiton vielä tällä kaudella.

Uusi auto oli testiradalla ensimmäistä kertaa viime viikolla. Onnistunut testi lisäsi McLaren-leirin luottamusta.

- Auto on tarpeeksi hyvä nostamaan meidät lähelle kärkeä. Haluamme voittaa kisan tai kaksi ennen kauden loppua ja uskomme, että kehitysohjelmamme mahdollistaa tämän, Whitmarsh sanoi Motorsport News -lehdelle.

Tallipäällikkö Ron Dennis ja kuljettaja Kimi Räikkönen olisivat halunneet uuden auton radalle jo viikonloppuna ajettavaan Kanadan GP-kisaan. Whitmarsh ei tähän suostunut. Hän haluaa tuoda uuden auton heinäkuun alussa ajettavaan Ranskan GP-kisaan.

- Kimi ja Ron olivat sen verran luottavaisia ja toiveikkaita uuden auton suhteen, että minua painostettiin ottamaan se käyttöön jo Kanadassa. Se olisi kuitenkin ollut vastuutonta. Meidän täytyy jatkaa testiohjelmaamme, sillä auto ei ole vielä läpäissyt kaikkia tarkastuksiamme. Meillä ei ole vielä varmaa päätöstä käyttöönotosta, mutta Ranskan kisa on realistinen tavoite, Whitmarsh linjasi.

(MTV3-Reuters)

---

Oho! Johan on McLarenilla taas suuret puheet! Voittoihin tarvittaisiin VALTAVAA harppausta nykyisestä häpeänuolesta. Onko B-versio muka sellainen? Vaikea uskoa MP4-18 ja 19 katastrofien jälkeen. B-versiohan on vain modifioitu malli edellisestä. Ehkä autolla voidaan nousta lähelle kärkeä, mutta että voittoihin asti? Todella vaikea uskoa... varsinkin, kun auton sydämenä on edelleen sama umpisurkea moottori. :doubt:

No, kun kerran Kimi on Schumimaisesti rakentanut, kehittänyt ja testannut tämän mallin, toisin kuin David, joska rakensi, testasi ja kehitti talven aikana 19-koslan Kimin parannellessa kättään leikkauksesta, voi se olla hyvinkin mahdollista. :D
Jospa vanhassa autossa oli oikeasti potentiaalia, mutta auton virheet olivat nopeuden ja luotettavuuden kannalta nähdyn raskauttavia? Uusi kosla on kehitysversio jossa on keskitytty vain virheiden korjaukseen.
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
Sammakkomies tuossa ennusti, että helteet alkavat heinäkuun puolivälissä, mutta että McLareneilla ajetaan voitoista vasta ensi kesänä.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Karpow sanoi:
McLarenilla uskotaan voittoihin uudella autolla

Voittoihin tarvittaisiin VALTAVAA harppausta nykyisestä häpeänuolesta. Onko B-versio muka sellainen?
Homma on loppujen lopuksi niin pienestä kiinni, että en ihmettelisi yhtään vaikka Laareni pompsahtaisi takaisin kärkikahinoihin. Nousihan BAR:kin loputtomalta tuntuneesta rävellyksestä muutamassa kuukaudessa taistelemaan kärkisijoista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
MaxiV sanoi:
Homma on loppujen lopuksi niin pienestä kiinni, että en ihmettelisi yhtään vaikka Laareni pompsahtaisi takaisin kärkikahinoihin. Nousihan BAR:kin loputtomalta tuntuneesta rävellyksestä muutamassa kuukaudessa taistelemaan kärkisijoista.
Tosin BARin taustalla on rengatoimittajan vaihto.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
oldez sanoi:
Tosin BARin taustalla on rengatoimittajan vaihto.
Jaa'a. Olisko noin. Kyllä Bridgestone näyttää olevan parempi rengas tällä kaudella, ainakin mun mielestä... Pitää ottaa huomioon myös se, että Renaultikin on parantanut huomattavasti edellisestä kaudesta ja niillä oli jo silloin Misukat.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Karpow sanoi:
Jaa'a. Olisko noin. Kyllä Bridgestone näyttää olevan parempi rengas tällä kaudella, ainakin mun mielestä... Pitää ottaa huomioon myös se, että Renaultikin on parantanut huomattavasti edellisestä kaudesta ja niillä oli jo silloin Misukat.
Tässähän voisi JJ:tä mukaillen ja soveltaen todeta että "kuinkahan nopea BAR olisikaan, jos niillä olisi vielä Bridgestonen renkaatkin?" ;)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Täytyy kyllä jälleen ihmetellä McLarenin toimintaa. Tuntuu että vain Martin Whitmarsh vastusti ainoana tiimissä MP4-19B:n käyttöönottoa Kanadassa. Dennis, Coulthard ja Räikkönen olivat kaikki sitä mieltä että tiimillä ei olisi ollut mitään hävittävää uudella autolla. Whitmarshin sana kuitenkin painoi tässä tapauksessa ja Kanadassa sekä USA:ssa ajetaan nyt sitten vanhalla ja hitaalla autolla.

Whitmarshin perustelu oli, että MP-419B ei ole mennyt kaikkien tarkistusten läpi(hasn´t passed all the tests), eli auto ei ole valmis. Mietityttää vaan, että miksi ihmeessä MP4-19 sitten on kisakäytössä, luulisi että se ei ole läpäissyt mitään testejä ja jos on niin niitten testien vaatimukset ovat järkyttävän alhaalla. Whitmarsh on kuitenkin julkisuudessa varsin luottavainen uuteen autoon. Tuskin se muuten sanoisi että sillä voidaan voittaa kisoja loppukaudesta. Testiajatkin olivat surkean Nürburgringin jälkeen erinomaisia. Jopa liiankin erinomaisia.

Tässä hommassa ei nyt kaikki asiat ole aivan kohdallaan. Sen verran ristiriitaisia näkemyksiä eri henkilöt heittävät. Tietääkö Whitmarsh jotain sellaista mitä muut tiimin jäsenet eivät tiedä? Käytännössä on pakko tietää, sillä miksi muuten näkemykset olisivat näin ristiriitaisia?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:
Täytyy kyllä jälleen ihmetellä McLarenin toimintaa.
...
Tässä hommassa ei nyt kaikki asiat ole aivan kohdallaan
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten...Eiköhän tuo homma kaatunut siihen logistiikkaan. Jos viime viikon testeissäkään ei ollut osia saatavilla heti ja se aiheutti viivästyksiä testiohjelmaan niin kisaviikonlopun läpi vieminen näin lyhyellä aikataululla lienee hankalaa. Onko edes runkoja valmiina muuta kuin yksi? McLaren haluaa varmaan kerralla siirtyä käyttämään uutta autoaan eikä kuskata kahta erilaista pakettia valtameren taakse. Kimi ja Ron voivat esittää tietysti toiveita mutta jos homma ei ole realistisesti edes mahdollista niin minkäs sille voi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No miksi sitten Coulthard, Räikkönen ja Dennis sanoivat toivoneensa uuden auton saamista jo Kanadaan? Luulisi että nämä herrat olisivat käsittäneet selityksen jossa syyksi olisi sanottu auton varaosien puutteen tai sen että runkoja ei ole kuin yksi. Eikä Whitmarshkaan ole esittänyt muuta selitystä kuin tuon häilyvän mussutuksen siitä ettei auto ole läpäissyt kaikkia testejä.

Miksi Whimarsh ei ole perustellut tätä asiaa samoilla argumenteilla kun täällä foorumilla ollaan perusteltu? Varaosia ei ole, runkoja on vain yksi, logistisesti mahdoton operaatio. Voihan se toki olla, että näin asia onkin, mutta miksi Whitmarsh ei ole käyttänyt näitä loogisia ja "kunniakaita" selityksiä, vaan vetäytyy jonkun epämääräisen jutun taakse?

Sitä paitsi McLarenille ei ole mikään ongelma tuoda kahta täysin erilaista runkoa samalle kisaviikonlopulle vieläpä kireällä aikataululla. Näinhän tehtiin alkukaudesta 1992, kun MP4/6 oli auttamattoman hidas. Senna vaati vähän testatun MP4/7 auton tuomista Brasiliaan. Niinpä tiimillä oli kolme uutta ja kolme vanhaa autoa käytössä. Tässä on kuitenkin paljon pienemmistä eroista kyse kuin siloin.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Miksi kyse ei voisi olla yleisestä näkemyserosta? Dennisille ei näytä olevan väliä vaikka mersusta otetaan kaikki pois, että ne lähes varmuudella posahtavat. Sama pätee Räikköseen. Witmarsh voi hyvin olla konservatiivisen linjan kavereita ja haluaa kunniakkaan alun MP-19B:lle. Sitä on vaikea käsittää miksi Witmarsh pitäisi Dennisiäkin tietämättömänä, jos siellä on joku konkreettinen este. Testeillä varmaan viitattiin yleiseen luotettavuuden tutkimiseen. Kolaritestit autolla on jo läpäisty, jos on Neweytä uskominen.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tuosta Bar:n noususta rengasmerkin vaihdon jälkeen. Luulen, että he ovat saaneet tai ostaneet Micheliniltä tietoa ripustusten toteuttamiseen. (mm erinomainen starttikiihdytys. Muistatteko, kun Button tölväisi joku kisa sitten aika pahan -19:n toiminnasta kun oli ajellut Coulthardin perässä.) Tuntuisi vaikealta uskoa, että muuten Bar pesee McLarenin ja Williamsin lähes heti uudella rengasmerkillä.

Michelinin tietotaidosta alustageometriassaan on huhuttu Renaultin yhteydessä, että saisivat Ranskalaisena parempaa tukea. (starttikiihdytys)

Saattaa olla, että Mc Laren on sijoittanut rahojaan kunnon dataan juuri Bar:n esimerkin mukaan. Tuulitunneleiden datan he varmaan osaavat tulkita ja tietävät autonsa aerodynaamisen potentiaalin.

Moottori on sitten toinen maailma. Siinä on varmaan potentiaalia, kunhan saavat vielä hieman aikaa kehitettyä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Charlie sanoi:
Tässähän voisi JJ:tä mukaillen ja soveltaen todeta että "kuinkahan nopea BAR olisikaan, jos niillä olisi vielä Bridgestonen renkaatkin?" ;)
Joo, hiemanko ottaa tuo JJ:n hokema Michelineistä päähän, kun on jo aika selvää, että Michelinillä ei ole mitään etumatkaa enää. Pikemminkin päinvastoin. :D :mad:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ihmeellistä että Whitmash hylkäsi ajatuksen uuden auton tuomisesta Kanadaan.Tältä kaudelta ei Mclarenilla ole kuin voitettavaa loppukaudesta.Onko parempi että ajetaan vanhalla autolla sijalla 10-15 varmasti maaliin ("varmasti" :doubtful: :D ) kuin otettaisiin kannattava riski uudella autolla, jolla taisteltaisiin varmuudella pisteistä ja ehkä jopa korokepaikoista :ahem:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Mersun pomoilta on tullut viesti, että autot tuodaan maaliin. Siksi kaiketi P-amerikan tourille halutaan 19A varustettuna moottorilla jossa ei ole "mäntäongelmia". 19A:han on ollut luotettava kaikilta muilta osin paitsi moottorinsa puolesta. 19B:ssä olisi tietysti riski paitsi moottorin puolesta, myös elektroniikan yms. McLarenin itse valmistaman kaman puolesta.

Eikös se edellisissäkin testeissä jämähtänyt varikkosuoran päähän syystä X. Siinäkin tukea Mäkin toimitusjohtajan sanoille, se vain ei ole valmis.. Olisihan se entistä naurettavampaa, kun moottorit ei kestäisi, ja sen lisäksi ne jämähtäisi ruudukkoon, varikolle, jne. :)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Karpow sanoi:
Jaa'a. Olisko noin. Kyllä Bridgestone näyttää olevan parempi rengas tällä kaudella, ainakin mun mielestä...
Joo onhan se parempi, mutta saisiko BAR samat renkaat kuin Ferrari, tuskinpa. Eihän BAR ikinä saanut samoja renkaita kuin Ferrari. Tai eihän se ihan näinkään ole BAR sai vaan ne renkaat pari kuukautta myöhemmin. Sehän oli pääsyy että BAR vaihtoi renkaantoimittaja, siis että se ei saanut tasapuolista kohtelua.
 
Ylös