McLaren MP4-19B

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
pmv sanoi:
Täytyy kyllä jälleen ihmetellä McLarenin toimintaa. Tuntuu että vain Martin Whitmarsh vastusti ainoana tiimissä MP4-19B:n käyttöönottoa Kanadassa. Dennis, Coulthard ja Räikkönen olivat kaikki sitä mieltä että tiimillä ei olisi ollut mitään hävittävää uudella autolla. Whitmarshin sana kuitenkin painoi tässä tapauksessa ja Kanadassa sekä USA:ssa ajetaan nyt sitten vanhalla ja hitaalla autolla.

Whitmarshin perustelu oli, että MP-419B ei ole mennyt kaikkien tarkistusten läpi(hasn´t passed all the tests), eli auto ei ole valmis. Mietityttää vaan, että miksi ihmeessä MP4-19 sitten on kisakäytössä, luulisi että se ei ole läpäissyt mitään testejä ja jos on niin niitten testien vaatimukset ovat järkyttävän alhaalla. Whitmarsh on kuitenkin julkisuudessa varsin luottavainen uuteen autoon. Tuskin se muuten sanoisi että sillä voidaan voittaa kisoja loppukaudesta. Testiajatkin olivat surkean Nürburgringin jälkeen erinomaisia. Jopa liiankin erinomaisia.
Jos Whitmars tarkoittikin vain sitä, että uudessa autossa on mahdollista olla sellaisia vikoja, joita ei ole vielä ennätetty kartoittaa, kun taas vanhan auton äärimmäisen heikot kohdat on jo ehditty selvittää viimeistään Kanadan kisaan mennessä. 19A saattaa siis olla tällä hetkellä kestävämpi kuin 19B, testien rajoja on kauden mittaan nostettu ylemmäs ja ylemmäs...

Vanha sanontakin kuuluu: parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla ;)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
gnz sanoi:
Mersun pomoilta on tullut viesti, että autot tuodaan maaliin. Siksi kaiketi P-amerikan tourille halutaan 19A varustettuna moottorilla jossa ei ole "mäntäongelmia". 19A:han on ollut luotettava kaikilta muilta osin paitsi moottorinsa puolesta. 19B:ssä olisi tietysti riski paitsi moottorin puolesta, myös elektroniikan yms. McLarenin itse valmistaman kaman puolesta.

Eikös se edellisissäkin testeissä jämähtänyt varikkosuoran päähän syystä X. Siinäkin tukea Mäkin toimitusjohtajan sanoille, se vain ei ole valmis.. Olisihan se entistä naurettavampaa, kun moottorit ei kestäisi, ja sen lisäksi ne jämähtäisi ruudukkoon, varikolle, jne. :)

Niin onko varma maalintulokaan mikään näyttö, kun (jos?) tullaan maaliin kierroksella-kahdella voittajalle jääneenä? En jaksa ymmärtää mersun politiikkaa :nope: :nope: Kimin ajatukset sen sijaan ymmärtää tilanteessa hyvin, on melkoisen turhauttavaa lähteä kisaamaan vieläkin 19A:lla, kun on saanut testeissä jo kokea 19B:n potentiaalin.

Onko kukaan muuten miettinyt, kuinka uskomattoman tyhmältä näyttäisi jos vanha Mclaren-Mercedes MP4-19 ei kestäkään :jaska: :jaska:

No toivotaan mäkille parasta :thumbup:
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Karpow sanoi:
Oho! Johan on McLarenilla taas suuret puheet! Voittoihin tarvittaisiin VALTAVAA harppausta nykyisestä häpeänuolesta. Onko B-versio muka sellainen? Vaikea uskoa MP4-18 ja 19 katastrofien jälkeen. B-versiohan on vain modifioitu malli edellisestä. Ehkä autolla voidaan nousta lähelle kärkeä, mutta että voittoihin asti? Todella vaikea uskoa... varsinkin, kun auton sydämenä on edelleen sama umpisurkea moottori. :doubt:

No, kun kerran Kimi on Schumimaisesti rakentanut, kehittänyt ja testannut tämän mallin, toisin kuin David, joska rakensi, testasi ja kehitti talven aikana 19-koslan Kimin parannellessa kättään leikkauksesta, voi se olla hyvinkin mahdollista. :D


Jospa jäähdytystä on onnistuttu parantamaan uuteen autoon ja paljon parjattu umpisurkea moottori on saatu kestämään. Kyllähän ne männät korkkailee jos ne lämpenee liikaa. Nopeus on ollut kyllä kohtuullisella tasolla testeissä eikä moottoreitakaan ole paukkunut entiseen tahtiin, on siellä jotain tehty oikein! Kerran jos jää auto sähköjen takia tienvarteen niin who cares, se voi olla vaikka mikä rapulassa tehty näppihäiriö.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä suurin syy BARin menestykseen -kun siihen tuolla viitattiin- löytyy autosta ja Hondan parantuneesta koneesta. Hondalla oli alla pari heikkoa kautta -kuten oli aikoinaan kun yhteistyön Williamsin kanssa aloitti- ja itsekin tuli ihmeteltyä, että minne se know how nyt on hävinnyt, mutta näköjään mentiin samalla metodilla kuin aikanaan. Tulevaisuus näyttää josko kehitys on samanlaista kuin muinoin... Sama päti BARin autoon. Tuli pari kautta ihmeteltyä, että kuinka Willis ei saa runkoa ja aerodynamiikkaa kuosiin, mutta tällä kaudella alkaa nyt sitten natsata. BAR vain taisi tehdä viisaasti ja piti muuttujat pienenä. Katsottiin ensin kunnolla missä ongelmat piilee ja alettiin käymään yksitellen läpi...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
McLaren testannut intensiivisesti

Gilles Villeneuve -rata on 4,361 kilometriä pitkä. Rataa hallitsevat pitkät suorat, joiden jälkeisissä kiperissä mutkissa koetellaan autojen jarruja ja kuskien ajotaitoja. Tallit säätävät autot vauhdikkaita suoria varten, joten pito tiukoissa hidastusmutkissa ei ole paras mahdollinen. Myös renkaat ovat koetuksella paikoin pomppuisella kilpailualustalla.

-Kanadan rata koostuu pääasiallisesti nopeista osuuksista, pitkistä suorista ja jouhevista kaarteista. Radalla on kuitenkin tiukkoja mutkia, jotka vaikeuttavat auton säätämistä, Kimi Räikkönen kertoi McLarenin tiedotteessa.

McLaren on testannut intensiivisesti surullisen Euroopan gp:n jälkeen. Coulthard ja tallin testikuski Pedro de la Rosa ovat testanneet uutta etusiipeä Monzan radalla Italiassa juuri Kanadan gp:tä varten. Räikkönen puolestaan on kerännyt kierroksia uudella MP4-19B-mallilla Silverstonen radalla Englannissa.

-Ajoin Silverstonessa noin 1000 kilometriä. Kaikki sujui ihan hyvin, Räikkönen totesi. Räikkönen toivoo löytävänsä tallinsa kanssa nopeasti hyvät säädöt Kanadassa.

-Toivon, että onnistumme aika-ajossa Nürburgringin tapaan ja saamme siitä potkua itse kisaan, Räikkönen tiivisti. Kanadan gp:n ensimmäinen harjoitusjakso ajetaan perjantai-iltana Suomen aikaa.

(MTV3-STT)

---

1000 kilometriä! Se on aivan käsittämätön määrä noin lyhyessä ajassa! Kuka vielä voi väittää, ettei Kimi muka testaa tai tee työtään!? :doubtful:

On todella hienoa, että uusi auto on kestänyt testeissä. A-mallit olivat testien tulosliuskoilla perän pitäjinä lähes aina, mutta tämä B-malli on ollut aivan Ferrarien, BARin ja Renaultien kanssa samoissa ajoissa... Uskaltaisiko tässä toivoa, että tuon uuden mallin kanssa saataisiin jotain ilon aihetta loppukaudesta... Toivotaan parasta! :thumbup:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:
No miksi sitten Coulthard, Räikkönen ja Dennis sanoivat toivoneensa uuden auton saamista jo Kanadaan? Luulisi että nämä herrat olisivat käsittäneet selityksen jossa syyksi olisi sanottu auton varaosien puutteen tai sen että runkoja ei ole kuin yksi. Eikä Whitmarshkaan ole esittänyt muuta selitystä kuin tuon häilyvän mussutuksen siitä ettei auto ole läpäissyt kaikkia testejä.
Kelpaako Kimin selitys eilisestä lehdistötilaisuudesta? Missähän muuten Dennisin ja Kimin näitä kommentteja löytyy missä toivovat autoa Kanadaan? Ainahan sitä voi toki toivoa kaikennäköistä ja jos joku kysyy vaikkapa Kimiltä suoraan että haluaisitko ajaa uutta autoa jo Kanadassa niin tuskimpa se sanoo että ei.

Q: When do you think that might be?
KR: I don’t know, really. Like I said, it was good because we didn’t have any problems and it felt good, so hopefully once we go to Europe we take it to the races, but I think that all depends on how quickly we can get all the spare parts and I think that’s the main thing.

Q: Are you saying it’s only down to the spare parts, that otherwise it’s race-ready?
KR: You really need to ask the team that but as far as I know how well it went in testing there’s not really any problems so from my point of view, it all depends on that but I might not know everything so you had better ask the team.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No miksi Whitmarsh ei sano tuota varaosien puutetta selitykseksi vaan vetoo joihinkin epämääräisiin testien läpäisemisiin?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
On selvää että osia ei varmaankaan olet tarpeeksi jos vasta yksi auto on käynyt radalla :D

Vasta yksi auto on läpäissyt testin.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Suunnittelijanero Neweyllä oli aika mielenkiintoisia kommentteja viime viikon Autosport-lehdessä. Olivat sitten aloittaneet 19B-mallin suunnittelun jo elokuussa. Pitäisikö tästä vetää se johtopäätös, että viime kaudella ei kehitettykään yhtä aikaa kolmea vaan peräti neljää (17E, 18, 19, 19B) autoa? MP4-18-malliin perustunut MP4-19 taas oli kuulemma jo syntyessään vanhentunut, eivätkä odotukset siksi olleet missään vaiheessa kovin korkealla. Bensatankki oli liian iso nykyisten sääntöjen vaatimukset huomioonottaen jne. 19B:ssä tankkia on varmaan sitten pienennetty, mutta siinä vaiheessa kun auto saadaan kisoihin, aika-ajoja tuskin enää ajetaankaan kisabensalla. Eli toisin sanoen taas meni homma pieleen.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
JT sanoi:
19B:ssä tankkia on varmaan sitten pienennetty, mutta siinä vaiheessa kun auto saadaan kisoihin, aika-ajoja tuskin enää ajetaankaan kisabensalla. Eli toisin sanoen taas meni homma pieleen.
Tuolla päättelyllä homma on pielessä kaikilla muillakin talleilla :doubtful:
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Uudessa McLarenissa myös uusi moottori

McLarenin F1-tallin uudessa MP4-19B-autossa tulee olemaan myös uusi versio Mercedeksen moottorista.

Uuden moottorin kanssa on keskitytty ennen kaikkea luotettavuuteen, joka on alkukauden kisoissa ollut hukassa. Sen ohella on pyritty parantamaan myös suorituskykyä.

- 19B:ssä tulee olemaan hieman erilainen versio moottorista. Uuteen moottoriin on tehty kaksi perustavanlaatuista muutosta. Ensimmäinen niistä on tehty luotettavuuden parantamiseksi ja toinen muutoksista tulee 19B-auton mukana. Se tulee antamaan meille pienen parannuksen suorituskykyyn, McLaren-Mercedeksen F1-yksikön johtaja Martin Whitmarsh kertoi.
MP4-19B-auto tulee todennäköisesti tekemään kisadebyyttinsä heinäkuun alussa Magny Coursin radalla ajettavassa Ranskan GP:ssä. Moottoripuolella on parannusta luvassa sekä Ranskan että Saksan kisoihin.

- Olemme tämän kauden moottoririkkojen jälkeen luonnollisesti keskittyneet luotettavuuteen, mutta tarkoituksena on, että Magny Coursin kisaan saamme suorituskykyyn parannusta. Seuraava kehitysaskel on luvassa sitten Hockenheimin kisaan, Whitmarsh kertoi aikataulusta.

(MTV3)

Eli kylla sinne uusi mottikin saadaan!
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
MikGo sanoi:
Uuteen moottoriin on tehty kaksi perustavanlaatuista muutosta. Ensimmäinen niistä on tehty luotettavuuden parantamiseksi ja toinen muutoksista tulee 19B-auton mukana. Se tulee antamaan meille pienen parannuksen suorituskykyyn
Mikäs tämä "toinen muutos" on?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
JT sanoi:
Suunnittelijanero Neweyllä oli aika mielenkiintoisia kommentteja viime viikon Autosport-lehdessä. Olivat sitten aloittaneet 19B-mallin suunnittelun jo elokuussa. Pitäisikö tästä vetää se johtopäätös, että viime kaudella ei kehitettykään yhtä aikaa kolmea vaan peräti neljää (17E, 18, 19, 19B) autoa? MP4-18-malliin perustunut MP4-19 taas oli kuulemma jo syntyessään vanhentunut, eivätkä odotukset siksi olleet missään vaiheessa kovin korkealla. Bensatankki oli liian iso nykyisten sääntöjen vaatimukset huomioonottaen jne. 19B:ssä tankkia on varmaan sitten pienennetty, mutta siinä vaiheessa kun auto saadaan kisoihin, aika-ajoja tuskin enää ajetaankaan kisabensalla. Eli toisin sanoen taas meni homma pieleen.
Tämä tuskin on totta! Mitään järkeähän ei olisi ollut kehittää MP4-18, 19 ja 19B yhtäaikaa. McLarenilla olisi ollut aikaa vaikka kuinka paljon tehdä muutoksia, jos olisivat jo elokuussa huomanneet MP4-19 virheet. MP4-19B olisi ollut valmis maaliskuuhun mennessä. Luulen, että McLaren huomasi 19 surkeuden tammikuussa Barcelonan testeissä, kuten tallista on kerrottu. Jos se olis elokuussa huomattu niin B-malli olis jo radalla.:rolleyes:
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
patriot sanoi:
Luulen, että McLaren huomasi 19 surkeuden tammikuussa Barcelonan testeissä, kuten tallista on kerrottu. Jos se olis elokuussa huomattu niin B-malli olis jo radalla.:rolleyes:
Pitää kummikin huomioida, että F1-auton tie paperilta radalle ei ole mikään pikkujuttu. Varsinkin kun auton pitää olla turvallinen, nopea ja luotettava. Macilla on kyllä resursseja kehittää vaikka neljää autoa yhtäaikaa, mutta silloin niitä resursseja käytetetään väärin ja tuloksena on mitä on. Ja tämä olisi johdon ammattitadottomuutta, tai sitten on ajateltu yrittää epätoivoisesti jotain ihmeratkaisua.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jossain vaiheessa oli puhetta siitä että Neweylle tuli "käsky" laittaa auto valmiiksi siltä piirutuspöydältä ja nopeesti!

Joten ilmeisesti siksi 19A mallin kehitys jäi puolitiehen!

Toinen syy miksi auto on ilmeisesti jäänyt puolitiehen, on tämä Ferrarilta palkatun aerodynamiikka gurun mukaan tulo!

Ilmeisesti miehelle annettiin heti alkuun oikeudet tehdä tarvittavat muutokset ja siis lähinnä kehittää koko auto uuteen muotoon!?

Onhan 19B malli kuitenkin oikeastaan ihan täysin uusi peli!

Joten kun asiaa miettii, niin taitaa tuo aika pitkälti pitää paikkansa tuo neljän auton yhtäaikainen kehittäminen!

Ja kaiken syypää on alunperin epäonnistunut 18 malli! Jos se ei olisi epäonnistunut, niin ei olisi tarvinnut kehittää 17E? mallia!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ahaa McLarenin ongelma taitaakin piillä siinä, että Neweyn johtama suunnittelutiimi luottaa edelleenkin hitaaseen käsin piirtämiseen ja suunnittelupöytään...? :D :D Luulisi, että rahaa jo alkaisi löytyä johonkin Catian tyyppiseen suunnittelusoftaan. :D Onkos muuten Computer Associatesialla tai Sunilla vastaava CAD/CAM/3D-softaa?

Jos asiaa puhutaan, niin löytyy tuolta official supplier -puolelta varsin mielenkiintoinen firma: 3D Systems. "World-leader in rapid prototyping technology." Löytyyköhän muilta tiimeiltä jo vastaavaa tekniikkaa? Jos ei, niin tässä voi hyvinkin olla yksi käänteentekevistä teknisistä harppauksista F1-tuotekehittelyn saralla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, mä voisin tarjota McLarenille 3D-suunnittelua ja mallinnusta ihan sopuhintaan. Pääsisivät eroon siitä piirustuslaudasta ja hommat rupeaisi käyttämään pikkasen paremmin.
 
Ylös