McLaren MP4-19B

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
Mitenhän se nyt on täysin iskemätön kun olisivat Kandaankin saaneet jo kaksi autoa. Ja eiköhän sen nyt kaikki omallla järjellä ajattelevat tajua, että vähäiseen kierrosmäärään voi olla useampikin syy :)
Mistäs tuon olet lukenut että muka kaks uutta autoa olis ollut saatavissa Kanadaan? Ja luuletko tosiaan että vaikka se olisi jollain ihme konstilla onnistunutkin niin McLaren olisi ottanut täysin sisäänajamattoman auton valtameren taakse. Jerezissä on siis nyt se auto jolla Kimi ajoi Silverstonessa kesäkuun alussa ja sitten toinen 19B jolla ei ennen tätä päivää oltu ajettu metriäkään. Kaikki omalla järjellä ajattelevat ei välttämättä ihmettele heti jos mittariin ei tulekaan sataa kierrosta joka päivä.
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
McLaren yhä samalla moottorilla Turun Sanomat HEIKKI KULTA McLarenilla on Williamsiin nähden se etu puolellaan, että Kimi Räikkönen testasi uutta MP4-19B -autoa jo kolme päivää ennen Amerikan kiertuetta. Kaikki sujui niin hyvin, että kuljettajat olisivat toivoneet ajavansa sillä saman tien jo Kanadassa. Tiistaista perjantaihin McLarenilla on kaksi uutta 19B-autoa Jerezin radalla ja talli on varautunut mahdollisiin kuuman sään aiheuttamiin jäähdytysongelmiin, joista ensimmäisessä Silverstonen testissä ei ollut pelkoa. Testikuljettajat Alex Wurz ja Pedro de la Rosa aloittivat työt tiistaina. Räikkönen ajaa torstaina sekä perjantaina. Ohjelmassa on myös Grand Prix -simulaatio, joka pitäisi selvittää ennen debyyttikisaa. Myös McLarenilla on paljon yhteistä sekä Renaultin että BAR-Hondan kanssa. Valitettava fakta on, että moottori on Mercedeksen MO110Q -malli, jonka uusinkaan kehitysversio ei merkittävästi tuo vauhtia lisää. Nopeus tulee pelkästään auton ajo-ominaisuuksien parantumisesta. Indy-kisassa Mercedeksellä oli varaa ajaa hieman korkeammilla kierrosluvuilla, mutta hevosvoimat (maksimi 870) ovat mitä ovat.
:jaska:
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Edestä

Silverstone


Jerez

Takaa

Silverstone


Jerez

Takasiipi näyttäis olevan erilainen, Jerezin autossa olisi samanlainen kuin Kanadassa.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
On kyllä siisti takasiipi! Tosin ei tuo ihan samanlainen ole ku Kanadassa!? Eikös tuossa ole keskellä tavallaan pien monttu? Vai näenkö jotenkin väärin?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491


Tossa näkyy aika hyvin uuden McLarenin jäähdytysratkasuja. Ponttoonien etuosassa on tollanen pienempi reikä. Pakoputkien ympärillä on reikiä ja sitten pakoputken vieressä, pikkusiiven takana on yksi iso reikä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jerezissä oli eilen 35 astetta lämmintä eli yhtä kuumaa kuin Malesiassa joten noista lukuisista rei'istä ei kannata olla niin huolissaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Kanada

Jerez


Siinä on aika todella selkeä ero tuon Kanadan siiven ja Jerezin siiven välillä! Tyylikkäitä toki molemmat :)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Observer sanoi:
Jerezissä oli eilen 35 astetta lämmintä eli yhtä kuumaa kuin Malesiassa joten noista lukuisista rei'istä ei kannata olla niin huolissaan.
Mun mielestä on parempi että noita reikiä on nyt. Ne on parempi peittää kun leikata niinkuin bahrainissa. Ja se että koneesta saadaan enemmän tehoja kun jäähdystys paranee on aina hyvä juttu.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Minä en ainakaan vielä jaksa innostua tuosta uudesta B-mallista... Mutta jos Ranskassa ollaankin Ferrarin takasiivessä kiinni, niin sitten, mutta tuohon nyt ei usko kukaan. Hyvä, jos tuolla voitaisiin taistella tasapäin Renaultia ja BARia vastaan, eli palkintopallisijoituksista. Nähtäväksi jää...

Olisi edes luotettavampi kuin 19A -shitbox! :dunno:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921


Kuvassanäkyy hyvin tuo auton kavennus sivuilta. Se on selvästi isompi kuin Ferrarilla ja Renaultilla. Aerodynaamisesti ajateltuna tuo muotoilu tuo merkittävästi llisää downforcea ilman ilmanvastuksen kasvamista. Eli samalla siipimäärällä saavutetaan nyt paljon parempi pito, mikä on merkittävä varsinkin keski- ja nopeissa. Ja auton ilmanvastus jopa vähenee kun auto on niin kapea tuosta alhaalta!! Ylempäähän se ilma väistyy helpommin :thumbup:

Sitten jos vielä auto on entistä paljon vakaampi jarrutuksissa...

Jos moottorista vielä saadaan jotain lisää ulos..

Voi veljet, tämä on iso askel eteenpäin :ahem:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
vermula sanoi:


Kuvassanäkyy hyvin tuo auton kavennus sivuilta. Se on selvästi isompi kuin Ferrarilla ja Renaultilla. Aerodynaamisesti ajateltuna tuo muotoilu tuo merkittävästi llisää downforcea ilman ilmanvastuksen kasvamista. Eli samalla siipimäärällä saavutetaan nyt paljon parempi pito, mikä on merkittävä varsinkin keski- ja nopeissa. Ja auton ilmanvastus jopa vähenee kun auto on niin kapea tuosta alhaalta!! Ylempäähän se ilma väistyy helpommin :thumbup:

Joojoo.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Joni15 sanoi:
Ei kannata aina Heikkiin uskoa! :mad_old: ;)
Mercedekseltä on tulossa kaksi kehitysversiota. Tämän mikä nähdään Ranskassa ei ole tarkoituskaan tuoda merkittävää teholisäystä vaan saattaa luotettavuus sille oikealle tasolle. Saksan kisaan tulee kehitysversio missä tulee olemaan teholisäykset..
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
formulastara sanoi:
Maikkarin mukaan Kimi sanoi Usassa että uusi auto tuskin hämmästyttää aika-ajovauhdilla, mutta että pitkissä vedoissa se olisi todella nopea.

Mikähän ongelma siinä nyt tyhjillä tankeilla on? Luulis nyt että jos se on reippasti nopeampi kisabensoilla, niin olisi ainakin vähän nopeampi myös tyhjänä??
Tulee mieleen tuo renkaitten kuluminen. Jos ja kun A mallissa perä luistaa syö se myös renkaita herkemmin. Varmanpäälle laitetulla luistonestolla voidaan varmaan säästää renkaita kisassa, mutta silloin hävitään vauhdissa.

Parempana pysyvät renkaat tuo kisan aikana ison edun. Yhden kiekan ne varmaan kestää kummassakin versiossa jolloin ero jää pieneksi.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2470
Pedro de la Rosa
Team McLaren Mercedes
1m17.098s
112
Marc Gene
Williams BMW
1m18.035s
91
Alex Wurz
Team McLaren Mercedes
1m18.167s
106
Takuma Sato
BAR Honda
1m18.608s
55
Ricardo Zonta
Toyota
1m18.763s
55
Anthony Davidson
BAR Honda
1m18.832s
34
Antonio Pizzonia
Williams BMW
1m19.894s
69

Molemmilla laareneilla paljon kierroksia, vauhtikin hyvää, alan pikkuhiljaa uskomaan että tämä auto nähdään Ranskan kisassa :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:


Kuvassanäkyy hyvin tuo auton kavennus sivuilta. Se on selvästi isompi kuin Ferrarilla ja Renaultilla. Aerodynaamisesti ajateltuna tuo muotoilu tuo merkittävästi llisää downforcea ilman ilmanvastuksen kasvamista. Eli samalla siipimäärällä saavutetaan nyt paljon parempi pito, mikä on merkittävä varsinkin keski- ja nopeissa. Ja auton ilmanvastus jopa vähenee kun auto on niin kapea tuosta alhaalta!! Ylempäähän se ilma väistyy helpommin :thumbup:
Tossa on niinku pyörien tieltä väistyvä ilma otettu paremmin huomioon :tongue:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
McLarenin uusi kehitysversio nopein Jerezin testeissä
23.06.2004 19:15


McLarenin espanjalainen testikuljettaja Pedro de la Rosa vastasi keskiviikkona Jerezin radan F1-testien nopeimmasta kierrosajasta.

De la Rosa jatkoi tiistaina alkaneita testejään McLarenin uusitun MP4-19B -kehitysversion ohjaimissa. De la Rosa ajoi päivän aikana kaikkiaan 110 kierrosta, joiden aikana syntyi päivän selvästi paras kierrosaika 1.17,107. Muut radalla kiertäneet kuljettajat jäivät De la Rosan parhaalle lähes sekunnin. Jerezin testeihin osallistuivat keskiviikkona McLarenin ohella Williams, BAR ja Toyota.

McLarenin on tarkoitus ottaa uusittu ajokki käyttöön jo heinäkuun 4. päivä ajettavassa Ranskan gp-kilpailussa. Jerezin testi on tallin toinen uusitulla ajokilla. Ensimmäisen kerran talli testasi uutta mallia kesäkuun alussa Silverstonessa. Kimi Räikkösen odotetaan testaavan uutta ajokkia torstaina ja perjantaina.

F1-testit keskiviikkona:

Jerez:
1. De la Rosa McLaren 1.17,107 110
2. Gene Williams 1.18,053 91
3. Wurz McLaren 1.18,171 105
4. Sato BAR 1.18,605 54
5. Zonta Toyota 1.18,784 54
6. Davidson BAR 1.18,835 33
7. Pizzonia Williams 1.18,896 67
Ajat epävirallisia.

(MTV3-STT)

---

Hienoa! Valtava määrä kierroksia molemmille autoille, eikä ilmeisesti ole ollut ongemiakaan! Tuo nopein kierrosaikakin lämmittää mieltä, vaikka se merkitsekkään mitään. Olihan siellä nyt kuitenkin BARit ja Williamsitkin radalla. Loistavaa, loistavaa... :ahem: :thumbup:

Palkintopallit, täältä tullaan! :)
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Molemmat Rosa sekä Wurz alittivat yli sekunnilla aikansa, jotka he tekivät MP4-19:n viimeisissä testeissä Jerezin radalla ennen Australiaan lähtöä. Silverstonessa pari viikkoa sitten alittui MP4-19:n ajat noin 1,2 sekunnilla. Lupaavasti on testit kieltämättä alkaneet, suunta ainakin on oikea. Kierrosmäärätkään ei ole hullummat.
 
Ylös