Kaksikaan rataennätystä ei tee Kimistä suursuosikkia
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Kimi Räikkönen lähtee uuteen formula 1 -kauteen nimissään uudet kierrosennätykset niin Jerezin kuin Valencian radalla.
Normaalisti kaksi rataennätystä talvitesteissä tehnyt huipputallin kuljettaja starttaisi MM-taistoon suurimpana suosikkina.
McLarenin 24-vuotias suomalaistähti kuitenkin pähkäilee eniten itse, millä tasolla hänen MP4-19 -autonsa todellinen iskukyky avauskisassa liikkuu.
Torstaina Valenciassa Räikkönen ajoi viimeisen testipäivänsä ennen tasan kahden viikon kuluttua Australian Grand Prix -harjoituksilla käynnistyvää kautta.
Kuten Turun Sanomat ennakoi, torstaina McLarenin kuljettajille tarjoutui ns. happy hour, jonka Räikkönen käytti hyväkseen tykittämällä ensimmäisenä kuljettajana Valencian neljän kilometrin ratakierroksen alle 1,09-rajan.
Uusi ennätys on nyt 1.08,993. Entinen ennätys 1,09,105 pysyi vain päivän Kimin ensi vuoden tallikaverin Juan Pablo Montoyan nimissä.
Ennätysaika
keskipäivällä
Räikkönen teki ennätysaikansa viisi minuuttia ennen lounastaukoa klo 12.55. Eikä hän itse asiassa kiitänyt täysin aika-ajovirityksessä. Ennätyskierroksen aikaa verotti lisäksi vähäinen ajovirhe.
Kenties Räikkösen paras kierros oli iltapäivällä kisasäädöissä tehty 1.09,6, jolloin tankissa oli ainakin 50 kiloa polttoainetta, mikä merkitsi heti sekuntia lisäaikaa lopputulokseen.
Torstai oli McLarenille joka tapauksessa rohkaiseva, kun myös David Coulthard pääsi lupaavan kovaa Williamsien edellä (1.09,228) eikä kumpikaan kuljettaja kärsinyt tällä kertaa teknisistä ongelmista.
Nopeimmat
testikierrokset
Valencia: Kimi Räikkönen McLaren (uusi) 1.08,993 (epävirallinen rataennätys/71 kierrosta), 2) Mark Webber Jaguar (uusi) 1.09,089 (127)
......
F1-uutiset 19.2.2004 23:00:15
Ennätysmies Räikkönen ei tiedä omaa nopeuttaan
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Kimi Räikkösen talvitestit ovat nyt ohitse. Tässä muutama kysymys McLarenin 24-vuotiaalle suomalaistähdelle Valencian testijakson päätyttyä uuteen ennätysaikaan 1.08,993.
Annapa yhteenveto Valencian kolmipäiväisestä testijaksosta?
- Mielestäni tämä oli positiivinen testi, vaikka en vielä tämänkään perusteella tiedä, mitä odottaa avauskisasta.
Keskiviikkona oli ongelmia. Pelkäätkö luotettavuushuolia?
- Itse asiassa keskiviikkonakaan ei autossa ollut mitään vialla. Se vain syttyi tuleen varikkopysähdyksellä ja meidän piti odotella Davidin ajavan kisasimulaationsa loppuun ennen kuin mekaanikot saivat siivotuksi ja korjatuksi minun autoni. Sieltä oli vain pieni letku poikki. Siinä kaikki.
Pulmia vielä
ratkottavana
Kaksi viikkoa sitten oli kovasti pettynyt kehitystilanteeseen, mutta viimeksi jo Jerezissä näytti paremmalta. Voiko tämän Valencian ennätysajan jälkeen sanoa McLarenin olevan menossa oikeaan suuntaan?
- Kyllä, siltä minusta tuntuu, mutta vaikea sanoa varmasti. Nopeus tuntuu olevan kohdallaan, mutta enpä tiedä, mihin se riittää vertailussa muihin. Välillä auton kanssa tuskaillaan, kun meillä on useita ongelmia.
- Uskon, että kun nuo pulmat on ratkaistu, pystymme työstämään myös auton nopeutta. On tosi vaikea verrata vauhtiamme muihin. Yhtenä päivänä Williams menee paljon kovempaa, toisena he ovatkin meidän perässämme. Ei sitä koskaan tiedä, mitä toiset tallit puuhaavat.
Kumpi on suurempi huoli - nopeus vai luotettavuus?
- En osaa sanoa. Kuten totesin, emme tiedä, kuinka nopeita muut ovat. Luotettavuus ei todellakaan ole ollut kohdallaan, mutta se paranee koko ajan. Meillä on kieltämättä edelleen ongelmia, mutta paiskimme lujasti töitä ratkaistaksemme ne ennen avauskisaa.
Ei massiivisia
menestystoiveita
Merkitseekö tämä, että lähdet Melbourneen niin, että nopeutesi on täysi kysymysmerkki?
- Jää nähtäväksi, missä mennään. Minulla ei todellakaan ole massiivisia menestysodotuksia avauskisaan. Vasta Australiassa näemme, miten hyvin olemme työmme tehneet.
Olet aina ollut nopea Melbournessa?
- Se on hieno rata ja siellä on mukava ajaa kilpaa, mutta minun suoritukseni on täysin autosta kiinni. Jos auto kestää maaliin asti, sitten voimme tehdä jotakin ja yrittää hyvää tulosta. Jos emme pääse maaliin, nopeudella ei ole mitään merkitystä, kun nolla pistettä jää käteen.
Talvitestit ovat ohitse etkä siis tiedä, missä menet?
- En todellakaan tiedä. Vaikea sanoa, mutta teemme parhaamme ja käytämme sitä, mitä meillä on. Muuhun emme pysty, Kimi vakuutti naurusuin.