McLaren MP4-20

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos nyt mietitään ihan logiikalla ja maalaisjärjellä tuota kaksoiskytkimen tarjoamaa "etua" jossa siis veto ei lopu vaihdetta vaihdettaessa. Mielestäni ajatuksenahan tuon täytyy olla ihan sula mahdottomuus, kun tosiasia on se, että niitten kierrosten on pudottava isommalle vaihdettaessa. Miten se veto voi säilyä päällä jos koneen kierrosluku kumminkin tippuu hyvin lyhyessä ajassa satoja, ellei jopa tuhansia kierroksia?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei kai siinnä mitään muuta ihmeellistä ole kuin se, että veto pysyy silti päällä, vaikka kierrosluvut putoavatkin isommalle vaihteelle vaihdettaessa. Eli, vaihteen vaihtamisen aikana ei mitään taukoa vedossa ole. Menee kyllä minun järkeeni ihan kybällä.

Se, että miten tuollainen systeemi saadaan aikaan, on sitten toinen juttu. :confused:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niin no. Mulle tuo koko kaksoiskytkinhöpinä on täyttä hepreaa, enkä siitä varmasti koskaan mitään ymmärrä, jos ei joku sitä mulle piirrä.

Oli miten oli, niin säännöt kieltävät varsin yksiselitteisesti kaikki jatkuvan vetosuhteen muuttamisen mahdollistavat järjestelmät (Continuously variable transmission systems). Eikös järjestelmä, joka mahdollistaisi vaihtamisen vedon katkeamatta olisi nimen omaan tällainen?

Mitään vaihtamisnopeutta koskevaa pykälää en edelleenkään säännöistä löydä, vaikka erinäiset julkaisut ovat jo parin vuoden ajan moisesta hölisseet.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Oli miten oli, niin säännöt kieltävät varsin yksiselitteisesti kaikki jatkuvan vetosuhteen muuttamisen mahdollistavat järjestelmät (Continuously variable transmission systems). Eikös järjestelmä, joka mahdollistaisi vaihtamisen vedon katkeamatta olisi nimen omaan tällainen?
Käsittäisin tuon niin että portaaton vaihdelaatikko on kielletty.
Niin no. Mulle tuo koko kaksoiskytkinhöpinä on täyttä hepreaa, enkä siitä varmasti koskaan mitään ymmärrä, jos ei joku sitä mulle piirrä.

Kai siinä on vaihdelaatikosta moottorin suuntaan kaksi vääntöakselia jotka ovat eri vaihteella eli vaihde saadaan vaihtumaan äkkiä kytkintä vaihtamalla. Eli vuoro vaihtein veto tapahtuu eri kytkimen kautta luulisin? En tiedä keksin itse ...
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
ja tänään ilmestynyt AMS kertoilee seuraavaa. ongelmia autossa on vaihdelaatikon kanssa. samainen hiilikuituisia osia sisältävä, "käsiinsulava" laatikko oli mp-19:ssa, joka kuumeni liikaa. moottorissa on vähemmän tehoa kun viime kaudella ja se painaa enemmän, mutta norbertin mukaan kauden alkupuolella tehot "kasvaa" kyllä siitä. Newey totesi kölirakenteen pysyvän samanlaisena, koska "rajoitteena sen muuttamiseen oli enimmäkseen aika, vaikka toinen vaihtoehto olisi ollutkin parempi"...vaikuttaa taas vähän turaamiselta, mut paremmin varmaan sujuu kun viime kauden alku.

toivotaan toivotaan...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
J.Heldenview sanoi:
Kai siinä on vaihdelaatikosta moottorin suuntaan kaksi vääntöakselia jotka ovat eri vaihteella eli vaihde saadaan vaihtumaan äkkiä kytkintä vaihtamalla. Eli vuoro vaihtein veto tapahtuu eri kytkimen kautta luulisin? En tiedä keksin itse ...
Hmmm... No miksei se veto sitten katkea kun vaihdetaan akselilta toiselle? Entä miten vaihdelaatikossa saadaan kaksi vaihdetta samaan aikaan päälle... Jotenkin nyt ei selityksesi auennut minulle yhtään sen paremmin kuin koko tuon kaksoiskytkinhässäkän idea.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kokonaan hiilikuituista vaihdelaatikkoahan rakenteli aikoinaan myös Arrows huonolla menestyksellä...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Otto Hokkanen sanoi:
Hmmm... No miksei se veto sitten katkea kun vaihdetaan akselilta toiselle? Entä miten vaihdelaatikossa saadaan kaksi vaihdetta samaan aikaan päälle... Jotenkin nyt ei selityksesi auennut minulle yhtään sen paremmin kuin koko tuon kaksoiskytkinhässäkän idea.
En mä tiedä aukeaako toi nyt mitenkään enemmän jos totean, että Volkkarrin DSG on samaan tapaan toimiva systeemi, jonka toimivuutta on jotenkis tuolla linkissä selvitetty.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, jos moottorin veto voitaisiin siirtää ilman viivettä akselilta toiselle, niin pakkohan sen perkeleen moottorin kierrosluvun jossain välissä on tippua. Jos voimaa välitetään perinteisin akselein ja hammasrattain, niin ei ole muuta mahdollisuutta.
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
en kyllä tajua itekkään miten se toimii. pitänee tonkia viime vuoden AMS kun siinä muistaakseni kerrottiin miten se pelaa. mut sen tajuaminen onkin eri juttu. katoin tossa uuden BMW M5:n esittely videon, ja siinä launch controllia käytettäessä ykköseltä kakkoselle vaihto ensinnäkin kuulosti kammottavalta, ja taustalla oleva saksalaisääni tiesi kertoa 90barin paineen siirtävän rattaat kohdalleen. en tajua edes sitä miten hemmetissä ne vehkeet voi kestää tommosta, saatikka sitten formuloissa. eikä bemullakaan saa tehdä "startteja" kun min. 5 minuutin välkein. kytkinlevyjenkuumuus nousee 300 asteeseen. ei tajua. öitä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kiertokanki sanoi:
ja tänään ilmestynyt AMS kertoilee seuraavaa. ongelmia autossa on vaihdelaatikon kanssa. samainen hiilikuituisia osia sisältävä, "käsiinsulava" laatikko oli mp-19:ssa, joka kuumeni liikaa. moottorissa on vähemmän tehoa kun viime kaudella ja se painaa enemmän, mutta norbertin mukaan kauden alkupuolella tehot "kasvaa" kyllä siitä. Newey totesi kölirakenteen pysyvän samanlaisena, koska "rajoitteena sen muuttamiseen oli enimmäkseen aika, vaikka toinen vaihtoehto olisi ollutkin parempi"...vaikuttaa taas vähän turaamiselta, mut paremmin varmaan sujuu kun viime kauden alku.

toivotaan toivotaan...
No voihan V..., tuohan kuulostaa täysin samalle meiningille mitä viime kauden alussa!?! Newey valittaa ettei aika riitä auton piirtämiseen loppuun asti ja päädytään kompromissiratkaisuihin! Koneesta ei löydykkään potkua vielä, vaan sitä tulee sitten joskus! Vaihdelaatikko ei pelaa, joudutaan palamaan aatamin aikaisiin lootiin!?!

Prkl, eikö ne ikinä opi???

:jaska:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Kaksoiskytkinloota voi käsittääkseni olla sellainen ettei veto poikkea. Sitä kytkintä, jonka kautta veto kulkee aletaan irroittamaan, kun kuski painaa vaihtoa. Saman aikaisesti ruvetaan toista sulkemaan. Hetken aikaa veto kulkee molempien kytkimien kautta, niitä siis esim. luistatetaan lyhyen aikaa. Toinen kytkin aukeaa täysin auki, jolloin uusi on jo kiinni. En tiedä onko tämä mahdollista, ainakin vaihteistolta se vaatii ehkä formuloihin liian raskaita / isoja kappaleita, ja saatavaa hyötyä ei siis välttämättä tule. Tässä kaksoiskytkinvaihteistossahan käytännössä on kaksi vaihteistoa, joille on tietysti molemmille omat kytkimensä. Formuloita ajatellen toinen vaihteisto voisi sisältää, esim. vaihteet 1, 3, 5, 7 ja toinen puolestaan R, 2, 4, 6. Ja vaihteistoja vuorotellaan. No tietysti nämä vaihteistot sijaitsevat samoissa kuorissa, jos joku sitä ihmettelee. Rattaat ja akselit vaan ovat tarvittavilta osin erillä toisistaan. Kierrokset toki vaihdon aikana putoaa, mikäli niitä kytkimiä ei luistateta paljoa.
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Kyllä pakko sanoa, että jo alkaa itseäkin huolestuttamaan. Noin monta erillistä suuremman luokan ongelmaa niin ei voi tietää hyvää! Vaikka kaikki noista ei pitäiskään paikkaansa niin siltikään ei kyllä tämä homma nyt vakuuta. :nope:
Kannattaiskohan tehdä viimevuotiset ja alkaa suunnittelemaan jo B -mallia, vai alkaa saman tien suunnittelemaan sitä ensi vuoden mallia niin josko sitten saisivat valmiiksi ja ilman kompromisseja.

Heh ehkä kuitenkin vähän liian dramaattista settiä.... jos nuo tiedot pitää paikkansa että Kimi olis uudella autolla tehny melkein rataennätyksen Valenciassa. Ainakin mitä tulee nopeuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Eikös ko. kaksoiskytkin ollut juuri BAR-autoissa ja FIA kielsi sen tulevalle kaudelle. Kilpaileva talli oli tutkinut BAR:in kiihtymistä ja todennut ettei veto katkea missään vaiheessa ja lähtenyt ruikuttamaan FIAlle.

Eli kai siinä jokin muu systemi on kuin tuollainen kaksoiskytkin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Hmmm... No miksei se veto sitten katkea kun vaihdetaan akselilta toiselle?
Saman aikaisesti kun toisen kytkimen luisto menee jouhevasti 0%->100% toisen menee 100%->0%. Kai siinä kohdistuu sisäisiä rasitteita laatikkoon, mutta toisaalta sen luulisi olevan moottorille iisimpää ..
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jaajoo. BAR:lla oli kai se etupyörien välinen momentin siirtolaite joka kiellettiin. En kyllä ole varma.

Kun tuota kaksoiskytkin hommaa mietittä, niin kehottaisin kääntämään ajatuksen pois vaihdelaatikon toiminnasta. Siinä ei kyllä ole mitään ongelmaa. Vaikeus tuleekin sieltä moottorin pyörimisnopeudesta. Sen kun on väkisinkin tiputtava melko radikaalisti sillä hetkellä kun isompi vaihde rupeaa vaikuttamaan.

Juuri tällä muutaman sadasosasekunnin hetkellä moottorissa ei voi olla veto päällä. Jotta kierrokset voivat tippua, täytyy sytytys katkaista hetkeksi. On siis aivan sama kuinka nopeasti vaihdelaatikko vaihtaa uuden pykälän, kun tehoa ei pienen hetken ajan kumminkaan tule. Nykyisillä laatikoilla vaihtoaika tai siis se aika kun tehoa ei välitetä renkaille, on jotain muutaman sadasosasekunnin tasoa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eiköhän tuo loota kielletä Fiarrarin toimesta siinä vaiheessa jos saavat sen joskus toimimaan. Siihen asti saa McLaren tuhlata resurssejaan siihen vapaasti. :ahem:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
pmv sanoi:
Jaajoo. BAR:lla oli kai se etupyörien välinen momentin siirtolaite joka kiellettiin. En kyllä ole varma.

Kun tuota kaksoiskytkin hommaa mietittä, niin kehottaisin kääntämään ajatuksen pois vaihdelaatikon toiminnasta. Siinä ei kyllä ole mitään ongelmaa. Vaikeus tuleekin sieltä moottorin pyörimisnopeudesta. Sen kun on väkisinkin tiputtava melko radikaalisti sillä hetkellä kun isompi vaihde rupeaa vaikuttamaan.

Juuri tällä muutaman sadasosasekunnin hetkellä moottorissa ei voi olla veto päällä. Jotta kierrokset voivat tippua, täytyy sytytys katkaista hetkeksi. On siis aivan sama kuinka nopeasti vaihdelaatikko vaihtaa uuden pykälän, kun tehoa ei pienen hetken ajan kumminkaan tule. Nykyisillä laatikoilla vaihtoaika tai siis se aika kun tehoa ei välitetä renkaille, on jotain muutaman sadasosasekunnin tasoa.
Ei tuota moottorin sytkää ole pakko katkaista koska kytkimet toimivat portaattomina tehon ja siis kierrosluvun siirtäjinä vaihteiden välillä. Voithan sä kiihdyttää perus autollakin kokoajan kaasu pohjassa ja vain heitellä uusia vaihteita sisään kytkimen kustannuksella
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pmv sanoi:
Vaihdelaatikon nimenomanen tarkotus kun on sovittaa niitä koneen kierroksia vetävien pyörien vauhtiin.
Ei muuten pidä paikkaansa. Vaihdelaatikon tehtävä on pitää öljyt vaihteistossa.:ahem:
 
Ylös