McLaren MP4-20

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Nythän näyttää oikeasti hyvältä. Jotenkin on myös sellainen kutina, ettei Monty pysty lyömään Kimiä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Schurrarin välimalli on kuitenkin ollut testeissä jopa hitusen nopeampi joten en tiedä näyttääkö nyt kovin hyvältä kun sieltä on vielä uudempikin pirssi tulossa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Rusina sanoi:
Entäs ne tapaukset missä Räikkösellä ja Montilla molemmilla kertaalleen tietokonejärjestelmät sammuttivat moottorin kun sinne oli ilmaantumassa vikaa?
Ei haittaa jos kisaviikonloppuna sattuu harkoissa. Osia voi vaihtaa kunhan kone ei laukee totaalisesti :)
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
J.Heldenview sanoi:
Ei haittaa jos kisaviikonloppuna sattuu harkoissa. Osia voi vaihtaa kunhan kone ei laukee totaalisesti :)
Muuten hyvä, mutta eikös melkein puolet kilometreistä tule juuri itse kisassa ;)? Eli tuuria vaadittaisiin. Nyt alle kahden kisaviikonlopun ajomitan aikana kuitenkin kahdesti sammahti motti, mikä tarkoittaa, että on vielä erittäin epävarma tuo kestävyyspuoli(tosin taidetaan jo nyt olla edellä viimekauden alkua ;) ), mutta on tässä vielä aikaa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Observer sanoi:
Schurrarin välimalli on kuitenkin ollut testeissä jopa hitusen nopeampi joten en tiedä näyttääkö nyt kovin hyvältä kun sieltä on vielä uudempikin pirssi tulossa.
1)Tosin eikö tuo Shumin pirssi ollut silloin hitaampi kun Juan ajoi samaan aikaan kuin Shumi? Kuitenkin Miikkaelin aika tuli silloin kun radan kunto oli selvästi parempi, Juan oli jo lopettanut ajot.

2) Emme tiedä miten erilainen F2005 tulee olemaan; käänteentekevä vai vain 'päivitys' ominaisuuksiltaan F2004M:ään?

3)MP4-20 on uusi auto, jossa on paljon potentiaalia vielä

4)McLaren voi keskittyä yhden auton kehittämiseen, kun Ferrari joutuu kehittämään kahta autoa
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rusina sanoi:
2) Emme tiedä miten erilainen F2005 tulee olemaan; käänteentekevä vai vain 'päivitys' ominaisuuksiltaan F2004M:ään?
Vaikea uskoa, että olisivat lykänneet auton julkaisua noin pitkälle, jollei se olisi merkittävissä määrin uusi. Eihän tuossa muuten olisi mitään järkeä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Se auto voittaa joka kuluttaa vähiten renkaita.

On tää vaan hieno formulavuosi taas tulossa. Samalla vois ajaa pisaralla pisimmälle kisan.

Ei epäilystäkään etteikö Ferrari voita kun Bridgestone tekee renkaat juuri sille sopiviksi. Kisan puolivälin jälkeen alkaa Ferrarin nousu kärkikymmeniköstä vähitellen kärkeen asti kun Michelin-tallit alkavat tippumaan renkaat rakoilla pois kärkihulinoista.

Jee jee jee:jaska:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jones sanoi:
Se auto voittaa joka kuluttaa vähiten renkaita.
Minusta tuo vain lisää mielenkiintoa eikä mielestäni sodi ollenkaan urheilullisuutta vastaan. Ihan samalla tavalla renkailla pelattiin viime kaudellakin.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Tuo Mersun koneen kesto ehkä selittyy osaksi silläkin, että joinain päivinä testeissä oli erittäin kylmää. Pakkasen puolellakin käytiin. En sano, että kone olisi "normaalioloissa" lauennut, mutta ainakin rasittunut enemmän.

Ja ainakin Alonso on sanonut, että Michelinillä on jo tässä vaiheessa loistavat kumit ensi kaudelle. Kehitystä varmasti tapahtuu vielä ennen kauden alkuakin.
Ferrarilla tosin on tämä testirajoitus poissa niskasta, joten mitäpä muut tallit pystyisivät tekemään. Aika paljon parempi auto saa olla, ettei Ferrarilla pystytä kehittämään parempaa värkkiä kohtuullisessa ajassa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jones sanoi:
Se auto voittaa joka kuluttaa vähiten renkaita.

Tai se kuski voittaa, joka osaa ajaa kovaa renkaita rankaisematta... Rengaskulutus taitaa olla niitä harvoja ja kenties merkittävin seikka auton suorituskyvyn muuttumisessa, johon kuski voi oikeasti vaikuttaa . (paitsi kuskin ollessa Michael Schumacher jonka täydellisyys on aksiomi, siis renkaiden kuluminen on vain ja ainoastaan alustan vika)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Michael Schumacher takoi kolme päivää Ferrarin uudella F2004M -autolla kierroksia Barcelonan radalla. Päämäärä oli alittaa Kimi Räikkösen uudella McLarenilla keskiviikkona saavuttama aika 1.15,5.
Se ei kuitenkaan onnistunut. Schumacher pääsi perjantaina 1.15,995, lauantaina 1.15,902 ja sunnuntaina 1.15,970.
Testijakso päättyi puoli tuntia etuajassa, kun Jacques Villeneuve törmäsi rajusti uudella Sauberilla rengasvalliin.
Schumacher jatkaa testejä ensi viikolla tiistaina ja perjantaina Valenciassa, mutta silloin vanhalla autolla. Ainoaa uutta 04M-versiota ajaa Valencian testijaksolla Rubens Barrichello.
Syvä luottamus
uuteen autoon

- Auto on hyvä, kuten sanoin heti ensimmäisenä päivänä. On upeaa huomata, ettei moottorissa tunnu kovinkaan suurta eroa viimevuotiseen verrattuna, vaikka sen täytyykin nyt kestää kaksi kertaa kauemmin, Schumacher kiitteli.
- Olen luottavainen luotettavuuden suhteen. Tässä vaiheessa voin vain tarkkailla omia kierrosaikojamme. Säännöt ovat tehneet meistä hitaampia, mihin F1:ssä on pyrittykin.
- Jossain kohdissa auto luisuu enemmän, mutta minusta nykytyylillä on tietyissä oloissa jopa hauskempi ajaa. Kylmällä ja liukkaalla radalla tilanne on toinen.
Heikki Kullan juttuja, mistähän lie mies saanut tietää tuon Kimin ajan kun McLarenin ei pitänyt niitä julkaista yksityistesteistä?

No joka tapauksessa jos paikkaansa pitää niin hyvä! :)

Mitä tulee tuohon renkaiden kestävyyteen, niin eikös just Renault ollut niitä autoja missä renkaat kestivät viime vuonna hyvin? McLaren taisi olla toinen joka ei hirveästi syönyt kumia, jos säädöt ja rengasvalinnat sattuivat oikein?

Koneen kesätvyydestä hyvä puoli on se, että kesti jopa viiden päivän ajan ja päälle 1000 km mutta edelleen sama testi täytyy saada tehtyä todella paljon kuumemmissa olosuhteissa, jotta luotettavuus on oikeasti kohdillaan!

Ferrarillahan kone on pitkää ollut yliluotettava, joten kyllä heiltä sellainen tulee taas ja muilla on kovasti kiinni otettavaa!
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Bobakki sanoi:
Vaikea uskoa, että olisivat lykänneet auton julkaisua noin pitkälle, jollei se olisi merkittävissä määrin uusi. Eihän tuossa muuten olisi mitään järkeä.
Niinpä.. Kauden ekoista kisoista voi tulla mielenkiintoisia mikäli kuskeja on yhtään uskominen. McLarenin uusi auto on ollut vanhaa autoa nopeampi, kun taas Ferrarin välimallilla ei pärjää vanhalle Ferrarille. Uusi auto kesällä voi olla sitten nopeampi, tai sitten ei.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Misa1 sanoi:
Mitä tulee tuohon renkaiden kestävyyteen, niin eikös just Renault ollut niitä autoja missä renkaat kestivät viime vuonna hyvin? McLaren taisi olla toinen joka ei hirveästi syönyt kumia, jos säädöt ja rengasvalinnat sattuivat oikein?
[/B]
Renault'lla oli ongelmia ainakin takarenkaiden kulumisen kanssa. Niillä kun oli painavampi auto takapäästä kuin muilla, ja se aiheutti myös renkaiden ylimääräistä kulumista. McLarenista en muista, mutta ainakin sen MP4/19B:n sanottiin olevan rengasystävällisempi mitä A-versio oli.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ei renkaiden kuluminen muuta tilannetta viime vuosista. Viimekaudella autossa, joka kulutti vähemmän renkaita, voitiin käyttää pehmeämpää seosta.

Se mikä tekee kisoja mielenkiintoisemmaksi loppupuolella on tallien riskinotto rengasvalinnassa. Nyt kun renkaita ei saa vaihtaa, niin tallit joutuvat valitsemaan hitaamman renkaan joka kestää loppuun, tai nopeamman renkaan joka kestää loppuun jos sääolot niin suosivat. Viimekaudella oli mahdollisuus passata renkaiden ilmanpaineet niin että seuraava setti kesti pitempään, mutta nyt käsittääkseni edes paineita ei saa muuttaa.

Toisin sanoen jossain kisoissa saatetaan nähdä suuria vauhdin hidastuksia kisan loppupuolella kun renkaat on loppu.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Misa1 sanoi:
Ferrarillahan kone on pitkää ollut yliluotettava, joten kyllä heiltä sellainen tulee taas ja muilla on kovasti kiinni otettavaa!
En nyt niinkään sanoisi. Ferrarilla on vaan ollut muu paketti niin paljon parempi, että ei ole tarvinnut ottaa kaikkia tehoja autosta irti. On aika rohkeaa väittää (niin kuin monet tekevät), että ferrarilla olisi ollut jo viime kaudella käytössä kone, joka kestää kaksi kisaviikonloppua. Ei ne Ferrarillakaan mitään idiootteja ole. Kyllä niillä on sellanen kone joka kestää sen yhden kisaviikonlopun ajot ja vähän päälle. Kestävämpi kone tarkottaa aina vähemmän tehoa ja enemmän painoa. Eikä Ferrari todellakaan lähtisi kauteen koneella, jolla pystytään tarpeen tullen ajamaan parikin viikonloppua kun yksikin riittää.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Aljazeeraa. netin mukaan Dubai Holdings olisi noussut 1 mrd dollarin investoinnilla DaimlerCryslerin kolmanneksi suurimmaksi omistajaksi.
Voisi ajatella, että tätä kautta varmistetaan muun ohella myös se, että tulevalla Team Dubailla todella on pääsy mersun asiakkaaksi kaudella 2006. Mikäli tallin taustalla olevilla on resursseja sijoittaa mrd dollaria Daimleriin, pitäisi myös tiimille löytyä kohtuullisen tasoinen rahoitus ensi kaudeksi. Sama prinssi kun on myös rata ja tiimihankkeiden taustalla.

Mersun moottorin luotettavuus ja teho on kiinnostava nyt siitäkin näkökulmasta, että uudella tallilla lienee ensi vuonna käytössään saman tasoinen moottori. Aivan uusinta uutta asiakastallille ei varmastikaan tarjota.

Tuossa vielä linkki uutiseen:
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/0849322B-947E-4C31-996C-B3CB6D0D8807.htm
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
AMS82 sanoi:
Aljazeeraa. netin mukaan Dubai Holdings olisi noussut 1 mrd dollarin investoinnilla DaimlerCryslerin kolmanneksi suurimmaksi omistajaksi...

Tuossa vielä linkki uutiseen:
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/0849322B-947E-4C31-996C-B3CB6D0D8807.htm
Odotellaan vielä jotain muuta lähdettä todisteeksi tuosta ;) Ahmedien tietotoimista ei ole aina niin luotettavan tuntuinen...

On se nähtävästi sittenkin totta:

http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,339356,00.html
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ihan positiiviseltahan tämä McLarenin talvitestailu näyttää. Mutta niinhän se on näyttänyt jo useamman vuoden ajan...Ei sillä, etteikö talli todella olisi voinut ottaa ratkaisevia askeleita eteenpäin, mutta kannattaa muistaa aikaisempienkin talvien tiedotuspolitiikka.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Hehheh. Kyllä viime vuonna oli jo hyvissä ajoin selvää ennen kauden alkua että McLarenilla ei ole mitään jakoa Ferrareita vastaan. Eikä sitä millään tiedotuspolitiikalla yritetty silloinkaan peitellä. Jos tiimissä kaikki sanovat että Melbournessa nähdään miten hyvin työ on tehty niin millä tavalla se poikkeaa muiden tallien tiedottamisesta?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No mistään kohtaan McLarenin ja Mersun tiedottamisesta ei ennen viime kauden alkua voinut havaita, että tiimi olisi todella niin pahassa kriisissä kuin se Melbournessa oli.

Mielestäni on turha aliarvioida tiedottamisen vaikutusta siihen, minkälaisia juttuja tallista kirjoitetaan ennen kauden alkua. Esim. nuo tallien julkaisemat kierrosajat ja testiohjelmat ovat juuri sitä tiedottamista jonka perusteella tehdään jutut. McLaren on jo useampana vuonna voittanut "Winter Championshipin". Viime vuonnakin totuus alkoi palajstua vasta Imolan testien yhteydessä,mutta sitäkin onnistuttiin vähättelemään. Miksi muuten ammattitoimittajat pitivät Kimiä potentiaalisena mestariehdokkaana?

Kyllähän tämä tilanne todellakin paljon paremmalta näyttää kuin 2003 tai 2004. Mutta kyllä jo 2002 kauden alla moni veikkasi David Coulthardin olevan todella vahvoilla mestaruuskamppailussa.
 
Ylös