McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
WebSlave sanoi:
Auto esiteltiin tänään, ja sinä ennustat jo jälleentulemista?

-Edit- Niin ja sanassa renessanssi on 4 ässää.
No voi juukelis puukelis. Kävit varmaan ärrältä tarkastamassa asian. :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Anteeksi offtopic.
formulastara sanoi:
Itse asiassa kielitoimiston suosituksen mukaan puhekielessä - jota myös kirjoitettu sellainen tässä kontekstissa representeeraa - voi aivan hyvin käyttää myös renesanssia vakiintuneen tavan vuoksi.
Onko tosiaan noin? Ettei se ole vain hyväksytty sanaa lausuttaessa?

No, minä en osaa mieltää kirjoitettua kieltä puhekieleksi. Joka tapauksessa tuo luo sellaisen vaikutelman, ettei kirjoittaja tiedä, miten se tulisi kirjoittaa (vaikka tietäisikin). Selkeämmin tietoisesta valinnasta on kyse silloin, jos käyttää tutumpia puhekielisiä ilmaisuja, kuten "mä", "meen", "himaan" jne. (tuossakin tapauksessa puhuisin slangi- tai murreilmaisusta, en puhekielestä). Sivistyssanojen kohdalla tietoisesta valinnasta ei voi olla varma.
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Eturipustukset näyttävät mielenkiintoisilta. Nuohan toimivat kuin ylimääräinen siipi. Eikö tuollekin ollut jotain rajoituksia? Tuskin ne tuossa ylittyvät, mutta kuitenkin. Perän rakenne on kans aika erikoinen. Erittäin kapea, lyhyet ponttoonit, ja pitkäksi vedetty ilmanohjain takana. Lisäksi näytti siltä, että siellä alhaalla olisi ollut pari "siipeä" diffuusorin takana. Pitäis nähdä kuvaa suoraan takaa, että osaisi sanoa. Huomattavan erilainen kuin tähän asti esitellyt autot.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Dnada21 sanoi:
Eturipustukset näyttävät mielenkiintoisilta. Nuohan toimivat kuin ylimääräinen siipi. Eikö tuollekin ollut jotain rajoituksia? Tuskin ne tuossa ylittyvät, mutta kuitenkin.
Koska kaikki liikkuvat erodynaamiset osat on kielletty, ovat downforcea tuottavat eturipustukset kiellettyjä. Toisin sanonen tukivarsien koteloiden täytyy olla nosteen kannalta neutraalit, olivatpa ne kuinka suuret tahansa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Ehkä tuo "suippo keula" tarjoaa jotain sellaista minkä McLaren halusi vielä kerran kaivaa arkistoista esiin ja kokeilla. Kumma kyllä kukaan muu ei näihin muotoihin ole päätynyt vaikka esim. Ferrari on niitä melko varmasti tutkinnut. No aikapa tuon näyttää.
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Otto Hokkanen sanoi:
Koska kaikki liikkuvat erodynaamiset osat on kielletty, ovat downforcea tuottavat eturipustukset kiellettyjä. Toisin sanonen tukivarsien koteloiden täytyy olla nosteen kannalta neutraalit, olivatpa ne kuinka suuret tahansa.
Eli ne on noin suuret ilmeisesti ilmavirran rauhoittamiseksi ripustuksen jälkeen? Miten tuo neutraali noste mitataan? :p
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
MaranelloRed sanoi:
Ferrari on niitä melko varmasti tutkinnut.
Enpä usko, Ferrari oli kuitenkin aerodynaamisesti McLarenia ja Renaultia jäljessä viime kaudella, joten uskon että Ferrari on se talli, joka on kusessa verrattuna McLareniin ja Renaultiin, joilla tuulitunneli käy 24/7.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Otto Hokkanen sanoi:
Koska kaikki liikkuvat erodynaamiset osat on kielletty, ovat downforcea tuottavat eturipustukset kiellettyjä. Toisin sanonen tukivarsien koteloiden täytyy olla nosteen kannalta neutraalit, olivatpa ne kuinka suuret tahansa.
Juu, mutta siinä nokassa on ulokkeet, joista eturipustukset lähtee. Nämä ulokkeethan ovat osa nosea, joten ne ei liiku, ja saavat tuottaa downforcea. Onhan noita erikseen installoituna nähty muillakin, mut ei kai tuolla tavoin eturipustuksien yhteydessä?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Anteeksi offtopic.

Onko tosiaan noin? Ettei se ole vain hyväksytty sanaa lausuttaessa?

No, minä en osaa mieltää kirjoitettua kieltä puhekieleksi. Joka tapauksessa tuo luo sellaisen vaikutelman, ettei kirjoittaja tiedä, miten se tulisi kirjoittaa (vaikka tietäisikin). Selkeämmin tietoisesta valinnasta on kyse silloin, jos käyttää tutumpia puhekielisiä ilmaisuja, kuten "mä", "meen", "himaan" jne. (tuossakin tapauksessa puhuisin slangi- tai murreilmaisusta, en puhekielestä). Sivistyssanojen kohdalla tietoisesta valinnasta ei voi olla varma.
Useat nettisanakirjat antavat renaissancelle: renesanssi, renessanssi, molempia voi käyttää. Puhekielen määritelmä on tietysti siinä mielessä harhaanjohtava, että se ei oikein ilmennä sanan ilmeistä referenssiä. Kuitenkin puhekielellä tarkoitetaan sekä puhuttua että kirjoitettua kieltä, vaikka vielä oikeampi käsite sille on yleiskieli. Käsite puhekieli taas on yleiskielessä hyväksytty vakiintuneen tavan vuoksi :)
Kirjakieli on sitten asia erikseen, sinne ei renesanssit kuulu, yleiskieleen kyllä.

Mutta nyt asiaan. Macin perä on kyllä tosi outo, mitä siellä oikein on, kun oranssi loppuu???
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
formulastara sanoi:
Juu, mutta siinä nokassa on ulokkeet, joista eturipustukset lähtee. Nämä ulokkeethan ovat osa nosea, joten ne ei liiku, ja saavat tuottaa downforcea. Onhan noita erikseen installoituna nähty muillakin, mut ei kai tuolla tavoin eturipustuksien yhteydessä?
En tiedä mitä installaatiopäkitsiä sä miinaat, mutta F2002 tais olla ensimmäinen auto, jossa oli erikseen muotoillut etutukivarsien "juuret".
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
vmjs sanoi:
En tiedä mitä installaatiopäkitsiä sä miinaat, mutta F2002 tais olla ensimmäinen auto, jossa oli erikseen muotoillut etutukivarsien "juuret".
Joo, lähinnä meinasin noita kauden mittaan nokan sivuille ilmestyviä pikkulisähärpyttimiä... Ei liene missään ollu vielä noitä tukivarsien "juuria" noin radikaalisti esillä kuin 21:ssä?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Juu, kyllä on karseen näköinen. :nope:

Ja häntä on poikki monessa startissa tänä kautena. Keula on niin kapee ettei TAAS kerran kuskin jalat sinne mahdu. :rolleyes:

Onneksi kuitenkin epäluotettavuus on entisessä mallissaan. :eek:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Moe Szyslak sanoi:
Keula on niin kapee ettei TAAS kerran kuskin jalat sinne mahdu. :rolleyes:
Olis ihan mielenkiintoista tietää, kuinka ne kuskit saa edes jalkansa tuonne nokkapalan sisään. :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
vmjs sanoi:
Olis ihan mielenkiintoista tietää, kuinka ne kuskit saa edes jalkansa tuonne nokkapalan sisään. :D
No eipä ne jalat kait kuitenkaan mee akselilinjan etupuolelle. :D
Joten eiköhän sinne kuskit mahdu.


Mut nokka on kyllä ruma. Ensisilmäyksellä mulle tuli viimevuotinen renu tosta mieleen... Mut renullahan oli kyl kapee mut silti pullee nokka. Vesinokkaeläin tai muurahaiskarhu(R25) niin ruma se on silti...

Yllä olevasta kuvasta näkyis että uudessa mäcissä olis köli nokan alla...
Vai onko se vaan toisen puolen ilmanohjain?
Vaikka ripustukset näyttää silti menevän runkoon... :confused:
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Ikäänkuin siinä olisi kaksoisköli, jonka yläosiin tukivarret kiinnittyis. Loppu olis sitten ilmanohjainta.
 
Ylös