McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
FO110K sanoi:
noniin, eri tietoa oli näköjään tuolla f1racingillä...
jos tuo kerran on suora lainaus niin eiköhän se sitten ole totuus...
Eiköhän tuo öljypumpun toiminta kuulu hydrauliikka vastaavalle?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
azai sanoi:
Tuo ilmavirtaus kuva on McLarenin sivulta MP4-21:stä, näyttää hieman MP4-21:n aerodynamiikkaa.
No kerrotko edes miten tuosta kuvasta näkyy että ohutnokkaisuus voisi toimi.
 

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
"It was a troubled first outing for the new car as de la Rosa managed just 19 laps before a problem with the hydraulics stopped him for the day"

Niin se tosiaan kesti sen 19 kierrosta :jaska:
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Näyttää olevan McLarenilla joku uus kuski! Onkohan kyseessä Juan Pablo Montoyan veli Juan Carlos Montoya...
:dunno: :ahem:

Edit: Ei ainakaan vielä ole kovin nopea tuo uusi kuski -> 2.02.200
Circuit de Catalunya
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Turun Sanomien "asiantuntijalla" on kerrottavaa uudesta Mäklärenistä:

Uusi McLaren tarjosi positiivisen vaikutelman F1:n teknologiseen kehitykseen perehtyneelle TS:n avustaja Paolo Filisettille.

Keula on uusista autoista kaikkein terävin ja matalin. Sääntöuudistus vaati, että enää etusiipi ei edes keskeltä alaosallaan saa olla lähempänä maata kuin sivustatkaan. Tästä syystä autoilta vaaditaan taas erilaista aerodynamiikkaa, kun ilmavirtaukset pohjan alle kulkevat eri tavalla kuin viime kaudella.

- McLarenin keulassa on vaikutteet kesän 2003 MP4-18 -autosta, joka ei kilpaillut koskaan. Tätä autoa suunnittelemassa on ollut alan johtava tietous aerodynamiikasta. Siksi etuosa on taas erilainen kuin muilla. Huomiota herättää, että ns. köli puuttuu kokonaan, Filisetti arvioi.
Ilmeisesti Filisetti on seurannut teknologista kehitystä niin keskittyneesti, ettei aikaa ole liiennyt sääntöjen tutkailuun.

3.7.1 All bodywork situated forward of a point lying 330mm behind the front wheel centre line, and more than 250mm from the centre line of the car, must be no less than 150mm and no more than 350mm above the reference plane.

3.7.2 All bodywork situated forward of a point lying 330mm behind the front wheel centre line must be no less than 50mm above the reference plane.
Eli keskellä saa edelleen olla 50cm leveä osa 5cm korkeudella kun taas sitä ulompana minimikorkeus on 15cm.

Tuo "kölin" puuttuminenhan taitaa olla joku muoti-ilmiö, jonka Toyota aloitti jo viime kaudella autonsa B-versiossa..
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Tuo "kölin" puuttuminenhan taitaa olla joku muoti-ilmiö, jonka Toyota aloitti jo viime kaudella autonsa B-versiossa..
Ei MP4-20:ssäkään ollut kölejä ...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
J.Heldenview sanoi:
Ei MP4-20:ssäkään ollut kölejä ...
itseasiassa oli, kaksoisköli kuten tässäkin autossa....
katsokaa etusiiven päätylevyn takareunan ja renkaanvälistä rakoa, sieltä pilkottaa kaksoiskölin toinen reuna... (mustalla oranssista piketen tuo kohta)
ja kaksoiköliksi tunnistaa siitä että kuvassa näkyy hieman myös toisen puolen köliä, ja tämän puoleinenkin kaartuu pikkasen ulospäin auton rungosta...
 

Jurva

Well-known member
Liittynyt
6.10.2000
Viestit
69
Sijainti
Hämeenlinna
Köliltähän se näyttää. Sen olemassaoloa tukee etusiiven muotoilu ja kiinnitys keulakartioon.
Vaikka tuo keula näyttää oudolta, siitä paistaa tarkka suunnittelu. Esim. ylätukivarren "integrointi" runkoon.
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
Moikka!

Tota noin, tän uuden auton muoto on pistäny mut vähän ikävään tilanteeseen.

Katsokaas, oon kesästä saakka 3d mallintanut MP4/20 larenia ja nytte tää uus auto tuleeki oleen hieman erilaisempi. Mun mielestä tavallaan hieno, kun tunnen tuon MP4/20 auton nyt ihan ulkoa ja tässä on tosi mielenkiintosia muotoja.

Tavallaan ongelma ei ole muuntaan tuota keskeneräistä mutta lähes valmista MP4/20 -autoa MP4/21 malliin, vaan että onkohan uuden auton muodot nähdyissä testikuvissa nyt lopullisia?

Ois aika perseestä lähtee mallintaan tuota uutta autoa huomatakseen kauden alussa auton olevan taas ihan erilainen, niinku oli tuo MP4/19 ennen kauden alkua.

Ainii ja toinen aika iso kyssäri, jääkö auto oikeasti oranssin väriseksi?

Ensinnäkin näyttää todella oudolta kun hopean värityksen takia kaikki mainostarrat oli ennen mustan sävyisiä, mutta nyt on kun autossa on väriä niin pidetään vieläkin sponsororitarrat mustina, en tajuu. Näyttää ihan törkeeltä. Mä kyl laittasin tohon autoon vihdoin sponsorien logot niitten omilla väreillä. Mut mä vaan haluaisin tehdä mahdollisimman realistisen mallin tosta, tää vaan mun oma mielipide. Voin pistää kuvia tänne erikseen jos jotakuta kiinnostaa nähdä tämänhetkinen tuotos...

Ja lopuksi suuri kiitos tänne postatuista kuvista, piti tallentaa kaikki heti koneelle tarkempaa tutkiskelua varten. Loppupeleis nuo muutokset on aika simppeleitä tehdä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
FO110K sanoi:
itseasiassa oli, kaksoisköli kuten tässäkin autossa....
katsokaa etusiiven päätylevyn takareunan ja renkaanvälistä rakoa, sieltä pilkottaa kaksoiskölin toinen reuna... (mustalla oranssista piketen tuo kohta)
ja kaksoiköliksi tunnistaa siitä että kuvassa näkyy hieman myös toisen puolen köliä, ja tämän puoleinenkin kaartuu pikkasen ulospäin auton rungosta...
Pyöränripustuksen näkökulmasta siinä on köliä max 5cm. Aika nysä köliksi. Siitä sitten riippuu vielä jotkut ilmanohjaimet, mutta niitä ei kai kutsuta köleiksi?
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tässä näkyy tuo kölittömyys toisesta vinkkelistä.

 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
J.Heldenview sanoi:
Tässä näkyy tuo kölittömyys toisesta vinkkelistä.

ainoo huono puoli on että tuo kiinnityspiste on takimmainen kiinnityspiste, sieltä menee alimman tukivarren kiinnitys kyllä sinne renkaan taakse alemmas...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
hetko pieni, muokkaan hieman tuota kuvaa niin näät mitä tarkoitan....

edit. eli tässä.... tässä on renkaan navan kohdalla (eisiis näy tuosta sivukuvasta) oleva auton vasemman puoleinen köli...
huomaa kuinka se kaartuu auton keskilinjasta ensin ulospäin ja sitten ulottuu melkein maahan asti...
tämmönen löytyy siis molemmilta puolin keulaa, ja alimmat tukivarret kiinnittyy näihin...


huomaa että tuo köli sijaitsee suoraan tuon leveimmän kiinnistyspisteen alapuolella, jotenka tuossa sivukuvassa se siis on suoraan renkaan takana...
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ja selvennykseksi vielä kuva MP4-20 mallin ripustuksesta, huomaa kuinka edessä "kölit" sijaitsee, ja muoto on hyvinkin sama kuin uudessa mäcissä...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Otto Hokkanen sanoi:
Turun Sanomien "asiantuntijalla" on kerrottavaa uudesta Mäklärenistä:



Ilmeisesti Filisetti on seurannut teknologista kehitystä niin keskittyneesti, ettei aikaa ole liiennyt sääntöjen tutkailuun.



Eli keskellä saa edelleen olla 50cm leveä osa 5cm korkeudella kun taas sitä ulompana minimikorkeus on 15cm.

Tuo "kölin" puuttuminenhan taitaa olla joku muoti-ilmiö, jonka Toyota aloitti jo viime kaudella autonsa B-versiossa..

Tuo on kyllä jo aivan käsittämätöntä potaskaa mitä Filisetti heittää. Tai sitten Kulta "tulkitsee" väärin.

Asiahan on niin, että kaikilla on edelleen keskeltä matalammat etusiivet, ja edelleen, Mclarenilla on tuttu kaksoisköli.

Mitä kuvia se Paolo oikein katselee???
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Väliaikatietoa klo.15:50 :

Kuljettaja Talli Aika Kierroksia Nopein
1.Marc Gene FERRARI 1.16.583 59 37
2.Juan-Pablo Montoya MCLAREN 1.17.639 46 16
3.Gary Paffet MCLAREN 1.17.798 49 36
4.Jacque Villeneuve SAUBER 1.17.834 44 41
5.Nick Heidfeld SAUBER 1.19.025 19 10
6.Robert Doornbos RED BULL 1.19.952 28 17

Tallit Kilometrit Kierrokset
Ferrari 273.0 59
McLaren 439.6 95
BMW-Sa 291.5 63
Red Bull 129.6 28


Montoyan vauhti näyttää hyvältä, noinkin nopea aika noin aikaisilla kierroksilla viittaa että McLaren tulee olemaan kaudella erittäin nopea. Ferrarin nopein hämää hieman, piikkiä lienee kokeiltu?
Viime vuoden nopein harjoitusaika: Fisichella 1.15,605
Ensimmäinen virallinen testiajo ja kierroksiakin on tullut mukavasti.

Edit: *Ärrin murrin* Yritin tehdä hienoa listaa, mutta epäonnistui, toivottavasti saa selvää
 
Viimeksi muokattu:
Ylös