McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Noin sekunnin tais Mäkki jäädä vanhalle Ferrarille ja about tasoissa Sauberin kanssa.
Saas nähä torstaina kun Kimi tulee tarmoa puhkuen... Kimi avaa uuden moottorin kuin jäniksen - ilman työkaluja :D
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
kessel sanoi:
Noin sekunnin tais Mäkki jäädä vanhalle Ferrarille ja about tasoissa Sauberin kanssa.
Saas nähä torstaina kun Kimi tulee tarmoa puhkuen... Kimi avaa uuden moottorin kuin jäniksen - ilman työkaluja :D
Eikös siinä vanhassa Ferrarissa ole V8 kiinni?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Rapu-70 sanoi:
Eikös siinä vanhassa Ferrarissa ole V8 kiinni?
On, mutta vuoden aerodynamiikkaspeksit, eli ajat eivät todellakaan ole vertailukelpoisia uusiin autoihin. Ne ovat ainakin teoriassa 2 sekunttia hitaampia nykyisillä aerodynamiikkasäännöillä. Näin ainakin alan "asiantuntijat" väittävät.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Karpow sanoi:
On, mutta vuoden aerodynamiikkaspeksit, eli ajat eivät todellakaan ole vertailukelpoisia uusiin autoihin. Ne ovat ainakin teoriassa 2 sekunttia hitaampia nykyisillä aerodynamiikkasäännöillä. Näin ainakin alan "asiantuntijat" väittävät.
Onkos sulla faktaa ton taakse, ettei F2004 olis tämän kauden sääntöjen mukanen? Sillähän ferkku ajeli viime kauden alussakin. ;)
Ja täysin sääntöjen mukasena. Eli melkein väittäisin, että kyllä F2004 ajetut kierrokset ovat kovinkin vertailukelpoisia... :thumbup:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ghost_Glove sanoi:
Onkos sulla faktaa ton taakse, ettei F2004 olis tämän kauden sääntöjen mukanen? Sillähän ferkku ajeli viime kauden alussakin. ;)
Ja täysin sääntöjen mukasena. Eli melkein väittäisin, että kyllä F2004 ajetut kierrokset ovat kovinkin vertailukelpoisia... :thumbup:
Minä taas väitän ettei ole, jollei Ferrari aloita kautta F2004:lla.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Ghost_Glove sanoi:
Onkos sulla faktaa ton taakse, ettei F2004 olis tämän kauden sääntöjen mukanen? Sillähän ferkku ajeli viime kauden alussakin. ;)
Ja täysin sääntöjen mukasena. Eli melkein väittäisin, että kyllä F2004 ajetut kierrokset ovat kovinkin vertailukelpoisia... :thumbup:
No tätähän minäkin tässä pelkään. Viimeksi kun ajettiin tällä rengassäännöllä ja siten tulevilla bensakuormilla tällä autolla vietiin kisoja miten tahdottiin. Uuden auton tulee olla parempi kuin tämän että Ferrarin kannattaa ottaa se käyttöön..
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ajelivathan ne ja jäivät kierroksella muista. Melkoista käärmekeittoa on Bridgestonella syöty, jos ottavat tuon kierroksen kiinni ja ovat vielä 2 sekunttia nopeampia kuin Michelin-McLaren. Luotettavuus on eri asia.

Ei ole faktaa, paitsi muiden tallien kuskien kommentit asiasta. Mm. Rosbergin.
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Karpow sanoi:
Ajelivathan ne ja jäivät kierroksella muista. Melkoista käärmekeittoa on Bridgestonella syöty, jos ottavat tuon kierroksen kiinni ja ovat vielä 2 sekunttia nopeampia kuin Michelin-McLaren. Luotettavuus on eri asia.

Ei ole faktaa, paitsi muiden tallien kuskien kommentit asiasta. Mm. Rosbergin.
Mitä Ruuspäri on sitte sanonu?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Maxi sanoi:
Mitäs se Heldari sekoilee. Tuossahan on yksi selkeimmistä kaksoisköleistä koskaan.
:rolleyes:

Ei ole kölejä vaan ilmanohjainlärpäkkeet ja alatukivarsien kiinnityskohdat :cool:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Karpow sanoi:
No, että Ferrarin ajamat kierrosajat F2004:lla ovat merkityksettömiä, koska siinä on kauden 2004 aerodynamiikka.
Jep. Kaudeksi 2005 muuttuneet aerodynamiikkasäännöt hidastivat autoja jopa pari sekuntia. F2004 näyttää edelleenkin monelta osin olevan vanhojen sääntöjen mukainen ja siksi vertailukelvoton, vaikkakin Ferrari varmaan on uusimmalla autoillaan pystynyt saamaan menetettyä downforcea takaisin.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ghost_Glove sanoi:
Onkos sulla faktaa ton taakse, ettei F2004 olis tämän kauden sääntöjen mukanen? Sillähän ferkku ajeli viime kauden alussakin. ;)
Ja täysin sääntöjen mukasena. Eli melkein väittäisin, että kyllä F2004 ajetut kierrokset ovat kovinkin vertailukelpoisia... :thumbup:
Jos vaivaudut vilaisemaan edellisen sivun kuvaa niin näet heti, ettei takakasiipi ole tämän kauden sääntöjen mukainen ja etusiipikin on 2 vuotta vanhaa mallia.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Karpow sanoi:
Ajelivathan ne ja jäivät kierroksella muista. Melkoista käärmekeittoa on Bridgestonella syöty, jos ottavat tuon kierroksen kiinni ja ovat vielä 2 sekunttia nopeampia kuin Michelin-McLaren. Luotettavuus on eri asia.

Ei ole faktaa, paitsi muiden tallien kuskien kommentit asiasta. Mm. Rosbergin.
No faktaahan tässä toikissa ei paljon muutenkaan viljellä. Arvailut Mclarenin tai jonkun muun nopeudesta perustuu tässä vaiheessa vähän samantyyppiseen argumentointiin kuin kunkin oman pressaehdokkaansa perustelu. Faktaa on kummiskin se, että V10:lle suunnitellulla autolla missä on V8 kiinni ajetaan aika kovaa. Muuta en väitä. Lienee ymmärrettävää että käytetään testauksessa 2004 kalustoa, koska silloin ajettiin samalla rengassäänöllä ja siten siis samoilla bensamäärillä kuin tulevalla kaudella ajetaan. Siivistä ja härpäkkeistä en uskalla sanoa mitään kun en ole alan asiantuntija, kuten täällä niin monet. Nämä testiajat ovat nyt kuitenkin noin kokonaisuudessaankin tähän aikaan vuodesta lähinnä kuriositeetteja.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Monesta tuutista on toitotettu mersun koneen keskeneräisyyttä. Tietysti aiheesta, mutta osin myös sensaatiohakuisesti - onhan macillä tullut jo tavaksi olla "myöhässä" näissä testeushommissa. Valitettavasti tavaksi on tullut rikkoa sitten moottoreita myös kisoissa.

Toisaalta uusi auto on saanut kehuja aerodynamiikka-asiantuntijoilta tai niiltä jotka lehdissä sellaisina esiintyvät. Perustelut hiotulle ulkonäölle ovat kylläkin olleet uskottavia mm siksi, että Mac ei muuta autonsa konseptia vaan edelleen kehittää edellistä hyvää autonsa ajatusmallia. Tämän italialaisen asiantuntijan sanoin uusi auto on kuin vanhan sirompi, kutistettu mutta hienostunut versio.

Kun ja jos auto on hyvä - tuon tekniikan kestävyyttä on paha mennä arvailemaan vaikka nyt ei hyvältä näytäkään. Toisaalta reaalisesti sen suhteen nyt ei näytä vielä miltään - aikaa on edelleen.

Siksi nyt esitetyt ennusteet perustuvat vain koneen lievästä myöhästymisestä provosoituneena esitetyiksi - joiden pohjana on tietenkin viime vuosien konttailu luotettavuussektorilla. Yhtä hyvin voi käydä toisinkin - eikä ainakaan itse auton aerodynamiikkaan ole perusteltua suunnata epäilyksiä - päinvastoin. Ja tunnetusti aerodynamiikan ja ajettavuuden suhteen korjaustoimet ovat niitä hankalimpia.

Toinen mielenkiintoinen spekulaatio kohdistuu Dennisin kuljettajavalinnoille. On yleinen mielipide, että Kimin ja Montoyan välillä tapahtuu valinta ensi vuoden toiseksi kuskiksi. Ensinmainittu ensisijaisena. Jos huhut Kimin loikkauksesta Ferrarin tmv leiriin toteutuu ja jos perää on siinäkin, että Montoya on väleissä BMW:lle päin ( Dennis ei lunastanut optiota mieheen ). Silloin voi käydä niin, että tulevaisuuttaan turvatakseen Montoya tekee sopparin ja lähtee - ja toisaalta Kimilläkin voi olla paperi puolivalmiina. Dennis menettää molemmat. Erikoinen tilanne jossa tämän nyt oranssisena kiitävän auton merkitys on varsin suuri - eikä vähiten näin änkyttäen ilmaistuna sen kuskin takana työntävän johtotähden tähden.

Tässä samalla tervehdys vanhoille nimimerkeille - jotka vielä muistavat
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mikaelille morjens! :thumbup:

hyviä uutisia ainakin Montyan suusta :

Montoya positive on McLaren's new car

On Tuesday Juan Pablo Montoya joined McLaren at Circuit de Catalunya, Spain for his first taste of the MP4-21. Montoya completed 87 laps without any major problems in the McLaren Mercedes.

Montoya was happy to climb back into the McLaren cockpit and try their latest chassis. "It was great to get my hands on the MP4-21 today in Barcelona," said Montoya. "Actually I was at the shakedown yesterday for a few hours. Having spent some time at the McLaren Technology Centre recently I have seen the MP4-21 being built and I couldn't wait until today to see the car on track!"

About his first day of testing with the MP4-21 Montoya said: "We have had an encouraging day, it feels very similar to last year's car but a little bit better, but it is very early stages. Our focus today was similar to yesterday with Pedro, just continuing to work through all the systems checks. We were able to cover over 400 kilometres, and continue getting valuable data for the team to work on."



hjuvahjuva, muistetaan että vasta toisen testipäivän jälkeen tuollaisia kommentteja ja kierrosmääräkin on lupaavalla tasolla heti!
tästä on hyvä jatkaa... :thumbup:
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
FO110K sanoi:
hjuvahjuva, muistetaan että vasta toisen testipäivän jälkeen tuollaisia kommentteja ja kierrosmääräkin on lupaavalla tasolla heti!
tästä on hyvä jatkaa... :thumbup:
Kävin kattomassa tuolta catalonian sivuilta kierrosaikoja, oli montoya toisena, massa ykkösenä(sillä kai on se f1-2004malli)! Ei huonosti ainakaan tässä vaiheessa. :tongue:
 
Ylös