McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Matxi sanoi:
En mä mistään testaamisista puhunutkaan vaan tuostahan tuon voi todeta helposti, että kolme profiilia on. En käsitä miten tuossa voisi edes nähdä vain kaksi profiilia?
Jep jep, kyse oli vaan siitä toisesta kuvasta nääs... :wink:
Sitä tarkoitin. Eli että jos toisessa kuvassa on kolmen profiilin siipi niin ei siitä voi sanoa, että selvähän se on että sitten tossa toisessakin kuvassa on kolmen profiilin siipi..
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ghost_Glove sanoi:
Jep jep, kyse oli vaan siitä toisesta kuvasta nääs... :wink:
Sitä tarkoitin. Eli että jos toisessa kuvassa on kolmen profiilin siipi niin ei siitä voi sanoa, että selvähän se on että sitten tossa toisessakin kuvassa on kolmen profiilin siipi..
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
 

NOesc

Well-known member
Liittynyt
28.8.2004
Viestit
67
Sijainti
Kauhajoki
mielenkiintoisesti noi kidukset tuossa ponttoonin päällä on vain toisella puolella, mikä lie tarkoitus...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
NOesc sanoi:
mielenkiintoisesti noi kidukset tuossa ponttoonin päällä on vain toisella puolella, mikä lie tarkoitus...
Taisi olla niin, että öljyn ja veden jäähdytys on autoissa nykyään eri puolilla ja täten jäähdytystarve on erilainen puolesta riippuen. Renault käytti pari kautta sitten erittäinkin epäsymmetrisiä katteita tähän liittyen, enää eivät tee yhtä radikaaleja virityksiä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mielenkiintoinen tuo alempi ja taaempi takasiipi. Mitkähän rajoitukset koskee sitä?
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
Bobakki sanoi:
Taisi olla niin, että öljyn ja veden jäähdytys on autoissa nykyään eri puolilla ja täten jäähdytystarve on erilainen puolesta riippuen. Renault käytti pari kautta sitten erittäinkin epäsymmetrisiä katteita tähän liittyen, enää eivät tee yhtä radikaaleja virityksiä.
Tuossa 2006 myllyt-threadissa oli hyvä kuva Cossun moottorista. Siinä näkyy aika selkeästi tuo epäsymmetrinen jäähdytys.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mickey sanoi:
Mielenkiintoinen tuo alempi ja taaempi takasiipi. Mitkähän rajoitukset koskee sitä?
Ööö varmaankin kokeillaan eri jäähdytystä moottorin eri puolille :confused:
 

Dnada21

Well-known member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
68
Sijainti
Nargothrond
vermula sanoi:
Ööö varmaankin kokeillaan eri jäähdytystä moottorin eri puolille :confused:
Iskikö keskipakoputki-ilmiö? :ahem: Lähinnä tuossa ihmeteltiin, että kun ylempi siipi on rajattu nyt niin pieneksi, niin kuinka ssädelty tuo alempi siipi on? Sen koko kun näyttää koko ajan kasvavan. Yhdessä keskisiiven kanssa. Hmm, saako tuolla olla diffuusorin yläpuolella yksi siipi ("alasiipi"), sen yläpuolella siipi ("keskisiipi") ja vielä kaksiosainen takasiipi? Vai sekoitanko nuo kaksi ensimmäistä nyt keskenään? Pitäisi nähdä tuon yläkuvan lisäksi vielä kuva takaa, että minä hahmottaisin tuon tilanteen...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis takasiivessä on alimmainen profiili ihan siiven alaosassa jota ei kyllä yleensä lasketa varsinaiseks profiiliks (ainakaan itse en ole törmännyt tälläiseen) eikä se taida olla säädettäväkään pahemmin...

Ja sit on (varsinaiset) siipiprofiilit takasiiven ylälaidassa joita muistaakseni saa nyky säännöissä olla kaksi kappaletta... Eli siis takasiivessä on nykysellään maksimissaan kolme siipi elementtiä... Eikö?

Takasiiven eteenhän on viime vuosina ilmestynyt lisä siipi moottorikatteen takaosaan, mutta se ei taas liity takasiipeen... :)
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Dnada21 sanoi:
Iskikö keskipakoputki-ilmiö? :ahem: Lähinnä tuossa ihmeteltiin, että kun ylempi siipi on rajattu nyt niin pieneksi, niin kuinka ssädelty tuo alempi siipi on? Sen koko kun näyttää koko ajan kasvavan. Yhdessä keskisiiven kanssa. Hmm, saako tuolla olla diffuusorin yläpuolella yksi siipi ("alasiipi"), sen yläpuolella siipi ("keskisiipi") ja vielä kaksiosainen takasiipi? Vai sekoitanko nuo kaksi ensimmäistä nyt keskenään? Pitäisi nähdä tuon yläkuvan lisäksi vielä kuva takaa, että minä hahmottaisin tuon tilanteen...
äÄH QUOTTASIN VÄÄRÄN VIESTIN, PITI TUO MISSÄ PUHUTTIIN TOISEN PUOLEN RITILÄSTÄ.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Dnada21 sanoi:
Iskikö keskipakoputki-ilmiö? :ahem: Lähinnä tuossa ihmeteltiin, että kun ylempi siipi on rajattu nyt niin pieneksi, niin kuinka säädelty tuo alempi siipi on? Sen koko kun näyttää koko ajan kasvavan. Yhdessä keskisiiven kanssa. Hmm, saako tuolla olla diffuusorin yläpuolella yksi siipi ("alasiipi"), sen yläpuolella siipi ("keskisiipi") ja vielä kaksiosainen takasiipi? Vai sekoitanko nuo kaksi ensimmäistä nyt keskenään? Pitäisi nähdä tuon yläkuvan lisäksi vielä kuva takaa, että minä hahmottaisin tuon tilanteen...
Tuota juuri tarkoitan, eli kuvassaoleva taaimmaisin siipi, joka lienee myös alin.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Niinpä niin, Luckymanin aiemmin postaama kuva oli kuin enne tulevasta.
Nyt kyllä McLaren yllätti minutkin, luulin että hajoaa vasta toisessa osakilpailussa, toisin kävi, ei näköjään kestänyt edes aika ajoa.
Taas samat selitykset, olemme ajaneet xxxx määrän kilometreja ilman ongelmia, kuinka sen nyt noin hajosi! :jaska:
Todella jo käy sääliksi Kimin puolesta. :nope:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo samaa aattelin juuri sanoa, että miten nuo selitysten muoto kuullostaa niin kovin tutulta...
Kuten Haug sanoi:
"Testeissä ajamiemme yli 8000 kilometrin aikana tällaista rikkoa ei ole koettu, tallin moottorintoimittajan Mercedeksen Norbert Haug säesti." (MTV3)

Varmaan kannattaakin ihmetellä, että miten tämä on mahdollista...??
Olisko laadun tarkkailussa mitään sanottavaa kenties??

Voi voi....
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Uusi etenemistapa:



Löytäskö kukaan hyvää kuvaa kimin auton persuksista ton kohelluksen jälkeen?
Meinaan olis tekniikka jonkin verran näkyvillä kun takasiipi on ystävällisesti poistettu tieltä. :thumbup:
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Ghost_Glove sanoi:
Uusi etenemistapa:
Selvästi kaipaa pyöränkulma säätöä, osaan sanoa jo näin kuvasta ilman mittalaitteita kun olen formulaa seurannut jo vuosia.
 

NOesc

Well-known member
Liittynyt
28.8.2004
Viestit
67
Sijainti
Kauhajoki
harmi että driftingistä ei saa pisteitä formulassa, olisi kimi saanut mukavasti pojoja...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1.com, McLaren MP4-21 - rear-suspension
"Kimi Raikkonen was last on the Bahrain grid thanks to a right lower wishbone failing on his rear suspension during qualifying. There are no heavy suspension loads or high kerbs at Sakhir and the failure was down to a manufacturing fault. It does, however, draw attention to the extreme design of components on the MP4-21, with the dimensions of many reduced to the maximum in a bid to save weight and minimise any negative impact on the car's aerodynamics."
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No nyt voi sitten todeta tähän, että hyvin tuntuu McLaren kuitenkin lopulta kulkevan!

Ei syö pahemmin kumia, ja vaikka koneesta ei ehkä päävastustajien tehoja saada ulos, niin kulutus on kohtuullista!

Auto tuntuu ainakin Kimille sopivan hyvin ja aerodynamiikan ansioista suora nopeuttakin löytyy niin paljon, että tehokkaimmaksi väitetyn koneen omaava Hondakaan ei pääse ohi, edes uusilla kumeilla! :)

Joko Kimi on älyttömän kova rattimies tai sitten McLaren on älyttömän hyvä! Taitaa olla molempia sopivassa suhteessa, jos vertaa tallikaverin suorituksiin!
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Joo ihan hyvältä näytti Kimin meno Bahrainissa sillon kun auto toimi. Odotin etukäteen suurinpiirtein sellaista suorituskykyä mitä Pablo esitti tuossa kisassa Kimiltä mutta nyt vaikutti siltä että olis ollu mahdollisuuksia voittotaisteluun jos lauantai olis menny kunnolla.
 
Ylös