McLaren MP4-21

  • Viestiketjun aloittaja azai
  • Aloituspäivämäärä

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Yuri Borzenokóv sanoi:
Tombazis on aerodynamiikkanero, jonka kyvyt eivät ole niinkään autonrakennuksessa vaan siinä tavassa millä hän osaa löytää kriittiset ongelmakohdat autoista. Ferrarilla ei miehelle niin hirveää tarvetta ole, koska perussuunnittelu on muutenkin niin vahvaa ja korjattavaa siten suhteellisen vähän. Sen sijaan McLarenille hän oli kullan arvoinen, kun osasi korjata laiskanpulskean suunnittelijakolonnan tekemiä virheitä jälkikäteen. Erityisen näkyvä oli tietysti kauden -04 kakkosauto, jolla hän sai täysin tuhoontuomitusta suuruudenhullusta ylivoimaisista jäähdytysongelmista kärsivän rottelon toimivaksi ja luotettavaksi ratkaisuksi.

Viime kaudella McLarenilla Tombazis oli se joka keksi, ettei auton renkaita tarvitse säästellä 200 kierrosta varten, jos kisa kestää 60. Muutenkin McLarenin viime vuotinen malli oli aerodynaamisesti lähes optimaalinen ja siitähän kiitos kuuluu Tombazikselle. Sääli McLarenin menestyksen kannalta että kuulapää halusi mieluummin antaa saunakavereidensa suunnitella auton ja pitää Tombaziksen vain jollain täysin turhalla oloneuvoksen viralla McLarenissa ja poissa Ferrarilta oikeita töitä tekemästä. Ei näköjään kelvannut kreikkalaiselle Neweyn kohtalo? No, ainakin minun arvostukseni sai lähdöllään.

Harvoimpa näkee tällaista mutua kirjoitettuna "totuuden" nimessä. Ensinnäkin, Kun Tombazis suunnitteli f-2004 aerodynamiikan sekä mp4-20:n aerodynamiikan, niin kyllä minusta voi sanoa, että hänen kykynsä ovat juurikin siinä koko auton aerodynamiikan suunnittelussa. Jos kohta mies osaa toisten virheitäkin paikkailla.

Ferrarihan taas oli aivan pulassa viime vuonna, joten kyllä se Ferrari aivan yhtä paljon Tomppaa tarvitsee kuin Larenkin tai mikä tahansa talli, paitsi ehkä Renault.

Ja kauden 05 alun Laren-ongelmat eivät liittyneet Tomppaan sinällään. Autosta muutettiin jousitusgeometrioita sun muita(Vauhdin Maailma), joiden kanssa Tompalla on hyvin vähän tekemistä.

Että jos nyt vähän ajatellaan ja tarkistellaan niitä "faktoja", ennen kuin tänne kirjoitellaan..
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
formulastara sanoi:
Harvoimpa näkee tällaista mutua kirjoitettuna "totuuden" nimessä. Ensinnäkin, Kun Tombazis suunnitteli f-2004 aerodynamiikan sekä mp4-20:n aerodynamiikan, niin kyllä minusta voi sanoa, että hänen kykynsä ovat juurikin siinä koko auton aerodynamiikan suunnittelussa.
Mitäs sitten Ferrarin ja Mclarenin muu suunnitteluosasto teki sillä välin kun Tomba suunnitteli mp4-20:n tai f-2004:n aerodynamiikan? Heillä ei ilmeisesti ollut mitään tekemistä? Uskoisin kuitenkin että Mclarenilla herroilla Newey ja Prodromou olisi myös jotain tekemistä asian kanssa?

Mikä lähde sinulla on siihen että Tomba vastasi näiden autojen aerodynamiikasta yksin? Faktaa vai mutua?

Onhan kyseessä kova kaveri mutta mielestäni silti vähän turhan paljon nostetaan tässä yhtä miestä jalustalle.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
äxä sanoi:
Mitäs sitten Ferrarin ja Mclarenin muu suunnitteluosasto teki sillä välin kun Tomba suunnitteli mp4-20:n tai f-2004:n aerodynamiikan? Heillä ei ilmeisesti ollut mitään tekemistä? Uskoisin kuitenkin että Mclarenilla herroilla Newey ja Prodromou olisi myös jotain tekemistä asian kanssa?

Mikä lähde sinulla on siihen että Tomba vastasi näiden autojen aerodynamiikasta yksin? Faktaa vai mutua?

Onhan kyseessä kova kaveri mutta mielestäni silti vähän turhan paljon nostetaan tässä yhtä miestä jalustalle.

No ei kai kukaan niin idiootti ole, että kuvittelisi, jotta yksi mies suunnittelisi KAIKEN. Lähde on mm. Vauhdin maailma, että Tombazis vastasi PÄÄOSIN F-2004 ja mp4-20 aerodynamiikasta.

Mielestäni se, ettei yksi mies kaikesta vastaa, on niin itsestään selvä asia, ettei sitä tarvitse joka kohdassa olla toitottamassa. :yuck:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ei McLaren mitään Tomppaa sun muita huru-ukkoja tarvitsekaan. Onhan niillä pääsuunnittelijana loistava Mike "MP4-18" Coughlan! Onkohan tallin perustana ensi kaudella Alonso ja isolla rahalla Rellulta ostetut uudet insinöörit, muutoksia on edessä McLarenilla...
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
formulastara sanoi:
No ei kai kukaan niin idiootti ole, että kuvittelisi, jotta yksi mies suunnittelisi KAIKEN. Lähde on mm. Vauhdin maailma, että Tombazis vastasi PÄÄOSIN F-2004 ja mp4-20 aerodynamiikasta.

Mielestäni se, ettei yksi mies kaikesta vastaa, on niin itsestään selvä asia, ettei sitä tarvitse joka kohdassa olla toitottamassa. :yuck:
Niin siis sitä vaan että mun mielestä auton suunnittelee aina koko tiimi yhdessä. Tomba on varmastikin tuonut monia hyviä ideoita mukaan projektiin, mutta tulos on silti tiimin yhteisvoimin saavutettu tulos. Olisko Tomba saanut esim. mp4-20:n kohdalla samaa tulosta aikaan ilman Neweyä, Prodromouta tai muuta tiimiä, kuka tietää?

Vastaavasti Ferrarinkin oma suunnitteluosasto on jo hyvin vahva ilman Tombaakin.

Tästä syystä hieman vierastan sitä ajatusta että yhtä miestä hehkutetaan liiaksi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
äxä sanoi:
Niin siis sitä vaan että mun mielestä auton suunnittelee aina koko tiimi yhdessä. Tomba on varmastikin tuonut monia hyviä ideoita mukaan projektiin, mutta tulos on silti tiimin yhteisvoimin saavutettu tulos. Olisko Tomba saanut esim. mp4-20:n kohdalla samaa tulosta aikaan ilman Neweyä, Prodromouta tai muuta tiimiä, kuka tietää?

Vastaavasti Ferrarinkin oma suunnitteluosasto on jo hyvin vahva ilman Tombaakin.

Tästä syystä hieman vierastan sitä ajatusta että yhtä miestä hehkutetaan liiaksi.
En nyt jaksais joka jannulle perustella uudestaan ja uudestaan, miksi juuri yksi mies tuntuu sen pienen eron tekevän, jolla erotetaan voittajat häviäjistä. Tombazisin suunnittelunäytteet puhukoot puolestaan.

Ja joojoo, on siellä edelleenkin muita suunnittelijoita mukana kuin Tomppa. Blaah...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Banaani sanoi:
Jatkaisivat vaan samaan malliin kun kerran Alfonso liittyy vahvuuteen.
Mihkäs se siitä muuttuis? Onko sielä hallinto/johtoporras tasolla tapahtunut yhtään muutoksia??? öö, eipä oo tainnut. Ron sielä on edelleen ja niin tehdään kun Ron sanoo. Olkoon vaikka koko tiimi täys Tombaziineja, Neweyjä ja muita kurkoja mut kun Ron setä sanoo, että tänään te suunnittelette mulle uuden vessan pöntön niin sit niin tehdään... :D

Onko se ihme jos sieltä suunnittelijoiden tapaset kaverit haluaa pois jos sielä hivenen nahee ilmapiiri..
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"McLaren esitteli vihdoin toimivan uutuuden MP4-21 -autossaan Saksan Grand Prix -viikonloppuna. Etusiipi oli selvä edistysaskel ja paransi auton kilpailukykyä näkyvästi."

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:503:1:2006-08-02;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:395724,1:0:0:0:0:0:

Kimi kehuu autoaan! Käännetäänkö taas kohta topikin peukku ylöspäin?
http://turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:503:1:2006-08-02;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:395722,1:0:0:0:0:0:

- Yritämme voittaa. Aina, Räikkönen lupaa.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Löytyyköhän jostain selkeitä, oikeita, kuvia tuosta vanhasta ja uudesta etusiivestä? Tuosta piirustuksesta saa mitään selvää :(
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Fatso Colombo on heittänyt hyviä ja järkeviä mielipiteitä McLarenilta lähdöstään El Tiempo-nimiselle Kolumbialaiselle sanomalehdelle. Planet F1:n uutinen asiasta.

F1-sarjasta lähtönsä syyksi Paksu sanoo "My chances of becoming World Champion at McLaren were very slim". Eli aika suoraan osoitellaan siihen miten heikko McLarenin kilpailukyky on tällä kaudella ollut. Pablon alle 30 pistettä MM-sarjassa kertoo kyllä aikaa rumaa kieltä siitä että tällä kaudella on menty tosiaan alaspäin aika rajusti, eikä hän nähtävästi odottanut asiaan tapahtuvan mitään muutosta tulevinakaan vuosina. En olisi nähnyt minäkään.

Ron Dennisin kiukutteluista hänen lähdettyään tämä toteaa: "The conversation lasted about twenty seconds, he had nothing to say". Kieltämättä mielenkiintoinen, joskaan ei niin yllättävä tiedoitus Ron Dennisin luonteesta. Pari vuotta sitten JP:n tullessa talliin huijari oli vielä sitä mieltä, että molempien tarvitsee tulla hieman vastaan jotta työsuhde saataisi toimimaan. Lienee selvää että McLarenilla oltiin alusta saakka erittäin vähän kiinnostuneita JP:stä ja hänen toiveistaan. Aika onnetonta kyllä että talli kohtelee kuljettajaansa huonommin kuin kylmyydestään tunnettu Wiliams, joka sai Pablosta yhden F1-sarjan parhaista kuljettajista.

Mielenkiinnolla odotellaan Fernando Alonson mietteitä McLarenin henkilöstöpolitiikasta ja suorastaan hehkuvasta sisäisestä lämmöstä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Yuri Borzenokóv sanoi:
Ron Dennisin kiukutteluista hänen lähdettyään tämä toteaa: "The conversation lasted about twenty seconds, he had nothing to say". Kieltämättä mielenkiintoinen, joskaan ei niin yllättävä tiedoitus Ron Dennisin luonteesta.
Äläpä vääristele. Montoya "lähti" koska sai kenkää ajohommista. Ei niinpäin että Montoya päätti lopettaa kesken kauden. Ja mitäs kiukuttelua se on jos ei yksinkertaisesti ole yhtään mitään sanottavaa? Ron Dennisin luonnehan on varsin joviaali kun ei antanut kenkää Pablolle samantien Indyn jälkeen.

Pari vuotta sitten JP:n tullessa talliin huijari oli vielä sitä mieltä, että molempien tarvitsee tulla hieman vastaan jotta työsuhde saataisi toimimaan.
Huijari? Kerro toki lisää.

Lienee selvää että McLarenilla oltiin alusta saakka erittäin vähän kiinnostuneita JP:stä ja hänen toiveistaan. Aika onnetonta kyllä että talli kohtelee kuljettajaansa huonommin kuin kylmyydestään tunnettu Wiliams, joka sai Pablosta yhden F1-sarjan parhaista kuljettajista.
Hahhah. McLaren rakensi VIISI erilaista jousitusratkaisua Kolumbian tunarille että saisi tämän kotiutumaan paremmin McLareniin. Tuskin mikään muu tiimi uhraisi niin paljon aikaa ja resursseja että saisi kuljettajansa sopeutumaan.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Nelosen uutiset tiesi kertoa että Mersu yrittää vallata McLarenista enemmistön että voi antaa Ronille kenkää. Ei kuulemma tule toimeen kuljettajien kanssa. Kaavailevat Haugia Dennisin tilalle. :idea:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
HÖYNÄ sanoi:
Nelosen uutiset tiesi kertoa että Mersu yrittää vallata McLarenista enemmistön että voi antaa Ronille kenkää. Ei kuulemma tule toimeen kuljettajien kanssa. Kaavailevat Haugia Dennisin tilalle. :idea:
Norpert"tutkimme asiaa"Haug.... Mersu on itse pilannut Ronin hienon saavutuksen äärinmäisen huonolla kilpailuorganisaatiollaan. Ronista voidaan olla monta mieltä, mutta kyllä se paremmin tallipäällikön duunin vetää kuin jees jees Haug. Varmaan sopii Mersulle paremmin kun olis oma mies johdossa, mutta luulen, että organisaatio menis vain enemmän solmuun. Niin tai näin, ei vaikuta kovin järkevältä tässä valossa jääminen tuohon riitaisaan linnakkeeseen.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Sportti.com:

Saksalainen Auto Bild-lehti on saanut tietoonsa, että Mercedes Benz harkitsee vakavasti McLaren-tallin osake-enemmistön hankkimista jo tämän vuoden aikana. Mercedes haluaa lisästä omistustaan tallista nykyisestä 40 prosentista 70 prosenttiin, minkä myötä Mercedes myös ottaisi tallissa päätäntävallan. Auto Bildin mukaan Mercedes on ollut pettynyt McLarenin saavuttamiin tuloksiin ja se haluaisi syrjäyttää Ron Dennisin tallin johdosta ja korvata hänet omalla miehellään Norbert Haugilla. Osakkeensa Mercedes ostaisi Dennisiltä arviolta 380 miljoonalla dollarilla.

Mercedeksen tiedottaja ei kiistä ostohuhua, vaan tyytyy toteamaan Auto Bildille, ettei kaupan toteutumisen ajankohdasta ole tietoa.

--------------------------------------------------------------------------

Tossa toi uutinen aiheesta. Pahoin pelkään ettei McLaren-Mercedeksen ongelmat ratkea sillä, että Haugista tehdään tallipäällikkö, ja että Mersulle annetaan täysi valta. :nope:
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"Montoya "lähti" koska sai kenkää ajohommista. Ei niinpäin että Montoya päätti lopettaa kesken kauden. Ja mitäs kiukuttelua se on jos ei yksinkertaisesti ole yhtään mitään sanottavaa?"

Montoyan päätti lähteä ja Ron Dennis reagoi päättämällä alle 20 sekunnissa ettet "aja enää mun autolla ikinä, et myöskään kenenkään muun autolla niin kauan kuin voin sen estää". Tarkkis voisi valaista että mitä ihmettä Dennisin sitten olisi pitänyt tehdä että se olisi ollut kiukuttelua? Pistää loppukauden kisoihin JP:lle vuoden -86 McLaren alle ja sanoa että "sulla on sopimus, aja tai saat haasteen"?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Yuri Borzenokóv sanoi:
Montoyan päätti lähteä ja Ron Dennis reagoi päättämällä alle 20 sekunnissa ettet "aja enää mun autolla ikinä, et myöskään kenenkään muun autolla niin kauan kuin voin sen estää". Tarkkis voisi valaista että mitä ihmettä Dennisin sitten olisi pitänyt tehdä että se olisi ollut kiukuttelua? Pistää loppukauden kisoihin JP:lle vuoden -86 McLaren alle ja sanoa että "sulla on sopimus, aja tai saat haasteen"?
Kyllä mä luulen, että Montoyan lähdöstä oli keskusteltu tallin johdossa jo ennen tuota puhelua, eikä Ron suinkaan päättänyt asiaa 20 sekunnissa. Haug eräiden tietojen mukaan vaati Montoyan hyllytystä USA:n fiaskon jälkeen, mutta Withmars ei halunnut hätiköidä. Keskusteluja Pablon asemasta oli varmasti käyty.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Ei mennyt tää Montyn Mclaren pesti ihan suunnitelmien mukaan.
Silloin kun Monty siirtyi mäkille, Dennis jankkasi medialle : Nyt kun meillä on sarjan parhaat kuskit, ei menestys ole ainakaan kuskeistamme kiinni :thumbup:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Janne A. sanoi:
Ei mennyt tää Montyn Mclaren pesti ihan suunnitelmien mukaan.
Silloin kun Monty siirtyi mäkille, Dennis jankkasi medialle : Nyt kun meillä on sarjan parhaat kuskit, ei menestys ole ainakaan kuskeistamme kiinni :thumbup:
Se "toiseksi paras" vaan turhautui (auton ym ohella) siihen nopeimpaan.
 
Ylös