Mclarenin elektroniikka syyllinen Ferrarin notkahdukseen?

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ferrari mokasi autonsa luotettavuuden ja nyt kun kotimaan media janoaa verta aletaan etsitä syytä jostakin muualta kuin omasta peilistä. Omasta mielestäni kysymys ei ole mistään muusta kuin siitä, että Ferrarin tekniikka ei vain yksinkertaisesti kestä kuumissa olosuhteissa. Toki salaliittoteoriat saavat aina kannattajia.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Miksi muilla talleilla, paitsi Ferrarilla, tämä standardi ECU toimii loistavasti?

Tuntuu jotenkin uskomattomalta ettei Ferrari tai kukaan muu talli ole löytänyt standardi ECU:n mahdollisia ongelmakohtia talvitestien aikana.
Harvoinpa olen kuullut että ECU olisi hajottanut Ferrarin pakosarjan autosta kesken kisan. Kenties olisi Ferrarilla peiliin katsomista siitä miksi Kimin autosta pakosarja hajosi, joka rikkoi moottorin.

Haiskahtaa puhtaasti Ferrarin katkeruudelta. Hieman samanlaista huonoa häviämistä italialaiselta tallilta kuin Suomen MM-voitto pizzan paistokisassa. Kuuluu kenties latinolaiseen tyyliin (Ferrari, Alonso jne.) syytellä muita omista ongelmistaan? Vie jotenkin italialaisten uskottavuuden rippeistä viimeisenkin pohjan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
JML82 sanoi:
Kerrohan vähän perusteita tuolle, että FIA pelaa McLarenille :D Kyllä tommonen heitto jo vaatii perusteita!
No en mä kyl ollu eka joka sen sanoi ääneen tällä foorumilla. Aihettahan on täällä käsitelty, mut pari pointtia: se sadan miltsin sakko mistä ei oikeesti tainnu jäädä maksettavaks juur mitään. Se että niistä vakoiluista yleensä edes selvisi sakoilla eikä saanut kilpailukieltoa. Hiemna puolueelliselta tuntui myös viidennnen varikkopilttuun myöntäminen tallille jonka autoissa komeilee kolmannella kymmenellä olevat numerot. "mutta kun on niin prameat varikkorakennukset ettei mahdu sinne perällä". Voi voi, vaihtais pienempään ja säästäis siinä vaikka massia niihin sakkoihin, jos niistä tosiaan montaakaan euroa tartti oikeasti edes maksaa. FIAn kausikoostekkin oli kovin Mäkkärihenkinen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niin no, kyllähän sitä voi itkeä jos haluaa ja yrittää löytää taas tekosyytä McLarenin kautta, mutta Ferrari vain yksinkertaisesti epäonnistui Australiassa, ja melko täydellisesti vieläpä. Auto ei toiminut, kuskit eivät toimineet = paska homma.

Itselleni passaisi jos Ferrari vaikka siirtyisi pysyvästi pois voittotaistelusta tällä kaudella :ahem:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Denniksellä on kaukosäädin noihin kaikkiin!!

Ei saatana, mitä spekulointia. Varmaan joku voi rakentaa sellaisen elektroniikkayksikön, joka pilaa juuri sen yhden tallin kisat. Kieltämättä erikoista, että kyseessä on Ladan tytäryhtiö, mutta sitäkin vain puoliksi. Sehän on jokin Microsoft-yhtiö, eivätkä varmasti lähtisi tuollaiseen mukaan. Kaiken lisäksi aparaatti on kehitetty FIA:n valvonnassa, joten aika pahasti ampuisi FIA itseään jalkaan, jos "tietoisesti" rampauttaisivat lajin tärkeimmän tiimin. Pakkohan tuosta on pieni etu Ladalle olla ja sen takia valmistajan valinta ihmetyttääkin, mutta pidetään se järki kädessä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Skenejeesus sanoi:
No en mä kyl ollu eka joka sen sanoi ääneen tällä foorumilla. Aihettahan on täällä käsitelty, mut pari pointtia: se sadan miltsin sakko mistä ei oikeesti tainnu jäädä maksettavaks juur mitään.

Jos oikeasti olen sen rangaistuksen käsittänyt, se on 100milj. e miinus palkintorahat=sakko. No kyllähä se on käytännössä se 100miljoonaa euroa!!
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
onkos selvinnyt, oliko se off-seasonilla selvinnyt ohjelman ohitus koodi, vain pelkkää sattumaa?! suhteellisen paskasti rakennettu jos muutaman napin painalluksella saa kierrettyä ohjelman. :thumbdown
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
kana-fin sanoi:
Tuskinpa se McLaren voinut kehittää pahasti yhteensopimattomia systeemeitä, kun eivät kuitenkaan tiedä Ferrarin systeemeitä. En kuitenkaan pitäisi mahdottomana, että Eculla olisi yhteyttä ongelmiin, sillä itse kullakin (poislukien mclaren) on vielä työtä tehtävänä systeemin säätämisessä ja sen oppimisessa paremmin. En tässä ala siis mitään salaliittoteorioita miettimään, sillä niitä ei varmaan olekkaan, mutta voihan sillä systeemillä jotain vaikutusta olla.

No teoriassahan moottorien kehitys on jäissä ja Mäkillä ilmeisesti oli tietoa viimekauden Ferrarin tekniikasta niin eiköhän se päde osittain myös tämän vuoden moottoriin. Vai eikö vuodetut tiedot sisältäneet moottori- ja sen ohjausjärjestelmän tietoja?

Luulisin että KAIKKI moottorinohjaus signaalit menevät ECUn lävitse, joten kaikkia ohjaussignaaleja voitaisiin siis käsitellä ECUn softilla. Toinen asia on onko ECUn softat vapaasti muokattavissa kaikille talleille. Itse epäilen että ainakin osa ECUn mikropiireistä sisältää ohjelmapätkiä, jotka ovat kiinteitä.

Oikeastaan olis pari vaihtoehtoa sabotoida muiden autoja halutessa ECUn softaan rakennettavilla ansoilla; 1. tehdä omaan autoon täysin muista poikkeava moottorinohjaustoiminta ja optimoida ECUn ohjelmistot ja elektroniikka mahdollisimman rajatusti sen mukaiseksi 2. Tietää muiden moottorinohjauksen erityispiirteitä ja tehdä softaan niitä varten erikseen räätälöidyt filtterit.

Jos nyt teoriassa joku "pahaluonteinen nörtti" haluais vaikka polttaa Ferrarien pakosarjat niin eikös se onnistuis helpoiten muuttamalla moottorinohajuksen ajoituksia?


OK... ottakaa ihan rauhallisesti, lähinnä teoriaahan tämä on ja enemmän toivottavasti fiktiota, mutta mielestäni toteutettavissa kyllä.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Todella kaukaa haettu salaliittoteoria, mutta onhan se mahdollista että McLaren yhteistyössä Microsoftin kanssa kehitti järjestelmän joka ei ole eduksi Ferraris moottorille. Moottorinkehitystyö on nimittäin jäädytetty.

Jos puhutaan suoraan jäähdytysongelmista, niin eikös kuiten Toro Rosso teamin autoissa ole eri jäähdytysjärjestelmä, mutta sama moottori kuin Ferrarilla. Samaan tyyliin piiputti sekin.

Jos jutussa on perää niin eiköhän se selviä, kuten kävi vakoiluskandaalissa viime vuonna. Muutoin tämä on vain syyllisten etsimistä omiin ongelmiin.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Jollain tapaa tämäkin tapa Ferrarin suunnalta ärsyttää, vaikka kritiikki on kyllä kohdallaan. Ferrarilla itsellä on suuria murheita painia omien ongelmien kanssa että olisi ehkä kannattanut jättää nuo kommentit lausumatta. Muistaakseni McLaren ei ole ainakaan lähiaikoina Ferrarille kuittaillut elektroniikasta tai muusta kämmistä, varsinkaan jos omia ongelmia on kasaantunut.

Jotenkin näyttää että Ferrarilla etsitään syyllistä ulkopuolelta omiin ongelmiin. Tämä kyllä kelpaa, harvoinpa ketään ulkopuolista syyttämällä saadaan ratkaisuja aikaiseksi omiin ongelmiin. :D
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
meillä saattaa olla joitain ongelmia ymmärtää MES:n systeemiä sekä sitä, miten se yhdistetään autoon, Domenicali sanoi moottorivikojen syytä pohtiessaan Autosport.comin mukaan.

Kimi Räikkösen keskeytys Australian GP:n aika-ajoissa johtui polttoainepumppuun iskeneestä sähköviasta. Sen puolestaan aiheutti konflikti Ferrarin omien tiedostojen ja uuden elektroniikkakeskuksen (SECU) välillä.

Varsin monella ilmeisesti vaikeuksia luetun ymmärtämisessä? Tuossahan puhutaan MESin ja Ferrarin omien ohjelmien yhteensopivuusongelmista, ei mistään salaliittoteoriasta.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
On vain erittäin mielenkiintoista miten paljon Ferrarilla on ongelmia. Shumin aikana niitä oli tosi vähän. Puhumattakaan moottoriin liittyvistä ongelmista.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ronttu sanoi:
On vain erittäin mielenkiintoista miten paljon Ferrarilla on ongelmia. Shumin aikana niitä oli tosi vähän. Puhumattakaan moottoriin liittyvistä ongelmista.
Schumin ja TC:n aikana niitä oli tosi vähän.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Sitä minäkin oon ihmetellyt että miten helvetissä on mahdollista, että tämä homma annettiin McLarenin sisaryhtiölle. Maailmasta ei löydy yhtään yhtä hyvää vaihtoehtoa, mutta puolueetonta? Ei varmaan niin. En kannata näitä salaliittoteorioita, mutta se miten McLaren tuohon hommaan saatiin valmistajaksi haisee.

azai sanoi:
Hieman samanlaista huonoa häviämistä italialaiselta tallilta kuin Suomen MM-voitto pizzan paistokisassa.
Häh? :D

JML82 sanoi:
Jos oikeasti olen sen rangaistuksen käsittänyt, se on 100milj. e miinus palkintorahat=sakko. No kyllähä se on käytännössä se 100miljoonaa euroa!!
Miten McLaren sai mitään palkintorahoja pisteiden mukaan, kun niitä oli nolla? Oikeastihan se sakko oli se 30 miljoonaa ja risat, mutta päättivät vissiin repiä otsikot johtamalla harjaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Silk Cut Jaguar sanoi:
Häh? :D


Miten McLaren sai mitään palkintorahoja pisteiden mukaan, kun niitä oli nolla? Oikeastihan se sakko oli se 30 miljoonaa ja risat, mutta päättivät vissiin repiä otsikot johtamalla harjaan.
No jos otetaan alkuperäinen tilanne eli McLareni olis saanu ne palkintorahat esim. 70milj. euroa sinun tapauksessa. No sehän olisi ollut siis plussalla tuon 70milj. e, mutta nyt joutuu maksaa 30 milj. e. Itteä ihan nauratti kun esim. Suomen media uutisoi, että McLaren ei joudu maksamaan kuin murto-osan. Vaikutus on kyllä se 100 miljoonaa euroa. Toki jos ajatellaan, että pisteitä on nolla niin, sitten vaikutus on 30miljoonaa. Rangaistushan oli vaan pisteiden menetys, ei palkintorahojen.

Tuommonen sakko olisi kyllä kaatanut suurimman osan talleista. McLaren varmaan ainoita, kenen talous kestää tuon, joten päättivät rahastaa tallin kustannuksella.
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Miten voit saada palkintorahoja jos sinulla ei ole pisteitä ja sijoitut viimeiseksi? Toisaalta johan ne siirrettiin avarampiin tiloihin varikollakin joten puhtaan kosmeettinen pistemenetys.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
JML82 sanoi:
Toki jos ajatellaan, että pisteitä on nolla niin, sitten vaikutus on 30miljoonaa. Rangaistushan oli vaan pisteiden menetys, ei palkintorahojen.
Kyllä taitaa homma olla niin että McLaren ei saanut latin latia FIA:lta palkintorahoja, näistä ECUista on varmaan sitten jotain kipurahaa irronnut McLarenille MES:n kautta.

Btw. Myös tämän MES:n kassasta kahmaistaan osa kun McLaren lyhentää vakoilupetoksesta saamaansa sakkoa...
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Eihän se ole mikään mystinen boksi mitä ei saa avata. Eiköhän Ferrarilta löydy insinööri, joka pystyy tutkimaan tarkkaan miten se elektroniikka toimii. Ferrarin kisa meni päin persettä ja nyt selitellään...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin, jos Ferrarilla on vaikeuksia MES:in Ecu-boxin kanssa, niin Domenicali ehken tarkoitti, että vika on heissä, kun eivät osaa/saa siitä täyttä hyötyä irti.

Toki se McLarenia auttaa, jos heidän aiempi oma viritelmä on ajatusmaailmaltaan lähellä tätä stanuboxia.
 
Ylös