Viimeisten viikkojen ja päivien tapahtumien jälkeen voidaan viimeistään puhua McLarenin kohdalla erittäin vaikeasta uskottavuuskriisistä. Räikkönen on vahvistanut sen, minkä Montoya ja Alonso ovat jo aiemmin kertoneet. Tallin johto kohtelee kuljettajiaan epätasaisesti, kokonaisvaltaisen huonosti ja tallin sisäinen ilmapiiri on erittäin kylmä. Jos keskustelut Ron Denniksen ja kuljettajien välillä tarvitsee käydä muistioiden avulla, on tilanne jo täysin naurettava.
Vakoiluun syyllistyminen on varmasti jäänyt suuremman yleisön mieleen ja luultavasti ainakin jollain tasolla vaikeuttaa joitakin sponsorineuvotteluita tulevaisuudessa. Samaten se, ettei nearly successful ole sama kuin successful.
McLaren ei megasponsoreiden ja Mercedeksen loputtomasta tuesta huolimatta ole vieläkään voittanut yhtään pystiä tällä vuosikymmenellä. Eivät kaikki loputtomiin usko selityksiä huonosta tuurista. Se on rumaa katsoa kun pieni mies lyö isomman kanveesiin, kerta toisensa jälkeen. Renault, Ferrari, Honda ja BMW ovat kaikki noususuhdanteessa ensi kautta ajatellen, kun taas McLarenia odottaa syöksykierre sille tasolle, jossa se oli -04 tai -06.
Nyt näyttää myös, ettei McLaren pysty enää ostamaan parhaita kuljettajia rahoillaan. Alonson ja Montoyan esimerkit ovat osoittaneet, ettei McLaren ole uran kannalta hyvä siirto. Kohtelu on kylmää, menestysmahdollisuudet laihat ja PR-tilaisuuksia on enemmän kuin muilla talleilla yhteensä. Jo viime talvena McLaren joutui turvautumaan hätäratkaisu-Hamiltoniin rattimiehen puutteessa ja nyt on nähtävästi sama ratkaisu edessä.
Alkuperäinen "toivelista" oli Kovalainen, Rosberg ja Sutil, joista viimeinen on kuljettajana niin järkyttävää sekundaa että lieni ainoastaan Saksaan päin suunnattu nuoleskelu. Rosbergin siirto on blokattu ja koska kaikki tietävät, että sopimukset on rahalla ostettavissa ulos, on blokkaus tullut joko Nicolta, K€K€ltä tai McLarenia ei ole vain kiinnostanut maksaa tarvittavaa summaa. Itse veikkaan keskimmäistä. Uran kannalta on liian suuri riski lähteä McLarenille pelleilemään rahan perässä. K€K€ pelaa pokeria ja jättää katsomatta tämän, toivoen että seuraavassa jaossa jossain todellisessa huipputallissa on paikka auki. Kovalainen taas on uskollinen Renaultille ja tietää paikkansa olevan varma.
Nyt jää luu käteen, eli on valittava De La Rosasta ja Paffetista. Jälkimmäisestä olisi voinut keskivertosuhari tullakin, mutta jäi McLarenin testipenkkiin tuhoamaan uraansa. Paffett tarvitsee aikaa ja todellinen lahjakkuus on sitä tyypillistä brittitasoa, joten saattaa olla jopa huonompi vaihtoehto kuin De La Jämä. Kuitenkin imagollisista syistä Paffettin valinta olisi perustellumpi, mikäli Espanjassa narisevat rahahanat nyt eivät välttämättä vaadi Rosaa rattiin. Paffettin valinnassa voidaan edes esittää kyseessä olevan valinta, mutta Rosan valinnasta jokainen näkee että nyt jäi musta pekka käteen.
McLarenilla tulee ensi kaudella ajamaan todella heikko kuljettajakaksikko. Muutama vuosi sitten se oli Räikkönen-Montoya. Mestaruuteen ei näillä korteilla ole taaskaan mitään asiaa, vaikka kuinka saisi autoa rakentaa katsoen Ferrarilta mallia.