Yuri Borzenokóv sanoi:
Viimeisten viikkojen ja päivien tapahtumien jälkeen voidaan viimeistään puhua McLarenin kohdalla erittäin vaikeasta uskottavuuskriisistä. Räikkönen on vahvistanut sen, minkä Montoya ja Alonso ovat jo aiemmin kertoneet. Tallin johto kohtelee kuljettajiaan epätasaisesti, kokonaisvaltaisen huonosti ja tallin sisäinen ilmapiiri on erittäin kylmä. Jos keskustelut Ron Denniksen ja kuljettajien välillä tarvitsee käydä muistioiden avulla, on tilanne jo täysin naurettava.
--
Yurin McLaren-mekastuksista saa usein sellaisen kuvan, että ovat vihan sokaisemaa jorinaa, mutta tässä oli paljolti asiaa. Talli on hävinnyt teknisiin tai taktisiin kömmähdyksiin tällä vuosituhannella viisi mestaruutta ja heikko henkilöstöjohtaminen on karkoittanut kaksi kuljettajaa sekä todennäköisesti näytellyt osaa kolmannen epäonnistumisessa (joskin kyllähän Montoya-katastrofin suurin aiheuttaja oli Juan Pablo Montoya). Tuskin noilla "meriiteillä" voi kukaan väittää, että homma olisi oikeasti reilassa.
Sikäli näen tilanteen tosin toisin, että niin kauan kuin McLarenilla on luvata auto, jolla on mahdollisuus mestaruuteen, tulee se myös houkuttelemaan kärkikuskeja. Olkoon Ron Dennisin johtamistapa kuinka todellisuudesta vieraantunut hyvänsä, on F1-kuski loppujen lopuksi kiinnostunut mahdollisuudesta voittaa. Tämän kauden kuljettajahakua tuskin voi pitää hyvänä esimerkkinä tulevasta, kun kaikki todella kiinnostavat nimet olivat jo kiinni siinä vaiheessa, kun Alonson lähtö varmistui. Ja vaikka Dennis suosikkinsa valitseekin, on kalusto ollut aina teknisesti tasavertaista, sen ovat myöntäneet myös kaikki tallia kritisoineet kuljettajat pl. Alonso, jonka kitinöistä jäi kyllä kuva, että olivat enemmän tekosyitä omalle epäonnistumiselle kuin mihinkään todelliseen perustuvaa.
Onko autoja, joilla on mahdollisuus kyetä mestaruuteen, sitten jatkossa luvassa? Todennäköisesti kyllä. On varsin naiivia ajatella, että kauden jo alettua tapahtunut tietovuoto olisi yksin keikauttanut tilannetta niin merkittävästi, että sitä voisi pitää syynä McLarenin vahvuuteen. Hyppy viime ja tämän kauden välillä oli kaiken kaikkiaan varsin vakuuttavaa luokkaa, minkä lisäksi tallilla on jonkinasteinen valttikortti kädessään uuden ECU:n kanssa. Rahoituksestakaan en olisi tolkuttoman huolissani, sillä jos McLarenilla jotain on aina osattu, niin markkinointi. Ja piti Hamiltonista tai ei, on hänellä debyyttikautensa ansiosta todella kova markkina-arvo.
Jotta McLaren mestaruuteen asti lähitulevaisuudessa yltäisi, pitää jotain silti tapahtua. Kaiken kaikkiaan tallista jää kuva, että huomiota kiinnitetään liian vähän itse kilpailemiseen ja liian paljon oikeanlaisten sponsoripusakoiden käyttämiseen ja muuhun vähemmän tärkeään. Hamiltonin pitäminen tusinatavarana jaksaa kyllä tuollaisen debyyttikauden jälkeen kummastuttaa, tosin sikäli kuskitilanne on kyllä ongelmallinen, että nyt Lewisin pitäisi johtaa tallia, kun taas kuluneella kaudella kenelläkään ei ollut suuria odotuksia. Ja painetilanteethan näyttivät Lewisille sopivan kuin nenä päähän...
tommii sanoi:
Olen samaa mieltä. Tullut tästäkin postattua jo ainakin pari viestiä, mutta moni tuntuu unohtaneen esim. Australian ja Monacon osakilpailujen tapahtumat ja väittävät kuinka Hamiltonia oltaisiin suosittu koko kauden.
Australian ja Monacon tapahtumien merkitystä on minusta toistuvasti liioteltu. Molemmissa oli kyse ihan normaalista taktiikkasiirrosta erona tavalliseen lähinnä se, että kärsivä osapuoli oli F1:n uusi lempilapsi, minkä takia asiasta tehtiin numero.