McLarenin kriisi

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Pesemisellä ei juurikaan ole merkitystä jos suoraa edeltävässä mutkassa on täysin mahdoton ajaa edellä menevän lähellä. Ohituspaikan rakentaminen suoran jälkeiseen jarrutuksen nimittäin vaatii sen. Toki massiivisella suoranopeusedulla on nytkin mahdollista kuroa ero suoran aikana kiinni, mutta käytännössä se tarkoittaa vain sitä että huippuautolla on mahdollista nousta peräpäästä pisteille. Kun suoranopeusero on pieni, ei ohitusta synny koska perässä tuleva ei vain pääse lähelle. Optimilinjan ulkopuolisella pidolla on merkitystä vasta sitten kun ohitusta yrittävä kääntää pois optimilinjalta, eli siellä jarrutuksessa.. mutta se tulee vasta ohittamisen kohdassa #3-4, ensin pitäisi päästä kohdasta #1 eteenpäin.

edit: tokihan ohittamiseen saa nykerrettyä vaikka kuinka monta sataa kohtaa, jos purkaa sen tarpeeksi pieniksi palasiksi, mutta ajattelin nyt vain isoja linjoja.. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
talakem sanoi:
Höh, ei pesu auta. Nopein linja on tasan se ideaalilinja mihin renkaista irtoava kumi jää... muualla pito on jokatapauksessa huonompi. No "kuoriutuvat" urarenkaat tietenkin pahentavat tilannetta...
Niin no en väittänytkään sen helpottavan ohittamista... Ainoastaan poistavan lian radan pinnasta...

Jo pelkästään poistuminen optimi linjalta hidastaa mutkanopeutta ja vaikuttaa kiihdyttämiseen seuraavalla suoralla... Maalainenkin (ainakin minä) ymmärtää, että jo se pelkästään hidastaa autoa...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Originally Posted by Toni_V
-Ei sliksejä, vaan leveämmät urarenkaat (lisääntynyt ilmanvastus ilman lisääntynyttä pitoa)
-Suurempi moottoriteho korvaamaan suurempaa ilmanvastusta
Oberfeldwebel sanoi:
Mitä järkeä tässä on? :yuck:
Noh, ensinnäkään en näe syytä miksi sliksit olisivat urarenkaita parempia - toki alkuun vuosia sitten kuskit haukkuivat urarenkaiden toimintaa, mutta nykyisin käyttäytymisessä ei enää liene huonoja puolia. Urarenkaiden hyvä puoli on suurempi ilmanvastus pitopintaan nähden.

Ja miksi sitten ilmanvastus renkaista on hyvä asia? Siksi ettei rungon muodolla voida paljoa vaikuttaa renkaiden ilmanvastukseen. Jos FIA saa aikaan päätöksen vaikkapa siipiin joilla saadan 5% pois downforcesta on se jo seuraavana kautena kiritty kiinni tuulitunnelissa ja tietokoneilla. Renkaiden ilmanvastus on ja pysyy, ja niin kauan kun edessä olevia härpäkkeitä rajoitetaan ei renkaiden ilmanvastusta ole helppo kumota.

Miksi sitten suurempi moottoriteho? Jotta F1 pysyisi kukkulan kuninkaana ja suoranopeudet eivät putoaisi liikaa. Tehojen nosto kaikilla ei tee merkitystä ohittamiseen.

talakem sanoi:
Vakavasti ottaen. Radoilla tulee aina olemaan se nopea "linja" ja muualla on kuraa ainakin kisan lopussa. Jos autot on tasavertaisia ohitukset ei ainakaan lisäänny...oli säännöt mitkä tahansa...
Totta tuo yhden parhaan linjan asia. Roskaton linja vieressä parantaa kyllä ohitusmahdollisuutta mutta ei ole kuitenkaan se merkittävin tekijä.

Tasavertaisten autojen tilannetta voisit miettiä uudelleen - sarjoissa joissa autot ovat tasavertaisia tapahtuu eniten ohituksia. Joissain sarjoissa autojen suorituskykyä pyritään tasoittamaan vaikkapa lisäpainoin.

...Alkaa kyllä mennä tässä toikissa aiheen yli ja pahasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Noh, ensinnäkään en näe syytä miksi sliksit olisivat urarenkaita parempia - toki alkuun vuosia sitten kuskit haukkuivat urarenkaiden toimintaa, mutta nykyisin käyttäytymisessä ei enää liene huonoja puolia. Urarenkaiden hyvä puoli on suurempi ilmanvastus pitopintaan nähden.
Slicksit tarjoavat paremman pidon, joten jos mekaanista pitoa halutaan lisätä, ne ovat luonnollinen valinta. Urarenkaiden suuremmasta ilmanvastuksesta en tiedä. Mihin se perustuu?
Ja miksi sitten ilmanvastus renkaista on hyvä asia? Siksi ettei rungon muodolla voida paljoa vaikuttaa renkaiden ilmanvastukseen.
Mutta miksi suurempi ilmanvastus sinällään on hyvä asia?
Tasavertaisten autojen tilannetta voisit miettiä uudelleen - sarjoissa joissa autot ovat tasavertaisia tapahtuu eniten ohituksia.
Niissä on myös toisenlaiset aerodynamiikkasäännöt, eikä kilpailijan ohittamista vaikeuttavat aerodynaamiset ratkaisut ole välttämättä mahdollisia.
Joissain sarjoissa autojen suorituskykyä pyritään tasoittamaan vaikkapa lisäpainoin.

...Alkaa kyllä mennä tässä toikissa aiheen yli ja pahasti.
Ja rangaistuspainot menevät jo nykyisestä offtopicistakin offtopiciin. ;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Toni_V sanoi:
Urarenkaiden hyvä puoli on suurempi ilmanvastus pitopintaan nähden.
Ja mitähän ihmettä tämä mahtaa tarkoittaa selvällä suomenkielellä? Urarenkaat tulivat formuloihin vain yhdestä syystä: Haluttiin hidastaa autojen nopeuksia.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Törni sanoi:
Ja mitähän ihmettä tämä mahtaa tarkoittaa selvällä suomenkielellä? Urarenkaat tulivat formuloihin vain yhdestä syystä: Haluttiin hidastaa autojen nopeuksia.
Urarenkailla ja slikseillä on yhtä paljon ilmanvastusta, mutta urarenkaassa on vähemmän pitoa --> urarenkaalla saadaan autojen nopeudet tippumaan eikä sitä voida kiertää kehittämällä aerodynamiikkaa, koska renkaan ilmanvastus on ja pysyy --> osa-alue aerodynamiikassa, joka on tehokkuudessaan samalla tasolla lähes kaikilla talleilla eikä sitä voida juurikaan kehittää --> pienemmät suorituskykyerot autojen välillä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CamoN sanoi:
Urarenkailla ja slikseillä on yhtä paljon ilmanvastusta, mutta urarenkaassa on vähemmän pitoa --> urarenkaalla saadaan autojen nopeudet tippumaan eikä sitä voida kiertää kehittämällä aerodynamiikkaa, koska renkaan ilmanvastus on ja pysyy --> osa-alue aerodynamiikassa, joka on tehokkuudessaan samalla tasolla lähes kaikilla talleilla eikä sitä voida juurikaan kehittää --> pienemmät suorituskykyerot autojen välillä.
Ei hittolainen, kyllä renkaista puuttuvaa pitoa voidaan saada takaisin kaikenmaailman härpäkkeillä ym siipien kehityksellä. Mekaaninen pito vain muuttuu aerodynaamiseksi ja se on ohitusten kannalta tuhoisaa. Kun härpäkkeille tulee turbulenttista ilmaa edelläajavan vanavedessä, aerodynaaminen pito heikkenee ja muutenkin heikomman mekaanisen pidon tarjoavat urarenkaat lipsuvat entistä herkemmin kaarteessa. Tämä nähtiin erinomaisen hyvin mm. Kimin onboard -kamerassa Bahrainin GP:ssa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tietysti nykyisellään urarenkaista ei ole niin väliä, koska yksi rengastoimittaja voisi tehdä myös kovempia sliksejä. Mutta samalla slikseistäkään ei ole hyötyä koska mekaanista pitoakaan ei voida paljoa nykyisestä lisätä. Kuskit eivät kestä liian suurta pitoa ja mutkanopeudet nousevat vaarallisiksi.

Sen takia pidon kokonaismäärä voisi pysyä suunnilleen nykyisen tasolla, mutta pitoa pitäisi saada aerodynaamiselta puolelta pois ja osittain takaisin mekaaniselle puolelle.

Ykkösissä tiimit koittavat saada ilmanvastuksen mahdollisimman paljon hyötykäyttöön eli downforceksi. Tätä pitää estää säännöin niin että autojen ilmanvastus pysyy suurena (suoranopeudet järkevinä) mutta samalla estää se ettei ilmanvastuksesta saada tehtyä downforcea. Kuten sanoin renkaiden koko on tuohon yksi luonnollinen ratkaisu. Rajoituksen auton aerodynamiikassa on toinen, mutta ongelmallinen koska tiimit pyrkisivät kaikin keinoin muokaamaan autoja niin että haitta olisi mahdollisimman pieni.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Minä olen slicksien kannalla siksi että yksi valmistaja voisi tehdä niistä niin "huonot" että mutkanopeudet eivät kasvaisi ja toisekseen siksi että slicksit eivät murene kuten urarenkaat joten ehkäpä ohituspaikkojakin alkaisi löytymään kun niitä renkaan murusia ei ole siinä heti ajolinjan vieressä pakottamassa kuskeja ajamaan kuin kiskoilla.

Mutta tämähän ei liittynyt McLarenin kriisiin taas mitenkään...
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
PekPoy sanoi:
Vai sellaista kuuluu McLarenin kriisille. :D
Samaa ajattelin, jouduin oikeen tsekkaamaan, luinko oikeeta topikkia :eek!:

mutta asiaan, ei taida kriisi parantua silla, etta Lewis on lomalla pomon (ja tyttaren) kanssa ja Alonso on kuin pikkupoika ja kieltaytyy kutsusta :nope:
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Reef sanoi:
mutta asiaan, ei taida kriisi parantua silla, etta Lewis on lomalla pomon (ja tyttaren) kanssa ja Alonso on kuin pikkupoika ja kieltaytyy kutsusta :nope:
Ehkäpä Alonso arveli vaimon suuttuvan, mikäli lähtee lomalle pomon tyttären kanssa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
jps sanoi:
Ehkäpä Alonso arveli vaimon suuttuvan, mikäli lähtee lomalle pomon tyttären kanssa.
Eikös Reef tarkoittanut että Alonso kieltäytyi kutsusta lähteä mukaan lomalle Dennisin ja Luiksen kanssa? Ja tämä Dennisin tytär olisi mukana vaan koska Luis on siellä?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jason Voorhees sanoi:
Eikös Reef tarkoittanut että Alonso kieltäytyi kutsusta lähteä mukaan lomalle Dennisin ja Luiksen kanssa? Ja tämä Dennisin tytär olisi mukana vaan koska Luis on siellä?
Juu kyseessä ei ole Dennisin nouseva polvi vaan harmaa eminenssi Mansour Ojjehin, jonka veneestäkin on kyse. Ojjeh sijoitti runsaasti McLareniin Dennisin tullessa tallin peräsimeen ja hän omistaa edelleen n. 15% McLaren groupin osakkeista.

Mitään varsinaista roolia Ojjehilla ei Mursulla kaiketi ole, mutta toki Dennisin kanssa saman kokoinen omistus lafkassa antaa hänelle epävirallista vaikutusvaltaa. Sara Ojjeh tuskin on paatilla koska Lewis Hamilton on, vaan koska paatti on hänen perheensä huvijahti.
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Jason Voorhees sanoi:
Eikös Reef tarkoittanut että Alonso kieltäytyi kutsusta lähteä mukaan lomalle Dennisin ja Luiksen kanssa? Ja tämä Dennisin tytär olisi mukana vaan koska Luis on siellä?
Juuri nain, mut tarkoitinhan pomolla tuota formuloista pitavaa Saudia joka aikoinaan tosiaan auttoi mekaanikko-ronin mclarenin perasimeen.

Eipa muuten sopis jos Ojjehit asuis viela saudeissa, etta 18v tytar hyppelisi puolialastomana jonkun kristityn(?) kanssa ja heista otettais kuvia. Jo vain tytto kivitettais...
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
PAhalta näyttää Mc Larenin tilanne teollisuusvakoilujutun tiimoilta. Monzassa odetettavissa hyvä kisa siitä huolimatta!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/09/559655

Ron Dennisin toimia tutkitaan - erosta huhutaan
Julkaistu 08.09.2007 18:37 (päivitetty 20:06)

McLarenin F1-tallin päällikön Ron Dennisin toimia tutkitaan italialaissyyttäjän vaatimuksesta, uutisoi ANSA-tietotoimisto.

Häntä epäillään vilpillisestä toiminnasta sekä teollisuussalaisuuksien loukkaamisesta ja hallussapidosta. Dennisiin kohdistuvia tutkimuksia vaatii Ferrarin kotipaikkakunnan Modenan syyttäjä.

Dennisin johtaman McLaren-tallin epäillään käyttäneen hyödykseen Ferrarilta vuotaneita tietoja autonsa kehittämisessä.

Tutkimukset kohdistuvat yhteensä seitsemään henkilöön, joista on Dennisin lisäksi nimetty McLarenin entinen pääsuunnittelija Mike Coughlan ja Ferrarin entinen insinööri Nigel Stepney.

Kansainvälinen autoliitto FIA päättää ensi torstaina, rangaistaanko McLarenia tietovuodon tiimoilta. MTV3:n kuuleman varikkohuhun mukaan McLaren selviäisi ilman merkittäviä seurauksia torstain maailmanneuvoston kokouksesta, jos Dennis eroaisi ennen torstaita.

Dennis kuitenkin kiistää suunnittelevansa eroamista.

- Jos pitäisin sitä oikeana asiana ja ajattelisin sen hyödyttävän yritystä, niin en epäröisi siinä, mutta minä en pidä sitä oikeana asiana, Dennis totesi.

(MTV3-AFP-Reuters)
Kriisi? Mikä kriisi? :p
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Voi voi tuota McLarenin kriisiä, syvällä kyntävät tulosliuskoilla:frown: Hyvä, että saatiin edes Kimi pois sieltä!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
kouvotsvoni sanoi:
Voi voi tuota McLarenin kriisiä, syvällä kyntävät tulosliuskoilla:frown: Hyvä, että saatiin edes Kimi pois sieltä!
Niin, olihan Rasmussenkin aika korkealla tulosliuskoilla Tourilla.
 
Ylös