Olen seuraillut tätä foorumia nyt kuukauden päivät. Olen saanut sellaisen käsityksen, että täällä asioista keskustelevat kohtalaisen hyvin moottoriurheiluun paneutuneet henkilöt. Mutta viime aikoina näiden kuumimpien puheenaiheiden kanssa on alkanut oksettaa monien käyttäjien lyhytnäköisyys, lyhytmuistisuus ja perusteettomat mielipiteet. Saisinko pyytää kaikkia miettimään edes hetken ennen kuin kirjoitatte mitään. Kiitos.
Minun mielestäni Ferrarilla on hyvät mahdollisuudet kaksoisvoittoihin, koska;
1. Ferrarin auton pohja meni remonttiin kauden alussa, tallin tuntien luultavasti pahemmin kuin niillä "muilla" talleilla, jotka joutuivat myös muuttamaan autonsa pohjarakennetta.
2. Kimi valmistautui kauteen varmaan vähän liian positiivisin odotuksin, tai talli antoi hänen olla huolestumatta mistään liikaa - Australian jälkeiset ongelmat kasautuivat ja Massa oli ajoittain nopeampi. Se on fakta, joka tällä hetkellä tuntuu aivan käsittämättömältä. Eikä sitä tunnu moni enää muistavan.
3. Missään vaiheessa tiedotusvälineissä ei olla keskusteltu Ferrarin alkukauden tuulitunneliongelmista sen enempää, mitä Todt on paljastanut. Ei ole mitään todisteita sen tueksi eikä sitä vastaan, että Ferrarilla olisi ollut kaikki kehitystyö jäissä jopa monta viikkoa. Ja se on pitkä aika tässä lajissa, varsinkin kun uuden tyyppisillä renkailla ollaan saatu alle vain rajoitettu määrä kilometrejä ja toimitaan pitkälti pelkkien hyvien olettamuksien varassa. Nyt tunneli on kuitenkin kunnossa, ja kilometrejäkin on tullut Kimin kannalta "riittävästi".
4. Kuskien henkinen puoli. Ferraria tulee auttamaan se että Hamiltonin jalat alkavat irrota maasta, mutta toisaalta Massasta ei koskaan voi tietää. Mies vaikuttaa vähän siltä, että jos kalsarit on sattuneet aamulla jalkaan väärinpäin, niin ei onnistu enää mikään koko loppuviikolla. Väittäisin, että Massa ei tule suoriutumaan täysin puhtain paperein esim. Spassa radan monipuolisuuden vuoksi.
5. Kilpailuiden voittaminen. Tällä kaudella kisan voittoon ei olla tarvittu mitään muuta, kuin A) paalupaikka (tai ykköstila ensimmäisen mutkan jälkeen) B) kakkostila ja riittävästi vauhtia kilpailijaa painavamalla autolla C) erikoisolosuhteet. Noista syistä kahdesta on realistista tavoitella hyötyä itselleen kisaviikonloppuna, ja etukäteen vaikuttaa siltä että ne olisi jo pedattu Ferrarille jos ei kaikissa, niin ainakin neljässä loppukauden kisoista.
Näihin syihin pohjaten väitän, että Ferrari tulee saalistamaan loppukaudella enemmän pisteitä kuin McLaren, mutta riittäkö se? Voi tulla hyvinkin jännittävät kaksi viimeistä kilpailua.
Minun mielestäni Ferrarilla on hyvät mahdollisuudet kaksoisvoittoihin, koska;
1. Ferrarin auton pohja meni remonttiin kauden alussa, tallin tuntien luultavasti pahemmin kuin niillä "muilla" talleilla, jotka joutuivat myös muuttamaan autonsa pohjarakennetta.
2. Kimi valmistautui kauteen varmaan vähän liian positiivisin odotuksin, tai talli antoi hänen olla huolestumatta mistään liikaa - Australian jälkeiset ongelmat kasautuivat ja Massa oli ajoittain nopeampi. Se on fakta, joka tällä hetkellä tuntuu aivan käsittämättömältä. Eikä sitä tunnu moni enää muistavan.
3. Missään vaiheessa tiedotusvälineissä ei olla keskusteltu Ferrarin alkukauden tuulitunneliongelmista sen enempää, mitä Todt on paljastanut. Ei ole mitään todisteita sen tueksi eikä sitä vastaan, että Ferrarilla olisi ollut kaikki kehitystyö jäissä jopa monta viikkoa. Ja se on pitkä aika tässä lajissa, varsinkin kun uuden tyyppisillä renkailla ollaan saatu alle vain rajoitettu määrä kilometrejä ja toimitaan pitkälti pelkkien hyvien olettamuksien varassa. Nyt tunneli on kuitenkin kunnossa, ja kilometrejäkin on tullut Kimin kannalta "riittävästi".
4. Kuskien henkinen puoli. Ferraria tulee auttamaan se että Hamiltonin jalat alkavat irrota maasta, mutta toisaalta Massasta ei koskaan voi tietää. Mies vaikuttaa vähän siltä, että jos kalsarit on sattuneet aamulla jalkaan väärinpäin, niin ei onnistu enää mikään koko loppuviikolla. Väittäisin, että Massa ei tule suoriutumaan täysin puhtain paperein esim. Spassa radan monipuolisuuden vuoksi.
5. Kilpailuiden voittaminen. Tällä kaudella kisan voittoon ei olla tarvittu mitään muuta, kuin A) paalupaikka (tai ykköstila ensimmäisen mutkan jälkeen) B) kakkostila ja riittävästi vauhtia kilpailijaa painavamalla autolla C) erikoisolosuhteet. Noista syistä kahdesta on realistista tavoitella hyötyä itselleen kisaviikonloppuna, ja etukäteen vaikuttaa siltä että ne olisi jo pedattu Ferrarille jos ei kaikissa, niin ainakin neljässä loppukauden kisoista.
Näihin syihin pohjaten väitän, että Ferrari tulee saalistamaan loppukaudella enemmän pisteitä kuin McLaren, mutta riittäkö se? Voi tulla hyvinkin jännittävät kaksi viimeistä kilpailua.