Ghost_Glove
Jääkausi
Ohituksien vähyyteen vaikuttaa varmasti myös tän kauden renkaat jotka ovat kovasti kovemmat kuin vuosi sitten...
Miksi kovempien renkaiden pitäisi vähentää ohituksia?Ghost_Glove sanoi:Ohituksien vähyyteen vaikuttaa varmasti myös tän kauden renkaat jotka ovat kovasti kovemmat kuin vuosi sitten...
Mutta taas toisaalta Pehmeämpi rengas -> Enemmän mekaanista pitoa -> Vähemmän vaikuttaa aerodynamiikka.Oho sanoi:Miksi kovempien renkaiden pitäisi vähentää ohituksia?
Kovemmat renkaat => pidemmät jarrutusmatkat, vähemmän kumipurua ajolinjan ulkopuolella, hitaissa mutkissa luistavampi siksi hiukan hankalampi auto. Luulisi että seosta kovettamalla ohituksia tulisi pikemminkin enemmän kuin vähemmän. Kovia seoksia suurempi syy lienee on, että autot ovat pääsääntöisesti identtisillä renkailla liikenteessä.
Miksi? Voi olla, että noin tosiaan on mutta ei se mitenkään itsestään selvää ole.Doubtful sanoi:Mutta taas toisaalta Pehmeämpi rengas -> Enemmän mekaanista pitoa -> Vähemmän vaikuttaa aerodynamiikka.
Doubtful varmaankin viittasi siihen, että pitävämmällä renkaalla voi nopeissakin mutkissa seurata edelläajavaa paremmin, koska pito ei ole (turbulenssien sotkemasta) aerodynamiikasta niin merkittävästi kiinni.Oho sanoi:Miksi? Voi olla, että noin tosiaan on mutta ei se mitenkään itsestään selvää ole.
Tommoset vaikutukset tulee kyllä kyökin kautta, esim matalampien siipien muodossa renkaiden suuremman kitkakertoimen suosiessa matalampaa ilmanvastusta aerodynaamisen painon kustannuksella. Sinänsä renkaiden kitkakertoimen kasvattaminen ei automaattisesti vähennän aerodynamiikalla tuotetun painon merkitystä, ellei renkaita kuormiteta rungon ja kulutuspinnan kestävyyden rajalla.
Pehmeämmällä renkaalla voi mennä hetkeksi myös radan likaiselle osiolle, eikä mekaaninen pito vielä kärsi niin hirveästi. Suurin osahan ohituksista tehdään hitaisiin mutkiin jarruttaessa ja hitaissa mutkissa sisällä... Nopeissa mutkissa joissa aerodynaaminen pito vaikuttaa ei juuri ohituksia nähdä ilman edellä ajavan kuljettajan virhettä... Suurta virhettä...Oho sanoi:Miksi? Voi olla, että noin tosiaan on mutta ei se mitenkään itsestään selvää ole.
Tommoset vaikutukset tulee kyllä kyökin kautta, esim matalampien siipien muodossa renkaiden suuremman kitkakertoimen suosiessa matalampaa ilmanvastusta aerodynaamisen painon kustannuksella. Sinänsä renkaiden kitkakertoimen kasvattaminen ei automaattisesti vähennän aerodynamiikalla tuotetun painon merkitystä, ellei renkaita kuormiteta rungon ja kulutuspinnan kestävyyden rajalla.
Itse ohitustilanteessa kyllä, mutta aerodynamiikka vaikuttaa ohitustilanteiden syntyyn, koska autoa ei voi seurata nopeissa mutkissa lähietäisyydellä.Racemaster sanoi:Että kyllä se mekaaninen pito ohitustilanteissa vaikuttaa aerodynaamista pitoa enemmän....
En tietystikkään ole ajanut F1 autolla bad airissa, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna kuvittelisin mekaanisen pidon helpottavan edes himpun verran tähänkin ongelmaan...:ahem: :ahem: :ahem:WebSlave sanoi:Itse ohitustilanteessa kyllä, mutta aerodynamiikka vaikuttaa ohitustilanteiden syntyyn, koska autoa ei voi seurata nopeissa mutkissa lähietäisyydellä.
Kyllähän F1-radoilla edelleen on ohituspaikkoja, mutta niitä edeltävissä mutkissa ratkaistaan se nähdäänkö niissä ohituksia vai ei.
Tossa ajattelussa on se käpy, että se tuntuu unohtavan kuinka kaikki pito tulee renkaista. Siis kun puhutaan jotain mekaaninsesta pidosta ja mikäs se hieno termi olikaan downforcesta... niin mekaaninen pito, tai sen aerodynamiikasta jokseenkin riippumaton osa tulee alustasta, siis jousituksesta, painojakaumasta ja sen selliasesta ei renkaista.Racemaster sanoi:En tietystikkään ole ajanut F1 autolla bad airissa, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna kuvittelisin mekaanisen pidon helpottavan edes himpun verran tähänkin ongelmaan...:ahem: :ahem: :ahem:
Siis en ole ajanut F1 autolla muutenkaan... Enkä varmaan menis suurin surminkaan bad airiin vaikka joskus ajaisinkin...:thumbdown
Kuten mainittua niin viime kaudella (esim. Kimin puheiden mukaan) oli paremmat ohitusmahdollisuudet koska pehmeämmissä renkaissa oli pitoa enemmän.Oho sanoi:Miksi kovempien renkaiden pitäisi vähentää ohituksia?
Vain, jos niin tehtäisiin kesken kisan, mitä kukaan tuskin haluaa. Ihannelinjan ulkopuolella näkyvä renkaista irronnut kumi tulee sinne (pääasiassa) F1-kisan aikana.Prof. Tuhatkauno sanoi:Eikö ohittamista saataisi kertaheitolla helpotettua sillä, että yksinkertaisesti jollain lakaisuautolla tms käytäisiin läpi koko rata?
Moittia on helppo. Mikä on sinun parannusesityksesi? Leveät slicsit takaisin ja rajoituksia aerodynamiikan suhteen?Toni_V sanoi:Mekaaninen pito mahdollistaa ohitukset, tällekaudelle renkaat kovenivat -> vähemmän mekaanista pitoa -> vähemmän ohituksia. Tämän kauden ennakoissa ehdin jo todeta että ohittaminen vaikeutunee. Tuskinpa kellekään asiantuntijalle tuo mitenkään yllätyksenä tuli.
No onhan siellä paljon muutakin roskaa, pölystä ja hiekasta puiden lehtiin. Vähän radasta riippuen.WebSlave sanoi:Vain, jos niin tehtäisiin kesken kisan, mitä kukaan tuskin haluaa. Ihannelinjan ulkopuolella näkyvä renkaista irronnut kumi tulee sinne (pääasiassa) F1-kisan aikana.
No ensinnäkin ohitusten helpottaminen on ihan helppoa - suuret rajoitukset aerodynamiikkaan ja ohituksia tapahtuu.Törni sanoi:Moittia on helppo. Mikä on sinun parannusesityksesi? Leveät slicsit takaisin ja rajoituksia aerodynamiikan suhteen?
Jos mekaaninen pito on taivas joka tuo kymmeniä ohituksia per kisa, niin miksi lajia on viety eri suuntaan? Miksi formuloita ei ole järjestelmällisesti kehitetty mekaanisen pidon suuntaan? Onko lajista haluttu tieten tahtoen tehdä jonossa ajelua joka ei kiinnosta yleisöä?
Joissain kisoissa rataa puhdistetaankin kun muut luokat käyvät siellä veivaamassa. Omakohtainen tarina: lähimikroautoradalla oli tehty remonttia ja radalla oli hiekkaa. Jonkun kierroksen ajelun jälkeen hiekka oli jo lennellyt pois ajolinjalta. Sitten paikalle saapui harja-auto joka puhdisti radan. Sen jälkeen rata oli kuin kaatosateella - aivan tolkuttoman liukas slikseille. Harjakone päästää senverran hienoa pölyä ympärilleen että lopputulos oli aikaisempaakin liukkaampi. Radan pesu voisi tietysti olla parempi vaihtoehto, mutta sitten pitäisi odotella kuivumista ja rata voisi kuskeille olla joissain kohdin yllättävä pidon suhteen.Ja vaikka tuommoisen puhdistamisen hyöty olisikin minimaalinen, niin vielä minimaalisempia ovat kisajärjestäjille aiheutuvat vaivat ja kustannukset.
Toni_V sanoi:No ensinnäkin ohitusten helpottaminen on ihan helppoa - suuret rajoitukset aerodynamiikkaan ja ohituksia tapahtuu.
Mutta, F1 on bisnestä ja jokainen talli haluaa autostaan sellaisen jota on hankala ohittaa. Lisäksi F1 on kuninkuusluokka, rankat rajoitukset eivät pitäisi sitä enää kehityksen huipulla. Ykkösistä ei haluta luokkaa jossa tiimit olisivat tasavertaisia suurempia karting-autoja.
Omana ehdotuksenani olisi mm:
-Perän koko standardisoitaisiin minimissään johonkin kokoon. (lisääntynyt ilmanvastus ja imuefekti takaa tulevalle)
-Autojen pohjaan/perään sellainen aerodynamiikka että ilmaa ei pääse virtaamaan auton taakse niin paljoa, imuefektiä siis takaatulevalle
-Säännöksiä aerodynaamisiin osiin niin että sponsorinäkyvyys paranee ja aerodynamiikka huononee
-Ei sliksejä, vaan leveämmät urarenkaat (lisääntynyt ilmanvastus ilman lisääntynyttä pitoa)
-Suurempi moottoriteho korvaamaan suurempaa ilmanvastusta
-Vain yksi jarruvalmistaja ja standardisoidut, huonommat jarrut
-Kehitystyötä B'stonen kanssa jotta renkaat eivät murenisi niin paljoa.
Kokonaisuutena siis säännöillä aerodynamiikkaa pienemmäksi, ilmanvastusta lisää. Ilman todella rankkoja säännöksiä ohitukset eivät tule lisääntymään tolkuttomasti, mutta säännöillä voitaisiin päästä kuitenkin parempaan tilanteeseen kuin oli tuossa rengaskisailun kovinpaan aikaan.
Näkisin että monet noista aerodynamiikan rajoituksista voitaisiin tehdä jollain vakiokappaleilla tai rajoitetuilla muodoilla, ja jättää tiimin kehitettäväksi suurin osa aerodynamiikasta.
No onhan siellä paljon muutakin roskaa, pölystä ja hiekasta puiden lehtiin. Vähän radasta riippuen.
Tää ei nyt liity Mäkin kriisiin mitenkään...
Joissain kisoissa rataa puhdistetaankin kun muut luokat käyvät siellä veivaamassa. Omakohtainen tarina: lähimikroautoradalla oli tehty remonttia ja radalla oli hiekkaa. Jonkun kierroksen ajelun jälkeen hiekka oli jo lennellyt pois ajolinjalta. Sitten paikalle saapui harja-auto joka puhdisti radan. Sen jälkeen rata oli kuin kaatosateella - aivan tolkuttoman liukas slikseille. Harjakone päästää senverran hienoa pölyä ympärilleen että lopputulos oli aikaisempaakin liukkaampi. Radan pesu voisi tietysti olla parempi vaihtoehto, mutta sitten pitäisi odotella kuivumista ja rata voisi kuskeille olla joissain kohdin yllättävä pidon suhteen.
Mitä järkeä tässä on? :yuck:Toni_V sanoi:-Ei sliksejä, vaan leveämmät urarenkaat (lisääntynyt ilmanvastus ilman lisääntynyttä pitoa)
-Suurempi moottoriteho korvaamaan suurempaa ilmanvastusta
Ainakin Unkarissa ja Monacossa lakaisuautot puhdistavat radan ennen viikonlopun alkua... Monacossa joka päivä...Toni_V sanoi:Joissain kisoissa rataa puhdistetaankin kun muut luokat käyvät siellä veivaamassa. Omakohtainen tarina: lähimikroautoradalla oli tehty remonttia ja radalla oli hiekkaa. Jonkun kierroksen ajelun jälkeen hiekka oli jo lennellyt pois ajolinjalta. Sitten paikalle saapui harja-auto joka puhdisti radan. Sen jälkeen rata oli kuin kaatosateella - aivan tolkuttoman liukas slikseille. Harjakone päästää senverran hienoa pölyä ympärilleen että lopputulos oli aikaisempaakin liukkaampi. Radan pesu voisi tietysti olla parempi vaihtoehto, mutta sitten pitäisi odotella kuivumista ja rata voisi kuskeille olla joissain kohdin yllättävä pidon suhteen.
Höh, ei pesu auta. Nopein linja on tasan se ideaalilinja mihin renkaista irtoava kumi jää... muualla pito on jokatapauksessa huonompi. No "kuoriutuvat" urarenkaat tietenkin pahentavat tilannetta...Racemaster sanoi:Ainakin Unkarissa ja Monacossa lakaisuautot puhdistavat radan ennen viikonlopun alkua... Monacossa joka päivä...
Radan pesu todella olisi hyvä ja toimiva vaihtoehto, mutta vain siinä tapauksessa jos paikalle saadaan riittävästi pesukalustoa... F1 radan nopeaan ja tehokaaseen pesuun tarvitaan ainaki 20-25 isoa säiliöautoa radasta riippuen...
Peräkylän VPK:n auto ei saa pestyä edes kilometriä normaalilevyistä moottorirataa tunnissa...
Kuivuminen ei ole varsinaisesti ongelma... Ihan nostokalustona radan varressa olevat pyöräkuormaajat ja kurottajat voitaisiin varustaa avoharjakoneella ja lakaista lätäköt pois. Työ kävisi itse asiassa hyvinkin nopeasti ja yleensä kilpailuviikonloppuna on suhteellisen lämmin ja aurinkoinen ilma joka kuivattaa radan vähän reilussa puolessa tunnissa kilpailu kuntoon... Ja jos järjestettäisiin vielä vaikka GP2 luokan puolentunnin testirupeama niin johan kuivuis...
Ajolinjan pidolle ei pesemisellä pitäisi olla huomattavaa vaikutusta...
Tietysti myös imu lakaisu auto voisi olla yksi vaihtoehto, mutta siihen en juuri osaa lyödä faktoja pöytään... Kun ei ole kokemusta moisen härvelin jäljestä... Taitavat kuitenkin pölyttää aika paljon näin sivustakatsojan silmin...