Mercedes-AMG Petronas 2021

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1705
Eli Mese joutunee nostamaan turbonsa kierroksia Meksikoon, joka aiheuttaa kuumenemista ja varmaan myös riskiä moottorille? Ja teoriassa voi mennä imuvirtauksiwn hallinta hankalaksi?
Mutta saako ne nostaa, kun pitää hyväksyttää käyttö FIAlla?
This burst point speed of each engine design is verified and homologated and provided to the FIA.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1092
Hävettävä kysymys, eikö nimenomaan ilma ole ohuempaa ei pelkästään happimolekyylien määrä?
Tällöin ratkaisu on pyörittää, kuten Freak ansiokkaasti on aikaisemmin kertonut, turboa kovemmilla kierroksilla, jotta saadaan sama määrä ilmaa = happimolekyylejä sylintereihin.
Nus nus, ahtopaine ei tuossa nouse. Sama se paine on, ainoastaan turbon pitää pyöriä vikkelämmin. Ongelma tulee juuri tuosta, jos hyrrää ei voi pyörittää nopeammin jostakin syystä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3828
Hävettävä kysymys, eikö nimenomaan ilma ole ohuempaa ei pelkästään happimolekyylien määrä?
Näin sen pitäisi olla, kyllä. En itsekään ymmärtänyt, mistä oli kyse, kun aiemmin joku selitti että mukamas happimolekyylejä on vähemmän suhteessa ahtopaineeseen. Siis ilmanpaine on tuolla Meksikon radalla kokonaisuudessaan alhaisempi ja siksi ahtimen pitää tehdä enemmän työtä, jos halutaan säilyttää normaalit paineet moottorissa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1066
Sijainti
EP
Mutta saako ne nostaa, kun pitää hyväksyttää käyttö FIAlla?
Niin siis tämä on se raja mitä ei misään nimessä saa ylittää, mutta se ei tarkoita sitä, että turboa koko ajan pyöritetään siellä asti. Tuo burst speed on nopeus jota turbo pidemmän aikaa pyöriessään varmasti hajoaa. Se burst speed on ilmeisesti joko laskennallisesti tai kokeellisesti todettu. Turboissa on nopeusanturi, jolla nopeus logataan. Siviiliturboihinkin sellaisen saa. Eli mahdollista on, että mesekin nostaa kierroksia. Silloin kun kaikki otetaan irti, niin mennään yli optimin turbokartalla ja hyötysuhde laskee. Tarkoittaa siis suurempaa lämpökuormaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1066
Sijainti
EP
Hävettävä kysymys, eikö nimenomaan ilma ole ohuempaa ei pelkästään happimolekyylien määrä?
Tällöin ratkaisu on pyörittää, kuten Freak ansiokkaasti on aikaisemmin kertonut, turboa kovemmilla kierroksilla, jotta saadaan sama määrä ilmaa = happimolekyylejä sylintereihin.
Nus nus, ahtopaine ei tuossa nouse. Sama se paine on, ainoastaan turbon pitää pyöriä vikkelämmin. Ongelma tulee juuri tuosta, jos hyrrää ei voi pyörittää nopeammin jostakin syystä.
Hävettää vastata, mutta olet tietysti oikeassa. Mietin mielessäni koko ajan kuumaa ilmaa, mutta korkeammalla noustessa paine tippuu. Tuttu (ilmojen)korkkareista.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
933
Sijainti
Tampere
Hävettää vastata, mutta olet tietysti oikeassa. Mietin mielessäni koko ajan kuumaa ilmaa, mutta korkeammalla noustessa paine tippuu. Tuttu (ilmojen)korkkareista.
Hävettää seurata sivusta tätä keskustelua.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1705
Hävettää seurata sivusta tätä keskustelua.
Mikäs tarve sulla on dissata kaikkia?
Ihan hyvää ja mielenkiintoista keskustelua ollut. Tullut itsekin vähän opiskeltua tuota voimayksikköä ja sen käyttöä.

Ylimalkaiset ”täällä porukat” yleistykset ei mitenkään vie keskustelua eteenpäin. Sano sitten suoraa ketä tarkoitat vai tarkoitatko omaa kotiväkeä noilla ”täällä porukat” yleistyksillä?
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
933
Sijainti
Tampere
Mikäs tarve sulla on dissata kaikkia?
Ihan hyvää ja mielenkiintoista keskustelua ollut. Tullut itsekin vähän opiskeltua tuota voimayksikköä ja sen käyttöä.
Voi hymiön hymiö, ei sarkasmi sittenkään uppoakaan tälle sankarille, joka itte aina väliin käy kaikkee "nasevaa" määkimässä.

Jos keskustelua seurasit, niin huvitti tuon rakentuminen, kun jotain hävetti kysyä ja jotain vastata, niin on se nyt kumma jos ei muaki saanu leikisti hävettää ku sivusta keskustelua seurasin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1066
Sijainti
EP
Voi hymiön hymiö, ei sarkasmi sittenkään uppoakaan tälle sankarille, joka itte aina väliin käy kaikkee "nasevaa" määkimässä.

Jos keskustelua seurasit, niin huvitti tuon rakentuminen, kun jotain hävetti kysyä ja jotain vastata, niin on se nyt kumma jos ei muaki saanu leikisti hävettää ku sivusta keskustelua seurasin.
Sarkasmi on vaikea laji. Joko sitä osaa tai sitten ei...
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
776
Tekniikka ja aero on älyttömän mielenkiintoista ykkösissä. On ihan hyvä edes vähän tietää, että miten mikäkin toimii ja mikä vaikuttaa mihinkin, niin kisojen seuraamisestakin tulee huomattavasti mielenkiintoisempaa.
Ja aeroissa olisi vielä huomattavasti enemmän pähkäiltävää, kuin esim koko voimalinjassa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1092
Ja, kun ilmamolekyylejä on vähemmän nitä pitää lapata ahkerammin sylintereihin. Siihen auttaa nimenomaan ISOMPi turbon kompressori, ei pienempi = isommat lavat millä läpsiä.
Tai, kuten edellä todettiin, pyörittämällä hyrrää vikkelämmin.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1066
Sijainti
EP
Ja, kun ilmamolekyylejä on vähemmän nitä pitää lapata ahkerammin sylintereihin. Siihen auttaa nimenomaan ISOMPi turbon kompressori, ei pienempi = isommat lavat millä läpsiä.
Tai, kuten edellä todettiin, pyörittämällä hyrrää vikkelämmin.
Juu toki toki. Ei kai tuosta ole edes epäselvyyttä. Kysymys oli siitä, että pientä voi pyörittää suurta isommin ilman pelkoa räjähdyksestä (burst point/burst speed) ja vetää sitä tavallaan ylikierroksille hyötysuhteen kustannuksella. Niin kuin sanottu, se on keskipakopumppu, jolla on tietty tuotto/kierros. Mitä isompi pumppu sitä suurempi tuotto kierroksessa.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1705
Ohuessa ilmassa turbiini pyörii herkemmin eli burst piste tulee nopeammin vastaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3828
Ja, kun ilmamolekyylejä on vähemmän nitä pitää lapata ahkerammin sylintereihin. Siihen auttaa nimenomaan ISOMPi turbon kompressori, ei pienempi = isommat lavat millä läpsiä.
Tai, kuten edellä todettiin, pyörittämällä hyrrää vikkelämmin.
Melkoinen nollatoteamus. Jos ilma on ohut, niin pitää olla isompi siipielementti tai vaihtoehtoisesti pyörittää pientä kovempaa. No älä helvetti! Minua kiinnostaisi tässä, miksi Renaultilla ylipäänsä on pienempi turbo? Jotain etua he siitä mielestään saavat tai vaihtoehtoisesti se on yleisen voimayksikön asettelun sanelema pakko. Suurempi siipielementti tarkoittaa sitä, että siipi on herkempi rikkoutumaan fyysisen rasituksen vuoksi. Pienemmällä siipielementillä laakerit ovat kovilla. Todellisuudessa siellä on varmasti sata eri tekijää, joiden summa on valittu arkkitehtuuri.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1705
Melkoinen nollatoteamus. Jos ilma on ohut, niin pitää olla isompi siipielementti tai vaihtoehtoisesti pyörittää pientä kovempaa. No älä helvetti! Minua kiinnostaisi tässä, miksi Renaultilla ylipäänsä on pienempi turbo? Jotain etua he siitä mielestään saavat tai vaihtoehtoisesti se on yleisen voimayksikön asettelun sanelema pakko. Suurempi siipielementti tarkoittaa sitä, että siipi on herkempi rikkoutumaan fyysisen rasituksen vuoksi. Pienemmällä siipielementillä laakerit ovat kovilla. Todellisuudessa siellä on varmasti sata eri tekijää, joiden summa on valittu arkkitehtuuri.
Mitä nyt olen tätä opiskellut, niin noissa turbon koossa vaikuttaa myös se, millä nopeudella se sakkaa. Sakkaaminen rikkoo aika tehokkaasti laakerit. Pienemmässä turbossa taitaa viive olla lyhyempi. Mutta kuten kirjoitit, niin syitä on paljon. MGU-H:n toiminta lie yksi niistä. En tunne Rellun järjestelmää, mutta lie kaikilla melko samanlainen toteutus. Turbon akselilta virtaa ES:ään ja siitä takaisin pieneen sähkömoottoriin pyörittämään turboa kun pakokaasut eivät sitä pyöritä.
Joku juttu tuossa Rellun lähestymistavassa hämää. Nopeilla radoilla kulkee paremmin kuin hitailla. Lisäksi tuo ilmanotto ja koko kyhmy kuskin niskan takana on valtava muihin verraten.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1095
Sijainti
Vyborg
Mitäs luulette olisiko Red Bull voinut pärjätä Mercedeksen moottorilla yhtä hyvin, kuin ovat Honda moottorilla pärjänneet tämän vuoden autolla?
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1705
Mitäs luulette olisiko Red Bull voinut pärjätä Mercedeksen moottorilla yhtä hyvin, kuin ovat Honda moottorilla pärjänneet tämän vuoden autolla?
No ainakin luotettavuus on ollut Hondalla parempi. Nuo kolarit mitä heille on sattunut ovat olleet vähän huonon tuurin syitä. Onko ICE tilanne Mese 10 vs 8 Honda ?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
776
Täällä oli aivan oikeaa tietoa tuosta ohuen ilman vaikutuksesta.💪

Ja mikä ei aiemmin mennyt ihan omaan tajuntaan, vaikka asiaa mietinkin, on aeropidon näin huima väheneminen. Aivan saman verran pienenee aeron vaikutus, kuin ilmaa on vähemmän, jopa 25%! Ja toisaalta taas vähempi ilmanvastus auttaa kulkemaan normaalia kovempaa ja mahdollistaa myös suurempien siipien käyttämisen ilman siitä normaalisti tulevaa ilmanvastusta.

 
Ylös