Mercedes-AMG Petronas 2021

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
916
Olen edelleen sitä mieltä, että Mersu on nopein auto. Red Bull on ollut joillakin radoilla nopeampi. Vaikka Russell on sitä mieltä, että Red Bull on nopein auto ja hänen mielestään on uskomatonta, että Hamilton ja Mersu ovat edelleen mukana MM-taistossa, niin tilanne on juuri päinvastoin. On uskomatonta, että Verstappen ja Red Bull ovat edelleen mukana MM-taistelussa, koska Mersu on nopein auto.
Verstappenhan on menettänyt 30-50 pistettä sen takia että mersut ovat klikanneet hänet pihalle kisasta. Ilman näitä MM-tilanne olisi ihan erinäköinen.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
131
Vai auton perä nousee jarrutuksessa (diffuusorin sakkaaminen loppuu) ja kameran kulma nousee samalla hieman?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
916
Vai auton perä nousee jarrutuksessa (diffuusorin sakkaaminen loppuu) ja kameran kulma nousee samalla hieman?
Kamera on kiinteästi autossa, samaten ratti, joten perän muutokset eivät vaikuta kameran ja ratin keskinäiseen kulmaan millään tavalla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1066
Sijainti
EP
Kamera on kiinteästi autossa, samaten ratti, joten perän muutokset eivät vaikuta kameran ja ratin keskinäiseen kulmaan millään tavalla.
Anteeksi, mutta rattihan ei ole kiinteästi autossa. Edellä olevalla videolla selvästi liikkuu z-akselin suuntaan sekä pyörähdysakselin ympäri.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1089
Erikoisen näköistä. Äkkiseltään ajaltuna ainakaan mitään kovin näppärää ja tarkkaa säätöä ei kyllä luulisi saavan aikaan rattia vetämällä noin jarrutustilanteessa, jossa g-voimat painaa eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
347
Erikoisen näköistä. Äkkiseltään ajaltuna ainakaan mitään kovin näppärää ja tarkkaa säätöä ei kyllä luulisi saavan aikaan rattia vetämällä noin jarrutustilanteessa, jossa g-voimat painaa eteenpäin.
Saattaa riittää että jotain saadaan tapahtumaan on/off säädöllä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
916
Anteeksi, mutta rattihan ei ole kiinteästi autossa. Edellä olevalla videolla selvästi liikkuu z-akselin suuntaan sekä pyörähdysakselin ympäri.
No siis pyörähdysakselin ympäri tietenkin, mutta siis ratti liikkuu tässä tapauksessa myös suhteessa runkoon, ei ainoastaan kameraan, se oli nimenomaan se pointti. Koska alaspainuva perä vaikuttaa identtisesti sekä rattiin että kameraan, se ei voi tuota selittää.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3828
No siis pyörähdysakselin ympäri tietenkin, mutta siis ratti liikkuu tässä tapauksessa myös suhteessa runkoon, ei ainoastaan kameraan, se oli nimenomaan se pointti. Koska alaspainuva perä vaikuttaa identtisesti sekä rattiin että kameraan, se ei voi tuota selittää.
Trigonometrian lyhyt oppimäärä: a² + b² = c². Jos ajatellaan auton lattian olevan a ja ohjauspylvään olevan c, niin auton perän korkeuden eli b:n muuttuessa muuttuu myös c. Mutta koska ohjauspylvään pituus on fyysisesti aina vakio, niin "c:n" muutos tarkoittaa sitä, että ohjauspylväs joko työntyy eteenpäin tai painuu sisäänpäin kamerasta katsottuna.

Tässä pitäisi tosin tietää, millainen liitos ohjauspylvään ja etuakselin välillä on. Nähdäkseni se määrittää sen, muuttuuko lattian / rungon ja ohjauspylvään kulma perän laskiessa. Näin raketti-insinöörinä en tiedä autoista mitään, joten en voi kommentoida.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
347
Trigonometrian lyhyt oppimäärä: a² + b² = c². Jos ajatellaan auton lattian olevan a ja ohjauspylvään olevan c, niin auton perän korkeuden eli b:n muuttuessa muuttuu myös c. Mutta koska ohjauspylvään pituus on fyysisesti aina vakio, niin "c:n" muutos tarkoittaa sitä, että ohjauspylväs joko työntyy eteenpäin tai painuu sisäänpäin kamerasta katsottuna.
Ei ohjauspylväs vaan ratin akseli on se joka liikkuu.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
916
Trigonometrian lyhyt oppimäärä: a² + b² = c². Jos ajatellaan auton lattian olevan a ja ohjauspylvään olevan c, niin auton perän korkeuden eli b:n muuttuessa muuttuu myös c. Mutta koska ohjauspylvään pituus on fyysisesti aina vakio, niin "c:n" muutos tarkoittaa sitä, että ohjauspylväs joko työntyy eteenpäin tai painuu sisäänpäin kamerasta katsottuna.
Ei b muutu miksikään. koko kolmio vain kallistuu eteenpäin, a, b ja c pysyvät kaikki samana.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1390
Sijainti
On the Road
Erikoisen näköistä. Äkkiseltään ajaltuna ainakaan mitään kovin näppärää ja tarkkaa säätöä ei kyllä luulisi saavan aikaan rattia vetämällä noin jarrutustilanteessa, jossa g-voimat painaa eteenpäin.
Alkukaudesta Mersulla oli käytössä uusi "innovaatio" (DAS). Eturenkaiden aurauskulmaa voi säätää vetämällä/työntämällä rattia, ajaessa. Se näkyi selvästi autokameroissa ja kiellettiin. Nyt nähdyssä videossa, liike on lähes olematon. Mutta uskoisin että järjestelmää on kehitetty ja toimii pienemmällä liikkeellä.
Vaikka Hamiltton on huippukuljettaja niin en kuitenkaan usko että pelkällä "hanskalla" sai aikaan tuon tuloksen aikaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1089
Alkukaudesta Mersulla oli käytössä uusi "innovaatio" (DAS). Eturenkaiden aurauskulmaa voi säätää vetämällä/työntämällä rattia, ajaessa. Se näkyi selvästi autokameroissa ja kiellettiin. Nyt nähdyssä videossa, liike on lähes olematon. Mutta uskoisin että järjestelmää on kehitetty ja toimii pienemmällä liikkeellä.
Vaikka Hamiltton on huippukuljettaja niin en kuitenkaan usko että pelkällä "hanskalla" sai aikaan tuon tuloksen aikaan.
Niin, das kiellettiin eli siitä ei ainakaan ole kyse. Ja tosiaan minkään pikkutarkan asian säätäminen rattia vetämällä samalla kun auto hidastaa vauhtiaan jarrutuksessa on melko lailla mahdottomuus.

En kyllä ihan mahdottomana pidä sitäkään että tuossa nyt vaan joku optinen harha kyseessä. Jos siellä jotain kikkaillaan, niin luulisi parempiakin klippejä ilmaantuvan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1089
Tuo Mersun selitys kuulostaa kyllä ainakin aika melkoiselta Jos rattiakselissa on väljää niin paljon että ratti pääse liikkumaan senttitolkulla, niin varmasti korjattaisiin kuntoon. Tietty kai mahdollista että kisan aikana joku kiinnitys antanut periksi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7309
Sijainti
Vantaa
Tuo Mersun selitys kuulostaa kyllä ainakin aika melkoiselta Jos rattiakselissa on väljää niin paljon että ratti pääse liikkumaan senttitolkulla, niin varmasti korjattaisiin kuntoon. Tietty kai mahdollista että kisan aikana joku kiinnitys antanut periksi.
Tuohan heikentää jo ajotuntumaa. Meikäläisen henkilöautossa oli uutena ihan mitätön välys ja sekin jo häiritsi normaalia ajamista. Noissa on vielä tarkempaa. Mersuhan pelailee kovilla panoksilla.
 
Ylös