Mercedes-Benz ja laadunvalvonta

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ukyo Katayama sanoi:
Mersun väki on vaihtanut Lederhosenit shortseihin ja istuu Biergartenissa vetämässä Sauerkrautia ja Warsteiner Premium pilsneriä naamaan kun pitäisi töitä tehdä.
Mitäpä sitä muutakaan Saksassa aurinkoisena kesäpäivänä, kun Ilmoorin nyrkkipaja Briteissä "hoitaa" hommat.

Norbertilla on sentään oma taktiikka selvä.
Kun moottori kestää, kehutaan Mersua, ja kun ei kestä, haukutaan Ilmoria :thumbup:
MTV3
Olen varma, että kaikki Mercedes-Ilmorilla työskentelevät erittäin uutterasti ja tarkkaavaisesti, jotta tällaiset rikot vältetään tulevaisuudessa, Haug suuntasi lausuntoaan Englannin Brixworthissa sijaitsevan moottoripajan työntekijöille.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Nyt kun auto on takuulla koko sarjan paras ajettavana niin miksei sitä voida vittu ajattaa vaikka 20-30hp heikommalla mutta takuu kestävällä koneella ja ottaa sitten varmasti niitä palkintopallipaikkoja?? Kyllä se ero Alonsoon menee umpeen jos jatkuvasti nakuttaa 1-2-3 sijoituksia eritäin varmalla kalustolla? Tekee sitten sitä uutta moottoria vaikka puoli vuotta, että saa sen 20-30hp lisää löylyä sata varmana kestämään 2 viikonlopun rasitukset.

Ihmeellinen taktiikka muutenkin Macilla tehdä kaikki uusiks puhtaalta pöydältä, ei voida tehdä vanhasta parempaa paria vuotta ja sitten taas ihan uus konsepti kasaan. Säästäs rahaakin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
sakuraba sanoi:
Nyt kun auto on takuulla koko sarjan paras ajettavana niin miksei sitä voida vittu ajattaa vaikka 20-30hp heikommalla mutta takuu kestävällä koneella ja ottaa sitten varmasti niitä palkintopallipaikkoja?? Kyllä se ero Alonsoon menee umpeen jos jatkuvasti nakuttaa 1-2-3 sijoituksia eritäin varmalla kalustolla?
Kiirettä pitää...
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Kylläpä tuli huonoon saumaan tämäkin moottoririkko. Huomenna nähtäneen kuitenkin erinomainen show, joskin tuntuu piinalliselta katsoa Alonson karkaavan. Ehkäpä Montoya painostaa Alonson ulos radalta Kanadan kisan tyyliin. :)

Konerikon hyviä puolia on kuitenkin, että se tapahtui aika-ajoissa ja saumat voittoonkin asti on vielä olemassa. Mersun takia ei tässä vaiheessa ole kuitenkaan menetetty kuin maksimissaa 4 pojoa, huomisen jälkeen lukema voi sitten olla suurempi. Pahemmin sattuu vetoakselin ja eturipustusten pettäminen kisoissa, joissa Alonso nappasi täyden potin. On noita koneita mennyt rikki, Hondalta, Bemarilta ja Renaultiltakin ja vieläpä itse kisoissa. Rellulla ne menee toki vaan kakkosen autosta. Hondalla ja Bemarilla taas ei ole niin väliä, koska kummallakaan ei ole asiaa voittotaisteluun. Tai ainakaan BMW.Williamsilla.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Kun ratkaisuhetket tulee niin Mersut paukkuu.
Ja lehmät lentävät :jaska: . Ironiseltahan se tuntuu, että juuri Kimillä se moottori leviää aina ratkaisun hetkellä, mutta jos katsellaan historiaa taaksepäin, niin ei Kimi kyllä yksin epäonnensa kanssa ole.

Kohtuuttoman pitkältä ajalta se Kimin epäonni tuntuu, mutta sitä enemmän kasvaa todennäköisyys sille, että Kimille tulee niitä onnekkaita aikoja. Se on matemaattisesti todistettavissa.

Jos nyt Matxi haluat leimata koko Mercedes-Benzin moottorituotannon, niin suosittelisin vilkaisemaan tilastoja muitten kuskien osalta Mclarenilla (Juan-Pablo, David), heillähän ei ole moottoririkkoja yhtä paljon kuin Kimillä.
Jos näistä jokaisella kuskilla olisi yhtä paljon moottoririkkoja kuin Kimillä, niin silloin kyllä Mercedeksen laatu voidaan haukkua ansaitusti. Viime kaudella se olikin sitä.

Vielä pieneksi vertailuksi Renault-talli.
Fisichellalla on reippaasti enemmän teknisiä keskeytyksiä tällä kaudella kuin Alonsolla (Jotenkin tuntuu, että Fisichella on se kaikista epäonnekkain koko F1-sarjassa tällä kaudella)
Emmekö voisi samalla periaatteella leimata Renault-tallin laadun yhtä "paskaksi" kuin Mercedes-Benzin?

(PS.Matxi, taidat olla umpikiero Toyota-mies, ei siinä mitään, minäkin olen Toyota-mies, mutten sentään ryhdy paskan jauhantaan toisia merkkiä kohtaan ;) )
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
azai sanoi:
Vielä pieneksi vertailuksi Renault-talli.
Fisichellalla on reippaasti enemmän teknisiä keskeytyksiä tällä kaudella kuin Alonsolla (Jotenkin tuntuu, että Fisichella on se kaikista epäonnekkain koko F1-sarjassa tällä kaudella)
Emmekö voisi samalla periaatteella leimata Renault-tallin laadun yhtä "paskaksi" kuin Mercedes-Benzin?
Anna nyt tyyppien haukkua Mersua kun siihen on aihetta. Itseäni lähinnä huvittaa Matxin signeerauksessa tuo, että pelkästään Mersun takia meni mestaruus kaksi vuotta sitten. Yksi konerikko koko kaudella (tuli toki huonoon saumaan) ja Kimi kuitenki itse kämmäili aika-ajoissa pari-kolme kertaa. Ralf Schumacher on tuolla ajattelutavalla vähintään yhtä syyllinen kuin Mercedes Kimin toiseen sijaan kaudella 2003.

Mesen henkilöautojen luotettavuutta kun taas haukutaan, niin voi vaan ihmetellä miksi autoliikkeet myyvät 400-600tkm ajettuja Mercedeksiä? Kohtuu suuri osa on vielä 80-luvulla valmistettuja. Mikseihän muiden automerkkien autoja löydy enää autokaupoista kun niillä on ajettu vastaava määrä tai ikää on pitkälle toistakymmentä vuotta? :doubtful:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
azai sanoi:
Ja lehmät lentävät :jaska: . Ironiseltahan se tuntuu, että juuri Kimillä se moottori leviää aina ratkaisun hetkellä, mutta jos katsellaan historiaa taaksepäin, niin ei Kimi kyllä yksin epäonnensa kanssa ole.

Kohtuuttoman pitkältä ajalta se Kimin epäonni tuntuu, mutta sitä enemmän kasvaa todennäköisyys sille, että Kimille tulee niitä onnekkaita aikoja. Se on matemaattisesti todistettavissa.

Jos nyt Matxi haluat leimata koko Mercedes-Benzin moottorituotannon, niin suosittelisin vilkaisemaan tilastoja muitten kuskien osalta Mclarenilla (Juan-Pablo, David), heillähän ei ole moottoririkkoja yhtä paljon kuin Kimillä.
Jos näistä jokaisella kuskilla olisi yhtä paljon moottoririkkoja kuin Kimillä, niin silloin kyllä Mercedeksen laatu voidaan haukkua ansaitusti. Viime kaudella se olikin sitä.

Vielä pieneksi vertailuksi Renault-talli.
Fisichellalla on reippaasti enemmän teknisiä keskeytyksiä tällä kaudella kuin Alonsolla (Jotenkin tuntuu, että Fisichella on se kaikista epäonnekkain koko F1-sarjassa tällä kaudella)
Emmekö voisi samalla periaatteella leimata Renault-tallin laadun yhtä "paskaksi" kuin Mercedes-Benzin?

(PS.Matxi, taidat olla umpikiero Toyota-mies, ei siinä mitään, minäkin olen Toyota-mies, mutten sentään ryhdy paskan jauhantaan toisia merkkiä kohtaan ;) )
Mähän johonkin toikkiin viime viikonloppuna laskin noita keskeytyksiä McLaren vs Ferrari vuodesta 2000 eteenpäin. Moottoririkoista johtuneita, ja siis kisassa paukkuneet myllyt. Kimillä oli muistaakseni 11, Mikalla jotain 6 ja Davidilla jotain saman verran. Ferrarilla 1 ja 2. :D

Ja ei, en ole Toyotamies. Itseasiassa tallien suhteen mulle on ihan yks hailee kuka sen mestaruuden vie...

Kunhan vittuunnusta puretaan forumille. Satanan satana.

Tuoltahan ne löytyikin. USA:n GP:tä ei ole McLarenille laskettu mukaan :

McLaren
Häkkinen 4kpl (34GP)
Coulthard 6kpl (85GP)
Räikkönen 11kpl (59GP)
Montoya 0kpl (6GP)
Wurz 0kpl (1GP)
de la Rosa 0kpl (1GP)

Yhteensä : 21kpl (186GP)

Ferrari
MSchumacher 1kpl (94GP)
Barrichello 2kpl (94GP)
Barrichellolla oli tukku oil/fuel pressureita ja hydrauliikkaa myös.

Yhteensä : 3kpl (188GP)
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Kuten listaasi näytitkin, niin siitä on helppo todeta, että Kimillä on älyttömän huono tuuri. Davidin, Mikan keskeytykset suhteessa Kimiin todistavat tämän. Kimillä on muitakin keskeytyksiä ikävä kyllä tullut ilman moottoririkkoa, esimerkiksi. 2004 Saksassa takasiivekkeen irrottua viallisesta pultista johtuen, jossa viallisen pultin todennäköisyys oli 1:40 000.

Ehdottomasti vihan purkaminen on sallittua ja suosittavaa, toki se minuakin ketuttaa suunnattomasti, loma matkani meni sen takia hieman tympeäksi, mutta kisaa ei ole ajettu, eiköhän se Matxi ole kuule niin, että pisteet jaetaan vasta huomenna, eikä nyt :)
Vaikka se tuntuu välillä, että Kimiä rangaistaan joka suunnnasta oikein lahjakkaasti, niin pidetään silti tsemppi pystyssä Kimin puolesta :thumbup:

Tuskinpa Häkkinen olisi taistellut mestaruudesta vuonna 2000 ilman luotettavaa kalustoa Schumacherin huonoa tuuria vastaan. Häkkiselle sattui sillä kaudella vain 2 tai 3 teknistä keskeytystä. 1 niistä oli konerikko.
Kimin mestaruuden menettämiseen vuonna 2003 voidaan laittaa monen asian piikkiin, esim. Australian varikkosuoralla ylinopeus (meni 4 pistettä, joilla mestaruus olisi ratkennut Kimin eduksi), Kanadassa ja Espanjassa aika-ajoissa epäonnistuminen, Saksan lähtökolari ja Nürburingin valitettava konerikko. Vuoden 2005 mestaruus ei ole ratkennut, vaikka se siltä tuntuukin.
Onpahan helpompi henkisesti katsella kisoja ilman mestaruuspaineita :)
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jos ei muuta niin voidaan olla tyytyväisiä, että Kimi on tehnyt kuitenkin kunnon kisoja. Jos olisi ollut vain Alonson kierroksella voittoja niin olisi muistuttanut eräitäkin kausia joista ei paljoa kerrottavaa jäänyt...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
azai sanoi:
Tuskinpa Häkkinen olisi taistellut mestaruudesta vuonna 2000 ilman luotettavaa kalustoa Schumacherin huonoa tuuria vastaan. Häkkiselle sattui sillä kaudella vain 2 tai 3 teknistä keskeytystä. 1 niistä oli konerikko.
Joo, mutta kun se konerikko ei olisi oikein huonompaan paikkaan voinut osua, samoin kuin kaudella 2003. Kyllä se vähän niin on, että kun ratkaisun hetket lähenee, alkaa Mersujen pannut poksahdella. Onko se sitten vain sattumaa, ei voi tietää, mutta pirun huonoa tuuria vähintäänkin.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Joo, mutta kun se konerikko ei olisi oikein huonompaan paikkaan voinut osua, samoin kuin kaudella 2003. Kyllä se vähän niin on, että kun ratkaisun hetket lähenee, alkaa Mersujen pannut poksahdella. Onko se sitten vain sattumaa, ei voi tietää, mutta pirun huonoa tuuria vähintäänkin.
Siltähän se tuntuu, että ratkaisun hetkellä se poksahtaa (ja niinhän se on tainut ikävä kyllä tehdä), mutta vuonna 2000 olisi Mikan mestaruus voitu saada Mikalle helpommin, jos Davidia ei olisi silloin suosittu alkukaudesta mestaruuteen. Niillä pisteillä Mika olisi ollut varma mestari. Vuonna 2003 poksahtaneen koneen johdosta Schumacher sai vain 4 pistettä (tosin Kimi olisi saanut 7 pistettä enemmän, jos olisi pääsyt maaliin :frown: ). Kimi olisi voinut kuitata nuo pisteet periaatteessa Australiassa.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
azai sanoi:
Kohtuuttoman pitkältä ajalta se Kimin epäonni tuntuu, mutta sitä enemmän kasvaa todennäköisyys sille, että Kimille tulee niitä onnekkaita aikoja. Se on matemaattisesti todistettavissa.
Ihan mielenkiinnosta...Todistaisitko tuon minulle?
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Tätä ei enään kestä!

Pienestä pitäen on formuloita tullut seurattua ja viimeisen kolmen neljän vuoden aikana lähes joka kisa, ainoa este on ollut valtion velvollisuus tai hautajaiset. Kaiken olen kestänyt alkaen Ferrarin ylivoimasta kaikkiin niihin huonoihin hetkiin mitä Mclaren on nähnyt, mutta nyt...

Ensimmäistä kertaa jätin lauantain aika-ajot katsomatta tarkoituksella, koska hermo ei enään kestä. Hiki valuu päästä, verenpaine kohoaa kahteensataan ja pulssi sen kuin kasvaa kun ajattelen Mclarenin teknistä onnea, kehitystä ja osaamista.

Tänään sunnuntaina en ole enään niin varma kestänkö katsoa kisaa, koska hermot ei jaksa enään yhtään epäonnista moottoririkkoa tai takasiivekkeen pultin katkeamista tai ripustuksen pettämistä. Siis kerta kaikkiaan se on aivan hirveää katsottavaa kun yksi parhaista kuljettajista valuttelee (lue jysäyttää) autonsa jälleen kerran radan varteen tekniikan petettyä.

Kun Schumi voitti maailmanmestaruuksia tämän vuosituhannen alkupuoliskon olin haltijoissani Ferrarin osaamisesta ja Schumin taidoista. En siksi että olisin Ferrari fani, päin vastoin, Häkkisen aikaan vihasin Schumia alusta loppuun asti ja toivon epäonnea. Mutta niin silloinkin kuin nytkin, minusta paras ansaitsee voittaa, kun Mclarenilla ei kulkenut niin voiton suo parhaalle, vaikka sisimmässä elääkin suomalaisena pelkästään Räikkösen puolella. Nyt kun katsoo Alonson tuuletusta ja neljää sormea Kimin epäonnen rinnalla, ainoa lohtuni on, että hoen Mclarenin nyt vain olevan niin huono ja että Renault on parempi. Mutta silti taaskin...

Vain voitosta ajetaan, mutta sitä ei tehdä sijalta 11. kuin uskomattomilla manoovereillä ja muiden epäonnella. Jos nyt tänään katson kisan, toivon hartaasti että Alonso keskeyttää ja Kimi yltää voittoon. Koska vain voitosta ajetaan ja vain siitä saa henkistä tyydytystä.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Suomen Huippu sanoi:
Mitäpä sitä muutakaan Saksassa aurinkoisena kesäpäivänä, kun Ilmoorin nyrkkipaja Briteissä "hoitaa" hommat.

Norbertilla on sentään oma taktiikka selvä.
Kun moottori kestää, kehutaan Mersua, ja kun ei kestä, haukutaan Ilmoria :thumbup:
No johan nyt on! Mustakari plagioi foorumiviestiäni.
Mustakiikari
Oli mielenkiintoista nähdä, että McLarenin lehdistötiedotteessa Mercedes Benzin moottoriurheilupäällikkö, Norbert Haug, mainitsi, että ”on varmaa, että Mercedes-Ilmorin tehtaalla tehdään kaikki mahdollinen, ettei sama enää jatkossa toistuisi”!

Mielenkiintoiseksi kirjallisen viestin tekee se, että hän kutsui moottoripajaa Mercedes-Ilmoriksi, eikä Mercedes Benzin F1 moottoreita rakentavaksi tehtaaksi. Voi olla, että sillä ei ole mitään merkitystä, mutta tässä tapauksessa kun jo toisen kerran MB:n moottori petti Räikkösen, oli ehkä mukavampi pistää syy Mercedes-Ilmorin kuin pelkästään MB:n piikkiin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ei moottoririkoilla ole mitään tekemistä huonon onnen kanssa. Se on huonoa työtä/valmistautumista/suunnittelua, jos pannu hajoaa. Ei noita onnella tehdä.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
En viitsi avata uutta toikkia mutta heitän villin arvauksen: Mersu vie tallimestaruuden tänä vuonna!
Toki noita konerikkoja ei voi käsittää?????
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Kimin moottoriongelmat yhä mysteeri
13.07.2005 14:53

McLaren-tallille moottorit toimittava Mercedes-Benz ei ole vielä onnistunut löytämään pitävää selitystä Kimi Räikkösen kahdessa viime kisassa kärsimille moottoririkoille.

Ilmorin moottoripajaa johtava Mario Illien tunnustaa, että hänellä ei ole tarjota mitään perusteellisia selityksiä tapahtumille. Ranskan GP:n harjoituksissa tapahtunut moottorin hajoaminen on kuitenkin paikannettu laakereihin.

- Moottorin kärsimät vauriot olivat niin mittavia, että oli lähes mahdotonta tutkia syytä laakerin pettämiseen. Tämä ei ole mikään selitys, mutta ennen Magny-Coursia meille ei ollut kuitenkaan sattunut moottoririkkoa lähes vuoteen, totesi Illien.

Viikkoa myöhemmin Britannian GP:n yhteydessä tapahtunut moottoririkko liittyi puolestaan öljypumpun pettämiseen. Autosport-Atlas.comin saamien tietojen mukaan ongelman korjaaminen ei olisi vaatinut moottorin vaihtoa, mutta yksi Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriin asettamista sineteistä olisi kuitenkin ollut pakko murtaa.

Sääntökirjojen mukaan sinetin murtaminen katsotaan moottorivaihdoksi, joten McLaren-talli katsoi viisaammaksi vaihtaa Kimin auton voimanlähteen täysin uuteen ja tehokkaampaan versioon.

- Silverstonen tapahtumat johtuivat öljypumpun akselin pettämisestä. Edellisen kerran vastaava ongelma iski Mika Häkkisen autoon viisi tai kuusi vuotta sitten, muisteli Illien.

(MTV3)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
jamminen sanoi:
Kimin moottoriongelmat yhä mysteeri
13.07.2005 14:53

McLaren-tallille moottorit toimittava Mercedes-Benz ei ole vielä onnistunut löytämään pitävää selitystä Kimi Räikkösen kahdessa viime kisassa kärsimille moottoririkoille.

Ilmorin moottoripajaa johtava Mario Illien tunnustaa, että hänellä ei ole tarjota mitään perusteellisia selityksiä tapahtumille. Ranskan GP:n harjoituksissa tapahtunut moottorin hajoaminen on kuitenkin paikannettu laakereihin.

- Moottorin kärsimät vauriot olivat niin mittavia, että oli lähes mahdotonta tutkia syytä laakerin pettämiseen. Tämä ei ole mikään selitys, mutta ennen Magny-Coursia meille ei ollut kuitenkaan sattunut moottoririkkoa lähes vuoteen, totesi Illien.

Viikkoa myöhemmin Britannian GP:n yhteydessä tapahtunut moottoririkko liittyi puolestaan öljypumpun pettämiseen. Autosport-Atlas.comin saamien tietojen mukaan ongelman korjaaminen ei olisi vaatinut moottorin vaihtoa, mutta yksi Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriin asettamista sineteistä olisi kuitenkin ollut pakko murtaa.

Sääntökirjojen mukaan sinetin murtaminen katsotaan moottorivaihdoksi, joten McLaren-talli katsoi viisaammaksi vaihtaa Kimin auton voimanlähteen täysin uuteen ja tehokkaampaan versioon.

- Silverstonen tapahtumat johtuivat öljypumpun akselin pettämisestä. Edellisen kerran vastaava ongelma iski Mika Häkkisen autoon viisi tai kuusi vuotta sitten, muisteli Illien.

(MTV3)
Herääkin kysymys, että onko kaikissa autoissa ne sinetit niin, että estävät öljypumpun vaihdon?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Joka kerta sama tragikoominen virsi Norbertilla vuodesta toiseen: "Autosta hajosi eräs viiden pennin osa. Tästä lähtien teemme kaikkemme selvittääksemme ongelmamme ja etteivät ne enää toistu". :doubtful:
 
Ylös