Mietelmiä lihavuudesta

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Mitenkä minusta tuntuu myöskin, notta naisilla paino heittelee paljon enemmän kuin miehillä?

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
Runar ja Kyllikki sanoi:
Eilen taas kotimatkalla aloin oikein pohtia, että mikä saa ihmisen syömään itsensä suoraan sanottuna possuksi.
Moni seikka vaikuttaa asiaan:

- tiedon puute siitä, mikä on terveellistä ruokaa. Myyttejä ja sitkeitä uskomuksia on paljon.
- liikunnan välttäminen.
- ruokaa on paljon ja helposti saatavilla, joten sitä tulee syötyä enemmän. Näin tapahtuu monille lemmikeillekin, joten kyse ei ole pelkästään ihmisen ongelmasta.
- ruoan tuoma kemiallinen hyvänolon tunne. Jos kaikki muu on pielessä, ruoka on ainoa "ystävä"

Vesku

Maatalousneuvos
Keväällä uutisoitiin löytyneestä "melko yleisestä lihavuusgeenistä"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200704125979340_uu.shtml
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/130407_01.html

ja osalla "todella raskassarjalaisista" on löydetty aikaisemmin geenivirhe
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/200303_02.html

Eli geenivirheet altistavat lihomiselle, mutta eivät täysin selitä koko ajan lisääntyvää lihavuutta.

Se Ruunarin "tavallisen" liikalihavuuden takana lie yleensä - olipa virheelisiä geeniä tai ei- laiskuus, tiedon puute, välinpitämättämyys, väärät ruokailutavat yms täällä jo luetellut. ja veikkaisin, että todella sairaalloisen lihavilla on mielenterveysongelmia taustalla, ylensyönti on "juopottelua" -mielihyvän hakemista syömisestä, johon ei saa kunnon pitkäaikaista kontrollia.

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Syön aina sitä mitä mieli tekee/kaapista löytyy ja verran ettei ole enää nälkä. On toiminut ihan hienosti. Hiilihydraatteihin, proteiineihin tai rasvoihin en ole kiinnittänyt koskaan mitään huomiota. Meillä syödään ihan "tavan kotiruokaa"

Paino vaihtelee välillä 95-98 kiloa. Pituutta on 192 cm.
Ei tässä ole vara juuri lihota tai laihtua. Kukkakeppejä meiltä löytyy tontin rajalla olevasta pajukosta - sellaiseksi ei ole tarvis ryhtyä.

Olen käsittänyt, että moni syö koska on riippuvainen syömisnautinnosta. Samoin kuin tupakoitsija on nikotiinista. Kyllä siinä pidemmän päälle varmalla kertyy kiloja. Ei monikaan ihan tieten tahtoin ole itseään lihottanut. Paino tulee usein ikäänkuin syömiseen liittyvän himon sivutotteena.

Sijainti
Oslo
Asia joka hätkähdyttää joka kerta kun matkustan Suomeen on tukevien ihmisten määrä - silmä on Norjassa tottunut solakampiin ihmisiin.

Knoukka

Well-known member
joukahainen sanoi:
Asia joka hätkähdyttää joka kerta kun matkustan Suomeen on tukevien ihmisten määrä - silmä on Norjassa tottunut solakampiin ihmisiin.
Niinku norjempiin ihmisiin? Norjalaiset on muutenkin, paikoitellen, aika kauniita ihmisiä.

JOC

tavallinen virtanen
Itse pyrin syömään terveellisesti, esimerkiksi nuo hiilarit on meillä ylimääräisinä melkoisessa pannassa, esimerkiksi juuri perunat, joita pyrin syömään vähän. Salaatit, täysjyväpastat, kala, kana ja muut laadukkaat raaka-aineet ovat sellaisia, joita syön. Makean syönnin olen lopettanut kokonaan jo monta vuotta sitten. Yhdistettynä terveellinen elämäntapa monipuoliseen liikuntaan ja aktiiviseen salillakäyntiin, on nyt kesällä ihan kiva liikkua vaikka ilman paitaa. Pituus-100/paino suhteen ollessa 1 täytyy olla tyytyväinen, tosin saliharrastuksen kautta tarvitsi muutama kilo lihaa vielä kerätä, siten että paino alkaisin vaikka kasilla.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
joukahainen sanoi:
Nyyrokissa käydessä kiinnitti huomio näihin hampurilais-cocacola ihmisiin. 150 kg ei oo mitään.:rolleyes:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Olga sanoi:
Miten tuo on mahdollista? Onko todella kyse kiloista - ei kilokaloreista?

Ei, vaan aterian paino oli n. 4-5 kilogrammaa per kerta. Vaikka itse olen täysin normaalipainossa, niin kyllä mullakin tukeva ateria hyvinkin on yli 2 kiloa. (Juomineen)

EDIT:
Ihan tätä kysymystä ajatellen, laskin paljonko tuli syötyä ja juotua prätkäreissun jälkeisellä aterialla viime yönä, hieman tämän postauksen editoimattoman version jälkeen.

- alkupaloiksi Keisari-salaatti 250 grammaa
- pääruoaksi Lidlin valmis pasta+pastakastike pakastepussillinen. 1 kilo
- ½ litraa rasvatonta maitoa
- 500 gramman purkki suklaavanukasta jälkkäriksi
- Litra Pepsi Maxia+pari pullaa. Jälkiruoan jälkiruoaksi kun oli olevinaan vieläkin vähän makeen nälkä :D
Normaalitilanteessa tästä vois kyllä nämä PepsiMaxin+pullat jättää pois laskelmista, eli tää oli mulle vähän tämmönen jo huomattavan iso ateria.

Yhteensä: 3,3 kiloa. Tuo sillä erolla esim. faijan muinaisiin syömisiin, että mulla kyseessä rasvaton maito ja kaloriton limppari. Hänellä oli aina rasvaisin mahdollinen maito+sokerillinen limppari. Kevytlimpparit on kuulemma yhtä tyhjän kanssa. Tai olivat silloin. Nykyisin hän jo useita kymmeniä kiloja kevyempänä juo vain kevytlimppareita ja maidon tilalla lähdevettä.

Viimeksi muokattu:

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Ehkä aineenvaihdunta toimii kuitenkin jotenkin eri tavalla eri ihmisillä. Itsestä on tuntunut, että saa syödä mitä vaan ja miten paljon vaan, mutta kiloja ei tule. Mutta vaikeahan tuota on arvioida, täytyisi pitää kirjaa, jos oikeasti haluaisi tietää paljonko syö.

Kasvisruoasta sen verran, että kaveri lihoi parissa kuukaudessa kahdenksan kiloa, kun alkoi vegaaniksi. Että kyllä ne soijakermat yms on ihan yhtä lihottavia kuin lehmäkermatkin sit vissiin.

Ja se ärsyttää tosiaan, että laihuudesta "saa" huomautella. Nyt olen aika sopivassa painossa, mutta pari kg hoikempana sai aina kuulla niitä kauhisteluja, että kun sä oot niin kamalan laiha. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olis tehny mieli sanoo vastapalloon jotain tosi rumaa lihavuudesta... :rolleyes: Kyllä se paino on hoikemmille ihmisille ihan yhtä henkilökohtainen ja arkakin asia kuin pulleammille.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
joukahainen sanoi:
Turskat ei vissiin sitten lihota kauheesti?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
JOC sanoi:
Itse pyrin syömään terveellisesti, esimerkiksi nuo hiilarit on meillä ylimääräisinä melkoisessa pannassa, esimerkiksi juuri perunat, joita pyrin syömään vähän. Salaatit, täysjyväpastat, kala, kana ja muut laadukkaat raaka-aineet ovat sellaisia, joita syön. Makean syönnin olen lopettanut kokonaan jo monta vuotta sitten. Yhdistettynä terveellinen elämäntapa monipuoliseen liikuntaan ja aktiiviseen salillakäyntiin, on nyt kesällä ihan kiva liikkua vaikka ilman paitaa. Pituus-100/paino suhteen ollessa 1 täytyy olla tyytyväinen, tosin saliharrastuksen kautta tarvitsi muutama kilo lihaa vielä kerätä, siten että paino alkaisin vaikka kasilla.

Tosta on nyt pakko kysyä, kun en tunne asiaa täysjyväpastojen osalta: Tavalliset pastathan ovat riisin ohella todellisia hiilihydraattipommeja. Onko noissa täysjyväpastoissa vähemmän hiilihydraatteja kuin ns. perinteisimmissä pastoissa?

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Moe Szyslak sanoi:
Nyyrokissa käydessä kiinnitti huomio näihin hampurilais-cocacola ihmisiin. 150 kg ei oo mitään.:rolleyes:
Aivan. Kyllä suomalaisten tukevuus on vielä pientä jenkkeihin verrattuna :eek!: En ollut tiennyt, että ihminen voi olla niin lihava, mitä siellä näkee. Ja ne ei ole harvinaisia äärimmäistapauksia, vaan niitä valtavia, vyöryviä läskikasoja on joka puolella. Tokikaan suomalaisten ei tarvitsisi pyrkiä samaan.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
mä olen muuten omalta kohdaltani miettinyt tuota, kun mullakin on suht terveelliset elämäntavat, niin silti vyötäröllä on pyöreyttä. Painokin on siinä 70kg ympärillä, eli kun on 170cm pitkä niin aika lailla optimaalinen. En tiedä onko tuo vyötärö kutistunut, itse en sitä huomaa. Ehkä se on sitten nuo hiilihydraattipitoiset sapuskat, mitkä sen tekee?

Pastaa syön aika paljon viikonloppuisin, kun siitä saa energiaa lenkille.. Myöskin naudan lihaa aika paljon. Toisaalta paljoa muusta en sitä rasvaa sitten saakaan. Kalaa ja kanaa syön tosi vähän, mutta kanaa vois kyllä alkaa syömään enemmänkin, koska kyllä mä siitä nykyään tykkään. Kalasta en oo kauheasti koskaan pitänyt..

Muutoin noudatan aika vahvasti sitä suositeltua ravintolautasta. Eli puolet salaattia 1/4 lihaa ja 1/4 pastaa/perunaa tjsp.

Ehkä se vyötärö sit kapenee vain ajan kanssa. :)

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Jacques sanoi:
Ehkä se on sitten nuo hiilihydraattipitoiset sapuskat, mitkä sen tekee?
Nimenomaan ne nostaa verensokeria ja niistä kertyy se "vararengas" vatsaan. Esim. just kala, kana, liha yms. ei nosta verensokeria ollenkaan ja niitä saa syödä vaikka kuinka paljon, jos ei syö hiilihydraatteja lainkaan ja silti vaan laihtuu.

Esim. Atkinsin dieetti perustuu siihen, että syödään esim. lihaa, rasvaa ja kanaa niin paljon kuin sielu sietää ja silti laihdutaan. Koska ne eivät nosta verensokeria, niiden pitkäaikainen syöminen pakottaa elimistön käyttämään vararavintovarastojaan ja muuntamaan rasvoja ketoaineiksi, joita esim. aivot pystyvät käyttämään ravintonaan aivan kuten hiilihydraattejakin.