Mihin amattiliittoon kuulut?

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

Nih?

  • Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

    Äänet: 2 3,0%
  • Palvelualojen ammattiliitto PAM

    Äänet: 4 6,0%
  • Metallityöväen Liitto

    Äänet: 1 1,5%
  • Tehy

    Äänet: 1 1,5%
  • Toimihenkilöunioni TU

    Äänet: 3 4,5%
  • Opetusalan Ammattijärjestö OAJ

    Äänet: 1 1,5%
  • Rakennusliitto

    Äänet: 2 3,0%
  • Tekniikan Akateemisten Liitto TEK

    Äänet: 9 13,4%
  • Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty

    Äänet: 1 1,5%
  • Uusi Insinööriliitto

    Äänet: 2 3,0%
  • Pardia

    Äänet: 1 1,5%
  • Joku muu

    Äänet: 14 20,9%
  • En kuulu ammattiliittoon

    Äänet: 26 38,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    67

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
tmoi on pahasti hakoteillä. :rolleyes:
:D

Ja missäs sinä olet :D

Kerrohan kuule.

Olisiko suomessa esim. seuraavia asioita ilman ammattiliittoja ja miksi.

- ilmainen koulutus

- työeläke

- kesäloma (nykyisen pituinen)

- Lomaraha

- työturvallisuus laki

- äitiysloma (nykyisen kaltainen)


jne...

jne..


ihan nyt tässä muutaman mainitakseni

Kerro Nomi nyt kun oot niin Guru

Toki jaska ja jps saa avustaa :thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tmoin ammattiliittohurmos muistuttaa uskonnollista hurmosta valtaosin. Ainoa poikkeus on katkeruus niitä kohtaan, jotka eivät kuulu samaan lahkoon.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
:D

Olisiko suomessa esim. seuraavia asioita ilman ammattiliittoja ja miksi.
Olisi. Siksi kun ne haluttiin ja osa uudistuksista hyödyttää suoraan myös työnantajia. Esmes työajanpituuden sekä lomien merkitys tehokkuuteen havaittiin (viimeistään) 1800-luvulla...ja ihan ilman nykyisen kaltaisia ammattiliittoja.

On paljon muitakin lakeja, joita ei voi korvamerkitä yhden lakien valmisteluihin osallistuneen instanssin ansioksi.

Mutta tuo jps ammattiliittohurmosanalyysi pitää paikkaansa. Eiköhän tää ollut tässä eli enämpää ei kannata ruutia tuhlata. ;)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tää on kyl selkeesti sellainen asia, että löytyy vahvoja puolustajia suuntaan ja toiseen. Siis lähes 100% varma jarnalähde.

Tarvi kun kerran mainita sana "liitto", niin samantien on helvetti irti.

En edelleenkään kuulu liittoon, mutta nykyään tiedostan liittojen läsnäolon ja vähän jopa niden merkitystä. En kuitenkaan ole liittymässä liittoon.

Kuulun kuitenkin kirkkoon, senkin pakanat!
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tmoin ammattiliittohurmos muistuttaa uskonnollista hurmosta valtaosin. Ainoa poikkeus on katkeruus niitä kohtaan, jotka eivät kuulu samaan lahkoon.
Minua ihmetyttää teidän ammattiliittojen vastaisuus. Tyyliin "ihan on paskoja/kommareitten hoomma/ mä oon niin vitun paljon parempi kun te muut, että mä kato neuvottelen ihan ite mun työ sopimukset" :thumbup::thumbup:

Kuitenkin on ihan täysin selviö, ettei nykyisen kaltaista Suomea olisi olemassa ilman ammattiliittoja, vaan tilanne muistuttaisi lähinnä Kiinan tilannetta, missä ihmiset hyppii alas työpaikkojensa katolta nurkkaan ajetuina :dunno::dunno:
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Olisi. Siksi kun ne haluttiin ja osa uudistuksista hyödyttää suoraan myös työnantajia. Esmes työajanpituuden sekä lomien merkitys tehokkuuteen havaittiin (viimeistään) 1800-luvulla...ja ihan ilman nykyisen kaltaisia ammattiliittoja.

On paljon muitakin lakeja, joita ei voi korvamerkitä yhden lakien valmisteluihin osallistuneen instanssin ansioksi.

Mutta tuo jps ammattiliittohurmosanalyysi pitää paikkaansa. Eiköhän tää ollut tässä eli enämpää ei kannata ruutia tuhlata. ;)
Höpö höpö. Paljonko siellä Kiinassa on lomia/etuja :rolleyes:

Sä et vaan pysty :D:D
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kuitenkin on ihan täysin selviö, ettei nykyisen kaltaista Suomea olisi olemassa ilman ammattiliittoja, vaan tilanne muistuttaisi lähinnä Kiinan tilannetta, missä ihmiset hyppii alas työpaikkojensa katolta nurkkaan ajetuina :dunno::dunno:
Tuskinpa uskot tuohon itsekään. Jos katsotaan läntisiä teollisuusmaita, niissä ammattiliittojen asema poikkeaa toisistaan huomattavasti-missään niistä ei olla lähelläkään Kiinan tilannetta.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tuskinpa uskot tuohon itsekään. Jos katsotaan läntisiä teollisuusmaita, niissä ammattiliittojen asema poikkeaa toisistaan huomattavasti-missään niistä ei olla lähelläkään Kiinan tilannetta.
Meinaat ettei euroopassa ole ollut ammattiliittoja vaikuttamassa yhtään :rolleyes::rolleyes:

No joo. Sehän taitaa olla niin että kommunistit keksis sen Suomessa ja ihan teidän kiusaks :thumbup::thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Meinaat ettei euroopassa ole ollut ammattiliittoja vaikuttamassa yhtään :rolleyes::rolleyes:

No joo. Sehän taitaa olla niin että kommunistit keksis sen Suomessa ja ihan teidän kiusaks :thumbup::thumbup:
Niin kuin kirjoitin jo lainaamassasi kommentissa.
Jos katsotaan läntisiä teollisuusmaita, niissä ammattiliittojen asema poikkeaa toisistaan huomattavasti-missään niistä ei olla lähelläkään Kiinan tilannetta.
Työntekijöiden asema on eri maissa hyvinkin paljon riippuvainen maan kehitystasosta ja myös demokraattisuudesta. Entisissä kommunisti-maissa, asema on heikompi kuin perinteisissä länsimaissa. Sillä taas ei ole juurikaan mitään tekemistä ay-liikkeiden aseman kanssa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Minua ihmetyttää teidän ammattiliittojen vastaisuus. Tyyliin "ihan on paskoja/kommareitten hoomma/ mä oon niin vitun paljon parempi kun te muut, että mä kato neuvottelen ihan ite mun työ sopimukset" :thumbup::thumbup:
En ole hirveästi kirjoitellut tuon kaltaista. Enkä myöskään sitä, että olisi hirveästi vastaankaan. Joskin, jos ammattiliitot yrittävät tehdä itsestään neljättä valtiomahtia, niin sitten on...

Mutta kuten jäsen Domppa kirjoitti. Aiheesta voi jarnata iät ja ajat....eikä tällä kertaa pahemmin innosta. Siksi tälleen pintaraapaisuna.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Niin kuin kirjoitin jo lainaamassasi kommentissa.

Työntekijöiden asema on eri maissa hyvinkin paljon riippuvainen maan kehitystasosta ja myös demokraattisuudesta. Entisissä kommunisti-maissa, asema on heikompi kuin perinteisissä länsimaissa. Sillä taas ei ole juurikaan mitään tekemistä ay-liikkeiden aseman kanssa.
Kuten jps tässä toteaa, on AY-liikkeet täysin turhia ja hyödyttömiä, eikä niillä ole ollut mitään tekemistä/vaikutusta esim. palkkatasoon, vuosilomaan, loma-ajan palkkaan, lomarahaan, äitiys/isyyslomaan, eläkkeisiin, työtapaturmalakeihin, työnsuojeluun, koulutukseen, päivähoitoon, 5 päiväiseen työviikkoon, tyäaikalakiin ym.. ym..

Täysin paskapuhetta. Työnantajat olisivat muutenkin kyseiset edut maksaneet/antaneet, viimeistään siinä vaiheessa, kun hallitus/kansanedustajat olisi työnantajien saunassa kyseiset edut keksineet.

On siis aivan turhaa kuulua mihinkään liittoihin, koska silläkin rahalla voisi se pikkupalkkanen kuli ostaa itselleen leipää :frank:
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
:D

Ja missäs sinä olet :D

Kerrohan kuule.

Olisiko suomessa esim. seuraavia asioita ilman ammattiliittoja ja miksi.

- ilmainen koulutus
Suomessa ei ole mitään ilmaista koulutusta kuten ei missään muuallakaan
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kuten jps tässä toteaa, on AY-liikkeet täysin turhia ja hyödyttömiä, eikä niillä ole ollut mitään tekemistä/vaikutusta esim. palkkatasoon, vuosilomaan, loma-ajan palkkaan, lomarahaan, äitiys/isyyslomaan, eläkkeisiin, työtapaturmalakeihin, työnsuojeluun, koulutukseen, päivähoitoon, 5 päiväiseen työviikkoon, tyäaikalakiin ym.. ym..

Täysin paskapuhetta. Työnantajat olisivat muutenkin kyseiset edut maksaneet/antaneet, viimeistään siinä vaiheessa, kun hallitus/kansanedustajat olisi työnantajien saunassa kyseiset edut keksineet.

On siis aivan turhaa kuulua mihinkään liittoihin, koska silläkin rahalla voisi se pikkupalkkanen kuli ostaa itselleen leipää :frank:
Johtopäätöksesi ovat täysin omiasi. Just sellaista, että jos et ole samaa mieltä olet "tätä-mieltä" ja "meitä vastaan".

jps kirjoitti työtekijöiden aseman olevan kiinni kyseisten maiden kehitystasosta.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
En ole hirveästi kirjoitellut tuon kaltaista. Enkä myöskään sitä, että olisi hirveästi vastaankaan. Joskin, jos ammattiliitot yrittävät tehdä itsestään neljättä valtiomahtia, niin sitten on...

JHL

Mutta kuten jäsen Domppa kirjoitti. Aiheesta voi jarnata iät ja ajat....eikä tällä kertaa pahemmin innosta. Siksi tälleen pintaraapaisuna.
Mikä sun mielestä ammattiliitto on? Kerroppa. Normaalilla järjenjuoksulla varustettu tajuaa (luulee?) että me jäsenet, me olemme se ammattiliitto. Eli suurin osa työtä tekevistä ja tätä maata pystyssä pitävistä ihmisistä. Sunkin joku naapuri voi olla osa tätä ammattiliittoa.
Markkinavoimat (joka on kasvottomaksi muuttunut pankkiirien, suurteollisuuden johtajien ja osakkeenomistajien klikki) on jo tehnyt itsestään osan valtiomahtia. Tietenkin nykyhallituksen (Suomen) avulla. Eikö siis me pystyssäpitäjät saa olla yhtä tärkeitä kuin muut "valtiomahdit".
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Johtopäätöksesi ovat täysin omiasi. Just sellaista, että jos et ole samaa mieltä olet "tätä-mieltä" ja "meitä vastaan".

jps kirjoitti työtekijöiden aseman olevan kiinni kyseisten maiden kehitystasosta.
Ei ne ole mitään mun johtopäätöksiä, vaan teidän teesejänne :rolleyes:

Ja miten toi nyt mahtoi mennä. Oletteko te joskus ollu jonkun kanssa samaa mieltä, muuta kun itsenne :rolleyes: Te varmaan olette molemmat horoskoopiltanne leijonia.

Ja mikäköhän sen kehtiystason on sinne tuonut.

Voi voi sentään :jaska:


Hyvää matkaa teille :thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mä olen kuullut kapitalistien syövän työläisten lapsia. Ei sen takia, että niillä on nälkä, vaan ihan vittumaisuuttaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Mikä sun mielestä ammattiliitto on? Kerroppa. Normaalilla järjenjuoksulla varustettu tajuaa (luulee?) että me jäsenet, me olemme se ammattiliitto. Eli suurin osa työtä tekevistä ja tätä maata pystyssä pitävistä ihmisistä. Sunkin joku naapuri voi olla osa tätä ammattiliittoa.
Markkinavoimat (joka on kasvottomaksi muuttunut pankkiirien, suurteollisuuden johtajien ja osakkeenomistajien klikki) on jo tehnyt itsestään osan valtiomahtia. Tietenkin nykyhallituksen (Suomen) avulla. Eikö siis me pystyssäpitäjät saa olla yhtä tärkeitä kuin muut "valtiomahdit".
Ammattiliitto on etujärjestö, joka ajaa oman jäsenistönsä etuja. Joskus jopa niin sinnikäästi, että pitkällä tähtäimellä lyhyen aikavälin saavutukset kääntyvät itseään vastaan ja saattavat olla kokonaisuutta ajatellen maan etujen vastaisia. Lisäksi ko. järjestöjen johtajilla on joskus ihan selvästi oma linjansa verrattuna jäsenistönsä kantaan (eikä siihen voi juurikaan vaikuttaa). Nämä asiat tekee ammattiliitoista minusta hiukan vastenmielisiä. En väitä, etteikö liitoista olisi ollut tai olisi hyötyä...

Yksittäiselle työntekijälle liittoon kuulumista voisi verrata nykypäivänä luterilaiseen kirkkoon kuulumisena. Kuulutaan, kun muutkin kuuluu Edit: tai kun työpaikoilla liittoon kuulumattomuus herättää työpaikkakiusaajat härnäämään juuri sillä tavoin mitä olen tmoin teksteistä tai sun teksteistäsi lukenut, jolloinka liittoon liittyminen on ainoa pelastusrengas. Lisäksi mahdollisessa irtisanomistilanteessa voidaan saada, jäsenmaksujen vastineeksi, korkeampaa työttömyyskorvauksia määräajan verran. Tosin tämä puute on korvattavissa riippumattomilla työttömyyskassoilla.

Valtiomahdeilla tarkoitin juuri niitä perinteisiä vallan kolmijakoon kuuluvia valtiomahteja. Siihen ei kuulu työntekijäjärjestöt, yritykset, media jne. jne.
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Mä olen kuullut kapitalistien syövän työläisten lapsia. Ei sen takia, että niillä on nälkä, vaan ihan vittumaisuuttaan.
Joo. Tuo, että ne söis niitä ihan vaan vittumaisuutta on kyllä kommarien propagandaa. :thumbdown

Kyllä niillä on ihan oikeesti nälkä.
 
Ylös