Mika Häkkinen - Yksi suurista

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Ei ole muuten Mikan arvoinen toikin avaus..:thumbdown
Juu, olisi saanut hiukan siistimpi olla, mutta eipä sitä kai enää muuttamaan pysty.

Häkkisen ja Schumin taistot olivat erittäin jännittäviä ja viihdyttäviä. Kaikki varmasti muistavat tuon Span 2000, kun Mika ohitti Schumin Zontan jäädessä kilpakumppaniensa väliin kierroksen jääneenä.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Kimi on täydellisesti Häkkistä parempi. Kimi voitti ekan kisansa autolla joka oli täysin alitehoinen ja romu 2003, mutta mikalle tarvittiin jopa tallikaverin apua jotta saisi sen voiton. Musta kimi on pystynyt paljon parempiin otteisiin kuin Mika aikoinaan. Kimillä oli vain vaikea alku.

Kimi the best
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Noh tota... Enpä oikeastaan sanoisi 2003 Mclarenia niin heikoksi kun sitä luultiin. Enemmänkin Williams ja Ferrari eivät saaneet autosta kaikkia irti vielä alkukaudesta ja sen takia oli niin tasaista.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Yhdyn täysin otsikkoon, eli Häkkinen on yksi suurista.

Mutta kuten moni muukin, myös minä pidän Kimiä parempana kuljettajana.
Rehellisesti uskallan väittää, että aikoinaan 90 luvun lopulla kuljettajalla oli suurempi merkitys kuin nykyisin, uskon että Kimi olisi tuolloin pystynyt Mikaakin parempiin suorituksiin. Nyky-ykkösillä tahtoo olla kaikki niin pienestä kiinni ettei kuskilla ole enää paljoa tehtävää..

Esim ent vanahaa ei paljoo puhuttu renkaitte lämpötiloista tai jarrubalansseista saatikka jostai likaisesta lähtöruudusta, sillo mentii niin kovaa ku niillä koslilla pääsi. Tämä on varmaankin osa syy (median lisäksi) miksi Kimikin haluaisi "elää" 70 lukua.

McLaren aikoina molemmat olivat erinomaisia, mutta kyllä Kimi oli se joka oikeasti vei muita että heilahti..
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Joo, tuohan se itseäkin ottaa aika lailla kupoliin. Nykyformulat on yhtä avaruusteknologiaa. Että vaikka halutaan lajin olevan teknologiakärjessä, ei sen minusta tarvitsisi tarkoittaa jatkuvaa pilkun viilaamista. Ei riitä se, että nyt pitäisi olla joka kuljettajalle oma auto, vaan vielä suurin piirtein joka radalle ja vielä lämpötilalle. Vanhoina hyvinä aikoina sai pistää vain hanaa.:)


Toisaalta, eikös Mikallakin ollut ennen mestaruuksia varsin rikkonaisia kausia kuten 95. Hän muistaakseni kolaroi suhteellisen paljon, vaikka ajoi jo neljättä kauttaan F1:ssä.
Aivan, taisihan siinä olla vielä tuotakin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kimi on täydellisesti Häkkistä parempi. Kimi voitti ekan kisansa autolla joka oli täysin alitehoinen ja romu 2003, mutta mikalle tarvittiin jopa tallikaverin apua jotta saisi sen voiton. Musta kimi on pystynyt paljon parempiin otteisiin kuin Mika aikoinaan. Kimillä oli vain vaikea alku.
Hohhoijaa. Mikallahan ei mitään vaikeaa alkua ollut. Suoraan voittoihin tallikaverin avustamana ylivoimaisella autolla. :D
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Hohhoijaa. Mikallahan ei mitään vaikeaa alkua ollut. Suoraan voittoihin tallikaverin avustamana ylivoimaisella autolla. :D
Kimi ei juurikaan keskeytellyt omiin virheisiinsä, mutta teki uskomattomia ohituksia.
Ohituksista en tiiä Mikan suhteen, mutta ei mika kyllä ollut mikään luotettava kuski vaan teki ajovirheitä aika useasti. Vasta 1996 mika "aikuistui" ja virheiden määrä väheni, liekö sillä onnettomuudella se suurin syy, tuloksia ei kuitenkaan tullut, kun vasta 1998 jolloin auto oli se paras. 1999 Schumin loukkaannuttua Mikan olisi pitänyt viedä MM ihan 10-0 Irvineen nähden ja voittaa väh. 4-5 osakilpailua, mutta kummasti ennen Japanin kisaa niin Mika oli jäljessä 2 pisteellä Irvineä. Ja mulla ei ole henkilö kohtaisesti kovinkaan suuria rispektei Irvineä kohtaan.


Kimi The Best
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Keskeytykset olivat Mikan riesana loppukaudesta -99. Ainakin pari kisaa meni tekniseen vikaan ja sitten on se kuuluisa Monzan ulosajo.

Mika keskeytti kaiken kaikkiaan viisi kisaa sillä kaudella, Irvine vain yhden. Ei liene epäselvää, kuka oli se nopein kuljettaja.

Ovat muuten keskeytysmäärät tulleet aika rajusti alas, kun katsoo tuota taulukkoa vuodelta -99. Moni kuski keskeytti enemmän kisoja, kuin ajoi maaliin saakka. De la Rosa, Diniz ja Villeneuve ajoivat ainoastaan neljä kisaa maaliin saakka.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Kimi ei juurikaan keskeytellyt omiin virheisiinsä, mutta teki uskomattomia ohituksia.
Ohituksista en tiiä Mikan suhteen, mutta ei mika kyllä ollut mikään luotettava kuski vaan teki ajovirheitä aika useasti. Vasta 1996 mika "aikuistui" ja virheiden määrä väheni, liekö sillä onnettomuudella se suurin syy, tuloksia ei kuitenkaan tullut, kun vasta 1998 jolloin auto oli se paras. 1999 Schumin loukkaannuttua Mikan olisi pitänyt viedä MM ihan 10-0 Irvineen nähden ja voittaa väh. 4-5 osakilpailua, mutta kummasti ennen Japanin kisaa niin Mika oli jäljessä 2 pisteellä Irvineä. Ja mulla ei ole henkilö kohtaisesti kovinkaan suuria rispektei Irvineä kohtaan.
Ei tähän kannata kautta -99 vetää - ainakaan miettimättä, miksi Irv the Swerve pystyi viemään taistelun Suzukaan asti. Häkkisen epäonnen lista on aika pitkä kyseiseltä kaudelta, ja siihen päälle vielä ajovirheet Italian maaperällä Monzassa ja Imolassa. Australia - motti hajoaa johdosta, Eddie voittaa. Britannia - takapyörä irtoaa johtoasemassa. Itävalta - uskollinen tallikaveri tönii ekassa mutkassa pihalle, Irvine voittaa ja Häkkinen nousee kolmanneksi. Saksa - rengasrikko, Irvine saa lahjavoiton. Eurooppa - McLaren reagoi väärin sadekuuroon. Irvinen epäonni jäi sitten Imolan moottoririkkoon ja Nürburgringin varikkoepisodiin, kun Ferrarin miehiltä oli yksi rengas vähän hukassa...
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12576
Sijainti
Sivulla viisi
Ovat muuten keskeytysmäärät tulleet aika rajusti alas, kun katsoo tuota taulukkoa vuodelta -99. Moni kuski keskeytti enemmän kisoja, kuin ajoi maaliin saakka. De la Rosa, Diniz ja Villeneuve ajoivat ainoastaan neljä kisaa maaliin saakka.
Kovalainen yrittää parhaansa.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Häkkinen on tosiaan Suomen formulahistorian mr.formula 1.

Ilman kovia vastoinkäymisiä Häkällä saattais olla jopa tusina enemmän voittoja ja ainakin 1 maailmanmestaruus lisää.

Harmi ettei ikinä saatu kunnolla selvää kumpi on parempi Häkkinen vai JJ Lehto. Tosin on vahva tunne et Häkä oli jokatapauksessa parempi. Selvisi onnettomuudestakin ehjempänä kuin JJ, toki Mika sai McLarenilta parempaa tukea kuin JJ Benettonilta.

Kun Mika Salo taasen ajoi huippu-Ferrarilla Häkää vastaan, Häkkinen kyllä pesi Salon mielestäni aika selvästi.

Kaikkein mahtavinta oli kuitenkin se et Häkkinen löi Schumin MM-taistossa 1998. Nevö förget!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Harmi ettei ikinä saatu kunnolla selvää kumpi on parempi Häkkinen vai JJ Lehto. Tosin on vahva tunne et Häkä oli jokatapauksessa parempi. Selvisi onnettomuudestakin ehjempänä kuin JJ, toki Mika sai McLarenilta parempaa tukea kuin JJ Benettonilta.
JJ Lehto olisi ehkä saanut Häkkistä aijemmin osakilpailu voiton F1 urallaan jos olisi ollut ehjässä kunnossa, moni vuotinen sopimus hänellä muuten oli silloin Benettonin kanssa?.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Yksivuotinen oli soppari, ja se homma lähti ihan alusta pieleen.

No, aika vaikea sanoa olisiko pystynyt voittamaan, mutta ollessaan kunnossa olisi kyllä useampia palkintosijoja voinut ottaa. Benettonin auto oli parhaimmilaan alkukaudesta (vaikka kaikenlaisia epäilyksiä olikin) ja Schumacher ottikin kuusi kahdeksasta voitostaan kauden ensimmäisellä puoliskolla. Loppupuolella voitto vain Hungaroringilta ja Jerezistä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Peter Sauberin mukaan JJ oli auttamatta liian hidas kuski ykkösiin. Eriasia onko Sauber paras mies antamaan kommentteja?

Jokatapaukses olis JJ varmaan 1994 paljon paremmin ajanu ilman onnettomuutta, no Imolassa 5.ruutu (kisa pieleen,auto pysähty),Espanjassa varma podium-sija katos koneen hajottua. Varmaan JJ:tä myös kaiversi katsoa kuinka Häkkinen ajo loppukaudesta jatkuvasti podiumille.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Häkkinen oli syy, jonka vuoksi aloin seuraamaan formuloita mutta Kimi vei nopeasti suosikkikuljettajan paikan. Olen kuitenkin sen verran nuori etten montaa vuotta ehtinyt Häkkisen menoa seurata.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Peter Sauberin mukaan JJ oli auttamatta liian hidas kuski ykkösiin. Eriasia onko Sauber paras mies antamaan kommentteja?
Näinpä. Uskoisin että miesten välit menivät sen verran huonoiksi 1993 että vaikuttaa kommentteihin. Ei JJ minunkaan mielestäni terävintä huippua ollut mutta kuski paikallaan keskikastin tiimeissä. Ja muutoin hyvä yleiskuljettaja mitä tulee erilaisiin nelipyöräisiin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
No Mika on numero Uno F1:sissä ylipäänsä ikinä, Kimi tulee heti perässä. Sitten sellaisia nimiä kuin M.Schumacher, A.Senna jne.

F1-sarjassa on ajettu joitakin uskomatton upeita taisteluvoittomestaruuksia kalustolla, joka ei ollut huippuluotettava mutta jonka suhteen mestaruuteen kyenneeltä kuljettajalta vaadittiin erityistä taitoa ja nopeutta. Tällaisia mestaruuksia ovat Mikan mestaruudet kumpikin sekä Kimin mestaruus 2007.
 
Ylös