Mika Häkkinen - Yksi suurista

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Kyllähän Mika oli (Kekeä lainatakseni) aivan fantastinen kuljettaja ja varsinkin vuosina 1998-2000. Mikan uraa tuli enemmän tai vähemmän seurattua 1994 vuodesta lähtien ja vaikka hän hyvin nopea on aina ollutkin, niin kyllähän onnettomuuden jälkeen Mikan ajossa tapahtui paljon kypsymistä, kuten joku jo edellä mainitsi.

Voitottomuuden tuomat paineet alkoivat näkyä hyvin vahvasti 1997, etenkin kun Coulthard vei avausosakilpailun ja katkaisi McLarenin vuosien voitottoman putken, jonka Mika oli varmasti kuvitellut itse tekevänsä. Mikan mahdollisuudet valuivat kerta toisensa jälkeen teknisiin vikoihin ja ties mihin epäonneen ja jos tämä raastoi fania niin voi kuvitella miltä siinä vaiheessa jo kuljettajasta tuntui. Onneksi se voitto kuitenkin saatiin kauden päätteeksi, vaikka siinä joutuikin tallikaveri ja maailmanmestaruutta tavoitteleva kuski edestä taipumaankin. Mikan puolesta on tosin sanottava, että hän oli koko viikonlopun nopeampi ja tallikaveri pääsi edelle, kun Mikaa ajatettiin kierroskaupalla hieman hitaamman auton perässä ennen varikkostoppiaan, Coulthardin käydessä jo aiemmin varikolla, eikä näin joutunut pidätellyksi.

Häkkinen olikin 1998 ihan erinoloinen kuljettaja kuin koskaan aikaisemmin. Varma, rauhallinen ja todella nopea. Coulthardkin putosi aika täydellisesti Mikan kyydistä Australian sekoilujen jälkeen.

Tätä Mikaa nähtiinkin sitten kauteen 2001 asti, jolloin motivaatio oli selvästi saanut kolauksen mm.edelliskauden USA:n osakilpailun konerikon (tavoitti nopeasti Schumia ja taisteli yhä MM:stä) ja kyseisen vuoden Australian ulosajon takia. Varmasti kaksinkertainen maailmanmestarin mielessä pyöri niin uran aikana raastava McLarenin epäluotettavuus, kuin Adeleiden onnettomuuskin. Ja kun 2002 vuoden autoa näin jälkikäteen muistellaan, niin Mikan päätöstä ei voi harmitella. Tästä on aina nostettava Schumacherille hattua, oli hänestä kuljettajana mitä mieltä tahansa, niin motivaation ylläpitäminen aina vuoteen 2006 oli aika ilmiömäinen juttu.

Kimi taas oli heti ykkösiin tullessan hätkähdyttävän valmis ja nopea kuski, vaikka ei ottaisikaan olematonta kokemusta formula-autoista huomioon. Kimi valloitti ainakin meikäläisen heti 2001 ja 2002 virheettömillä suorituksillaan ja etenkin kisatilanteiden terävyydellään. Mikan kohdalla tuli monesti jännättyä, että kunhan ei vaan jäisi jonkun hitaamman auton taakse, mutta Kimi oli heti alun alkaen useissa tilanteissa ilmiömäisen hyvä ja sopivalla tavalla agressiivinen.

Molempia suomalaisässiä suuresti kunnioitan, heidän uria seuranneena. Tuntuu väärältä nostaa kumpaakaan toisen edelle, sillä he kumpikin ovat ikimuistettavia kuskeja ja huipulla ollessaan aivan terävintä kärkikastia F-ykkösissä.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Mika Häkkinen mielestäni yksi suurista kuljettajista,jolla oli aluksi paljon vastoinkäymisiä,mutta hän voitti ne ja myös ne jotka eivät uskoneet enää hänen pärjäävän Australian onnetomuuden jälkeen.Hän nousi kuin tuhkasta,niin kuin feeniks lintu ja voitti maailmanmestaruuden,siinä sitkeyttä ja herkyyttä mitä ajaminen huipulla vaatii. Jos nyt kun suomalaisia kuljettajia katsoo on kimi jo osoittanut suurta lahjakuutta voittamalla "Ferrarilla" maailmanmestaruuden minusta kimillä on enemmän tahtoa ja osaamista mitä Heikki Kovalaiselta puuttuu kuitenkin Heikki pääsi heti huipputallehin, mutta onnistumisia ei ole tullut.Parhaat suomalaiset Mika Häkkinen Kimi Räikkönen JJ"JÄRVILEHTO ja Heikki Kovalainen tässä järjestyksessä.
Joo mutta kyllä mä rankkaan silti mestaruuden ajaneen K.Rosbergin tolle listalle ja vieläpä heti Räikkösen perään. Sitten JJ (uskon että olisi ollut todella nopea, mutta se juttu kuivui kokoon..) ja Kovalainen&Salo jumboina. Viimemainitut 2 kuljettajaa sellaisia ok-keskitason kuskeja, muttei mestariainesta ikimaailmana.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Näinpä. Uskoisin että miesten välit menivät sen verran huonoiksi 1993 että vaikuttaa kommentteihin.
Sauber taisi sanoa jossain haastattelussa, että sekä JJ että Wendlinger ovat auttamatta liian hitaita ykkösiin. Muistaakseni vuoden -95 loppupuolella kun JJ oli voittanut Le Mans'n ja Wendlinger yrittänyt paluuta Sauberilla
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Luin jostain joskus jutun jossa oli lista säälittävimmistä mestareista ja sieltä löytyi mm. Keke Rosberg ja Jenson Button.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Luin jostain joskus jutun jossa oli lista säälittävimmistä mestareista ja sieltä löytyi mm. Keke Rosberg ja Jenson Button.
Onpahan lista. Jos tällä hetkellä päivitettäisiin, niin listan kärjessä voisi olla seitsenkertainen mestari.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Minun kuskirankkaukseni:

1. Räikkönen
2. Häkkinen
3. K. Rosberg
4. Järvilehto
5. Salo
6. Kovalainen
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Järvilehto, Salo ja Kovalainen eivät ole F1-mestareita.
FYI, lista ei ollut mestareista eikä varsinkaan "säälittävimmistä mestareista" (joista oli ylempänä puhe), vaan yksinkertaisesti suomalaiskuskien paremmuusjärjestys, IMO.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Sauber taisi sanoa jossain haastattelussa, että sekä JJ että Wendlinger ovat auttamatta liian hitaita ykkösiin. Muistaakseni vuoden -95 loppupuolella kun JJ oli voittanut Le Mans'n ja Wendlinger yrittänyt paluuta Sauberilla
Wendlinger oli etana verrattuna itseensä ennen onnettomuuttaan (Monaco ´94). Aiemmin Marchilla ja Sauberilla ihan ok. Enkä Sauberin kommenttia, "auttamatta liian hidas", ymmärrä JJ:nkään kohdalla. Ihan välillä nopeampanakin tuo ajeli keskikastin tiimeissä Pirrojen, Martinien ja Wendlingerien kanssa. Auttamatta liian hitaiksi sanoisin sellaisia kuljettajia kuin Belmondo ja Lavaggi. Lähempää historiasta Ide.

Kylläpäs rönsyilee toikki...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Niin, taishan se itse Schumikin ihmetellä alkuun JJ:n vauhtia testeissä, kunnes kävi kopsaamassa JJ:n datan ja sai lisäks pari ylimääräistä nappia mitä ei JJ:n ratissa näkyny :eek:

Harmillisesti katkes kyllä JJ:n ura :( Luultavasti jos olisi saanut toipua rauhassa, olisi huomattavan hyviäkin tuloksia tullut ja ainakin jatkopesti. Se, että olisiko yltänyt Häkän statseihin tai mestaruuksiin, niin se ei kyllä Schumin apuna olisi onnistunut. Mutta kyllä niitä voittoja olisi voinut muutama tulla. Ja mistäs sitä tietää miten olisi mennyt, jos ja jos. Ehkä JJ olisi ollut se joka olisi siirtynyt Ferrarille? No jossittelu on yhtälailla turhaa tässä kohtaa kuin siinä, miten Häkällä olisi sujunut jos olisi päässyt aikanaan Williamsille.

Kyllä minä JJ:n korkeammalle kuljettajan arvostan mitä Salon. Salo on kovin suustaan näistä suomi kuskeista mutta luultavasti surkein itse kuljettajana. Joka ei tietenkään tarkoita sitä, että Salo olisi surkea kuski :tongue:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Kyllä minä JJ:n korkeammalle kuljettajan arvostan mitä Salon. Salo on kovin suustaan näistä suomi kuskeista mutta luultavasti surkein itse kuljettajana. Joka ei tietenkään tarkoita sitä, että Salo olisi surkea kuski :tongue:
Häkkinen, Räikkönen, Rosberg, Salo, Lehto...
Siinä statistiikkajärjestyksessä. Niiden kahden muun ura jäi vähän tyngäksi ykösissä mutta kai se Leksa ainakin Kozaa parempana pidetty oli...

Itsellä sellainen mutu että Kimi kaikkein lahjakkain suomalaisista ja olisi ollut kyllä mielenkiintoista saada nähdä Häkäkin toisessa huipputallissa. Keke kanssa kova äijä. Salon näkisin itse JJ:n edellä F1-kuskina.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Häkkinen, Räikkönen, Rosberg, Salo, Lehto...
Siinä statistiikkajärjestyksessä. Niiden kahden muun ura jäi vähän tyngäksi ykösissä mutta kai se Leksa ainakin Kozaa parempana pidetty oli...

Itsellä sellainen mutu että Kimi kaikkein lahjakkain suomalaisista ja olisi ollut kyllä mielenkiintoista saada nähdä Häkäkin toisessa huipputallissa. Keke kanssa kova äijä. Salon näkisin itse JJ:n edellä F1-kuskina.
Misan kanssa samoilla linjoilla siitä, että JJ:llä olisi ollut enemmän annettavaa F1-maailmassa (jos olisi asiat menneet toisin ja olisi saanut jatkaa uraansa) kuin Salolla. Salo on Kovalaisen kanssa mun rankingissa aidosti hyvän keskitason pilotti hyvänä päivänään, normaalisti alemman keskitason ratinkääntäjä ja huonona päivänä surkea radalla. Siis kun puhutaan F1:sistä. Salon puolustukseksi sanottakoon, että koppiautopuolella pidän häntä F1-taitoja parempana pilottina, toisaalta koppiautoissa(kin) pidän JJ:tä lahjakkaampana ohjastajana.

Itseasiassa jopa persoonana ratojen ulkopuolellakin JJ menee piirun verran "selittäjä"-Salon edelle:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Häkkisellä tosiaan on ollut hieno ura ja pidän itsekin häntä parhaimpana kuljettajana sillä ainakin toistaiseksi Häkällä on eniten voittoja ja mestaruuksia suomalaisista. Kimi on ehdottomasti paras kuljettaja joka ansaitsisi enemmän voittoja ja mestaruuksia ja siten on enemmän menestyneempi tasoltaan kuin Häkkinen. JJ taas ei kerennyt saamaan sitä parastaan irti vaikka olikin Schumia jopa nopeampi ennen onnettomuutta ja siksikin, että onnettomuusloma oli aivan liian lyhyt ja ehdoton joten ei ollut toivoakaan selvitä ja jälkeenpäin on todettu, että toipumiseen täysin olisi kulunut puolitoista vuotta.

Ajajan kivut näkyivät karseimmin Monacossa 94 kun JJ oli 17:sta ja Schumi viime hetkellä ajoi paalulle. Muutoin olisi ollut eräs Mika paalulla. Keke taas ajoi erittäin suuresti sanottuna Suomen maailmankartalle ja voitti mestaruuden ja epäonnea oli paljon Kekelläkin matkassa joten tilastot ei tee oikeutta hänelle. Salolla taas oli mahdollisuudet parhaimmillaan voittoon mutta tiimimääräyset teki taas temput ja muutenkin se on mielipiteestä kiinni että kummalla olisi enemmän annettavaa JJ:llä vai Salolla. Leksa ajoi yhden kilpailun, mutta aika oli huono ja jälki sen mukaista. Kozarovitsky taas karsiutui kaksi kertaa ja homma jäi siihen vaikka silloin Suomi-lehdet pitivät Mikkoa parempana kuskina ja tarjousta parempana kuin Keken vastaavaa.

Mikasta on sanottava, että jo kolmannessa kisassa hän osoitti renkaiden säästämiskykyään ja siten pääsi pisteille. Mikan ajot maksoi Marlboro kunnes kaudella 1992 rahat meni J-P Belmondolle ja Keke joutui maksamaan 7 miljoonaa omia rahoja jotta Mika pystyisi ajamaan ja Mika kiitti ajamalla hienoja tuloksia. Kautta 1993 varjosti riita Lotuksen kanssa joka vesitti Williamsilla ajon ja Ligieriltä homma meni puihin rahan takia ja Benetton otti mieluummin Patresen. McLarenille päästessään hän herätti nukkuvan nallen eli Sennan ja ajoi palkinnoille hienosti kahdessa viimeisessä kisassa. Lisäksi Häkä oli tuolloin kaikkien aikojen parhaiten palkattu testikuljettaja.

Kaudella 94 McLarenilla oli Peugeotin kone aika epäluotettava ja puhti puuttui vaikka Häkkinen palkinnoille ajoittain ajoikin. Kaudella 95 Häkkinen teki sen mikä oli mahdollista ja pesi tiimikaverinsa, mutta loukkaantuminen vei kyllä miestä eri mitoille kuin aiemmin. Häkkinen alkoi kuitenkin tuskastumaan ja halusi mieluummin Ferrarille Schumin tiimikaveriksi tai johonkin enemmän kilpailukykyisempään talliin ajamaan ja vain Keken konsteilla Häkkinen jäi vielä McLarenille ja auki jää, että jos menestystä ei olisi tullut niin kauanko kantti olisi kestänyt?

Varmaan vain 1-3 vuotta sillä monista muista huipputiimeistä paikat oli jo viety ja helppoa ei se olisi ollut. Onneksi vuonna 1997 Häkä voitti viimeisen kisan ja kaudella 1998 tuli maailmanmestaruus ja sitten tuli vielä sama uudelleen. Kaudella 2000 mestaruus olisi varmasti vielä tehnyt hyvää, mutta toisin kävi ja sitten Häkkinen lopetti vaikka tuolloin yritettiin vielä välivuodella luoda toiveita ja Kimistä leivottiin Häkän perillistä ja vähän paremmalla tuurilla Kimillä olisi mestaruuksia vielä vähän enemmän. Sama homma on kai nyt sitten Kimillä ja hauskaa oli että ennen kun Kimi voitti mestaruuden ja meni Ferrarille niin Mika vähän taisi kritisoida, että Kimin olisi pitänyt jäädä McLarenille eikä lähteä siltä pois. No aina on helppoa olla jälkiviisas. Häkällähän on myös kommentaattorin virka ollut hanskassa uransa aikana.:)
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Ihan kohtalainen kuski, sillo tällö pysy auto hanskassa, ylivoimaisella autolla ja schumin huonolla tuurilla pari mestaruutta voitti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Joo tarkoitin tuota Paul Belmondoa en hänen näyttelijä-isäänsä vaikka joskus hänestä joskus virheellisesti aikoinaan puhuttiin J-P Belmondo juniorina niin näin ei kuitenkaan ole vaikka se kyllä vain välillä aina sotkee noita juttuja kun kyse on noista kahdesta. Sama tekninen kömmähdys oli aikoinaan myös Grand Prix 2 pelissä aikanaan.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Ihan kohtalainen kuski, sillo tällö pysy auto hanskassa, ylivoimaisella autolla ja schumin huonolla tuurilla pari mestaruutta voitti.
Ja ajoi huonolla vuosikausia vanhalla Lotuksella parin testikilometrin jälkeen ruutuun 13 ensimmäisessä F1-kisassaan. Semmonen ratinvääntäjä oli se Mika.:rolleyes:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Ajajan kivut näkyivät karseimmin Monacossa 94 kun JJ oli 17:sta ja Schumi viime hetkellä ajoi paalulle. Muutoin olisi ollut eräs Mika paalulla.
Tästä muistan melko varmasti että Mika, hetkeksi pudottuaan Bergerin taakse kolmanneksi, pääsi muutaman sadasosan päähän Schumin ajasta (0,080 sekkaa tms.), jonka jälkeen Schumi kävi vielä repäisemässä lähes sekunnin eron.
 
Ylös