Mika Häkkinen - Yksi suurista

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ja ajoi huonolla vuosikausia vanhalla Lotuksella parin testikilometrin jälkeen ruutuun 13 ensimmäisessä F1-kisassaan. Semmonen ratinvääntäjä oli se Mika.:rolleyes:
Häkkinen koki senverran takaiskuja urallaan et ansaitsikin ylivoimasen auton ja näytti heti mikä on miehiään. Eikä se Mäcci niin ylivoimanen olluku Ferrari 02-04.
 

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
Tästä muistan melko varmasti että Mika, hetkeksi pudottuaan Bergerin taakse kolmanneksi, pääsi muutaman sadasosan päähän Schumin ajasta (0,080 sekkaa tms.), jonka jälkeen Schumi kävi vielä repäisemässä lähes sekunnin eron.
Jep, näin oli. Ei Mikalla minusta realistisia mahdollisuuksia tuolloin paaluun ollut - taidoista se tosin ei jäänyt kiinni vaan autosta. Schumin Benetton oli tuolloin aika suvereeni syheröisillä radoilla. Tosi hieno suoritus oli silloin Mikalta kuitenkin kakkosruutuun Ferrarien ja ainoan Williamsin edelle!

Oiva ratinkääntäjä oli! Mielestäni menetti viimeisinä vuosinaan sitä ilmiömäistä vauhdin välättelyään, mitä oli havaittavissa 90-luvun alussa ja puolivälissä, mutta vastaavasti kompensoi varmuudellaan ja tasaisuudellaan. Jostain syystä pidin kyllä aikanaan ja pidän vieläkin Schumia hienoisen nopeampana kuljettajana kuin Häkkistä, paremmuudesta en ehkä tiedä. Häkkiseltä puuttui mielestäni sellainen "reikä päässä" niin kuin Schumilla oli, eli huolehtimatta mistään vedetään täysillä. Mielestäni juurikin tämän ominaisuuden takia samana vuonna aloittaneista ja lähes samanikäisistä kuskeista Schumi ajeli viisi vuotta pidempään kuin Mika (ja ilman lievää henkistä lopahdusta, joka Häkkisellä mielestäni oli nähtävissä 2001) ja yrittää nyt jopa comebackiä!

Jotenkin Mika vaikutti välillä liian fiksulta "megamestariksi" tyyliin Prost, Senna ja Schumi eli kiertämään sirkusta 15 vuotta ja kahmimaan mestaruuksia ajattelematta mitään muuta kuin kilvanajoa. Toki lukuisat tekniikan pettämiset ja harvat mutta raskaasti otetut omat virheet verottivat henkisiä voimavaroja varmasti. Mikahan joskus taisi puhua, että 1998-2000 taistellessaan mestaruuksista oli äärimmäisen kovan henkisen paineen alla, ilmeisesti puhtaasti itse luodusta paineesta on kyse. Kauden 1999 mestaruuslehdistötilaisuudessakin taisi Mikalta muistaakseni 'lipsahtaa' jotain tyyliin "To win the championship in the last Grand Prix, it's nerve-cracking. I really don't recommend to anybody that experience and now I experience that with Michael last year and Eddie this year, I hope it's enough already." Naureskeli toki vähän loppuun, mutta jotenkin näkyi että mies oli aivan loppu.

Älkää lytätkö tätä mun ylivenynyttä analyysiä liian pahasti. :eek:
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jep, näin oli. Ei Mikalla minusta realistisia mahdollisuuksia tuolloin paaluun ollut - taidoista se tosin ei jäänyt kiinni vaan autosta. Schumin Benetton oli tuolloin aika suvereeni syheröisillä radoilla. Tosi hieno suoritus oli silloin Mikalta kuitenkin kakkosruutuun Ferrarien ja ainoan Williamsin edelle!

Oiva ratinkääntäjä oli! Mielestäni menetti viimeisinä vuosinaan sitä ilmiömäistä vauhdin välättelyään, mitä oli havaittavissa 90-luvun alussa ja puolivälissä, mutta vastaavasti kompensoi varmuudellaan ja tasaisuudellaan. Jostain syystä pidin kyllä aikanaan ja pidän vieläkin Schumia hienoisen nopeampana kuljettajana kuin Häkkistä, paremmuudesta en ehkä tiedä. Häkkiseltä puuttui mielestäni sellainen "reikä päässä" niin kuin Schumilla oli, eli huolehtimatta mistään vedetään täysillä. Mielestäni juurikin tämän ominaisuuden takia samana vuonna aloittaneista ja lähes samanikäisistä kuskeista Schumi ajeli viisi vuotta pidempään kuin Mika (ja ilman lievää henkistä lopahdusta, joka Häkkisellä mielestäni oli nähtävissä 2001) ja yrittää nyt jopa comebackiä!

Jotenkin Mika vaikutti välillä liian fiksulta "megamestariksi" tyyliin Prost, Senna ja Schumi eli kiertämään sirkusta 15 vuotta ja kahmimaan mestaruuksia ajattelematta mitään muuta kuin kilvanajoa. Toki lukuisat tekniikan pettämiset ja harvat mutta raskaasti otetut omat virheet verottivat henkisiä voimavaroja varmasti. Mikahan joskus taisi puhua, että 1998-2000 taistellessaan mestaruuksista oli äärimmäisen kovan henkisen paineen alla, ilmeisesti puhtaasti itse luodusta paineesta on kyse. Kauden 1999 mestaruuslehdistötilaisuudessakin taisi Mikalta muistaakseni 'lipsahtaa' jotain tyyliin "To win the championship in the last Grand Prix, it's nerve-cracking. I really don't recommend to anybody that experience and now I experience that with Michael last year and Eddie this year, I hope it's enough already." Naureskeli toki vähän loppuun, mutta jotenkin näkyi että mies oli aivan loppu.

Älkää lytätkö tätä mun ylivenynyttä analyysiä liian pahasti. :eek:
No tost lopusta vois todeta et Häkkinen väsähti tohon hommaan 2001 aikoihin ja sen takia ura loppu.

Ennen onnettomuutta Häkä oli reikäpää joka ei kolareitakaan pelänny. 1996 lähtien nähtiin konemaisempi Häkkinen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Häkkinen koki senverran takaiskuja urallaan et ansaitsikin ylivoimasen auton ja näytti heti mikä on miehiään. Eikä se Mäcci niin ylivoimanen olluku Ferrari 02-04.
-98 alussa McLaren oli extra polkimen ansiosta ylivoimainen. Se kun kiellettiin, niin aikalailla samalla viivalla tallit olivat. -99 Ferrari oli selkeästi niskan päällä, vaikkakin Salo ei saanut autosta irti kuin kaksi onnistunutta suoritusta nopeilla radoilla. Siitäkin huolimatta, että Salo ajeli lähes häntäpäässä kärkipään kärryllä Ferrari voitti "ylivoimaisesti" mestaruuden.

Kaudesta -99 eteenpäin Ferrari hallitsikin ratoja mielin määrin aina vuoteen -04 asti, jonka jälkeen alkoi kahden kauden mittainen Renaultin putki.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Nih, ihan kohtis. Tallikaverina sentään oli yksi oikeasti suurista - Nigel Mansell.
Nigel Mansell ei todellakaan ole yksi suurista F1-kuljettajista. Ennemmin hehkuttaisin Häkkisen ja Sennan tallikaveruutta. Tarvittiin paikoitellen 2,5 sekuntia muita nopeampi auto, aktiivijousitus, luistonesto ja ABS-jarrut jotta Mansellista saatiin viimein mestari.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Tarvittiin paikoitellen 2,5 sekuntia muita nopeampi auto, aktiivijousitus, luistonesto ja ABS-jarrut jotta Mansellista saatiin viimein mestari.
Olipa tuo osin huonoa tuuriakin 1986 ja -87 ettei mestaruutta tullut.
Eli ihan mies paikallaan vaikkei ihan Prostin ja Sennan kaliiberia ollut. Ei kukaan muukaan 80-luvulla.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Olipa tuo osin huonoa tuuriakin 1986 ja -87 ettei mestaruutta tullut.
Eli ihan mies paikallaan vaikkei ihan Prostin ja Sennan kaliiberia ollut. Ei kukaan muukaan 80-luvulla.
Niin, Mansell oli epäilemättä hyvä kuljettaja, mutta ei mielestäni yksi lajin suurista.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Gotcha;14taidoista se tosin ei jää77295 sanoi:
Jostain syystä pidin kyllä aikanaan ja pidän vieläkin Schumia hienoisen nopeampana kuljettajana kuin Häkkistä, paremmuudesta en ehkä tiedä.
Muistaakseni Martin Brundle sanoi kerran että näistä kahdesta Häkkinen oli nopeampi mutta Schumi parempi.

Mielestäni Schumi oli parempi vaihtelevissa keliolosuhteissa ja puolustettaessa paikkaansa, toki Häkkinenkin teki loistavia ohituksia mutta Schumilla oli parempi racekraft. Häkkisen mielettömästä luontaisesta nopeudesta esimerkkinä tulee mieleen Imola 2000 aika-ajot. Henk. koht. Häkkisen kierros yksi kaikkien aikojen upeimmista. Kun katsoo häkän ja sumin viimeiset kierrokset niin kyllä harmittaa nykyformuloiden ajettavuus:mad:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Mansell oli tätä "hitaasti syttyvien" porukkaa Häkkisen ja Buttonin kanssa. Uran alkuajat Lotuksella olivat vuoristorataa terävimmän kärjen takana ja mm. tallikaveri Elio de Angelis ajoi enemmän voittoja kuin britti. Williamsilla Mansell marinoitui maailmanmestari Rosbergin adjutanttina ja olikin loppukauden paras kuljettaja kahdella voitollaan. Tästä eteenpäin tulokset olivatkin sitten mestaritasoa, titteliä vain saatiin odottaa parin epäonnisen hävityn kampanjan ja Ferrari-seikkailun jälkeen suht kauan.

"Mansell-mestaruuksia" taitaa eräällä Schumacherilla olla pari-kolme, joten onko hänkään yksi lajin suurista?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin kai se enemmän niinpäin menee, että kokonaisuus huomioon ottaen Schumi oli kone. Häkä oli parhaimmillaan ehkä se kaikista nopein mutta -95 onnettomuuden jälkeen siihen ajamiseen tuli sellainen pienimuotoinen luoton puute muuttuvissa olosuhteissa. Ja sitä ihan viimeistä röyhkeää riskiä Häkä ei enää samaan malliin ottanut.

Toki Häkä edelleen teki loistavia suorituksia myös vaihtelevissa olosuhteissa mutta se pieni ero tuli siitä, että Häkällä meni kierros pari ennenkuin sai rytmistä kiinni esim. sateen alettua. Kun taas Schumi kykeni mukautumaan muuttuneeseen tilanteeseen samantien.

Väittäisin juuri ennemmin niin päin, että Häkä oli nopein, Schumi paras. Schumin paremmuuteen tietty liittyy se, että Schumi oli kone taustajoukkoja myöten. Osin kyllä ominavuin täytyy ensin ne taustajoukot saada taakse mutta siinä vaiheessa kun Schumi tuli ykkösiin, niin siinä oltiin leipomassa väkisin Bernien ja muiden toimesta saksalaista mestaria, ihan saksan markkinoiden vuoksi.

Hyvinhän se kuitenkin loppujen lopuksi meni. Schumi sai mitä halusi, enemmänkin, Bernie sai mitä halusi, Häkä sai mitä halusi, Ferrari ja McLaren saivat mitä halusivat ja koko ykkössirkus sai mitä halusi ja sen päälle sekä suomi, saksa, italia että britit saivat mitä halusivat. Puhumattakaan Ronista ja Haugista tai Rossista ja Todtista.

Olis vaan pysynyt Schumi poissa :dunno:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mansell oli tätä "hitaasti syttyvien" porukkaa Häkkisen ja Buttonin kanssa. Uran alkuajat Lotuksella olivat vuoristorataa terävimmän kärjen takana ja mm. tallikaveri Elio de Angelis ajoi enemmän voittoja kuin britti. Williamsilla Mansell marinoitui maailmanmestari Rosbergin adjutanttina ja olikin loppukauden paras kuljettaja kahdella voitollaan. Tästä eteenpäin tulokset olivatkin sitten mestaritasoa, titteliä vain saatiin odottaa parin epäonnisen hävityn kampanjan ja Ferrari-seikkailun jälkeen suht kauan.
En kyllä pistäis Häkää samaan kastiin millään muotoa Mansellin tai Buttonin kanssa.

Ei se ollut Häkä joka oli hitaasti syttyvä. Häkä ajoi heti alusta lähtien suohon kaikki tallikaverinsa. Paitsi Sennan, jonka kanssa ei päässyt ajamaan kuin kaksi kisaa. Kaikki oli kalustosta kiinni. Toki niinhän Buttonilla ja Mansellillakin oli mutta heidän ero oli siinä, etteivät he olleet heti tähtiä ja pistäneet tallikavereita pataan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En kyllä pistäis Häkää samaan kastiin millään muotoa Mansellin tai Buttonin kanssa.

Ei se ollut Häkä joka oli hitaasti syttyvä. Häkä ajoi heti alusta lähtien suohon kaikki tallikaverinsa. Paitsi Sennan, jonka kanssa ei päässyt ajamaan kuin kaksi kisaa. Kaikki oli kalustosta kiinni. Toki niinhän Buttonilla ja Mansellillakin oli mutta heidän ero oli siinä, etteivät he olleet heti tähtiä ja pistäneet tallikavereita pataan.
Näkisin kyllä, että erityisesti Mansellilla ja jossain määrin myös Buttonilla tallikaverit olivat Mikaa kovempaa kaliiberia ja toisaalta ympäristökin hankalampi. Häkän ura rakennettiin siinä mielessä hienosti, että McLarenissa hänellä oli paikka kasvaa ja kehittyä ja toisaalta mahdollisuus saada tiimi taakseen. Noina synkkinä vuosina McLaren kuitenkin oli selkeästi Mikan talli ja brundlet ja blundellit saivat vain muruja.

Nostaisin minäkin Mikan Buttonin ja Mansellin yläpuolelle, mutta toisaalta allekirjoittaisin väittämän hieman hitaammasta kehityksestä kaikkien kohdalla. Vielä 1994 ja '95 Mikalta nähtiin aika karkeitakin virheitä.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Mika oli nopeampi kuin Sumi. F1-historian lentävistä kierroksista monet ovat Häkkisen puristamia. Hän sai parhaimmillaan piiskattua Neweyn McLarenin uskomattomiin vauhteihin. Mika oli tuulennopea.

Ferrarin Mikan mestaruuksia seurannut F1-historian murskaavin ylivoima oli jotain niin absurdia, ettei siihen ole melekinpä edes inhimillistä verrata: he olivat ylivoimaisesti nopeimpia, he olivat ylivoimaisesti luotettavimpia, heidän taktiikkansa olivat ylivoimaisia parhaita. Kaikessa. Aina.

Tuollaiseen ei ole pystynyt kukaan muu talli, ehkä hetkellisesti jollain osa-alueella kyllä (tuorein esimerkki Brawn GP, sen jälkeen Benetton jossain määrin varauksella, sitten mennäänkin jo 90-luvulle ja tallina Williams Villeneuven ja Hillin aikakausina). Tuon aikakauden luomisessa Sumin osuus oli eittämättä suuri (ja kaupanpäälle Benettonin aikaiset mestaruudet) ja siksi on oikeutettua puhua kiistatta F1-historian parhaasta kuljettajasta kokonaisuutena.

McLaren ei koskaan ollut Mikan aikana kovin luotettava. Kimi Räikkönen koki ironisesti samantyyppisen kohtalon Mäkillä: vauhtia oli uskomattoman paljon, mutta pelit ei kestäneet ihan kalkkiviivoille (mestaruuksiin) asti.

ps. Salon meriitit melkein voitoistakin ei allekirjoittanutta kauheasti vakuuta: yleensä keskitason sijoitukset niin hyvällä autolla että sillä jopa Eddie Irvine taisteli mestaruudesta loppuun asti.. Kyllä JJ:n Schumia kovemmatkin ajat ennen loukkaantumistaan painavat enemmän mielestäni vaikkei koskaan saanutkaan kunnolla mahdollisuutta todistaa oikeasti kuinka kova kaveri olisi ollutkaan F1-auton ratissa. Muistakaa sekin, että itse 7 kertainen mestari on sitä mieltä, että Mika H. oli kovin kuski jot avastaan sai kunnian ajaa kilpaa.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Mika oli nopeampi kuin Sumi. F1-historian lentävistä kierroksista monet ovat Häkkisen puristamia. Hän sai parhaimmillaan piiskattua Neweyn McLarenin uskomattomiin vauhteihin. Mika oli tuulennopea.

Ferrarin Mikan mestaruuksia seurannut F1-historian murskaavin ylivoima oli jotain niin absurdia, ettei siihen ole melekinpä edes inhimillistä verrata: he olivat ylivoimaisesti nopeimpia, he olivat ylivoimaisesti luotettavimpia, heidän taktiikkansa olivat ylivoimaisia parhaita. Kaikessa. Aina.

Tuollaiseen ei ole pystynyt kukaan muu talli, ehkä hetkellisesti jollain osa-alueella kyllä (tuorein esimerkki Brawn GP, sen jälkeen Benetton jossain määrin varauksella, sitten mennäänkin jo 90-luvulle ja tallina Williams Villeneuven ja Hillin aikakausina). Tuon aikakauden luomisessa Sumin osuus oli eittämättä suuri (ja kaupanpäälle Benettonin aikaiset mestaruudet) ja siksi on oikeutettua puhua kiistatta F1-historian parhaasta kuljettajasta kokonaisuutena.

McLaren ei koskaan ollut Mikan aikana kovin luotettava. Kimi Räikkönen koki ironisesti samantyyppisen kohtalon Mäkillä: vauhtia oli uskomattoman paljon, mutta pelit ei kestäneet ihan kalkkiviivoille (mestaruuksiin) asti.

ps. Salon meriitit melkein voitoistakin ei allekirjoittanutta kauheasti vakuuta: yleensä keskitason sijoitukset niin hyvällä autolla että sillä jopa Eddie Irvine taisteli mestaruudesta loppuun asti.. Kyllä JJ:n Schumia kovemmatkin ajat ennen loukkaantumistaan painavat enemmän mielestäni vaikkei koskaan saanutkaan kunnolla mahdollisuutta todistaa oikeasti kuinka kova kaveri olisi ollutkaan F1-auton ratissa. Muistakaa sekin, että itse 7 kertainen mestari on sitä mieltä, että Mika H. oli kovin kuski jot avastaan sai kunnian ajaa kilpaa.
Mielestäni jengi dissaa Saloa täällä suotta. Väitän että parhaimmillaan Salo oli nopeudeltaan Häkkisen veroinen kuljettaja, esim. F3-sarjassa heidän eronsa oli aika pieni. Salo ei oikein päässyt oikeaan talliin oikeaan aikaan ja jotenkin Salosta näkyi Häkkiseen verrattuna yksi selkeä piirre: laiskuus.

Mika oli nopeampi kuin Sumi. F1-historian lentävistä kierroksista monet ovat Häkkisen puristamia. Hän sai parhaimmillaan piiskattua Neweyn McLarenin uskomattomiin vauhteihin. Mika oli tuulennopea.

Ferrarin Mikan mestaruuksia seurannut F1-historian murskaavin ylivoima oli jotain niin absurdia, ettei siihen ole melekinpä edes inhimillistä verrata: he olivat ylivoimaisesti nopeimpia, he olivat ylivoimaisesti luotettavimpia, heidän taktiikkansa olivat ylivoimaisia parhaita. Kaikessa. Aina.

Tuollaiseen ei ole pystynyt kukaan muu talli, ehkä hetkellisesti jollain osa-alueella kyllä (tuorein esimerkki Brawn GP, sen jälkeen Benetton jossain määrin varauksella, sitten mennäänkin j
o 90-luvulle ja tallina Williams Villeneuven ja Hillin aikakausina). Tuon aikakauden luomisessa Sumin osuus oli eittämättä suuri (ja kaupanpäälle Benettonin aikaiset mestaruudet) ja siksi on oikeutettua puhua kiistatta F1-historian parhaasta kuljettajasta kokonaisuutena.
Mansellin mestaruusvuonna Williamsin ja muiden autojen välinen ero oli aivan selkeästi suurempi kuin Ferrarin etumatka yhtenäkään Schumacherin vuonna. Milloin vuoden 1992 jälkeen on kolmannesta ruudusta startannut kuljettaja ollut 2,5 sekuntia hitaampi kuin paalupaikkamies? (Brasilia 1992, Mansell1, Senna 3). Ja nimenomaan kuivalla kelillä.

1993 Williamsin etumatka Mclareniin oli myös aivan käsittämättömän suuri, esim. tehoeroissa puhuttiin 100hv:n eroista, ei Ferrarilla ollut koskaan Schumin aikana tuollaista etua.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Nigel Mansell ei todellakaan ole yksi suurista F1-kuljettajista. Ennemmin hehkuttaisin Häkkisen ja Sennan tallikaveruutta.
Senna oli F1 kuljettajaksikin varsin pieni, kun taas Mansell ei aina mahtunut edes autoonsa. Kannattaa hieman miettiä mihin tyyliin viesti on kirjoitettu - ja millaiseen viestiin sillä on mahdollisesti vastattu - ennen kuin alkaa mesoamaan.

Mielestäni jengi dissaa Saloa täällä suotta. Väitän että parhaimmillaan Salo oli nopeudeltaan Häkkisen veroinen kuljettaja, esim. F3-sarjassa heidän eronsa oli aika pieni.
Sennan ja Martin Brundlen ero F3-sarjassa oli aika pieni. Dissataanko Brundlea turhaan kun häntä ei pidetä Sennan tasoisena kuljettajana?
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Kyllä kenen tahansa F1-kuljettajan tulee laittaa mestaruustason kuljettaja tiukille samalla kalustolla ja samalla kohtelulla. Muuten on väärässä sarjassa.
 
Ylös