Miksi ennen ei edes kuselle uskaltanut?

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Häkkisen aikoihin elin kilpailuissa vinhasti mukana. Joskus oli tulla kuset housuun, koska en uskaltanut poistua vessaan siinä pelossa, että jotain menee ohi. Hytinä alkoi hyvissä ajoin ennen kilpailua ja onni tai aggressio jatkua kauan kilpailujen jälkeen.

Tuohon aikaan sovitin mahdollisuuksien mukaan aikataulunikin kilpailujen mukaan? Jos en pystynyt katsomaan töllöä, yritin selvittää kilpailun kulkua muuta kautta.

Toisin on nykyään. Kilpailu pyörii ruudulla. Katselen sitä välillä, mutta saatan samalla selailla muita sivuja. Jos selostajien ääni kiihtyy, palaan takaisin kuvaan.

Mistäköhän tämä johtuu? Olen toki vanhentunut. Asiat ovat suhteellistuneet ja tunnemaailma muutenkin laimentunut. Mutta kuitenkin. On vaikea ymmärtää, mihin se imevä intohimo on kadonnut. Eiväthän kilpailut tuohon aikaan olleet edes viihdyttäviä. Tylsää jonossa ajelua monesti.

Muita kokemuksia? Onkohan kysymys enemmän minusta itsestäni vai laajemmasta sosiaalisesta ilmiöstä, joka meni puhki kun Häkkinen ja Kyllönen katosivat?
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Nykyään on maailmassa niin paljon tarjontaa josta voi innostua että ei jaksa innostua oikein mistään.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Häkkisen aikaan oli helpompi käydä kusella, koska oli mainoskatkot :) Kilpailut oli siinä mielessä viihdyttävämpiä, kun aina pystyi odottamaan suomalaisvoittoa ja selvässä johdossakin sai jännittää, että pettääkö auto. Nykyään auton kestävyyteen on helpompi luottaa.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Nykyään auton kestävyyteen on helpompi luottaa.
Toi on kyllä yks asia, joka on mennyt vähän outoon suuntaan. Ja sitten vielä jokaisesta keskeytyksestä tehdään iso numero tyyliin "talli pyytelee anteeksi Vetteliltä" tai "Kimin auton vika tutkitaan tarkasti". Ennenvanhaan kisan saattoi helposti jättää kesken 50 % startanneista eikä se ollut mikään juttu, kuului kuvioon. Harmitti toki jos suosikille osui moottorivika mutta se oli pelin henki.
Tallit eivät varmaan enää suostuisi luotettavuuden heikentämiseen. Enkä tiedä miten se tehtäisiinkään. Sääli.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Rakkaus on ikuista, kohde vain vaihtuu. Näin se on autourheilussakin, ja urheilussa ylipäänsä.

F1:stä vain mennyt maku mun silmissä, mutta en mä mitään kaihäänheittoakaan jaksa tuijottaa samaan malliin kuin joskus 10 vuotta taaksepäin.

Mutta samaan aikaan on kiinnostus noussut muihin sarjoihin, ja niitä jaksaa sitten sitten hartaasti tapittaa. Le Mansin aikaan ei paljoa tullut TV:n äärestä poistuttua ilman streamia kännykässä ja unet jäi 15min torkahdukseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onkohan kysymys enemmän minusta itsestäni vai laajemmasta sosiaalisesta ilmiöstä, joka meni puhki kun Häkkinen ja Kyllönen katosivat?
Varmasti sillä on vaikutusta, ettei suomalainen tällä hetkellä taistele mestaruudesta, ja sitä on jatkunut joitakin vuosia. Tämä koskee niitä, joille se suomalaismenestys on homman pointti ja tietysti se vaikuttaa myös suomalaiseen mediaan (ja sitä kautta seuraajiin).

Samaten se, että mestaruus on periaatteessa "jaettu" jollekin tallille jo ennen kuin kausi on alkanut latistaa jännitystä. Red Bullin hallinnan aikana näin ei joka vuosi ollut, mutta ei siinäkään taistossa ei ollut suomalaista (eikä jotkut seuraajat tsempanneet sen haastajan - eli Alonson - puolesta).

Vanheneminen vaikuttaa myös, itsekin olin nuorempana paljon intohimoisempi seuraaja, toki vielä vain joitakin vuosia sitten käytin vuosittäin aivan järjettömän määrän tunteja F1:n seuraamiseen. Nyt on tullut muita ajankohtaisempia henkilökohtaisia asioita, jotka vaativat enemmän huomiota.

Yksi syy voi olla mediaähky. Vielä joitakin vuosia sitten pyrin katsomaan televisiosta kaiken aiheeseen liittyvän, osallistuin kolmen eri F1-aiheisen foorumin keskusteluihin, luin vuosittain säännöt, useita eri (etupäässä englanninkielisiä) uutissivustoja, seurasin talleja ja kuskeja twitterissä, brittiasiantuntijoiden blogeja ja luin mitä suomalaiset alan lehdet kirjoittivat. Nykyään ihmettelen miten minulla riitti aika kaikkeen tuohon. Loppujen lopuksi saattaisi olla onnellisempaa, jos ei kiinnittäisi huomiota jokaiseen detaljiin ja sääntömuutokseen, vaan katsoisi vain kisat, ja olisi ainoastaan kiinnostunut siitä kuka voittaa ja onko kisa viihdyttävä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24213
Sijainti
lappeen Ranta
Häkkisen aikaan oli helpompi käydä kusella, koska oli mainoskatkot :) Kilpailut oli siinä mielessä viihdyttävämpiä, kun aina pystyi odottamaan suomalaisvoittoa ja selvässä johdossakin sai jännittää, että pettääkö auto. Nykyään auton kestävyyteen on helpompi luottaa.
Joo! Ja kuinkahan monta teknisestä ongelmasta johtuvaa Häkkisen keskeytystä tapahtui nimenomaan mainoskatkon aikana. Jotenkin jäänyt sellainen muistikuvan tapainen, että enemmän mainosten aikana kuin lähetyksessä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Toi on kyllä yks asia, joka on mennyt vähän outoon suuntaan. Ja sitten vielä jokaisesta keskeytyksestä tehdään iso numero tyyliin "talli pyytelee anteeksi Vetteliltä" tai "Kimin auton vika tutkitaan tarkasti". Ennenvanhaan kisan saattoi helposti jättää kesken 50 % startanneista eikä se ollut mikään juttu, kuului kuvioon. Harmitti toki jos suosikille osui moottorivika mutta se oli pelin henki.
Tallit eivät varmaan enää suostuisi luotettavuuden heikentämiseen. Enkä tiedä miten se tehtäisiinkään. Sääli.
Jep, ja liian automaattisesti autot enemmän nopeusjärjestyksessä ruutulipulla koska huonompi kuski hyvällä autolla voi tulla asvalttialueelta vaan takaisin radalle, ja sitten parempi (tai ainakin sillä kertaa paremmin ajanut) kuski pysyy radalla muttei saa "palkintoa" tästä paremmasta ajamisestaan. Tylsähköä.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Muita kokemuksia? Onkohan kysymys enemmän minusta itsestäni vai laajemmasta sosiaalisesta ilmiöstä, joka meni puhki kun Häkkinen ja Kyllönen katosivat?
Häkkinen oikeasti kilpaili mestaruudesta 3 vuotta, 1998-2000.
Viimeinen suomalainen, jolla realistisesti oli mahdollisuus voittaa mestaruus, kisasi 2007-2008.
Sen jälkeen F1 autot ovat tulleet vuosi vuodelta hitaammiksi, naurettavine kersseineen ja lersseineen.
Rengaskilpailu on kadonnut.
Vain yksi talli on dominoinut vuorollaan ainakin viimeiset viisi vuotta.
Järjettömät testirajoitukset takaavat tämän dominoinnin jatkuvan mahdollisimman kauan.

Kyllösen katoamisen suremista ihmettelen. Mies oli pihalla kuin lumiukko koko selostajaurallaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Häkkinen oikeasti kilpaili mestaruudesta 3 vuotta, 1998-2000.
Viimeinen suomalainen, jolla realistisesti oli mahdollisuus voittaa mestaruus, kisasi 2007-2008.
Sen jälkeen F1 autot ovat tulleet vuosi vuodelta hitaammiksi, naurettavine kersseineen ja lersseineen.
Tuo "vuosi vuodelta hitaammiksi" ei taida pitää paikkaansa, vai onko esittää jotain dataa? Vuodelta 2004 lienee edelleen ratojen valtaosan kierrosennätys, joten 2007-2008 ei ollut mikään huippuaikakausi. Joka tapauksessa muutos kierrosajoissa on niin pieni, ettei sitä silmällä näe (kuin kellosta), joten mitä merkitystä tällä faktalla on?
Rengaskilpailu on kadonnut.
Tämä on pelkästään hyvä juttu, kilpailullisista syistä. Rengaskilpailu oli aivan liian merkityksellisessä roolissa kisan lopputulosten kannalta. Ero eri rengasvalmistajien käyttämien tallien välillä saattoi olla yli sekunnin kierroksella. Kuskin ja auton merkitys väheni. Renkaiden (ja olosuhteiden) merkitys oli liian ratkaiseva.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jep, ja liian automaattisesti autot enemmän nopeusjärjestyksessä ruutulipulla koska huonompi kuski hyvällä autolla voi tulla asvalttialueelta vaan takaisin radalle, ja sitten parempi (tai ainakin sillä kertaa paremmin ajanut) kuski pysyy radalla muttei saa "palkintoa" tästä paremmasta ajamisestaan. Tylsähköä.
Tuo on ainakin yksi merkittävä pointti.

Rata voi olla suht. mielenkiintoinen profiililtaan, mutta kaiken anteeksiantavat turva-alueet tylsyttävät terän. "Reunallaolon" fiilis puuttuu liki kokonaan.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tuo on ainakin yksi merkittävä pointti.

Rata voi olla suht. mielenkiintoinen profiililtaan, mutta kaiken anteeksiantavat turva-alueet tylsyttävät terän. "Reunallaolon" fiilis puuttuu liki kokonaan.
Totta. Mikään ei ole niin seksintappaja kuin asfaltoidut turva-alueet. Ennen jännitettiin, jääkö auto sutimaan hiekalle, ja sutimaan jääneen auton kuljettaja heitti ratin turhautuneena vielä kauemmas hiekalle. Ei tuo kokoasfaltoiduilla radoilla ajaminen edes näyta kunnon racingilta. Älyttömintä on, jos kytätään että onko joku ylittänyt jonkin viivan ja hylätäänkö kierros sen takia. Typerää!
 

tsalkki

Member
Liittynyt
21.4.2016
Viestit
10
No sitä se on kyllä ollut aina. Se on vähän niinkuin homman pointti. Jos puhdasta kuskien kisaa halutaan, niin yksityyppiluokanhan se vaatisi.
Lähinnä nyt tarkoitin että tämä osa-alue korostunut vahvasti viime vuosina, vaikka eipä sitä paljon muutakaan suuntaa voisi kuvitella ennen kuin ruvetaan geenimanipuloimaan kuskeja :D Mutta hienoa että onnistuit kritisoimaan noinkin lyhyttä kommenttia :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lähinnä nyt tarkoitin että tämä osa-alue korostunut vahvasti viime vuosina, vaikka eipä sitä paljon muutakaan suuntaa voisi kuvitella ennen kuin ruvetaan geenimanipuloimaan kuskeja :D Mutta hienoa että onnistuit kritisoimaan noinkin lyhyttä kommenttia :thumbup:
Olen aloittanut F1-seurantani kaudella, jolloin välineet olivat paljon suuremmassa merkityksessä kuin nykyään. Kun Lotus toi maaefektin, Renault toi turbon, mukana oli parhaimmillaan neljä rengasvalmistajaa (joiden tuotteilla oli selkeä ero). Moottoreita oli vähintään 5-6 eri konfiguraatiota. Oli imuriautoa, kuusipyöräistä, kaksirunkoista. Brabham toi välitankkaukset ja telemetrian lajiin, myöhemmin tuli aktiivijousitus jne.

Silloin se välinepuoli oli todella korostunut. Siihen nähden pidän nyky-F1:ä melkein vakioituna. Mersu on vain erittäin rajoittavilla säännöillä osannut hoitaa homman parhaiten. Takavuosina oli vapaampaa ja se myös näkyi kaluston erilaisuutena. Ja myös nykypäivää paljon suurempina eroina lopputuloksissa.

-Edit- No, 5-6 moottorikofiguraatiota oli vähän liioittelua, 4 erilaista oli tavanomainen, 1983-1984 oli viisi (V8 ja V12 vapaastihengittävät, Suora-4, V6 ja V8 turbot - vähän aikaisemmin oli vielä F12 boksereita, muttei yht'aikaa kaikkien noiden kanssa).

-Edit2- 1990 nopealla vilkaisulla näytti myös olleen viisi (jos nyt Lifen W12 ei kovin kamalasti radalla esiintynyt).
 
Viimeksi muokattu:

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Vuodelta 2004 lienee edelleen ratojen valtaosan kierrosennätys, joten 2007-2008 ei ollut mikään huippuaikakausi.
Väitinkö niin ?

Joka tapauksessa muutos kierrosajoissa on niin pieni, ettei sitä silmällä näe (kuin kellosta), joten mitä merkitystä tällä faktalla on?
No ainakin Kimi on valittanut tästä. Kumpaa sitten uskoa, hmm vaikea valinta....:rolleyes:

Rengaskilpailu oli aivan liian merkityksellisessä roolissa kisan lopputulosten kannalta. Ero eri rengasvalmistajien käyttämien tallien välillä saattoi olla yli sekunnin kierroksella. Kuskin ja auton merkitys väheni. Renkaiden (ja olosuhteiden) merkitys oli liian ratkaiseva.
No ainakin Schumacher valitti, että paluunsa jälkeiset kisat olivat renkaansäästökisoja. Mutta jälleen tiedät paremmin:rolleyes:
After the race Schumacher said: "The main thing I feel unhappy about is everyone has to drive well below a driver's, and in particular, the car's limits to maintain the tyres. I just question whether they should play such a big importance, or whether they should last a bit longer, and that you can drive at normal racing car speed and not cruise around like we have a safety car."
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Rengaskilpailulla (tai sen puutteella) ja renkaiden säästelyllä ei ole juuri mitään tekemistä keskenään. Pirelli tekee huonosti kestäviä renkaita, koska siltä on sellaisia haluttu. Jos haluttaisiin kestäviä renkaita, Pirelli tekisi sellaisia. Tietysti jos olisi mahdollista tehdä huonosti kestäviä renkaita, joilla kannattaisi ajaa täysillä (eli joiden kesto ei juuri säästelyllä paranisi), se olisi hyvä, mutta kuulostaa aika mahdottomalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ainakin Kimi on valittanut tästä. Kumpaa sitten uskoa, hmm vaikea valinta....:rolleyes:

No ainakin Schumacher valitti, että paluunsa jälkeiset kisat olivat renkaansäästökisoja. Mutta jälleen tiedät paremmin:rolleyes:
Minä ajattelin, että tämän ketjun keskiössä on katsojakokemus eikä kuskien tuntemukset. Minä itse asiassa toivoin selvästi toisistaan poikkeavia rengasseoksia ja useampia varikkopysähdyksiä. Siitä syystä, että silloin autojen keskinäinen suorituskykyero vaihtelee kisan kestäessä. Tämä teitää enemmän actionia radalle.

Tietenkin kuskit haluavat ajaa koko ajan niin kovaa kuin mahdiollista, mutta siitä seuraa tylsiä kisoja, koska autot kulkevat enimmäkseen nopeusjärjestyksessä. Schumi tuossa haikailee aikaa, kun ajeli helposti paalulta voittoon "aika-ajokierroksia" ajaen. Mutta ei se katsojalle mielenkiintoista ollut.
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Joka tapauksessa muutos kierrosajoissa on niin pieni, ettei sitä silmällä näe (kuin kellosta), joten mitä merkitystä tällä faktalla on?
Tää ei pidä paikkaansa. Jos ei huomaa omin silmin eroa viime kausien ja vaikka 2004 autojen nopeudessa, niin vikaa on silloin syytä etsiä niistä omista silmistään.
 
Ylös