Miksi ennen ei edes kuselle uskaltanut?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tää ei pidä paikkaansa. Jos ei huomaa omin silmin eroa viime kausien ja vaikka 2004 autojen nopeudessa, niin vikaa on silloin syytä etsiä niistä omista silmistään.
Sen toki huomaa, että nykyään lähdetään täysillä tankeilla. Tarkoitan kuitenkin autojen potentiaalista vauhtia. Sitä lähinnä voi vertailla paaluajoista tai nopeimmista kierroksista, vaikkei nekään ole täysin vertailukelpoisia erilaisten sääntöjen takia.

Muutoin väitteeni perustuu siihen (eikä se ole omani, vaan muualta luettu), että erot kierrosajoissa syntyvät lähinnä mutkissa, joissa tulee kymmenyksen eroja. Kokonaiskierrosajoissa se voi tehdä jopa joitain sekunteja, mutta kymmenyksien eroja yksittäisissä paikoissa silmät/aivot eivät kykene erottamaan. Auton käyttäytyminen mutkissa ("kiskoilla"/levoton) vaikuttaa katsojan vaikutelmaan enemmän.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Totta. Mikään ei ole niin seksintappaja kuin asfaltoidut turva-alueet. Ennen jännitettiin, jääkö auto sutimaan hiekalle, ja sutimaan jääneen auton kuljettaja heitti ratin turhautuneena vielä kauemmas hiekalle. Ei tuo kokoasfaltoiduilla radoilla ajaminen edes näyta kunnon racingilta. Älyttömintä on, jos kytätään että onko joku ylittänyt jonkin viivan ja hylätäänkö kierros sen takia. Typerää!
Niin typeriä nuo asfaltoidut turva-alueet. Äskeinen Hamiltonin tilanne esimerkkinä.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ja taas! Kuski joka ajoi ulos on viides! Ei ollut oma vika että oikaisi, mutta ei pitäisi olla mahdollista!
 

Bowser

Well-known member
Liittynyt
28.3.2006
Viestit
225
Kuten tässä ketjussa on jo mainittukin, niin tuo autojen luotettavuus alkaa olla "liian hyvällä" tasolla. Siinähän ei ole mitään uutta, että kulloisenkin kauden nopeimmat autot pyörivät kärkisijoilla kauden jokaisessa kilpailussa, mutta 2000-luvulla on kadonnut lähes kokonaan se mahdollisuus, että joku kärkiauto voisi tipahtaa pois teknisen ongelman takia. Tai kyllähän sitä joskus tapahtuu, mutta niin jumalattoman harvoin, ettei se käy edes mielessä etukäteen. Nykyään ei olisi enää suuri ihme, jos yksi ja sama kuski voittaisi kauden kaikki kilpailut. Rosbergilla on siihen jo hyvä alku...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuten tässä ketjussa on jo mainittukin, niin tuo autojen luotettavuus alkaa olla "liian hyvällä" tasolla. Siinähän ei ole mitään uutta, että kulloisenkin kauden nopeimmat autot pyörivät kärkisijoilla kauden jokaisessa kilpailussa, mutta 2000-luvulla on kadonnut lähes kokonaan se mahdollisuus, että joku kärkiauto voisi tipahtaa pois teknisen ongelman takia. Tai kyllähän sitä joskus tapahtuu, mutta niin jumalattoman harvoin, ettei se käy edes mielessä etukäteen. Nykyään ei olisi enää suuri ihme, jos yksi ja sama kuski voittaisi kauden kaikki kilpailut. Rosbergilla on siihen jo hyvä alku...
No eihän tallit epäluotettavuutta halua, joten mahdollisimman hyvään luotettavuuteen pyritään. Ja nykyisillä resursseilla (ja säännöillä) olisi ihme, jos ei saataisi siinä myös hyviä tuloksia. Itse asiassa tällä kaudella on ollut yllättävän paljon teknisiä ongelmia ihan kärkitalleissa.

Ja onhan sitten noita omista tai toisten virheistä johtuvia keskeytyksiä,kuten tänään nähtiin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Säännöillä luotettavuuteen pakottaminen on yksi surkeimpia muutoksia ja se on vaikuttanut äärimmäisen negatiivisesti kilpailuihin. Tietenkään autot eivät olisi tekniikaltaan niin epäluotettavia kuin mitä ne ennen olivat, mutta kyllähän tuolla nyt huomattavasti enemmän riskejä otettaisiin ja kokeiluja tehtäisiin jos rangaistukset satunnaisesta epäluotettavuudesta eivät olisi täysin kohtuuttomat.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13795
Säännöillä luotettavuuteen pakottaminen on yksi surkeimpia muutoksia ja se on vaikuttanut äärimmäisen negatiivisesti kilpailuihin. Tietenkään autot eivät olisi tekniikaltaan niin epäluotettavia kuin mitä ne ennen olivat, mutta kyllähän tuolla nyt huomattavasti enemmän riskejä otettaisiin ja kokeiluja tehtäisiin jos rangaistukset satunnaisesta epäluotettavuudesta eivät olisi täysin kohtuuttomat.
Ja harmittaa tuo Lewisinkin ajovirhe Venäjän startissa, kun tuli vauhdikas ulosajo, mutta kas onneksi siellä olikin asvalttia ja mies itseasiassa minimoi riskit keskikastin osumisiin ajamalla kauas ulos radalta :nope: Niin hidas mutkan ulostulokin että saisi olla jotain muuta(kin) kuin asvalttia siellä.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Suurin syy on se, että kotimaan kuski ei taistele joka kisassa voitosta ja mestaruudesta. Kimi on lähellä kärkeä, mutta ei tarpeeksi lähellä. Esim. jos Kimi keskeyttää syystä tai toisesta, ainakin minä vain vähän kohautan hartoitani ja se oli siinä. Kun Häkkinen keskeytti kesken kovan voittotaistelun, harmitti se paljon enemmän. Osasyynä on myös kaikenlaiset säästösäännöt ja jo mainitut ratojen muutokset.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tämä video https://www.youtube.com/watch?v=mlO9jSPTK5M näyttää, kuinka aeron, mutta ennen kaikkea (aeron ja jarrujen kehittymisen myötä), jarrutusmatkojen lyheneminen, on tappanut lajista perinteisen autonajon meiningin. Nykyään jarrutetaan ylimyöhään, miltei mutkan leikkauspisteeseen asti kuten DTM:ssä ABS:ien aikaan, ja hivutetaan samalla autoa leikkauspisteeseen.

Nico Rosberg sanoi mielestäni jossain haastattelussa Williams-aikoina, että 80-luvun kuskeilla olisi vaikea juttu sopeutua nykyautoihin, kun niillä ei voi jarruttaa ensin, ja sitten kääntää nopeasti sisään (tai ainakaan se ei ole nopein tapa edetä). Nappien painaminen on tätä päivää, mutta mielestäni tuo leikkauspisteeseen, tai sitä lähellä asti jarruttaminen ja ajolinjan hipsuttelu samalla, tekee lajin pleikkapelin näköiseksi.
 
Ylös