Miksi SINÄ kannatat McLarenia/Ferraria/Williamsia?

Aiwinar

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
Luulisin, että verratessa Sennaa ja Schumia, ihmisiä ärsyttää Schumin laskelmointi. Fanien ja suosion kalastus, kun taas Senna oli se mitä oli. Itse en ainakaan pystynyt lukemaan Sennan sanomisia koska niistä ei juurikaan raportoitu eikä ollut internettiä mistä löytyy nykypäivänä kaikki lehdistötilaisuudet ja haastattelut.

Sennalle olisi Ferrarilla ajaminen merkinnyt paljon. Senna itse vissiin olisi jossain vaiheessa halunnutkin Ferrarille. Benettonilla ajaessaa Schumilta kysyttiin, että miltä kuullostaisi Ferraripesti? Schumi oli tokaissut. "Miksi vaihtaisin talliin joka on minua jäljessä kisoissa?" Luulisin, että Schumille ei merkkaa Ferrarilla ajaminen juurikaan. Vaikka hän on väittänyt toisin, lasken sen siihen kastiin, että kalastellaan faneja ja suosiota. Schumi opetteli Italian kalastellakseen faneja ja suosiosta :>

Senna aikoinaan väläytteli Monacon aikajossa tuntevansa olevan korkeamman tahon suojeluksessa parantaessaan aikaansa joka kerta ollen lopulta sekunteja muita edellä. Schumikin väitti samaa 1999. Senna tuskin sanoi sitä sen takia, että hänestä jäisi kuva yliluonnollisena kuljettajana. Schumi teki sen kalastellessaan faneja ja suosiosta.

Näyttäisi, että tekee Schumi mitä tahansa niin kaikki voidaan laskea fanien ja suosion kalastukseen. Jos Schumi kuolisi onnettomuudessa radalla, laskettaisiin sekin fanien ja suosion kalastukseksi. Mitä sitten ajatellaan 10-20v päästä Schumista? Ehkäpä mestarikuljettaja ja virtuoosi niin radalla kuin radan ulkopuolella. Hän on vanhetessaan parantanut tapoja. Mika Häkkinen kilpaveljenä hän niitä hänelle opetti.

Ace17

Acenteella
Toivoin alkaneelle kaudelle, että McLaren olisi saanut viritettyä parhaimman auton ja Ferrari olisi vaikeuksissa. Syy ei kuitenkaan ole se, että varsinaisesti kannattaisin McLarenia tallina tai vastaavasti dissaisin Ferraria. Yksinkertaisesti toivon vain Räikköselle voittoja ja menestystä (ja Schumille jotain muuta).

En siis varsinaisesti kannata talleja.

Ilmari

Banned
Harrison sanoi:
Luulisin, että verratessa Sennaa ja Schumia, ihmisiä ärsyttää Schumin laskelmointi. Fanien ja suosion kalastus, kun taas Senna oli se mitä oli. Itse en ainakaan pystynyt lukemaan Sennan sanomisia koska niistä ei juurikaan raportoitu eikä ollut internettiä mistä löytyy nykypäivänä kaikki lehdistötilaisuudet ja haastattelut.

Sennalle olisi Ferrarilla ajaminen merkinnyt paljon. Senna itse vissiin olisi jossain vaiheessa halunnutkin Ferrarille. Benettonilla ajaessaa Schumilta kysyttiin, että miltä kuullostaisi Ferraripesti? Schumi oli tokaissut. "Miksi vaihtaisin talliin joka on minua jäljessä kisoissa?" Luulisin, että Schumille ei merkkaa Ferrarilla ajaminen juurikaan. Vaikka hän on väittänyt toisin, lasken sen siihen kastiin, että kalastellaan faneja ja suosiota. Schumi opetteli Italian kalastellakseen faneja ja suosiosta :>

Senna aikoinaan väläytteli Monacon aikajossa tuntevansa olevan korkeamman tahon suojeluksessa parantaessaan aikaansa joka kerta ollen lopulta sekunteja muita edellä. Schumikin väitti samaa 1999. Senna tuskin sanoi sitä sen takia, että hänestä jäisi kuva yliluonnollisena kuljettajana. Schumi teki sen kalastellessaan faneja ja suosiosta.

Näyttäisi, että tekee Schumi mitä tahansa niin kaikki voidaan laskea fanien ja suosion kalastukseen. Jos Schumi kuolisi onnettomuudessa radalla, laskettaisiin sekin fanien ja suosion kalastukseksi. Mitä sitten ajatellaan 10-20v päästä Schumista? Ehkäpä mestarikuljettaja ja virtuoosi niin radalla kuin radan ulkopuolella. Hän on vanhetessaan parantanut tapoja. Mika Häkkinen kilpaveljenä hän niitä hänelle opetti.
Tämä on varmasti aika lähellä totuutta. Jos ei pidä Schumista, kannattaa se ehkä vaan kertoa, niin kuin moni täällä on tehnyt, eikä yrittää perustella itselleen ja muille arveluttavin argumentein miten Schumi on tehnyt törkeämpiä temppuja kuin joku menneisyyden kuljettaja.

Tuo Schumin suosion kalastelu kuulostaa jo paljon uskottavammalta. Jos M.Schumacher päästelisi suustaan samanlaisia juttuja kuin A.Senna tuossa seuraavassa: http://www.thesennafiles.com/senna/explains.html (Senna pääsee mikrofonin varteen Hillin jälkeen) voi vain kuvitella millaisen "likavyöryn" hän saisi tälläkin forumilla päälleen.

Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
niinno, mun mielestä Senna teki ihan oikein kun muistaa mitä Irvine kisassa teki... mm. Kekekin kommentoi tuota tyyliin "Senna hieman tuuppasi Irvinee ansaitusti" :D
Jos kaveri johtaa kisaa ja painaa kierroksella ohi niin ei se kierroksella ohitettu enään "unlappaa" itseänsä ellei johdossa ajava erikseen anna tietä (kuten esmes Villeneuve -97 Jerezissä)...

Sama pätisi mun mielestä kyllä Schumacheriinkin tällä hetkellä jos joku Baumgartner tekis tuollaisen tempun, yleensä rookiet kunnioittaa lajin mestareita ekassa kisassaan, Irvine ei niin tehnyt, ja sai kuonoonsa, ihan oikein :D

edit: oletin tuon olevan siitä Irvinen tapauksesta, jostain syystä tuo linkki ei toimi mulla....

Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
FO110K sanoi:
niinno, mun mielestä Senna teki ihan oikein kun muistaa mitä Irvine kisassa teki... mm. Kekekin kommentoi tuota tyyliin "Senna hieman tuuppasi Irvinee ansaitusti" :D
Jos kaveri johtaa kisaa ja painaa kierroksella ohi niin ei se kierroksella ohitettu enään "unlappaa" itseänsä ellei johdossa ajava erikseen anna tietä (kuten esmes Villeneuve -97 Jerezissä)...

Sama pätisi mun mielestä kyllä Schumacheriinkin tällä hetkellä jos joku Baumgartner tekis tuollaisen tempun, yleensä rookiet kunnioittaa lajin mestareita ekassa kisassaan, Irvine ei niin tehnyt, ja sai kuonoonsa, ihan oikein :D
Oletko todella sitä mieltä että sietäisit M.Scumacherilata tuollaista käytöstä. :doubtful:

FO110K

Banned
teoriassa jos olettaa että esmes Baumgartner olisi viime vuonna tehnyt Unkarin gp:ssä moisen tempun MSc:n johtaessa kisaa niin kyllä, ihan oikein aikanaan Sennakin teki, kunnioitusta lajin mestareille pitää joka keltanokalla olla...

Aiwinar

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
Harrison sanoi:
Mitä sitten ajatellaan 10-20v päästä Schumista? Ehkäpä mestarikuljettaja ja virtuoosi niin radalla kuin radan ulkopuolella. Hän on vanhetessaan parantanut tapoja. Mika Häkkinen kilpaveljenä hän niitä hänelle opetti.
Vielä tarkennukseksi tuossa, virtuoosi radalla kuin radan ulkopuolella. Eli mediakäyttäytyminen ja etiketti. En kommentoinut tuossa Schumista ihmisenä.

Mity

Registered: Patologinen
Sijainti
Jyväskylä
Ferrari on suosikkitallini, koska sen logossa on hevonen ;) Ehkä tuo ei ole perustelu, mutta tuskinpa se on vaikuttamatta asiaan. Ferrarin puolella oikein kunnolla olin ensimmäisen kerran Suzukassa 1998. Säälipisteitä Schumille tai jotain. Se oli menoa sitten... Ei kai minusta niin formulahullua (nykyään en ole enää niin "formulahullu", vaikka lajia seuraan) olisi tullutkaan ilman Ferraria ja tuskin olisin käynyt Italiassa kahdesti, alkanut opiskelemaan italiaa, saanut ystäviä Italiasta, maalannut taulua formuloista tai täällä kirjoittelisi....

Suomalaisten tallit eivät ole koskaan näytelleet suurta roolia meikäläisen suosikkien valinnassa, mutta olihan se kieltämättä hemmetin hienoa, että Salo ajoi Ferrarilla. Kiminkin tietysti toivoisi joskus vielä ferrarilla ajavan, mutta taitaa olla McLarenin mies.

Minardin onnistumisesta nousee aina suupielet korviin, toivottavasti talli pysyy ykkösissä pitkään. Jordanillekin toivon aina pelkkää hyvää, ehkä HHF:n potkut vähän latistivat, mutta syytä niihin en tiedä. Eddie Jordan on persoonallinen ja hyvä tyyppi (enhän mä sitä toki tunne....) Oikeastaan aika moni tallipomo herättää kunnioituksen tunteita, mutta kyllä Ferrari on se talli jonka ylivoimaa jaksan seurata. Tietysti voittoihin alkaa tottua, eikä niistä osaa enää iloita samalla tavalla kuin joskus aikaisemmin.

Ilmari

Banned
FO110K sanoi:
teoriassa jos olettaa että esmes Baumgartner olisi viime vuonna tehnyt Unkarin gp:ssä moisen tempun MSc:n johtaessa kisaa niin kyllä, ihan oikein aikanaan Sennakin teki, kunnioitusta lajin mestareille pitää joka keltanokalla olla...
Eli nuori tulokaskuljettaja hölmöilee ajattelemattomuuksissaan ja Michael Schumacher menee kilpailun jälkeen kaverin pilttuuseen ja vetää turpaan. Tämän hyväksyt siis oikeutettuna?

Voisi äkkiä kuvitella että hyväksyt Schumilta aivan mitä tahansa. Minä nimittäin en hyväksysisi tällaista käytöstä alkuunkaan.

FO110K

Banned
älä kärjistä! näitkö edes tuota Suzukan kisaa -93? Ei ollut ajattelemattomuutta Irvineltä, vaan täysin tahallaan ohitti Sennan vaikka oli jo kierroksella jäänyt, aiheutti siis vaara tilanteen kilpailun johtajalle vaikka oli kierroksen jäljessä jo, Irvine myönsikin kisan jälkeen ettei se tapahtunut "vahingossa"...
Ehkä Sennalla vielä oli tuoreessa muistissa myös -88 Monza jolloin backmarkerina ollut Schlesser pukkasi miehen johtopaikalta pois...

JOS teoriassa VASTAAVA tilanne olisi ollut viime vuonna Unkarissa MSc:n ja Baumgartnerin välillä, niin ihan ymmärrettävää olisi vastaava reaktio ollut summelilta...

Edit: Schumacherin tapoja yleisestikään en hyväksy, en sitä miten se kohtelee tiimikavereitaan, enkä niitä alkuvuosien törppöilyjäkään... mistä siis sait ajatuksen että hyväksyisin MScltä "mitä vaan"?!? Kyse oli teoreettisesta ajattelusta jossa olisi ollut prikulleen samanlainen tapahtuma kun Suzukassa -93

Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
FO110K sanoi:
älä kärjistä! näitkö edes tuota Suzukan kisaa -93? Ei ollut ajattelemattomuutta Irvineltä, vaan täysin tahallaan ohitti Sennan vaikka oli jo kierroksella jäänyt, aiheutti siis vaara tilanteen kilpailun johtajalle vaikka oli kierroksen jäljessä jo, Irvine myönsikin kisan jälkeen ettei se tapahtunut "vahingossa"...
Ehkä Sennalla vielä oli tuoreessa muistissa myös -88 Monza jolloin backmarkerina ollut Schlesser pukkasi miehen johtopaikalta pois...

JOS teoriassa VASTAAVA tilanne olisi ollut viime vuonna Unkarissa MSc:n ja Baumgartnerin välillä, niin ihan ymmärrettävää olisi vastaava reaktio ollut summelilta...

Edit: Schumacherin tapoja yleisestikään en hyväksy, en sitä miten se kohtelee tiimikavereitaan, enkä niitä alkuvuosien törppöilyjäkään... mistä siis sait ajatuksen että hyväksyisin MScltä "mitä vaan"?!? Kyse oli teoreettisesta ajattelusta jossa olisi ollut prikulleen samanlainen tapahtuma kun Suzukassa -93
Älä sinäkään kärjistä. Muista mitä taustaa vasten puhumme. Schumin ei todellakaan tarvitse kovin epäkorrektisti käyttäytyä kun täällä ollaan mies teilaamassa. Ja nyt väitetään että turpaanvetäminen tietyissä tilanteissa sallitaan. Jos todella olet tuota mieltä niin se on ok. Minusta se ei vaan kuulosta kovin uskottavalta.

Mutta ehkä sinä olet suvaitsevaisempi kuin jotkut muut. Ehkäpä minä yleistän taas liikaa :wink:

Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
niin, sen jälkeen kun tuo Irvinen tempaus tapahtui, niin en ainakaan itse muista rookie kuskien mokailleen vastaavasti, siinä mielessä se on kaikki teoriaa... mutta edelleen, Ayrtonhan meni Eddieltä kysymään mitä v*ttua se siellä teki, ja mieskun ei suostunut myöntämään olleensa vääräsä niin Senna kumautti kerran nyrkillä päin naamaria, ei se silti ole sama kuin turpaanvetäminen...
mun mielestä ei ollut mikään ihme että toiselta meni hermot kun mies väittää vastaan ekassa kisassaan... muistaakseni Summelikin oli aikas valmis nyrkkitappeluun Spassa -98 ;)

Edelleen, katsoitko tuon tapahtuman v. -93? Itse en kärjistänyt tuota tapahtumaa, vaan tosiasia on edelleen se että Irvine teki tuon ohituksen tahallaan, ja myönsikin sen... kyse ei ollut vain "kävelee kaverin pilttuuseen ja vetää turpaan" tapahtumasta, vaan tosiasiassa Irvine itse provosoi aika tavalla... tänä päivänä tuollaista varmaankaan ei pääsisi tapahtumaan jo siitä syystä että tiimien turvamiehet on yleensä kuskien välissä moisten systeemien tapahtuessa (esmes Spa 98)...

Se mikä susta kuulostaa uskottavalta ei mua paljon liikauta, mun mielestä Sennan reaktio Irvine temppuun & v*ttuiluun oli oikeutettu, jos (täysin) sama tapahtuisi MSc:n ja jonkun rookien välillä, niin itse pitäisin sitä oikeutettuna. Kekeä lainatakseni "Senna ihan oikeutetusti hieman tönäisi Irvineä..." :D

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Mity sanoi:
Ferrari on suosikkitallini, koska sen logossa on hevonen ;) Ehkä tuo ei ole perustelu, mutta tuskinpa se on vaikuttamatta asiaan. Ferrarin puolella oikein kunnolla olin ensimmäisen kerran Suzukassa 1998. Säälipisteitä Schumille tai jotain. Se oli menoa sitten... Ei kai minusta niin formulahullua (nykyään en ole enää niin "formulahullu", vaikka lajia seuraan) olisi tullutkaan ilman Ferraria ja tuskin olisin käynyt Italiassa kahdesti, alkanut opiskelemaan italiaa, saanut ystäviä Italiasta, maalannut taulua formuloista tai täällä kirjoittelisi....

Suomalaisten tallit eivät ole koskaan näytelleet suurta roolia meikäläisen suosikkien valinnassa, mutta olihan se kieltämättä hemmetin hienoa, että Salo ajoi Ferrarilla. Kiminkin tietysti toivoisi joskus vielä ferrarilla ajavan, mutta taitaa olla McLarenin mies.

Minardin onnistumisesta nousee aina suupielet korviin, toivottavasti talli pysyy ykkösissä pitkään. Jordanillekin toivon aina pelkkää hyvää, ehkä HHF:n potkut vähän latistivat, mutta syytä niihin en tiedä. Eddie Jordan on persoonallinen ja hyvä tyyppi (enhän mä sitä toki tunne....) Oikeastaan aika moni tallipomo herättää kunnioituksen tunteita, mutta kyllä Ferrari on se talli jonka ylivoimaa jaksan seurata. Tietysti voittoihin alkaa tottua, eikä niistä osaa enää iloita samalla tavalla kuin joskus aikaisemmin.
Kyllähän Schumin voitot Häkkistä vastaan maistuivat makeammalle, kuin nämä nykyiset liukuhihnavoitot. Toisaalta on aina kiva laskeskella uuden paalupaikan ja voiton jälkeen monesko paalupaikka ja voitto se taas olikaan Ferrarille, ja paljonko on nyt eroa Williamsiin ja McLareniin:thumbup:

FO110K

Banned
Ilmari sanoi:
Mutta ehkä sinä olet suvaitsevaisempi kuin jotkut muut. Ehkäpä minä yleistän taas liikaa :wink:
Njoo, suvaitsevainen ja suvaitsevainen, kaikkea MSc:n touhuilua en suvaitse, mutta kyl tuollanen läpi menis... jos joku törttöilee radalla niin pitäähän siitähieman "opetusta" antaakin... :D

Ilmari

Banned
FO110K sanoi:
Njoo, suvaitsevainen ja suvaitsevainen, kaikkea MSc:n touhuilua en suvaitse, mutta kyl tuollanen läpi menis... jos joku törttöilee radalla niin pitäähän siitähieman "opetusta" antaakin... :D
Mutta paljon sinun pitää suvaita. Olet täysin linjaton ukko jos et tästä eteenpäin hyväksy kaikkea tuota Sennan tapausta lievempää käytöstä Scumilta :D

Itse en siihen kyllä olisi valmis.

FO110K

Banned
no pointtini siis oli että Senna/Irvine tapauksessa oli selkee provokaatio kyseessä, summelin käytöksestä ei jaksa suvaita mitn esmes 97 Jerezin törttöilystä, 94 Adelaidesta puhumattakaan... oonko sit linjaton jos teoriassa moisen hyväksyisin, mut muuta en, ni olen sitten, mun mielestä se Suzukan temppu oli Irvineltä aika vastuuton, ja todella idioottimainenkäytös siihen päälle vielä niin ei ihme että nyrkki kumahti...

Niin näitkö itse tuon kisan Ilmari aikanaan?

Ilmari

Banned
FO110K sanoi:
Niin näitkö itse tuon kisan Ilmari aikanaan?
Kyllä minä sen näin. Ei tuo tilanne mitenkään ainutlaatuinen F1-historiassa ollut. Jos jokaisen vastaavan jälkeen olisi mätetty turpaan, olisivat F1-kuskit melko rujon näköisiä uransa jälkeen :p

FO110K

Banned
ei ainutlaatuinen historiassa, mutta nykypäivänä kyllä, monesti kisan loppuvaiheilla johtava kuski saattaa päästää backmarkerin uudestaan ohitseen, mutta harvemmin tahallaan ohitetaan...

Ilmari

Banned
FO110K sanoi:
ei ainutlaatuinen historiassa, mutta nykypäivänä kyllä, monesti kisan loppuvaiheilla johtava kuski saattaa päästää backmarkerin uudestaan ohitseen, mutta harvemmin tahallaan ohitetaan...
Irvine taisteli tuolloin kisan viidennestä paikasta tiukasti Hillin kanssa. Senna hidasti häntä tässä taistelussa. Kokemattomana kuljettajana Irvine halusi taistella asemastaan, eikä ymmärtänyt että vaaransi samalla kärkitaistelun.

En minä väitä että Irvine toimi oikein, mutta ei tapaus nyt törkeydessään mitenkään ainutlaatuinen ollut.

Ilmari

Banned
FO110K sanoi:
Jos joku vaarantaa kärkitaistelun, kanssakilpailijoiden tai ratahenkilöstön hengen hölmöilemällä radalla, niin mitä helvetin merkitystä sillä on tapahtuuko se juuri täsmälleen samalla tavalla kuin tuossa Irvine Senna tapauksessa. Eli se oikeutti turpaanvetoon mutta paljon törkeämpi hieman eri tavalla, eri tilanteessa hölmöilemällä aiheutettu vaaratilanneko ei oikeuta? Jos tarkoitat tätä, niin logiikkasi on mielestäni hieman outo.